Instellen iCNC600

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

Het klopt dat aan de ene kant van de sensor een 0 en aan de andere kant van de sensor een 1 moet zijn (en niet alleen voor EdingCNC) maar bij deze machine is dat al zo. Alleen zal de 0 of 1 dan opeens van links naar rechts verschuiven, maar voor het homen maakt dat niet uit, want daar gaat het om verandering van het signaal.

Dat een sensor in het midden een aanpassing nodig heeft klopt dus ook en is op een portaalfrees misschien onpraktisch/onnodig. Op de draaibank vond ik het wel praktisch/nodig en is makkelijk te realiseren door een strip voor de sensor aan te brengen:
12084
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 nov 2018 15:49 Daarna kun je de machine vertellen waar je een home schakelaar hebt zitten, en in welke richting die die moet zoeken.
Wanneer de machine die gevonden heeft doet ie een preset met het coördinaat systeem, met de waarde die jij opgeeft. Eigenlijk niet zo spannend want vervolgens ga je zelf een werkstuk nulpunt vastleggen waar je je product gaat bewerken en heb je niet veel meer met dat machinecoördinaatsysteem te maken.
Het moet even op z'n plek vallen, ik heb het ook wel eens geprobeerd om het met plaatjes uit te leggen:
viewtopic.php?f=2&t=11983&p=159718#p159718
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door kawarider »

Neuron is naar t schijnt wel erg leuke thc. Proma doet hier de job al een jaar, voor jou de goedkoopste oplossing. Als het toch Neuron wordt, kijk dan ook eens naar Uccnc, neuron levert hier leuke bob bij. Of mail eens met Neuron, mss wel te doen met Eding.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Zijn er nog andere mensen op dit forum die plasmasnijden met Eding? De THC werkt momenteel zo slecht dat ik heb beter uit kan zetten. Ik stel een voltage in en hij kan daar niet eens bij in de buurt komen. hij zit constant 10 volt eronder of 10 volt erboven, maar nooit op het ingestelde voltage. Nu zijn er een aantal parameters waar je mee kunt spelen. Ik heb ze nu staan zoals ze in de handleiding worden beschreven.

Door de het motorlimiet en de homerichting om te draaien klopt de richting van mijn machine nu met het beeldscherm, maar nu is het machinebereik dus ook verkeerd. Ik kan nu dus 3 meter in het negatieve bewegen, en daar kan ik niet snijden.

Maar voor mij heeft de THC nu prioriteit. Wie heeft daar ervaring mee bij Eding?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Geen ervaring mee maar de handleiding even lezende zijn er twee configuraties, welke gebruik je
1) Met 1:50 spanningsdeler
2) PROMA Compact THC 150

Daarnaast staat er duidelijk in de handleiding 2.4.5 dat je zelf de PD controller moet tunen op je plasma snijder.
Er staat ook grof beschreven hoe je dat moet doen maar je zult wel de beginselen van een PD controller dienen te begrijpen.
Dit is per apparaat en machine anders.
Ook kan er storing op je uitgangsspanning staan die de boel in het honderd gooit. Maar als je zegt dat hij zelfs in rust nooit op de ingestelde spanning terecht komt is wel vreemd.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ik gebruik een 1:50 spanningsdeler in mijn Hypertherm 65A.

Aan de hand van de wikipediapagina die Bert opgeeft probeer ik te achterhalen wat ik kan veranderen aan de instellingen, maar dat is best lastig voor een leek.

Ook voelt hij niet eerst waar de plaat zit, hij begint veel te hoog. Dit is vooral een probleem bij een gat. Want voordat hij op zoek kan naar de juiste diameter is het gat al weer gesneden.
Zou ik dit in Eding moeten zoeken of in Sheetcam? Ik wil de volgende volgorde:
1. naar positie
2. bepaal afstand tot plaat
3. ga naar piercehoogte
4. pierce
5. ga naar snijhoogte
6. start snijden

Ik heb nu twee problemen;
nummer twee voert ie niet uit. Ik weet niet waar ik dit moet zoeken, sheetcam of eding.
en hij heeft moeite zijn snijhoogte te bepalen. Mar dat moet ik dus instellen dmv testen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Ik neem aan dat het homen van de X,Y en Z as wel werkt ?
Daarna is de afstand bepalen van brander/frees tot de plaat een taak die hoort bij het nulstellen van je werkstuk, dat is jouw taak.
Dat doen we met een cnc freesmachine ook gewoon met het handje.
Ik weet van Kees (Audiomanics) dat hij dit met zijn lasercnc machine met een dure piezo afstandsmeter doet maar daar gebruikt hij dan weer geen Eding mee.
Het zou simpel kunnen met een taster of probe.

Het continu houden van je snijhoogte (mits eerst goed ingesteld bij punt 2) is inderdaad de PD regeling tunen. Dat kan best lastig zijn inderdaad.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Ja het Homen werkt inmiddels allemaal goed.

Ik heb een Sensor in de Z-as gebouwd. (Dat noemen ze een 'floating head' geloof ik)
Als de toorts naar beneden gaat en de plaat raakt wordt een contact geschakeld. Ik gebruik dit nu ook als Home sensor.

Ik geloof dat de meeste plasmasnijders bij iedere pierce eerst de plaathoogte bepalen, dus bij ieder gaatje weer opnieuw. Omdat een plaat metaal krom kan (en zal) trekken.

Het liefst zou ik nog naar een ohmic sensor gaan, maar eerst dit maar eens.

Met deze sensor zou ik dus graag mijn plaathoogte bepalen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Kjelt »

Dan weet je toch de plaathoogte?
Dan is die gelijk aan machinecoordinaat z=0.
Dus homen dan Z op 0 bewegen en de machinecoordinaat Z op 0 stellen.

Misschien kan dat ook automatisch dat weet ik niet zo, zal met een script of macro heet dat geloof ik bij Eding wel moeten kunnen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door kawarider »

Looy, welke pp gebruik je in sheetcam? Ik gebruik die met scriber, scriber gebruik ik niet maar er zit ook procedure voor het vinddn vd plaat. Zal later nog even kijken.
Je kunt hierin ook aangeven thc on of, en bij welke cirkels wel niet, wel niet elke start plaat zoeken enz. Als homen goed gaat, wss pp sheetcam.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door kawarider »

Er is maar 1 pp voor Eding. Let op dat je z ref op true staat. Als je niets doet en zo Sheetcam installeert staat z ref, dus floating head, op je probe ingang. Je gebruikt homeswitch op je z en niet nog een probe ingang?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door skillalot »

Bespaar jezelf een hoop ellende en ga voor een neuron icm mach3 of uccnc.
Ik heb zelf geen ervaring met eding, maar weet dat eding ook maar weinig ervaring heeft met plasma. Het zal in de toekomst wel beter gaan worden als ik Bert mag geloven, maar ik heb niet het idee dat het allemaal al goed werkend is.

Neuron regelt de hele z-as buiten de besturing om, mach3 / uccnc bestuurt alleen nog X en Y. Alle parameters die je maar kunt verzinnen kun je bij neuron zo instellen, en je kan werken met profielen waardoor je simpelweg bijvoorbeeld 5mm staal 45A aanklikt, en alle parameters als piercehoogte, piercetijd, snijsnelheid etc staan goed.

John werkt met Neuron en mach3, en dat werkt goed. Ik zelf heb op werk een stuk of 15 machines met mach3 gebouwd die ook allemaal goed werken, niet met neuron, maar wel met iets soortgelijks.
In ieder geval geen proma, daar moet je van wegblijven. Daar zit geen PID regeling achter, en dat ding blijft constant up down up down uitsturen om rond een bepaalde spanning te hunten.

Ik ben samen met een vriend een machine aan het bouwen waar we neuron professional gaan gebruiken met de autogeen uitbreiding er op, icm UCCNC. Voor UCCNC gebruik ik het breakoutbord van cncroom.com de UB1 met UD1-U waardoor ik meer dan voldoende in en uitgangen heb om ook een fatsoenlijk bedieningspaneel te maken, en dit werkt gewoon op 24V.
Andrew van neuron raadde ook uccnc aan icm neuron, zo hebben ze afgelopen jaar al meer dan 45 machines gebouwd zei hij.
Hij heeft inderdaad ook een breakoutbord, maar daar is nog geen documentatie van. Aangezien ik liever eerst een schema opzet voordat ik een kast ga bouwen was dat voor mij geen optie en ben ik voor cncroom gegaan.

Let op met ohmic. Ik weet niet of je een afzuigtafel hebt of een waterbak, maar water icm hypertherm gaat je ohmic niet leuk vinden. Elk druppeltje water tussen je slijtdelen laat je ohmic al triggeren. En met de finecut is het helemaal drama, daar is de ruimte tussen nozzle en shield zo klein dat er maar een beetje snijstof tussen zit hij al af gaat.
Looy
Berichten: 72
Lid geworden op: 02 jan 2017 18:10
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Instellen iCNC600

Bericht door Looy »

Kjelt schreef: 28 nov 2018 20:20 Dan weet je toch de plaathoogte?
Dan is die gelijk aan machinecoordinaat z=0.
Dus homen dan Z op 0 bewegen en de machinecoordinaat Z op 0 stellen.

