Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Beste forumleden,

Ik ben (samen met Tesselaar) bezig met het inregelen en afstellen van een portaalfrees (met een CPU5A). Aansturen van de assen en het homen werkt prima, we zitten alleen met het aanzetten van de spindle vanuit het programma.

Het aanzetten van Flood en Mist werkt zonder problemen. Maar de spindle en ook de Aux output worden niet geactiveerd!

We doen dit via het machine IO menu F7 waarbij we dan de volgende button aan of uit zetten:
* Spindle F3
* Flood coolant F5
* Mist coolant F6
* Aux1 output F7

Nu heb ik het idee dat we iets over het hoofd zien bij de instellingen van EdingCNC (V4.02). Zijn er bepaalde voorwaarden waaraan voldaan moet worden voordat de Spindle gaat draaien? Heeft iemand een suggestie waar ik moet zoeken? Of heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Of zit er hardware-matig verschil in bij het aansturen van een SSR?

Werkt niet:
Afbeelding

Werkt wel
Afbeelding
Laatst gewijzigd door foxfrees op 13 jun 2017 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door Breaker »

Het zou moeten werken volgens het gegeven schema.
Wissel de draadjes tussen tool en flood anders eens. Dus pen 1 en pen 14. Dan kijken wat er werkt. Weet je direct of de kaart of de SSR/apparatuur het probleem is.

Onder de IO tab is te bekijken of de uitgang schakelt, door op de uitgang te klikken kan deze ook direct geschakeld worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Dank voor je snelle reactie Breaker!

We hebben het ook via de IO pagina geprobeerd en dat levert geen enkel verschil op. Ook hebben op verschillende manieren gemeten en "aangesloten" en geen oplossing kunnen vinden. Ik neem ook aan dat de output voor de Tool, Flood, Mist en Aux allemaal op dezelfde manier zouden moeten werken. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de output van Tool en Aux als het ware stuk zijn gegaan op de kaart zelf.

Maar in ieder geval begrijp ik uit jouw reactie dat we qua instellingen ogenschijnlijk niets over het hoofd zien ... Dat is in zekere zin jammer, want dan hadden we dit probleem snel kunnen oplossen :-)

Ik vroeg me nog af of de Run input op pin 1 van de handwheel aansluiting een "belemmering" kan zijn en aan de GND aangesloten moet worden

Afbeelding
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door Breaker »

foxfrees schreef:Ik vroeg me nog af of de Run input op pin 1 van de handwheel aansluiting een "belemmering" kan zijn en aan de GND aangesloten moet worden
Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.
foxfrees schreef:We hebben het ook via de IO pagina geprobeerd en dat levert geen enkel verschil op.

Dan is mijn vraag, schakelt de uitgang volgens het IO scherm dus wel? En zie je dat terug op de LED van de SSR? Of meet je een verschil aan de uitgang met een multimeter?

Het kan natuurlijk algemeen blijven, maar als je de machine daar hebt is het misschien net zo makkelijk om enkele zaken direct uit te sluiten. Dus als je draad 1 en 14 wisselt, werkt spindel dan wel bij het schakelen van flood, en flood niet bij het schakelen van spindel? Of anders?
foxfrees schreef:Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de output van Tool en Aux als het ware stuk zijn gegaan op de kaart zelf.
Niet uitgesloten toch? Dat volgt dan, of iets anders, vanzelf.

Ook handig om te zien is het scherm van de setup en/of het stukje uit de cnc.ini onder [SPINDLE_0]
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Ha breaker,

We gaan er mee aan de slag of liever tesselaar moet er mee aan de slag :-) (de machine staat op Texel en ik woon in Alkmaar dus ikzelf kan helaas niet snel schakelen).

Als ik meet op de uitgangen dan zie je bij Flood en Mist direct of deze aangestuurd wordt of niet (0 of 5V). Bij de Tool (pin1) zie helemaal niets. In alle gevallen blijft deze 0 volt.

In ieder geval gaan we eerst de werkende SSR

Afbeelding

van pin14 op pin1 aansluiten en kijken wat dat voor informatie oplevert.

We houden je op de hoogte...
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door kevertje »

Kan het zijn dat deze uitgang het pas doet nadat de machine gehomed is?
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

@kevertje ook na homen wil de spindle niet starten.

@breaker om zeker te zijn de ssr die het wel doet op de flood uitgang, doet helaas niets op de tool/spindle uitgang :-(

Verder zien de [SPINDLE_0] settings in cnc.ini er uit

Afbeelding


.....
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door Breaker »

Tja, ik zie niets abnormaals, denk toch dat je je ongerust moet gaan maken over de werking van de poorten en de hulp inschakelen van een elektronica kenner... :cry:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Tja daar begin ik ook een beetje voor de **frezen** (:-D), ik had liever gehad dat we iets over het hoofd zagen ... :-(
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door Ballegooijen »

Zit er een VFD tussen voor de spindel?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Nee we gebruiken geen VFD.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door Breaker »

foxfrees schreef:Tja daar begin ik ook een beetje voor de **frezen** (:-D), ik had liever gehad dat we iets over het hoofd zagen ... :-(
Daar kan ik goed inkomen. Heb een SSR aan de tool uitgang geschroefd, ini-file met de zelfde waarden en na een reset en homing op de spindel knop gedrukt:
15105

Helaas zijn mijn ideeën wel zo'n beetje op :oops:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
foxfrees
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2017 15:45
Locatie: Alkmaar

Re: Spindle/Tool start niet (en Aux1 ook niet)

Bericht door foxfrees »

Wie weet krijg ik of misschien hebben nog andere forumleden andere inzichten of suggesties.

Eerst maar weer een nachtje slapen ....

Bedankt voor je inspanningen en het meedenken breaker!
Plaats reactie