Externe LED status voor Eding CPU5A

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Externe LED status voor Eding CPU5A

Bericht door WWJD »

Ik ben bezig met een TFT status display mbv een Arduino microcontroller voor m'n CNC machine welke de status van het Eding board weergeeft en de div. temperaturen van de servo's, voeding etc.
(Je kunt natuurlijk ook direct wat led's aansluiten op de opto coupler uitgangen zodat je alleen de status van het Eding board dmv LED's extern hebt.)

Dit alles is absoluut overbodig maar wel leuk...

Daarvoor heb ik een piggy-back board gemaakt met wat POGO pinnen

17378

17379


Bert Eding raadde aan een opto-coupler te gebruiken om niet de uitgangen van de microcontroller van het Eding board op te blazen.

Ik heb dus een schakelingetje gemaakt zodat de boel veilig aan de Arduino aangesloten kan worden. De extra belasting voor de Eding mc uitgangen is maar 0,15mA dus verwaarloosbaar.

Overigens las ik hier dat het frezen van een pcb door sommigen niet meer gedaan wordt omdat het vuil tussen de koperbanen sluiting of andere ellende kan veroorzaken.
Dat is zo maar als je de boel goed schoonmaakt heb je daar geen last van...
Ik gebruik m'n compressor om de boel goed schoon te blazen. Het resulaat is dit:

17376

Helaas heb ik iets te diep gefreesd maar het deze print is toch maar tijdelijk omdat ik de DB25 en DB9 connectors ook naar dit board wil brengen om de aansluitingen wat makkelijker te maken naar de drivers etc.

Het resultaat erg mooi vind ik. 0,2mm frezen is goed haalbaar, niet gek voor een eenvoudige CNC machine van hout... ;)

De foto's hieronder geven de te diep gefreesde banen weer, 0,4mm denk ik ipv 0,2
(foutje bij het nullen)

17377

17375

tzt post ik de boel op m'n hackster.io site voor diegenen die belangstelling hebben.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Externe LED status voor Eding CPU5A

Bericht door audiomanics »

WWJD schreef: 07 sep 2018 22:05 Helaas heb ik iets te diep gefreesd …
Kan dat dan? zolang je er niet doorheen freest zorg je er alleen maar voor dat het pad voor kruipstromen (waar je op TTL-nivo geen last van zal hebben) langer wordt.. Vaak zie je in hoge spanning circuits dat al het materiaal tussen de sporen wordt weggefreesd…
Niks mis met die printjes!!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie