Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Firehunter »

Ik heb vanmiddag de acceleratie van mijn CPU5B aangepast van 150mm/s2 naar 400mm/s2 omdat ik hem op korte standen nogal traag vond. Een korte test met 400mm/s2 leek goed te gaan, zonder stappen te missen.
Maar toen ik weer aluminium ging frezen, leek het net alsof de feed sneller was dan anders. Ook begon het freesje (4mm 2-snijder) ineens vol te lopen, waar ik normaal ook geen problemen mee heb. De feed was ingesteld op 1200mm/min en spindle 20.000rpm. Het onderdeel dat gefreesd moest worden is 8x8cm, dus 32cm rondom in totaal. Ik heb meerdere keren met een stopwatch gemeten, de frees deed er 16 seconden over om volledig rond te gaan. Dus 32/16=2cm/min. Oftewel, 2000mm/s is niet gelijk aan de ingestelde feed van 1200mm/s. Hoe kan dit?

De g-codes die actief waren toen ik hem pauzeerde: G0 G17 G40 G21 G90 G94 G54 G43 G99 G64P0.1 G97 G69 G50 M5 M9 M27 M90 T1 HW-V
Die laatste, HW-V, kan ik niks over vinden. Weet iemand wat dat betekend?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Feed is in mm/min.
320mm in 16 sec= 320 * 60/16 =1200 mm/min
Dat betekend dus dat ie precies doet wat je instelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Firehunter »

Damn ja, ik zit helemaal verkeerd te rekenen......
Heb net tijd gemeten met feed op 80% en het klopt precies met dat hij dan 960mm/min doet.

Niks aan de hand dus.....

Toch wel raar dat ik het sneller vind lijken en dat de frees ineens vol loopt. Ik ga het nog maar een keer proberen te frezen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door stef stuntpiloot »

Het is goed mogelijk dat bij de originele instellingen je nooit de ingestelde feed hebt gehaald bij het maken van de aluminium onderdelen. Stel dat de machine bijvoorbeeld 5 cm nodig heeft om op volle feed snelheid te komen en de snede die hij moet doen is 8cm dan komt hij 2cm te kort (1 bij acceleratie en 1 bij decelleratie) om in piek op volle snelheid te gaan. Met het aanpassen van de acceleratie kan bij het voorbeeld de benodigde afstand afgenomen zijn van 5cm naar 1.8 cm, daardoor zal de machine de topsnelheid wel halen en bij die zelfde snede die ingestelde feed 4.2cm volhouden voordat hij weer moet afremmen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Breaker »

Acceleratie is dan wel weer in seconden niet in minuut/centimeter of iets dergelijks: 1200mm/min is 20mm/s dus bij een acceleratie van 400mm/s² is dat 0,05 seconde tot op volle snelheid, bij 150mm/s² was het 0,13 seconde. De afstand tot die snelheid gehaald wordt is de afgeleide, s = v² / 2⋅a dus 20² / 2⋅400 = 0,5 mm en was eerder 1,33mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Firehunter »

Breaker, toevallig was ik net "achter de schermen" dezelfde berekening aan het uitvoeren met hetzelfde resultaat (gelukkig). Ik twijfelde of mijn berekening goed was, zeker na dat gedoe in m'n eerste bericht, maar blijkbaar klopt het.

Misschien was er net niet genoeg smering (bio-ethanol) omdat ik vergeten was de beschermfolie van het aluminium af te halen en liep daardoor de frees vol.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door stef stuntpiloot »

Uiteraard, en die berekening geeft aan dat het in dit geval niet van toepassing is. Het is echter wel een regelmatig voorkomende oorzaak. Je ziet dat bijv ook bij 3D printers waar mensen de voeding op 500mm/s zetten maar met een relatief lage acceleratie. Ze denken dan dat ze met 500mm/s printen maar dat is dus niet het geval dan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Breaker »

Dat klopt, met acceleratie valt veel te winnen, vaak meer dan met topsnelheid.

Smering heeft wel veel invloed, ik was er lang niet van overtuigd maar hier het plaatje dat dat wel heeft gedaan: Begonnen zonder (tot de bocht) en met mistsmering daarna.

14660

Zo ging het daarvoor regelmatig.

14428

Ik heb overigens nooit een verschil gemerkt met of zonder beschermfolie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door keesfrees »

Over dit specifieke geval heb ik niet echt een idee.
Er zijn 3 factoren die niet onafhankelijk van elkaar zijn (blijkbaar)

eerder bericht hier over :
Feed : frees/slew/jog
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t=10182
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Firehunter »

Ben er inmiddels ook achter wat de oorzaak van het vollopende freesje is. Dit was de eerste keer dat ik dit type frees gebruikte. Het leek mij een goeie voor aluminium omdat hij mooi scherp en glad was en een scherpe spaanhoek heeft (zo noem je dat toch?). Het blijkt echter dat het freesje aan de kop net naast het midden een kleine negatieve flank heeft die de aluminium spanen als het ware naar beneden drukt. Deze flank gaat niet mooi over in de spiraal die de spanen moet afvoeren. In dit hoekje bleef dus telkens het aluminium plakken. Ik heb het freesprogramma nu zonder problemen kunnen afmaken met een goedkope chinese 2-snijder. Weer wat geleerd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door Breaker »

Firehunter schreef: 26 okt 2018 16:12 De g-codes die actief waren toen ik hem pauzeerde: G0 G17 G40 G21 G90 G94 G54 G43 G99 G64P0.1 G97 G69 G50 M5 M9 M27 M90 T1 HW-V
Die laatste, HW-V, kan ik niks over vinden. Weet iemand wat dat betekend?
De laatste waarde geeft de status weer, bijvoorbeeld READY, RUNNING, etc.
HW staat voor handwheel, maar V weet ik niet, misschien Velocity. Als laatste iets aan de snelheid ingesteld via de pendant misschien?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Feed is te snel na aanpassen acceleratie

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik weet het niet zeker, maar kan V niet staan voor Velocity?
Pendant kan in mach3 op 3 manieren werken:
Step
Velocity
Continuous
Plaats reactie