Drivers en Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Het probleem ben ikzelf, ik weet even niet wat ik moet doen om eea draaiend te krijgen. Uiteraard wil ik alles proberen maar het zou enorm helpen als iemand mij een Jip en Janneke schema kan leveren. Ik snap het gewoon niet.......... Ik bouw een heel huis maar elektra gaat bij mij niet lukken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Ballegooijen »

Oke, je krijgt hem dus helemaal niet aan de praat?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Nou, de cpu5a4 doet het gewoon. Alleen de drivers aansluiten ging/gaat niet goed. Ze zijn volgens mij nu ook kapot. Dus ik denk nieuwe drivers en dan aansluiten maar daar houd het dus op. Amperetje hier, Stephen daar en een voltje ook nog ergens🙄
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb hier een schema van de OS frees. Misschien werpt dat wat licht op de zaak.

EDIT: Ik zie dat het bestand niet is meegekomen. Ik wil je het ook mailen.
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 27 nov 2018 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Drivers en Eding

Bericht door benkr »

Martin66 schreef: 27 nov 2018 19:20 Bedankt allen,

Ik zie dat jullie allemaal te ver weg wonen, anders had ik één van jullie graag uitgenodigd om eea voor mij te bouwen. Ik heb me een ongeluk gezocht naar voor mij duidelijke schema of voorbeelden maar behalve voor een elektrotechnische begrijpelijke schema's kan ik niets vinden.

Ben wel blij met jullie input👍
Je woonplaats lijkt wel geheim.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door audiomanics »

Als je door mijn galerij snuffelt kom je ergens op pagina uch wat schema's tegen. die zijn per functie getekend. Dat betekend dat de voedingen een eigen schema hebben, en de besturingen vanuit de CPU5A4 ook.
Als je het zaakje per functie opbouwt en uit test, dan kan ik zelfs het buurmeisje een systeemkast laten maken (en waarschijnlijk werkt die dan ook in een keer..)

Bij het retrofitten (het ombouwen dus) van een bestaande machine is het meestal een kwestie van alles er uit halen (demonteren, niet slopen svp), bruikbare onderdelen apart houden (voedingen misschien, solidstate relais, stukjes draad etc)
Ik begin altijd eerst met het aansluiten van alle 230V op voedingen, ventilatoren, Spindelregelaar (VFD) etc.. Dan de spanning er op en controleren of alle voedingen de juiste spanningen afgeven.
Vervolgens sluit ik de motoren (en eventueel encoders) aan op de drivers en voorzie die van de voeding.. Bij Leadshine drivers gebruik ik het programma Protuner om de motoren op hun werking te controleren (motoren liggen los)
En eventueel verander ik wat instellingen in de drivers (bijvoorbeeld het level van de fout-uitgang)
Als dat allemaal werkt sluit ik de CPU5A4E aan, maak verbinding met de computer en probeer te sturen.. Lukt dat, dan gaan de homesensoren er op, worden die getest.. dan even kijken of alle stuuruitgangen keurig schakelen.
En dan kan het kastje dicht, strikje erom en hup op de post..
Ja, daar doe ik gemiddeld twee tot drie weken over.. Van niets naar een werkende systeemkast.. zoiets is dus niet iets voor even tussendoor tijdens de koffie... En ik heb er toch al zeker 15 gemaakt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Ballegooijen »

Je woonplaats lijkt wel geheim.
Dat is niet zo breed toch, daar in het Noorden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Zojuist mijn profiel aangepast met relevante informatie. Had er niet aan gedacht. Ik zal morgen wat foto's van de CNC maken.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Drivers en Eding

Bericht door DaBit »

Wat detailfotos en eventueel een linkje naar de handleiding (of chinees vodje wat daarvoor door moet gaan) van het TB bordje wat je nu hebt zou kunnen helpen. Waarschijnlijk kun je best een paar draadjes leggen en de boel met de huidige drivers aan de gang krijgen, maar voor ons is het nu kristallen-bol kijken....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Nou he he, eindelijk doet alles het, althans de motoren worden aangestuurd. e.e.a gelukt met jullie inbreng en waarvoor dus dank :-)).

Alle assen (4 waarvan 2 voor het portaal) werken, alleen als ik de X-as jog gaat er maar 1 motor draaien, de ander gaat mee als ik de Y-as jog dus portaal gaat scheef.
In de instellingen staat de A-as als slave van de X-as.

Homingswitches zijn nog niet aangebracht dus homing had ik nog even uit staan.

Mocht er iemand in de omgeving van IJmuiden wonen en mij, tegen betaling kan helpen om de machine gebruiksklaar te maken hoor ik het heeeeeeeeel graag.
Krijg er zo langzamerhand een lange sik van :roll:

Wil heel graag gaan werken met de cnc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk is wat jij de Y-as noemt de X-as of andersom. Dus als je die 2e motor nu eens slave Y maakt zal het wel een stuk beter gaan.
Maar misschien is het in jouw geval logischer om de stekkers van de X en de Y te verwisselen.
Dan zullen de telrichtingen van de assen straks ook wel verkeerd zijn en frees je in spiegelbeeld.

O, en...
Martin66 schreef: 27 nov 2018 22:37 Ik zal morgen wat foto's van de CNC maken.
Die foto's zouden nog steeds nuttig kunnen zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Dankjewel Hugo, dat was het dus :-)

Nu nog de drivers instellen en de Cpu5a4 en dan.............. fingers crossed.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Drivers en Eding

Bericht door Ballegooijen »

Martin66 schreef: 20 jan 2019 12:00 Dankjewel Hugo, dat was het dus :-)

Nu nog de drivers instellen en de Cpu5a4 en dan.............. fingers crossed.
En dan natuurlijk de foto's nog! Wij zijn ook nieuwsgierig :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Martin66
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 nov 2018 16:34
Locatie: IJmuiden

Re: Drivers en Eding

Bericht door Martin66 »

Foto's doe ik als eea gereed is want het is nou nog een georganiseerde puinhoop in de kast :lol:
Plaats reactie