LAF, hoe denken jullie er over?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Jacala »

Hoi!
Afgelopen week heb ik een puntje in Eding CNC gevonden waar ik vraagtekens bij heb. Ik zou graag jullie mening hierover horen!

Ik heb een servo gestuurde machine die op Eding draait, ik ben erg tevreden over Eding en vind het een top programma. Alleen het volgende punt vind ik vreemd en ik vraag me af wat jullie er van vinden.

Het gaat om de LAF functie, die bedoeld is om bijvoorbeeld 3d freeswerk een stuk sneller te laten verlopen. Bij mij staat de laf (standaard setting) op 3 graden. Nu was ik freeswerk aan het doen waarbij er meerdere korte G01 lijnsegmenten (allemaal onder de 3 graden) toch een bocht vormde van 90 graden binnen 10 mm. Het resultaat is dus dat de machine met 15000 mm/min (std feedspeed met schrobfrees) de hoek om schiet zonder te vertragen. Gelukkig corrigeren de servos het wel maar het geluid, de belasting op de machine en vooral het freesresultaat is niet best. Met een stappenmotor machine was het werkstuk klaar voor de schroot.

Dit komt omdat ik een tekening in het x vlak enkele cm heb gecomprimeerd om op een plaat te passen waardoor de G02 commandos vervangen werden door een G01 commandos (de Radi's op de bochten zijn immers geen radi's meer maar "parabolen").

Bert gaf aan dat de LAF functie nu eenmaal zo werkt. Ik ben van mening dat de machine nooit in geen enkele situatie de acceleratie instellingen overboord zou mogen gooien en dat de software verder zou moeten kijken dan die ene bocht van minder dan 3 graden: immers, 30 lijnstukken van minder dan 3 graden en 0.1 mm lang is toch ook bijna 90 graden het hoekje om op 3 mm zonder te vertragen.

Afbeelding

Op de bovenstaande foto staat het bord waarmee ik het probleem had. De bochten werden dus op volle snelheid zonder af te remmen genomen.

Hieronder een foto van een houten bak die 3d gefreesd is. Dit is een leuk voorbeeld van 3d freeswerk waarbij op lange stukken hoge snelheden gehaald worden waarna er scherpe bochten volgen die opgebouwd zijn uit G01 segmenten. Als ik de laf functie "uit" zet vertraagd het freeswerk enorm. Als ik de laffunctie aanzet moet ik maar hopen dat er nergens in de 35000 regels code een situatie ontstaat waarbij meerdere G01 commando's een scherpe bocht vormen.

Afbeelding

Nog even, geen enkel programma is perfect en ik ben erg tevreden over Eding. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door andrefc101 »

De foto's zijn iig niet zien, maar heb je geprobeerd om de LAF instelling te verhogen?
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door kevertje »

Dat is een serieus stuk freeswerk:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DaBit »

Maar Eding negeert dan de acceleratielimieten als je met meerdere segmentjes kleiner dan 3 graden de bocht om gaat?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Ballegooijen »

De foto's zijn iig niet zien
Even met rechts op het logo klikken en dan openen in nieuw tabblad.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef:Even met rechts op het logo klikken en dan openen in nieuw tabblad.
Wat goed van jou ;-)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door ruudpg »

Is het ook de Eding software die van G02 een G01 heeft gemaakt?

Oplossing zou natuurlijk zijn om of de LAF uit te zetten of om in ieder geval de waarde de wijzigen, alleen vermoed ik dat dan de machine per lijnstuk bijna volledig tot stilstand gaat komen en dat wil je eigenlijk ook weer niet want daar draait de frees weer veel te hard voor.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Breaker »

Als ik het goed lees in de handleiding is de G64 Q.. optie nodig
G64 Q..
The optional Q parameter activates an embedded line simplification algorithm, which tries to combine short lines and make one longer line. The optional Q parameter gives the tolerance used in the algorithm. Again to reduce the amount of small corners.
The behavior of a long g-code program with short line segments is further optimized by look ahead feed, see next page.
Dan worden hele kleine lijnstukjes gecombineerd tot grotere, die dan dus meer dan 3°zijn (of R) waardoor LAF deze anders behandeld.
Maar er staat nogal wat informatie in 2.1.6 en 3.6.16 van de handleiding, best complex.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door robvos »

Ik geloof niet dat de acceleratie limieten genegeerd worden.
Wat is je acceleratie?
De maximale acceleratie is niet alleen afhankelijk van wat de stappen of servo motoren kunnen.
Deze is ook afhankelijk van de stijfheid en het gewicht van de te bewegen delen.

Ik zou eens proberen de acceleratie te verlagen en dan nog eens proberen
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Jacala »

Het klopt Inderdaad dat onder de 3 graden de hoekwordt genegeerd. Bij meerdere elementen wordt dus een hoek van 90 graden genegeerd.

Ik zal maandag een voorbeeld laten zien op mijn kleine machine. Dan maak ik een filmpje.

We hebben dit resultaat op 3 machines kunnen herhalen maar ik ben vooral een houtbewerker en geen programeur.

Helaas kan ik nu niet inhoudelijk reageren omdat ik een trouwerij heb!

Maandag meer info, ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht zit ik er helemaal naast :D
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Jacala »

Hoi!

Sorry voor de lange afwezigheid. Ik heb ziek in bed gelegen en loop nu nogal achter met wat werk dat moet gebeuren.

Na 5 jaar weer een paar daagjes ziek geweest. Wat een elende :roll:

Ik kom hier nog op terug maar moet eerst het achterliggende werk doen!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door Breaker »

Er is nu ook een nieuwe versie van de EdingCNC software beschikbaar (4.03) die extra LAF mogelijkheden geeft, het zou de moeite waard kunnen zijn om daar ook gelijk naar te kijken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb zojuist v4.03 geïnstalleerd.
Eerst v4.02 verwijderd (grondig met een speciaal uninstaller programma).
Daarna 'als administrator' de setup uitgevoerd.
Ook de driver geïnstalleerd.
Het programma opgestart .... bericht: "Connection to CncServer.exe failed!". En dan is hij weer weg ...

Iemand een idee?

Gr. Dirk.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: LAF, hoe denken jullie er over?

Bericht door keesfrees »

Waarom die moeite om 4.02 weg te doen, je kunt 4.03 er bij zetten,in aparte map.
Dan moet je dus wel de instellingen KOPIËREN ipv verplaatsen, da's een windows instinker.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie