Drivers en Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee maar nu heb ik een probleem waar ik maar niet uit kom.

Ik ben een leek met elektronica maar heb toch een CNC aangeschaft voor mijn werk (houtbewerking) deze draaide op Arduino met TB6560 drivers.
Nu heb ik een Eding Cpu5a4 incl breakout board gekocht en dacht dit wel even te fiksen :lol: nou niet dus.

Ik vraag me af of dit wel goed bij elkaar past of dat ik beter andere/betere drivers kan aanschaffen.

Wie o wie heeft een antwoord, en nog beter wie kan dit voor mij werkbaar maken, regio Haarlem (uiteraard tegen betaling)

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes, Martin
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door audiomanics »

Ligt aan je budget en wat je aan verbetering wil halen.
Die TB65** drivers zijn lekker goedkoop en dat is dan ook de waar naar het geld. Eigenlijk is bijna iedere driver beter dan die TB dingen IMHO (muv. L298 ed.. die zijn nog slechter..)
Wil je echt goede performance en geen stapfouten meer, dan moet je eens kijken naar Leadshine closed-loop motoren.. Alleen kost zo'n setje, 2Nm (motor + driver) je al snel 150 euro per set, als je gaat zoeken op Internet.
Met een beetje goodwill plakt de chinees er een kostenplaatje op van 15$ en maak je een goede kans dat je er niet ook nog 17,50 behandelingskosten en 21% BTW over goederen + verzendkosten die de douane dan zelf maar even bedenkt (een pakketje van een kilo of twee vanuit Nederland naar China met DHL, FedEx etc kost goudgeld.. Al worden die dingen vanuit China vaak gratis verzonden..)
Wil je dat allemaal niet riskeren, dan kan je dezelfde soort drivers/motoren ook in Nederland kopen voor heel wat meer geld (ca 280 euro ex BTW ongeveer)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Dankjewel Kees, de motoren zijn gewoon goed, kan ik niet alleen de drivers vervangen?

Het mag best iets kosten maar een redelijk betaalbare oplossing vind ik wel fijn😊
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door skillalot »

hardware cnc heeft Lichuan closed loop motoren, doen niet voor leadshine onder.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Breaker »

Van een TB naar closed loop is wel weer een hele grote stap.
Het bord zou ook de de TB drivers gewoon moeten kunnen aansturen, is tenslotte step/dir/enable en 5V. Lukt dat niet?
Daarna eens vertellen welke motoren er op zitten, is het NEMA17 of NEMA23, hoeveel ampère trekken ze nu?
Dan kan er nog naar gewone drivers gekeken worden, ander merk of desnoods Leadshine DM422 of DM556, daar hoort dan wel weer een andere voeding bij.
En closed loop is het neusje van de zalm in stepper land, maar dat betekent alles vervangen en daar betaal je dan ook voor.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door audiomanics »

De motoren heeft hij al..
Dan zijn gewone drivers als en DM542 ook al een hele verbetering (als de voedingspanning niet te hoog is en de stroom ook niet overdreven hoog hoeft te zijn (50V 4,2A)
En die kosten je ook de kop niet, zelfs niet in Nederland.
Stapfouten blijven dan wel mogelijk en de driver zal ook geen terugmelding geven van die fouten... Heb je dat, dan is je werkstuk "Zum Clöthe"...
De snelheid is doorgaans ook een stuk lager dan de closedloop systemen, maar altijd nog hoger dan de TB/L drivers.. (als je voldoende voedingspanning gebruikt, iets van 40-45V ofzo..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

everytime someone uses TB6560 drivers, an engineer dies..

"koop dan niets" zeg ik altijd.. ze worden veel verkocht.. aan onwetenden.. net als de opel Kadett en de VHS videorecorders indertijd.. er was veel beter op de markt..

'k heb zelf Vexta Steppers en leadshine drivers.. geen probleem..
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Bedankt allen,

Ik zie dat jullie allemaal te ver weg wonen, anders had ik één van jullie graag uitgenodigd om eea voor mij te bouwen. Ik heb me een ongeluk gezocht naar voor mij duidelijke schema of voorbeelden maar behalve voor een elektrotechnische begrijpelijke schema's kan ik niets vinden.

Ben wel blij met jullie input👍
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

als een electrotechnicus het kan lezen .. kun jij het ook.. Ik ben verre van een electrotechnicus.. (ik weet niet beter of electronische systemen werken op rook).. maar ik heb indertijd mijn CNC machine gewoon helemaal zelf aan gesloten.. stelde niets voor..
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Beste Arie,

De machine had deze al, de machine is verder erg degelijk gebouwd en werkte verder ook wel redelijk goed.

Ik wilde alleen van de Arduino af omdat ik een aantal handelingen anders wilde doen.
Het zali mijn ontwetendheid zijn maar hé that's me😅
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Arie Kabaalstra »

arduino's zijn best leuke dingen.. 't zijn echter geen CNC controllers.. EdingCNC is dat wel.. je kunt je Arduinootje wel herprogrammeren om er wat leuks mee te doen op je machine.. en EdingCNC aansluiten was de makkelijkste besturing die ik ooit gezien heb..
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door DirkSchipper »

Als je een tijdje met die TB6560 gewerkt hebt, zul je uiterst tevreden zijn met die DM542 dingen. Oké, die profs hier 'foeteren' er een beetje over, maar zo verkeerd zijn ze niet.
En dan ... dan volg je gewoon de instrukties uit het Open Source Portaalfrees draadje.
Dat kan niet mis. Het is meerdere totale cnc nitwits gelukt, waaronder ik.

Ja, het kan mooier en beter, maar voor een hobbyist ....
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Dankjewel Dirk, het draadje ga ik zeker bekijken.
Ik heb de Eding cpu5a4 een voeding tot in ieder geval 24 v en 4 motoren op de CNC. Welke dat zijn zal ik morgen even bekijken. Ik vind dat bouwen eraan helemaal niet zo leuk. Wil er liever mee werken/produceren. Als iemand eea draaiend wil maken dan houd ik me aanbevolen.

En geloof me het is geen luiheid hoor, ben gewoon goed in andere dingen 😊
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Ballegooijen »

Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee maar nu heb ik een probleem waar ik maar niet uit kom
Ik heb eigenlijk nog niet gelezen wat het echte probleem is? (of heb ik er overheen gelezen)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie