USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Ja en hoe lost dit mijn en topic starters probleem op?

Ik ga niet terug naar XP, deze PC hangt ook aan internet voor Fusion.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 27 okt 2019 15:04 XP draait "licht" vertraagt niet noemenswaardig.. ik heb het jaren achtereen op mijn machines staan.. 't enige wat ik update is EdingCNC zelf...
Daar gaat blijkbaar een eind aan komen:
viewtopic.php?f=39&t=17130#p195255
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Breaker »

Windows 10 doet gewoon wat lastiger over programma's die met beheerrechten willen opstarten, met goede reden want daarom is Windows niet meer zo lek als een mandje. Veiligheid gaat bijna altijd ten koste van gebruikersgemak. Zelf zie ik er niet zoveel bezwaar in om het icoon te dubbelklikken maar ik kan begrijpen dat het wel goed overkomt als de gebruikersinterface direct wordt opgestart.

De eerste stap is dan om de UAC te omzeilen, dat kan met deze uitleg.
Het enige waar extra op gelet moet worden is dat de werkdirectory wordt opgegeven.

19398

Vervolgens kan dat icoon in de startup geplaatst worden, dat kan met deze uitleg.

19399

Voor mij werkt het in ieder geval vlekkeloos.

Tja, of je dan bij Windows XP moet blijven of overgaan naar Windows 7 (wat over een paar maanden de nieuwe XP wordt door aflopen van ondersteuning) of Windows Vista of 8 waar sowieso altijd al de nodige problemen mee zijn, of toch eens overstappen naar Windows 10 dat zal allemaal vast heel persoonlijk zijn. Mijn insteek is dat ik naar het nieuwste OS ga als de software en hardware dat ondersteunt, en EdingCNC wordt wat dat betreft netjes onderhouden, ook voor oudere kaarten. De automatische updates worden vaak gezien als een bron van problemen maar bij de laatste versie van Windows 10 kan automatisch updaten nu ook tot 35 dagen uitgeschakeld worden, dus geen gevaar voor reboot halfweg een job en ook verder bevalt het me goed.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Bedankt voor je uitleg, ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door audiomanics »

Breaker schreef: 06 nov 2019 22:36De automatische updates worden vaak gezien als een bron van problemen maar bij de laatste versie van Windows 10 kan automatisch updaten nu ook tot 35 dagen uitgeschakeld worden, dus geen gevaar voor reboot halfweg een job en ook verder bevalt het me goed.
Bijkomend voordeel: meestal heeft een PC maar 1 ethernet poort, en die hangt aan de Edingkaart.. Als je dan ook nog geen wifi hebt, kan windows geen verbinding met internet maken.. Dat scheelt ook veel ellende..
Voor CNC toepassingen is een uitgebreid netwerk toch vaak te complex, ook al omdat de edingkaart zelf een IP-adres heeft dat ruim buiten de scope ligt van het reguliere 192.168....
Als je dan toch wil updaten moet je doelbewust een verbinding met internet gaan maken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Bij de CPU5B kan je zelfs ip via dhcp aan zetten of een ander vast ip adres opgeven.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Breaker »

Dat klopt, theoretisch kan dat, de PC en kaart zullen ook IP connectie hebben, maar het EdgingCNC programma zal geen connectie maken met de kaart.
EdingCNC Release Notes schreef:
28-06-2017 V4.03.03
=======================
Make start-up faster (finding all the possible different CPU's faster).
Only 3 IPADRESSES possible 172.22.2.100, 172.22.2.102 and 172.22.2.103.
Note that 172.22.2.101 is the IPADRESS of the PC network adapter.
Bij mij wordt de PC gebruikt in combinatie met twee kaarten over Ethernet, ofwel de draaibank ofwel de frees, natuurlijk beide met een eigen configuratie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Het ip adres en de host geef je bij de pc dacht ik handmatig op. En de CPU5B (andere weet heb ik niet) kan je zelf instellen. Is inderdaad de vraag waar in de software het ip adres staat en of je dat dus kunt aanpassen.

Betwijfel alleen of het meerwaarde heeft. Waarom zou je bijvoorbeeld in de huiskamer je machine willen aansturen die in je werkplaats staat.

Of je moet hem 100% vertrouwen en op afstand in de gaten houden of zo iets.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Breaker schreef: 06 nov 2019 22:36 Windows 10 doet gewoon wat lastiger over programma's die met beheerrechten willen opstarten, met goede reden want daarom is Windows niet meer zo lek als een mandje. Veiligheid gaat bijna altijd ten koste van gebruikersgemak. Zelf zie ik er niet zoveel bezwaar in om het icoon te dubbelklikken maar ik kan begrijpen dat het wel goed overkomt als de gebruikersinterface direct wordt opgestart.

De eerste stap is dan om de UAC te omzeilen, dat kan met deze uitleg.
Het enige waar extra op gelet moet worden is dat de werkdirectory wordt opgegeven.

19398

Vervolgens kan dat icoon in de startup geplaatst worden, dat kan met deze uitleg.

19399

Voor mij werkt het in ieder geval vlekkeloos.

Tja, of je dan bij Windows XP moet blijven of overgaan naar Windows 7 (wat over een paar maanden de nieuwe XP wordt door aflopen van ondersteuning) of Windows Vista of 8 waar sowieso altijd al de nodige problemen mee zijn, of toch eens overstappen naar Windows 10 dat zal allemaal vast heel persoonlijk zijn. Mijn insteek is dat ik naar het nieuwste OS ga als de software en hardware dat ondersteunt, en EdingCNC wordt wat dat betreft netjes onderhouden, ook voor oudere kaarten. De automatische updates worden vaak gezien als een bron van problemen maar bij de laatste versie van Windows 10 kan automatisch updaten nu ook tot 35 dagen uitgeschakeld worden, dus geen gevaar voor reboot halfweg een job en ook verder bevalt het me goed.
Breaker, Het werkt nu prima. Bedankt.
Heb wel het deel van in startup plaatsen overgeslagen en met 90 seconden vertraging als trigger ingesteld in de taak.
Had eerst 1 minuut maar dan kwam de foutmelding met CNC reageert niet en daar achteraan Versions: GUI=CNC V4.03.43, enz. Met 90 seconden start hij wel op.
Heb de snelkoppeling nog wel op de startbalk staan voor als hij het eens niet doet of wanneer ik hem moet herstarten bij een macro wijziging.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Breaker »

Jasper schreef: 07 nov 2019 13:49 Het ip adres en de host geef je bij de pc dacht ik handmatig op. En de CPU5B (andere weet heb ik niet) kan je zelf instellen. Is inderdaad de vraag waar in de software het ip adres staat en of je dat dus kunt aanpassen.

Betwijfel alleen of het meerwaarde heeft. Waarom zou je bijvoorbeeld in de huiskamer je machine willen aansturen die in je werkplaats staat.

Of je moet hem 100% vertrouwen en op afstand in de gaten houden of zo iets.
Nee, ik bedoel het omgekeerd, één PC voor twee EdingCNC kaarten:

19402

Het IP-adres voor de PC wordt handmatig ingesteld.
Het IP-adres voor de EdingCNC kaart is via een CNC5configurator in te stellen (zie download sectie van EdingCNC)
Maar alles wat anders ingesteld wordt dan de opgegeven 172.22.2.x adressen wordt niet door de software opgepakt, zelfs als het in the ini-file wordt aangepast.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Arie Kabaalstra »

wanneer ik hem moet herstarten bij een macro wijziging
huh?... leg eens uit?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Breaker »

Ook herkenbaar, was een grote ergenis, dus geklaagd bij Eding en werd erop gewezen dat bij iedere keer laden van g-code de macro's ook opnieuw geladen worden.

Dus neem iets uit de cnc-jobs of maak eenvoudige programma als macro_reload.cnc: En laad dit via F4->F2, dan worden ook macro.cnc en user_marco.cnc mee opgefrist.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: USBcnc automatisch opstarten in windows 10

Bericht door Jasper »

Arie Kabaalstra schreef: 07 nov 2019 18:26
wanneer ik hem moet herstarten bij een macro wijziging
huh?... leg eens uit?
Nou omdat ik niet wist wat Breaker net zei.
Ik ben enige tijd bezig geweest om de zero_z ook op de tool setter te kunnen doen zoals je zou kunnen weten en iedere keer als ik een wijziging in macro.cnc had gedaan was die pas doorgevoerd na het herstarten van de software.

Dat dit met reload ook kon, dat is nieuw voor me.

Niet iedereen weet zoveel van Eding als jij, vandaar dat er wel eens iets anders gedaan wordt dan een ander. Of dat iemand om hulp vraagt.
Plaats reactie