Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Daar gaan we weer, na de (verholpen) stepper ellende nu nog steeds (als voorheen) stappenverlies op in ieder geval de X- en Z-as

Als ik nu 3D wil frezen, in dit geval vinger-verbindingen om kastjes etc te maken, dan gaat het geheid mis.

Op de afbeelding zie je (rechts boven) dat op het eind van de job opeens de X- en Z-as afwijkingen gaan vertonen. X-as bijna 1mm, Z-as 2mm

16912

Bij normaal 2D werk had ik ook al regelmatig afwijkingen van soms wel 7 cm!

Nu de voeding, drivers en X-as stepper vervangen zijn blijft de Eding CPU5A4 kaart over, de USB verbinding dan.

Ik heb de USB kabel gewisseld, ferriet kernen op beide uiteinden gedaan maar toch nog die rotte afwijking. Damen CNC wil geen eens USB versie verkopen ivm veel ellende.

Maar toch zullen er zat gebruikers hier zijn die geen problemen hebben neem ik aan?

Voordat ik weer kosten ga maken (Ethernet versie kopen), nog suggesties wat ik nog kan doen??
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door kawarider »

Toch terug naar je stepperinstellingen, zowel acceleratie als microsteps
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

kawarider schreef: 12 mei 2018 14:54 Toch terug naar je stepperinstellingen, zowel acceleratie als microsteps
Zou kunnen maar wat voor instellingen dan?

De maker van de fingerjoint software draait op 3000mm/min. M'n Z-as is wellicht 5x minder zwaar dan die van veel forumleden denk ik? Een 2NM motor moet dat toch aankunnen?

Video: Z-as 15mm/s, acc. 25mm/s en tijdens frezen op 40% van die instelling gezet.

Misschien een goed moment om eens vast te stellen wat dan goede settings zijn, ik kan er ook door zoeken geen touw aan vastknopen...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Ballegooijen »

Zitten je as koppelingen goed vast? Soms gebeurd het dat de koppeling verdraaid om de as. Je kunt met een vilt stift er een merkteken opzetten zodat je makkelijk kan zien dat hij wel of niet verdraaid.

Stappen verlies heb je volgens mij nooit van de kaart maar altijd van een motor.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Ballegooijen schreef: 12 mei 2018 15:34 Zitten je as koppelingen goed vast? Soms gebeurd het dat de koppeling verdraaid om de as. Je kunt met een vilt stift er een merkteken opzetten zodat je makkelijk kan zien dat hij wel of niet verdraaid.

Stappen verlies heb je volgens mij nooit van de kaart maar altijd van een motor.
Das een goeie! Maar ik heb tijdens het vervangen van de X-stepper de boel nog eens goed vastgezet, met van dat Bison lock-bond ertussen voor de zekerheid. Tijdens de gierende stepper ellende was een losse koppeling ook niet het probleem. Toen ook een stokje op de as gezet zodat ik kon zien of er wat zou slippen maar dat was niet het geval.
Dus helaas moet ik het elders zoeken...

Er gaat neem ik aan een hele berg pulsen over de USB kabel (75Khz, Eding kan 125Khz aan en de driver moet 200Khz aankunnen), als daar onderweg wat pulsen om zeep worden geholpen door EMC dan krijg je toch ook stappenverlies? Ik denk even als cnc groentje hardop... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Breaker »

WWJD schreef: 12 mei 2018 15:53 Er gaat neem ik aan een hele berg pulsen over de USB kabel (75Khz, Eding kan 125Khz aan en de driver moet 200Khz aankunnen), als daar onderweg wat pulsen om zeep worden geholpen door EMC dan krijg je toch ook stappenverlies?
De pulsen gaan niet over de kabel, alleen de commando's en terugkoppeling gaan over de kabel. De pulsen worden door de kaart zelf gegenereerd.

