Melding op mobiel als frees klaar is ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Zee&Zee »

Ff een vraag voor de custom code / Eding kenners (Arie & ?) en de Electronics helden (Dabit& ?):

Ik zou graag een melding krijgen op mijn mobiel als de frees klaar is met zijn werk.

Reden:
Kheb steeds vaker lange klussen erop liggen die niet heel spannend zijn, en zit dan in een andere ruimte (er is wel volk in de werkplaats, voor dat men begint te roepen brandgevaar). Nu vraag ik die mensen wel of ze willen gillen als hij klaar is, maar dan staat de machine wel vaker een half uur ofzo stil ( ze zijn druk met andere zaken, en voordat ze door hebben dat hij stil staat duurt het ff, en dan had er al een nieuwe plaat op kunnen liggen. De webcam levert min of meer hetzelfde probleem.

Dus een sms of iets dergelijks met 'Job completed'.

Is zoiets met Arduino en een simkaartje unit te fixen met wat custom code ? Of wordt dat heel complex ?
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien nog ergens een oude GSM liggen? Kun je de machine op de redial knop laten drukken.
Geen broekzak beller maar een CNC beller. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Sven »

Ik vind 'm leuk!

Ben dan wel meer voor "send" na opstellen van een klein smsje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien is een draadloze deurbel wel zo handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door rkr »

mooie lamp op de machine zetten die aangaat als de frees klaar is.
ip camera met bewegingsmelding ( bewakingssoftware ) op een rode lamp richten. werk klaar-lamp aan- melding op telefoon dat frees klaar is
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Zee&Zee »

Leuke workarounds Hugo :mrgreen:

Ik heb met mij beperkte kennis zitten googlen, en volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om de pc (die aan het internet hangt) een code te laten uitvoeren die een email stuurt aan het mobiele nummer. https://petanque.wordpress.com/2017/01/ ... s-from-pc/
Blijkbaar hebben providers een mailadres functie, dus een mail aan bv 06123456@tmobile.nl zou een sms moeten opleveren op je telefoon. Als ik een dergelijke code kan aanroepen in Eding als ie klaar is .... ben ik een heel eind, en heb geen arduino of telefoons en deurbellen nodig (leuk idee maar lege batterijen etc). Blijft het mooi clean. En met een sms aan mijn telefoon, heb ik het altijd door ( ding altijd in mijn zak)
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 19 aug 2017 22:29, 3 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef:Misschien is een draadloze deurbel wel zo handig.
Ja zeg, het moet niet veel gekker worden!

Even later zitten we gewoon die deurbel op de BOB aan te sluiten...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door javanree »

Conrad heeft kant en klare SMS modules ; die Eding boards hebben toch vast wel een logische uitgang vrij die je met een M-code kunt activeren (zoals met je coolant) Die SMS module programmeer je een maal, ding kan soms op basis van verschillende ingangen verschillende SMS'jes versturen (dus gereed of storing)

Programmeren van die SMS modules is eenmalig, ik meen via RS232
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Zee&Zee »

Ben verder aan het spitten, lijkt dat als je EMAIL AAN naar 888 stuurt ( ik zit bij T-mobile ) je SMS moet kunnen ontvangen via een mailtje. Ga het zo testen. Dat zou de helft van de oplossing zijn zonder veel gedoe.
Als ik dat aan de praat krijg is er nog maar 1 vraag over..

kan ik via een macro in Eding een mail sturen ?

Dan roep ik die macro aan bij einde freesopdracht door een edit in de Gode voor lange jobs, of misschien zelfs een edit van de postprocessor ( dan krijg ik wel bij alles een sms, ook als ik ernaast sta, maar boeit me misschien niet )
CNC you later
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Breaker »

Er zijn niet veel mogelijkheden om berichten buiten het programma te sturen. Er is er eentje die mogelijk gebruikt kan worden met een extern script:
4.2.4.8 in de handleiding

En anders wordt het programmeren.

Je kan ook iets overwegen als javanree zegt:
http://www.conrad.be/ce/nl/product/409591
Dan trigger je aan het eind van het programma een digitale poort een paar seconden met M54/M55 en je krijgt een melding. Kost iets meer, kan je zelf afwegen wat een paar uur extra machinetijd paar maand en programmeertijd je waard is.

Zijn er ook nog een paar poorten over voor andere meldingen (estop bijvoorbeeld).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door andrefc101 »

Waarom zou je niet aan het einde van je gcode een M54 mee te programmeren die bv een toeter of een zwaailamp aan laat gaan. Dan zal je ieders attentie wel hebben denk ik zo!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door Breaker »

Er is ook een mogelijkheid om een 'traffic light' in te stellen op drie poorten, zou daarvoor kunnen werken, maar vreemd genoeg nergens iets te vinden over wat dat nu eigenlijk doet qua functionaliteit.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door DaBit »

Er zijn genoeg gratis 'push messaging' services beschikbaar. Dan installeer je een appje op je telefoon, PC, tablet, waar je ook maar berichten wil ontvangen en laat je een ander 'apparaat' een bericht sturen.
Zo kun je dus ook een bericht sturen naar iedereen die er wat mee zou kunnen doen, en niet naar slechts een persoon. En in dat bericht kun je ook nog text kwijt.

https://onesignal.com/ is er eentje.

Om zoiets te kunnen gebruiken is het handig als Eding op commando een programmaatje kan starten of een webadres op kan vragen. En volgens mij kan dat vanuit een macro wel?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Melding op mobiel als frees klaar is ?

Bericht door serum »

Je hebt meerdere mogelijkheden; hardwarematig, zoals Hugo, Andre aanhalen en softwarematig.

Eding draait op een PC en daarbij heb je voldoende mogelijkheden zou ik verwachten.
Windows task scheduler misschien een mooie om hiervoor te misbruiken.

Via telnet/batch bestandje kan je prima een email versturen, via de smtp server van je ISP bijv, als deze relaying toestaat of anders via de SMTP servers van smtp2go.


Stuur voor de aardigheid Bert eens een mailtje, lijkt mij een handige functie om in Eding te hebben, enige dat ingesteld hoeft de worden is een mailserver (houd het simpel, geen SSL ed) aleen smtp.provider.nl:25 en dan een instelbaar afzender adres met een testknop, that's it.
Plaats reactie