Misschien kan dat ook automatisch dat weet ik niet zo, zal met een script of macro heet dat geloof ik bij Eding wel moeten kunnen.
Hij weet de hoogte van de plaat waar hij lag bij het homen. Ik kan deze nog op 0 nog zetten bij mij werkstuk. Maar je kunt er van uitgaan dat een meter verderop de plaat op een andere hoogte ligt. Je moet dit dus opnieuw vaststellen. Wat dat betreft is het heel anders dan frezen.

kawarider schreef: 28 nov 2018 20:25 Looy, welke pp gebruik je in sheetcam? Ik gebruik die met scriber, scriber gebruik ik niet maar er zit ook procedure voor het vinddn vd plaat. Zal later nog even kijken.
Je kunt hierin ook aangeven thc on of, en bij welke cirkels wel niet, wel niet elke start plaat zoeken enz. Als homen goed gaat, wss pp sheetcam.
Ik gebruik nu USBCNC PLASMA. Ik ga die scriber eens proberen. bedankt voor de tip Joep!
kawarider schreef: 28 nov 2018 20:46 Er is maar 1 pp voor Eding. Let op dat je z ref op true staat. Als je niets doet en zo Sheetcam installeert staat z ref, dus floating head, op je probe ingang. Je gebruikt homeswitch op je z en niet nog een probe ingang?
Nee nu niet nee. Ik heb de home switch onder op de Z-as. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen dat ik de sensor om de plaat te detecteren gebruik als homeswitch. Ik geloof dat de meeste mensen een home switch bovenop de Z-as hebben gebouwd?
skillalot schreef: 29 nov 2018 08:45 Bespaar jezelf een hoop ellende en ga voor een neuron icm mach3 of uccnc.
Ik heb zelf geen ervaring met eding, maar weet dat eding ook maar weinig ervaring heeft met plasma. Het zal in de toekomst wel beter gaan worden als ik Bert mag geloven, maar ik heb niet het idee dat het allemaal al goed werkend is.

Neuron regelt de hele z-as buiten de besturing om, mach3 / uccnc bestuurt alleen nog X en Y. Alle parameters die je maar kunt verzinnen kun je bij neuron zo instellen, en je kan werken met profielen waardoor je simpelweg bijvoorbeeld 5mm staal 45A aanklikt, en alle parameters als piercehoogte, piercetijd, snijsnelheid etc staan goed.

John werkt met Neuron en mach3, en dat werkt goed. Ik zelf heb op werk een stuk of 15 machines met mach3 gebouwd die ook allemaal goed werken, niet met neuron, maar wel met iets soortgelijks.
In ieder geval geen proma, daar moet je van wegblijven. Daar zit geen PID regeling achter, en dat ding blijft constant up down up down uitsturen om rond een bepaalde spanning te hunten.

Ik ben samen met een vriend een machine aan het bouwen waar we neuron professional gaan gebruiken met de autogeen uitbreiding er op, icm UCCNC. Voor UCCNC gebruik ik het breakoutbord van cncroom.com de UB1 met UD1-U waardoor ik meer dan voldoende in en uitgangen heb om ook een fatsoenlijk bedieningspaneel te maken, en dit werkt gewoon op 24V.
Andrew van neuron raadde ook uccnc aan icm neuron, zo hebben ze afgelopen jaar al meer dan 45 machines gebouwd zei hij.
Hij heeft inderdaad ook een breakoutbord, maar daar is nog geen documentatie van. Aangezien ik liever eerst een schema opzet voordat ik een kast ga bouwen was dat voor mij geen optie en ben ik voor cncroom gegaan.

Let op met ohmic. Ik weet niet of je een afzuigtafel hebt of een waterbak, maar water icm hypertherm gaat je ohmic niet leuk vinden. Elk druppeltje water tussen je slijtdelen laat je ohmic al triggeren. En met de finecut is het helemaal drama, daar is de ruimte tussen nozzle en shield zo klein dat er maar een beetje snijstof tussen zit hij al af gaat.
Ik denk dat jij uiteindelijk gelijk gaat hebben. Het kan vast beter, die THC van Eding, als ik me nu nog dagen verdiep in dit programma. Maar dan heb ik nog niet iets wat in de buurt komt van Neuron. En ik verdien mijn geld met deze machine, en ik hoop dat deze investering een hele tijd mee gaat. Enerzijds is het een investering van geld, maar anderzijds vooral van tijd. Dus als het nog weer 1000 euro extra moet kosten maar het resultaat is dan 10 keer beter, dan ben ik daar wel voor in.
Ik wil niet nog dagen kloten met een programma dat eigenlijk niet geschikt is voor plasma snijden.


Voor het moment schakel ik de THC gewoon uit, dan kan ik toch redelijk snijden.
Plaats reactie