Fout met pocket frezen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
modelbouwer
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 mar 2009 12:55
Locatie: Wormerveer

Fout met pocket frezen

Bericht door modelbouwer »

Wie kan mij helpen.
Ik werk met USB CNC programma, als ik mijn programma laad en ophaal dan ga ik naar pocket frezen en dan stel ik alles in, dan naar berekenen toolbaan en dan gaat mijn hele programma eruit en de computer terug naar het begin scherm van windows, dus heel USB CNC word afgesloten
Kies ik voor offset of een andere bewerking dan blijft mijn programma wel goed staan
Dit gebeurde van de een op de andere dag, ik was aan het pocket frezen en ik wilde een ander object ook pocket frezen dus alles moest ik opnieuw instellen en vanaf toen gaat het niet goed met berekenen toolbaan
Ik gebruik windows XP en de computer staat niet op het internet aangesloten, zelf heb ik niets veranderd in het programma of de computer, RAADSEL
groeten Martin :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
modelbouwer
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 mar 2009 12:55
Locatie: Wormerveer

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door modelbouwer »

Het is de versie USBCNC V4.00.32/USBCNC-5D 3.06A
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door keesfrees »

Heb je een eerdere tekening geprobeerd ? Misschien zit er iets vreemds in het bestand wat je nu laad.
Het cam gedeelte heeft Bert er als extraatje ingezet (ingekocht ?) en is al lang ongewijzigd (?).
Ik vermoed dat Bert er zelf ook niet aan kan sleutelen, da's jammer want ik zou graag zien dat een lijn ook in de Z gevolgd kan worden, dat geeft al veel meer mogelijkheden.

Los van dit verhaal zou het geen kwaad kunnen om een nieuwere versie te installeren, alhoewel ik niet echt verwacht dat het daar aan ligt.
Ik gebruik zelf ook (tot volle tevredenheid) een off-line XP computer, bij een bepaalde versie van Eding cnc moest ik iets toevoegen, wat precies dat weet ik niet meer, maar ik had het vrij snel opgelost, en dat is wel eens anders als het om computer problemen gaat :-<<<<

Je kunt een nieuwe versie voor alle zekerheid in een andere map installeren, dan moet je wel de bestanden met de instellingen kopiëren, dus niet slepen binnen dezelfde schijf want dan worden ze verplaatst, ik sleep/kopieer het dan eerst naar eerst naar een andere schijf cq USB-stick, dan heb je gelijk een backup.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 24 apr 2017 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
modelbouwer
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 mar 2009 12:55
Locatie: Wormerveer

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door modelbouwer »

Dank je wel voor de uitleg
Met dezelfde tekening was ik al aan het frezen maar omdat ik diverse lagen teken
frees ik ook elke keer weer een andere laag.
Dus eerst pocket frezen toen naar contour frezen en boren en toen weer naar contour frezen en toen weer terug naar pocket frezen.
toen kreeg de machine dit probleem en de tekening en computer is niet gewijzigd geweest.
Ook is de computer niet uitgezet.
Ik heb ook nog een andere tekening naar voren gehaald, deze ging ook weer terug als ik pocket aangeef.
Ik lees de tekeningen af van een USB stick
De USB stick leeg gemaakt 3 tekening er op nieuw opgezet bij een tekening blijft het probleem
Ik kan het niet verklaren dat het ineens met de zelfde tekening fout gaat als je berekend toolbaan doet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien toch ergens een conflict met een berekening. Als ik zoiets zou hebben, zou ik systematisch wat waarden aanpassen.
Als eerste een andere freesdiameter ( 0.5mm dunner of zo).
Maar omdat ik de omgeving verder niet ken, is het verder moeilijk meedenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door keesfrees »

@Hugo :
Je kunt het programma hier geheel vrijblijvend ophalen :
http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... nload-v402
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef:@Hugo :
Je kunt het programma hier geheel vrijblijvend ophalen :
http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... nload-v402
Nog sterker, dat heb ik al draaien, maar ik ga me er niet in verdiepen :mrgreen: ging er vanuit dat jij wel met een oplossing kwam.
(als je denk een rekenbug er uit te halen die in 1 specifiek geval optreed, moet je niet op een andere pc gaan testen, het antwoord "bij mij loopt het goed" heeft de topicstarter niet zo veel aan, ook al zitten die antwoorden wel het meest tussen de berichten ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef:Nog sterker, dat heb ik al draaien . .
Dat dacht ik al eigenlijk.
Maar, idd, de vraagsteller kan eens zien of het uitmaakt als er wat getallen iets aangepast worden, ergens wordt gedeeld door 0 of zo.
Het lijkt me ook raadzaam om de nieuwste versie te installeren
modelbouwer schreef:Het is de versie USBCNC V4.00.32/USBCNC-5D 3.06A
is van 13-10-2015
Ik heb niet het lijstje doorgenomen om te zien of er een bug is opgelost die hier betrekking op heeft.
Ik gebruik het cam gedeelte ook nooit trouwens.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou eens proberen om de files op de PC te zetten zodat ze niet van de USB stick gelezen hoeven te worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Fout met pocket frezen

Bericht door Breaker »

modelbouwer schreef:USBCNC-5D 3.06A
Is dat een CPU4 kaart? Ook die zou nog steeds met de laatste versie van EdingCNC 4.02 moeten werken.
In andere directory installeren doet ie automatisch (C:\CNC4.02). Ben niet zeker welke bestanden precies van v4.00 gekopiëerd moeten worden, waarschijnlijk alleen cnc.ini, macro.cnc en als deze al bestaat bij v4.00 ook user_macro.cnc.

Als dat werkt kan je op termijn ook overwegen om de Windows versie eens te vervangen voor wat nieuwers.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie