Gedrag backlash compensatie tijdens homen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Gedrag backlash compensatie tijdens homen

Bericht door Budgen30 »

Ik heb een probleem waar ik meer stoei -niet dit probleem- maar dit is een gedrag van Edingcnc die ik tegenkom en vreemd vind. Ik wil uitsluiten dat dit een onderdeel van mijn probleem is. Graag zou ik jullie mening horen over het gedrag van Edingcnc tijdens homen.

Ik heb enige backlash op de assen. Deze compenseer ik via Edingcnc zoals het moet.
Voor deze vraag wil ik mij beperken tot de x-as.
De x-as heeft 0.025 backlash.

Als ik de machine aan zet en home dan geeft de backlash compensatie in DRO aan: 0.0125 compensatie.
In alle assen is dit altijd de halve backlash waarde. Dit vind ik vreemd omdat:

Bij homen zoekt de x-as de homesensor op.
Deze schiet een stukje door (enkele tienden), na eerste "contact" en loopt dan terug om het exacte contactpunt te vinden. Dit gedrag lijkt mij goed.
Echter bij de teruggaande beweging zou ik verwachten dat Edingcnc de backlash heeft gecompenseerd en dus eindigt met een compensatie van 0.025 (de ingestelde backlash compensatie). Want die moet bij omkeren van de as eruit gedraaid worden. Dit zou geen halve backlash mogen zijn, toch?

Is dit bij jullie ook zo?
Waar zit mijn denkfout of is dit gedrag inderdaad niet goed?

ik gebruik
- cpu4-5assig
- softwareversie: 4.02.75
beding
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:32

Re: Gedrag backlash compensatie tijdens homen

Bericht door beding »

Hallo Johan,

De bedoeling is uiteraard dat de software een extre beweging maakt bij richtings omkeer.
De hoeveelheid extra beweging is de backlash die in de setup staat.
Het is een kwestie van definitie hoe dat er gestart wordt.
Bij de implementatie is gedefinieerd een de as exact op zijn positie staat als hij precies midden in de backlash is.
Daarom werkt de backlash met +/- de helft de ene richting op en de andere richting op.
Dit is dezelfde definitie die bij Linux CNC is gehanteerd.
Voor vragen graag direct naar mij emailen want ik heb niet zoveel tijd om de forums bij te houden.

Groet,
Bert
Plaats reactie