Als USB instabiel is verliest het connectie met de software en stopt de machine. Als dit niet het geval is (de verbinding is stabiel) dan is een USB probleem als oorzaak zeer onwaarschijnlijk.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Breaker schreef: 12 mei 2018 16:08
WWJD schreef: 12 mei 2018 15:53 Er gaat neem ik aan een hele berg pulsen over de USB kabel (75Khz, Eding kan 125Khz aan en de driver moet 200Khz aankunnen), als daar onderweg wat pulsen om zeep worden geholpen door EMC dan krijg je toch ook stappenverlies?
De pulsen gaan niet over de kabel, alleen de commando's en terugkoppeling gaan over de kabel. De pulsen worden door de kaart zelf gegenereerd.

Als USB instabiel is verliest het connectie met de software en stopt de machine. Als dit niet het geval is (de verbinding is stabiel) dan is een USB probleem als oorzaak zeer onwaarschijnlijk.
Kijk dat is waardevolle informatie... bedankt!

Ik had net de Z-as op 5mm/s gezet, acc. 7 of zo en toen ging het weer mis, al heel snel: 8mm te diep.
Toen ik de Z-as omhoog deed, stokte deze meerdere malen.

Dit gaat echt nergens over, de snelheid en acceleratie is zo idioot laag, dat kan het probleem niet zijn.

Nu zit ik echt met een onbruikbare machine.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Kjelt »

Die nieuwe driver heb je die aangepast qua microsteps etc. aan je systeem?
Heb je de nieuwe waardes ingevuld die bij de nieuwe drivers en motoren horen?
Zonder te frezen kloppen dan de afstandstesten , dus X as 300mm verplaatsen is dat inderdaad 300mm , Y en Z as idem dito.
Daarna test voor backlash en repeteerbaarheid dus meetklokje aantikken op 0 zetten en 20 keer de X as 300mm verplaatsen en weer terug en staat het meetklokje dan iederen nog steeds bijna op 0?
Idem voor Y en Z as. Want het begint er op te lijken dat er iets met de mechanische constructie van je machine fout zit. 8 mm lijkt mij niet een software of Eding probleem ;-)
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

Kjelt schreef: 12 mei 2018 17:14 Die nieuwe driver heb je die aangepast qua microsteps etc. aan je systeem?
Heb je de nieuwe waardes ingevuld die bij de nieuwe drivers en motoren horen?
Zonder te frezen kloppen dan de afstandstesten , dus X as 300mm verplaatsen is dat inderdaad 300mm , Y en Z as idem dito.
Daarna test voor backlash en repeteerbaarheid dus meetklokje aantikken op 0 zetten en 20 keer de X as 300mm verplaatsen en weer terug en staat het meetklokje dan iederen nog steeds bijna op 0?
Idem voor Y en Z as. Want het begint er op te lijken dat er iets met de mechanische constructie van je machine fout zit. 8 mm lijkt mij niet een software of Eding probleem ;-)

ja ik heb de driver settings aangepast en ben ook begonnen met een lage stroom (advies van Damen).

Die testjes met een meetklokje ga ik nog doen en ook de andere assen maar voorzien van bison-schroefdraad spul.

Overigens: tot voor kort was de maatvoering van het freeswerk boven verwachting goed. Ik ben echt enorm verbaasd dat zo'n houten machine zo nauwkeurig en strak kan werken. Ik heb geen backlash opgemerkt al zal die er wel zijn hoor. Op het oog alles mooi strak en dat is voldoende voor mij...

Maar ik ga nu eerst bij 'C' maar nieuwe stepper-kabels kopen en de elektronica in een oude PC kast plaatsen op de goede manier. Nu zit de boel in een aluminium kastje achter de machine.

De aluminium kast van de kapotte voeding gebruik ik straks om de Eding kaart in te zetten, past precies! Dan is die ook volledig afgeschermd.

Wordt vervolgd...


PS: ik wil o.a. houten klokken gaan bouwen dus om de frees en software te leren kennen te komen wat voor de kleine buurkinderen gemaakt ;) (van een bouwtekening, niet zelf verzonnen)

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door John Sellis »

Zou beginnen met hoge ampere's. Kan niks mis gaan. Gewoon aan je motor blijven voelen of die niet kokend word. Ook ff de microstaps op 0 of x10 ofzo doen. Dan nog eens proberen. Dan kun je daarna de micro steps en de snelheid wel wat verhogen. Je trouwens beter hogere acceleratie hebben dan hoge ijl gang! Maar gewoon proberen. En blijven meten. Waar het mis gaat
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door benkr »

Teken eens heel precies op hoe je vanaf de Eding kaart de drivers hebt aangesloten, zowel de sturing als de voeding van elke driver apart.

En zet het aantal microsteps niet hoger dan 8, de resolutie is dan al zo hoog dat het verder geen verschil meer maakt, maar het aantal step pulsen wordt dan niet absurd hoog.

En ik weet helemaal niet waar je dat in moet stellen maar kijk ook eens naar de step puls breedte, die moet meer dan 5 usec zijn.

En heb je je drivers al een keer ge-auto-uned? Zie de manual, S4 binnen 1 seconde 2 x heen en weer schakelen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door Ballegooijen »

En ik weet helemaal niet waar je dat in moet stellen maar kijk ook eens naar de step puls breedte, die moet meer dan 5 usec zijn.
Volgens mij kun je dat bij een Eding kaart niet instellen Ben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door skillalot »

Zet eens gewoon een streepje op de motor as, tussen de motor en de koppeling in ofzo, even een merktekentje zodat je zeker weet dat de as van de motor steeds op dezelfde plek terugkomt.
Gewoon om even helemaal uit te sluiten dat je koppelingen niet slippen.
Vind het maar een raar verhaal namelijk. Geloof niet zo in 8mm stappenverlies, meestal staan die motoren gewoon stil als ze het niet trekken.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Eding CPU5A4 usb >> miskoop?

Bericht door WWJD »

John Sellis schreef: 12 mei 2018 19:59 Zou beginnen met hoge ampere's. Kan niks mis gaan. Gewoon aan je motor blijven voelen of die niet kokend word. Ook ff de microstaps op 0 of x10 ofzo doen. Dan nog eens proberen. Dan kun je daarna de micro steps en de snelheid wel wat verhogen. Je trouwens beter hogere acceleratie hebben dan hoge ijl gang! Maar gewoon proberen. En blijven meten. Waar het mis gaat
Het is voor mij als beginner wel verwarrend... Ik ben echt heel blij met al die waardevolle tips maar er is ook tegen mij gezegd dat de acceleratie veel te hoog stond. Ik weet echt niet meer hoe 'het hoort'
Nou is er geen standaard, elk systeem is uniek, dat begrijp ik natuurlijk wel...

Hoge acceleratie leek me ook heel belangrijk, anders wordt het systeem wel erg stroperig! Op filmpjes zie ik systemen werken waar ik alleen maar van kan dromen. Maar in het vorige topic van mij werd acceleratie als de boosdoener gezien.

Nou heb ik dit draadje gevonden, ga nog maar eens goed lezen...
viewtopic.php?t=13919

Ik ben nu wel bang de boel weer te verknallen want de vorige keer dat ik de grenzen ging opzoeken ging het goed mis. Een van de steppers werd 115 graden zelfs (in stilstand)

De steppers gingen toen haperen bij minimale belasting, max spanning (36volt, DM442 drivers) en max. stroom en NU bij ook minimale belasting, normale spanning (44 volt, DM556 drivers) en minimale stroom.

Heel lastig voor jullie allen om ongezien mee te denken!
Sorry voor alle onduidelijkheid van mijn kant, ik ga een nieuwe start maken en alles structureel proberen... :roll:
Plaats reactie