Diepte bijstellen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Diepte bijstellen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een vraag over het bijstellen van de diepte.
Voorbeeld: Ik ben een plaatje aan het vlakken met een face toolpath. Nu is het toolpath klaar en wil ik b.v. nog 0,3 mm dieper.
Wat ik nu doe is het volgende: Ik laat mijn spindel zakken tot -0,3 en zero de Z-as. Vervolgens voer ik het toolpath weer uit.

Vraag: Is dit de juiste manier of kan dit ook slimmer?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door lelieveld »

Ik heb het ook zo gedaan :oops:
En vaak ook net verkeerd :!:
De vrije hoogte wordt zo ook 0.3 mm minder als ingesteld
En dat heeft me weleens schade gegeven ,nu zal het met 0.3 mm niet zo snel verkeerd gaan , maar met 10 mm wel
Waarom niet je G code wijzigen :?: Ben je daar niet echt geroutineerd in misschien :?:
Dan is de beste manier om er vertrouwd mee te raken is het gebruiken.

Toen ik 12 jaar geleden een navigatie/radio had ( dat was erg duur toen ) gebruikte ik het soms wel 5 x per dag
Als ik naar het centrum moest of weer naar huis, voerde ik dat gewoon in
Met als gevolg dat ik er snel heel goed mee overweg kon. ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Diepte bijstellen

Bericht door abs02 »

Is dit niet slim genoeg dan ? Je hebt dan gelijk weer het vlak wat je als nul kan gebruiken !!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door Breaker »

Je kan ook 0,3 optellen bij wat er op dat moment in Z coördinatenvenster staat en die waarde invoeren bij de offset, nadat je op de Z zero axis knop klikt. Het voordeel is dat het dan niet meer uitmaakt of die eerdere pass gemaakt is op Z=0, Z=5 of Z=-3,456 en de frees hoeft niet verplaatst te worden.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door Ballegooijen »

Bedankt mannen voor de reacties. Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Gelukkig hoef ik niet naar Rome maar de manier zoals ik het doe is in ieder geval niet zo gek.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Diepte bijstellen

Bericht door abs02 »

En als je je daar vertrouwd en veilig bij voelt : blijven doen..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door Ballegooijen »

En als je je daar vertrouwd en veilig bij voelt : blijven doen..
Ik denk dat dit inderdaad ook heel belangrijk is!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Diepte bijstellen

Bericht door serum »

Ik zou hem opnieuw nullen op z -0,3. Groene knop en bammes, succes ermee. Als het facen toevallig aan het einde van de CAM zit, en het er geen andere dieptes van je Z afhangen, dan kan je daar naartoe bladeren met Eding of (vermoedelijk sneller) even in Fusion alleen je facing opp selecteren en alleen die posten. (bij mij slaat Fusion de g-codes rechtstreeks op op de pc van de CNC) Bij gelijke bestandsnaam krijg je dan keurig een melding van Eding dat hij een nieuw bestand heeft gevonden en of deze geladen moet worden.

Dat is voor mij het meest praktisch. de PC's staan nagenoeg naast elkaar en ik hoef alleen maar even te draaien op mijn kruk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Diepte bijstellen

Bericht door DaBit »

Ik gebruik/misbruik vaak G92 als ik tijdelijk een iets andere offset wil hebben. Als ik dan vlakgefreesd heb en de zaagsnede blijkt toch iets minder recht te zijn dan ik dacht dan ga ik naar het MDI venster en tik ik:

G0 Z0 (vaak niet nodig omdat je daaral bent)
G92 Z0.3

G92 geeft het huidige punt waar je zit de gewenste offset, in dit geval maakt-ie de offset van Z 0.3mm zodat Z=0 0,3mm onder het materiaal zit.

Ook handig als je een patroontje op een andere plek wil herhalen. Stel je wil een plank maken waar kapstokhaken aan moeten op regelmatige afstand en die hebben de bevestigingsgaten op 30mm hart-hart en zitten 150mm uit elkaar. Dan ga ik naar MDI, en tik ik:

G0 Z1
F500
S10000M3
G99

G83 X0 Z-24 R1 Q5
X30
G80
G91 G0 X120
G92 X0

En dat bovenstaande blokje (G83 .. G92) herhaal ik dan voor elke kapstokhaak (eenmaal ingevoerd kan ik de vorige commandos aanklikken).
Dan is mijn plank klaar voordat jij je CAM-computer opgestart hebt :lol:

Wat welk commando doet mag je zelf opzoeken; daar leer je van. Zal in Eding en Mach wel vrijwel hetzelfde zijn als in LinuxCNC.

Nu is het rekenwerk in bovenstaand voorbeeldje makkelijk en is G92 gebruiken wat overkill, maar het gaat om het idee.

Het kan ook zo:
G0 Z1
F500
S10000M3
G99

G91
(eerste haak)
G83 X0 Z-24 R1 Q5
X30
(tweede haak)
X120
X30
(derde haak)
X120
X30
(vierde haak)
X120
X30
(etcetera)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door audiomanics »

Lekker al dat getik :|
Nee, bij mij staat de frees meestal op de parkeerstand (X0,Y0,Z10)
wil ik het geheel 0,3 dieper laten frezen, dan klik ik op het nulletje achter de komma van de Z 10,000 en druk op de toets 3..
Het machien "denkt" (machine kan niet denken) dat hij op 10,300 boven het oppervlak staat.. ha ha gefopt.. maar hij freest daardoor wel 3 tienden dieper.
Dit truukje werkt ook prima met andere waarden en ook als je de X of Y iets wil verschuiven.. In dat geval klik je natuurlijk op het getal in respectievelijk het X of Y venster..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Diepte bijstellen

Bericht door DaBit »

audiomanics schreef:Lekker al dat getik :|
Zeker wel.
Vooral als het merendeel een kwestie van pijltje omhoog en op enter drukken is. Dan hou je de frees met gemak bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hm, dan ga ik me er ook maar eens mee bemoeien.
G91 en G92 allebij gebruiken lijkt me overdreven, Je hebt je nulpunt immer al verplaatst, de hart op hart maat is 150, kun je dat net zo goed in voeren. Met dit soort geneuzel zeg ik altijd : het is maar net met welk been je uit bed bent gestapt, hoe je het op lost.
Maar hier loop je wel een risico, als die 3 gaten geen 30 maar 32 uit elkaar blijken te zitten, en je past dat aan, zitten de haken wel opeens 152mm HoH, en als je dat nu net niet wilde....

Maar los hier van, iets serieuzer, voor een 0.3 meer diepte zou je ook een aanpassing op de lengte correctie kunnen doen (G43) maar die moet dan wel gebruikt worden in het programma.

En die G92 is wel heel handig voor het maken van frontplaten (of eigenlijk de achterkant met connectoren)
Ik heb van heel veel connectoren een standaard sub-programma in de machine en hoef in m'n hoofdprogramma dus alleen de plek van de connector te typen, en het bijbehorende subprogramma aan te roepen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door lelieveld »

Ik kan het weer niet laten
Ga het vragen
Als je de diepte niet wijzigt maar het 0 punt lager zet
Kom je dan niet een keer in de problemen
Ergens heb je in je G code de hoogte van de hoogste bout of Machineklem ingevoerd om aanvaring ermee te voorkomen.
Nu heb je op deze manier ook die hoogte toch lager ingesteld :?:
Of zit ik abuis :?:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Diepte bijstellen

Bericht door audiomanics »

Ga jij maar 1mm over je machine klemmen heen?? En zet je die klemmen zo krap tegen je toolpaths aan?
Je Save-Z stel je toch zo in dat het echt veilig is, lijkt me.. 10mm is wel redelijk doorgaans, voor de gemiddelde kikker..
Als ik een printje met heel veel gaatjes moet boren, dan zet ik mijn Save-Z ook wel in op 1mm, maar dan edit altijd even het laatste stel regeltjes zodat het freesje veilig naar Z10 gaat en/of dat de machine, na de job niet meteen naar X0,Y0 gaat maar terplekke blijft staan op de laatste positie op Z10.
Machineklemmen of kikkers plaatsen is toch een ervaringskwestie en ja, dat kan wel eens fout gaan.. maar dan heb je even niet goed opgelet..(leermomentje :lol: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie