Hulp nodig bij handwheel joggen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door Trianon »

Beste,

Ik probeer zelf een handwheel te bouwen op mijn CPU5A.
Aanslutingen gedaan : A+B van de draaier en RUN en PAUZE via druktoetsen naar GND.
In de tab IO zie ik dat het handwheel werkt, ook de twee drukknoppen zijn geel tot ik er op druk, dan gaan ze uit.

Maar nu kan ik het handwheel enkel gebruiken voor Feed Override, gelijk in elke menu ik ook sta.
Hoe kan ik deze gebruiken om de assen te joggen of werkt dit enkel bij de CPU5B misschien ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door audiomanics »

Voor het grofweg sturen over je bereik gebruik je de cursor-, PageUp- en Pagedowntoetsen (eventueel voor een 4e as Home en End, meen ik )
Voor het joggen, of eigenlijk het precies positioneren, moet je eerst een paar knopjes indrukken:
Vanuit het hoofdmenu (F12) zie je bij F9 Jog staan.
Nadat je F9 ingedrukt hebt heb je bij F9 tot F11 de keuze voor de stapgrootte.. Meestal gebruik ik gewoon F9 want met de cursortoetsen/pageUp-down kan ik de grotere stappen wel doen..
In het coördinaten-cijferdisplay rechtsboven wordt dan 1 van de assen gehighlight.. Als je nu aan je duimwiel draait zie je die waarde veranderen.
Door dan op de RUN-knop te drukken wordt de waarde op 0.000 gezet en door op de PAUZE-knop te drukken wordt de volgende as in de rij van boven naar beneden, gehighlight.. (na de laatste komt de bovenste weer..)
Dit werkt zo op een CPU5A..
Bij de CPU5B is het mogelijk om de as te selecteren met een draaischakelaar waar een weerstand-netwerkje op vast gesoldeerd is.. Bij de 5A scroll je daar dus doorheen middels de PAUZE knop

(het kan zijn dat ik in dit verhaal de RUN en PAUZE-knop verwisseld heb.. Voor RUN en PAUZE gebruik ik altijd F4)

Kees

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door Trianon »

Ik kreeg nooit één van de assen rood geselecteerd, maar nu zag ik dat PAUZE geïnverteerd stond in de setup.
Nadat ik dit terug uitgeschakeld had wordt de X-as wel geselecteerd, druk ik eenmaal op RUN dan wordt de Y-as geselecteerd, maar daarna gaat het niet meer voor de Z-as ?
Joggen kan dus nu ook al in X en Y richting :lol:

En met PAUZE kan ik nu de waarde op 25.000 plaatsen.

Hopelijk lukt het ook nog voor de Z-as ???
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door Trianon »

@Kees

Bedankt voor je feedback, dus het moet ook lukken met de CPU5A, ik begon al te vrezen.

Ik wil een mobile (mini-) tafel maken voor onder mijn machine (BZT FP-600), sturing en PC onderaan, enkele schuiven voor gereedschap, boren en toetsenbord.
Scherm aan de zijkant op een houder met daar onder een paar knoppen toevoegen (alle F toetsen) en een handwheel.

Ik ben nog maar een beginnen maar welke toetsen heb je "vee"l nodig bij USB CNC buiten de F-toetsen als je al een handwheel heb ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door audiomanics »

Je cursortoetsen dus. Verder kan het wel handig zijn om, met je numerieke gedeelte, waardes in te kloppen.. bijv.: als je met je frees tegen de zijkant van je werkstuk aan jogt is die waarde de helft van je freesdiameter..
Zo vul ik dan in, bij gebruik van een 1/8" (=3,175mm) freesje: -1.5875.. Als je met de muis op de coördinaat klikt kan je een nieuwe waarde invullen (=G92). Hou je tegelijkertijd CTRL ingedrukt, dan wordt het een "move". Dus als je snel naar X=123,12 wil bewegen, druk je CTRL in, klikt op het cijfertje van de X-positie en in het venstertje dat dan opent vul je 123.12 in en daar gaat hij dan..
Wel zelf verantwoordelijk natuurlijk dat de machine die beweging ook kan maken en niet je frees nog ergens tegen het materiaal of een klem aan kan lopen... maar dat zal duidelijk zijn..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door Breaker »

Waarom de Z-as niet werkt en de X en Y wel, geen idee... Verspringt het gekleurde vlakje in je scherm wel of slaat die de Z as over? Ik heb maar twee assen, maar het werkt perfect (zoals kees beschrijft). Heb overigens deze beschrijving gebruikt:
https://www.damencnc.com/includes/downl ... b&dcid=959
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door audiomanics »

De Z-as werkt bij mij hetzelfde als de andere assen.. Misschien een instelling ergens???
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Hulp nodig bij handwheel joggen

Bericht door Trianon »

audiomanics schreef:De Z-as werkt bij mij hetzelfde als de andere assen.. Misschien een instelling ergens???
Kees
Als ik in het jog menu F9, eerst wat ga joggen via de cursor toetsen, werkt de handwheel wel.
Maar nog niet altijd in de Z-as, maar we komen er wel uit met jullie uitleg :P
Plaats reactie