Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door QupiX »

Ik heb even lopen zoeken maar kon zo snel niks vinden, dus voordat ik Bert zelf even mail, toch ook maar de vraag hier:

Weet iemand of EdingCnc een functie bevat waarbij het bed 'gescand' kan worden met een touch-probe, zodat deze gegevens in EdingCnc gezet kunnen worden? Het is voor een klant van me die een tafel van 4x6 meter heeft staan, waarbij het bed uit 6 afzonderlijke delen bestaat. Hier zit nogal hoogteverschil in, en ipv vlakfrezen (waarbij niet het gehele oppervlak kan worden gedaan) meet ik liever de hoogteverschillen op zodat hier tijdens het snijden automatisch op kan worden gecorrigeerd.

Als iemand mij hiermee kan helpen hoor ik het graag!
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door keesfrees »

uit de gebruiksaanwijzing :
2.2.5.5 MILLING UN-EVEN SURFACES
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door Breaker »

Die mogelijkheid is wel werkstuk gerelateerd, dus bij ieder keer opnieuw nullen moet het hele werkstuk opnieuw ingemeten worden.

Voor het relateren aan de machinecoördinaten zal wel een hele trukendoos nodig zijn. En als die zes delen versprongen zijn zal het materiaal daar weer overheen golven, ook lastig te voorspellen.

Maar je zegt 'snijden', dan is een beetje hoogteverschil toch niet zo erg?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door QupiX »

Breaker schreef:Die mogelijkheid is wel werkstuk gerelateerd, dus bij ieder keer opnieuw nullen moet het hele werkstuk opnieuw ingemeten worden.

Voor het relateren aan de machinecoördinaten zal wel een hele trukendoos nodig zijn. En als die zes delen versprongen zijn zal het materiaal daar weer overheen golven, ook lastig te voorspellen.

Maar je zegt 'snijden', dan is een beetje hoogteverschil toch niet zo erg?
Klopt, en er ligt ook wel een redelijk dikke 'snijmat' waar het mes in kan zakken zonder de tafel eronder te raken.. maar alsnog is bij sommige materialen gebleken dat het mes zo diep moet dat hij op sommige plekken de tafel wel raakt en op andere plekken niet. Vandaar de gewenste automatische correctie. Dan hoef je daar nooit bang voor te zijn. Ik zal Bert zelf even mailen, hopelijk kan hij me helpen aan een oplossing waarbij niet iedere keer opnieuw ingemeten hoeft te worden.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door janplastiek »

kan je er dan geen floating head systeem op monteren,
https://www.cncsupport.co.uk/hsd-floati ... ate-iso30/
ik frees en graveer met zo een kop en het verschil in de diepte wordt dan door de kop opgevangen

iets als dit, kan ook
https://damencnc.com/en/tools/kress/kre ... -motor/719
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar alsnog is bij sommige materialen gebleken dat het mes zo diep moet dat hij op sommige plekken de tafel wel raakt en op andere plekken niet.
als de hoogteverschillen dusdanig groot zijn.. dan deugt de opspantafel niet.. dan kun je wel gaan meten.. maar daar neem je het probleem niet mee weg
QupiX
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 aug 2012 18:04
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door QupiX »

Dat gedeelte was al duidelijk. De 'opspantafel' (30mm gelamineerd MDF met vacuum) blijft echter zoals hij is. Uiteraard is correctie in de software geen oplossing van het probleem, hoogstens een manier om er omheen te werken. Is echter een stuk eenvoudiger dan die gigantische tafel vlak proberen te krijgen. Zwevende z-as met veren is ook nog een optie.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door keesfrees »

Voor zo ver ik er een beeld van kan vormen is er maar een -maar zeer voor de hand liggende- oplossing :
(dikke) plaat mdf er op en vlak frezen.
Zo heb ik dat al jaren.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bed scannen en automatisch z-hoogte bepalen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het 6 afzonderlijke delen zijn, is er vast wel iets te verzinnen om die delen van onderen op te vullen.
Over hoeveel hoogteverschil hebben we het eigenlijk ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie