Rond oppervlak graveren.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een vraag over het graveren van een cilinder met EdingCNC. Onder het tabblad Coördinaten heb je daarvoor de optie mapping Y>A
Nu wil ik niet van Y naar A maar van X>A Is dit ook mogelijk en zo ja, hoe doe je dat dan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door carlo »

dus de cilinder staat in lijn met de y-as
rap bedacht dan
zijn de gegevens voor het sturen van de x en y gelijk (stappen/unit)
dan even de kabels van x en y verwisselen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

dan even de kabels van x en y verwisselen
Ik vindt het wel goed bedacht Carlo maar dat gaat niet lukken omdat de Y 2 motoren heeft en de X maar 1 motor
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door serum »

En als je de X op de A aansluit en het aantal stappen/mm goedzet?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, en dan de afbeelding b.v. 90 graden draaien om in de juist richting te graveren? Is het proberen waard.
(stapgrootte voor X en Y zijn gelijk)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door serum »

Ja, je kan de A as gewoon aansturen als x/y as, als je stappen maar kloppen. Weet niet of je tekening cilindrisch is, maar je kan dan ook eenvoudig tekenen op alleen x/y. (scheelt ook weer een puzzle)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, je kan de A as gewoon aansturen als x/y as, als je stappen maar kloppen.
En dan hoef je die speciale functie in Eding ook niet te gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door serum »

Zal wel weer een shitload aan opmerkingen over mij heenkrijgen hier, maar ja, idd. Dan behandel je de A gewoon als iedere andere as.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

Ja, want in theorie klopt het natuurlijk niet omdat de omtrek groter is dan de lengte van het platte vlak. Maar of je dat gaat zien in de afbeelding wil ik wel eens testen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door serum »

nee, dat platte vlak maak je juist gelijk aan de omtrek. Dat de frees naar binnen gaat een een kleinere radi maakt heeft daar geen effect op.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Hessel Oosten »

In dit eerdere draadje:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=12269

suggereerde Carlo de G-code ripper.

Heb ik gedaan en werkte top.


Hessel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de 4e as hartlijn evenwijdig aan de Y-as staat, moet je hem B noemen. Als de Eding software slim is kun je dan X>B mappen. (en anders moet dat in de volgende software update nodig aangepast)

X=A
Y=B
Z=C
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben aan het zoeken geweest Hugo maar die optie zit er volgens mij niet in. (Hoogste tijd dus.)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Rond oppervlak graveren.

Bericht door audiomanics »

Ballegooijen schreef:omdat de Y 2 motoren heeft en de X maar 1 motor
Dus eigenlijk heb je de X-as gewoon verkeerd genoemd.. Daar zijn al hele discussies over geweest..
De meest logische volgorde is, vanaf de basis, de eerste bewegende as die je tegenkomt is de X, de volgende de Y en dan de Z.... en dan A, B, C.. net zoveel assen als je hebt.
Een andere benadering, die ook wel gebezigd wordt is: de langste as is de X..
Het maakt het machien echt helemaal geen moer uit hoe je ze noemt, maar als je afwijkt van de gebruikelijke werkwijze, dan kom je dit dus tegen..
Als ik jou was zou ik even een mindswitch maken en de As die jij nu Y noemt gewoon X gaan noemen en de as op je brug dus Y..
Praat ook een stuk makkelijker.
Je kan gewoon twee of meer versies van EdingCNC op je computer zetten, ieder met hun eigen settings. Dus als je met je roterende as wil gaan werken hoef je alleen maar de bijbehorende EdingCNC op te starten en daarin kan je alle settings vrolijk wijzigen, zelfs die ene as met twee motoren aan de X en X-slave toewijzen..

Maar het hoeft natuurlijk niet.. Dat ik het zo doe wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie