Android app cnc jog control xy

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Hallo

Ik heb een Android app ontwikkelt om je cnc machine met de Edingcnc software aan te sturen.
De app geeft de mogelijk om de x en y as van de machine in jog modus te kunnen besturen. Een soort digitale pendant app.

Ik ben op zoek naar beta testers die de app zouden willen uitproberen en willen aangeven hoe deze verbeterd kan worden.

https://youtu.be/l_3RtJIYvA4
Op de bovenstaande link zie je de app in werking.

Je kunt de app downloaden op: http://cnccamera.nl/src-gen/products.html.
Stuur even een mailtje naar info@cnccamera.nl en je ontvangt het programma dat je naast de Edingcnc applicatie moet installeren. Daarna Kun je aan de slag.

Met vriendelijke groet,
Gernot Eggen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hee Gernot ... ook hier?

Is er ook een mogelijkheid om x en z te besturen voor een draaibank?
info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Heey Arie, leuk dat je me herkend.
Ja sinds gisteren actief.

Draaibank moet wel te maken zijn: x-z sturing?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. eh.. vervang "left-right-Up-down" gewoon voor X-, X+, Y-, Y+".. we denken niet in omhoog -omlaag.. Omhoog is de Z-as op mijn freesbank.. en niet alleen de mijne..

Draaibank heeft inderdaad X en Z.. Y assen komen alleen voor op "Gangtool" machines met een 3de as.. waarbij de y as in feite een lineaire toolchanger is.. tenzij je een indexeerbare spil hebt zodat je polair kan frezen.. of XY Frezen met een vastgezette Spil..
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door frank »

Mailtje gestuurd
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Dank Frank
info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Arie Kabaalstra schreef:Ohja.. eh.. vervang "left-right-Up-down" gewoon voor X-, X+, Y-, Y+".. we denken niet in omhoog -omlaag.. Omhoog is de Z-as op mijn freesbank.. en niet alleen de mijne..

Draaibank heeft inderdaad X en Z.. Y assen komen alleen voor op "Gangtool" machines met een 3de as.. waarbij de y as in feite een lineaire toolchanger is.. tenzij je een indexeerbare spil hebt zodat je polair kan frezen.. of XY Frezen met een vastgezette Spil..
hi Arie,

Ja lijkt me te doen, en ja up/down idd +x...

dank voor je info
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door ruudpg »

Even een kritische noot van mij.... ik zie niet zo het nut er van om "alles" maar in je telefoon te moeten proppen...

Gaat dit ooit zo nauwkeurig zijn als de bediening binnen EdingCNC als :

2 x Drukknop (maakcontact) € 0,50 p.st.
1 x Encoderwiel € 12,50

Voordelen, kost bijna niets, zeer accurate bediening, nooit een lege accu, keuze uit alle actieve assen, op nul stellen van de actieve as, pauze/start knop.

Wil je nog veel meer optie's op je pendant, neem dan de draadloze chinees van Eding.

Wat zijn de voordelen om het met een mobieltje te doen, buiten alleen het feit "omdat het kan"?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudpg schreef:Wat zijn de voordelen om het met een mobieltje te doen, buiten alleen het feit "omdat het kan"?
En volgens mij ijlt het behoorlijk na als ik zo naar het filmpje kijk
Daarnaast zou ik liever een draaiknop hebben. Met een keuze voor welke as, want ook gewone jog toetsen die niet na-ijlen is al lastig genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Hi
hugo stoutjesdijk schreef:
ruudpg schreef:Wat zijn de voordelen om het met een mobieltje te doen, buiten alleen het feit "omdat het kan"?
En volgens mij ijlt het behoorlijk na als ik zo naar het filmpje kijk
Daarnaast zou ik liever een draaiknop hebben. Met een keuze voor welke as, want ook gewone jog toetsen die niet na-ijlen is al lastig genoeg.
Hi Hugo en Ruud

het voordeel van een app is omdat je meer zaken kunt combineren. Eens het is niet in alle gevallen vergelijkbaar met een pendant maar het kan wel meerder voordelen bieden zoals een camera beeld naar je systeem, 1 bediening voor meerdere machines, push notifications als de job is afgelopen etc.

Ik ben nog in de ontdekkingsfase wat precies de app zou moeten doen en wat waarde oplevert.
As jullie ideeen hebben buiten reguliere pendant gebruik van harte welkom.


groet
Gernot
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Push Notification is wel mooi natuurlijk!.. dat is wel iets wat voor mij dan weer handig is.. omdat ik vaak ergens anders ben als de machine staat te graven.
info@cnccamera.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2017 16:18

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door info@cnccamera.nl »

Hi Arie


Dank je dat moet te maken zijn. Zou je dan ook willen kijken naar de machine staat of wellicht een camera beeld??
Zou je de Motoren willen ‘uitzetten’
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat een Pushbericht functie het meest in trek zal zijn bij velen.
Ik ben zeker niet de enige die na het indrukken van de startknop gewoon de werkplaats achter zich dichttrekt..

'k weet niet wat er allemaal mogelijk is..als 't progje dat als "waakhond" op de CNC pc draait in de API van EdingCNC kan "tappen", dan kun je alles meezenden natuurlijk.

Ik denk dat het "Stoplicht", en een melding als de machine klaar is, dat dat wel genoeg is voor de meesten..
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Android app cnc jog control xy

Bericht door John Sellis »

Arie Kabaalstra schreef:Ik denk dat een Pushbericht functie het meest in trek zal zijn bij velen.
Ik ben zeker niet de enige die na het indrukken van de startknop gewoon de werkplaats achter zich dichttrekt..

'k weet niet wat er allemaal mogelijk is..als 't progje dat als "waakhond" op de CNC pc draait in de API van EdingCNC kan "tappen", dan kun je alles meezenden natuurlijk.

Ik denk dat het "Stoplicht", en een melding als de machine klaar is, dat dat wel genoeg is voor de meesten..
Maar is dat niet heel makelijk te maken? er zijn genoeg arduino projecten die dat kunnen. met simkaart of over Wi-Fi. wellicht kun je net als mach 3 een Marco maken voor een signaal toren net als deze http://en.cs-lab.eu/macro-for-a-signal-tower/

die kun je zo aan de ingang van je arduino doen. even simpel een app maken via
http://ai2.appinventor.mit.edu

http://www.geekstips.com/android-push-n ... -tutorial/

kosten ca 25euro en een paar avonden prutsen
Plaats reactie