CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DavyEHB
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 15:23

CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door DavyEHB »

Dag iedereen,

We hebben een BZT portaalfrees staan met een EdingCNC CPU5A sturing een een Benezan Electronics breakout 6 bordje.
Het probleem is dat we de watchdog van het Benezan bordje niet kunnen gebruiken.
Dit bordje verwacht een 10kHz blokgolf als 'Safe' signaal, maar de CPU5A heeft enkel continu aan/uit signaal (nagemeten met een scope).
Hierdoor start de motor met draaien wanneer de verbinding met de CPU5A of de PC wegvalt, of wanneer de software vastloopt.

Weet iemand of het mogelijk is dit in software in te stellen of is er een firmware versie waarin dit aanpasbaar is?
Een andere idee is om een 555 IC te gebruiken om een 10kHz signaal te injecteren, maar ik zoek liefst eerst naar een andere oplossing.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door Breaker »

Dit bordje?
https://www.fichier-pdf.fr/2013/12/28/b ... dshine.pdf

Wat een vreemde constructie, dat Benezan bordje is helemaal niet geschikt voor EdingCNC, wel andere besturingen:
such as like Mach3, WinPCNC, EMC² or USBCNC.
Dus je hebt een parallel kabel tussen de CPU5A en de Benezan en de pinnen gematched?

Ik denk dat bij beide de de instellingen in firmware zitten, dus ofwel Eding zal een 10kHz signaal moeten gaan geven. Ofwel Benezan zal een 10 Hz signaal moeten accepteren. Lijkt me lastig om de ontwikkelaars te vragen om hier een speciale versie voor te maken. Waarom niet direct aansluiten op de CPU5A? Lijkt me toch veiliger dan deze constructie.

Mogelijk kan de watchdog herkenning uitgeschakeld worden?
3.7 Watchdog (Charge Pump)
If your controller software does not support a charge pump or toggle signal, then the watchdog has to be
disabled by setting jumper 1-2.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door DirkSchipper »

dubbel post
DavyEHB
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 15:23

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door DavyEHB »

Het is inderdaad een rare situatie, maar deze is ooit zo geleverd door BZT.
Dit alles zit in een sturingskast van BZT (http://www.bzt-cnc.de/en/shop/electroni ... -643-profi)
En was in het begin geleverd met USBCNC (wat later EdingCNC geworden is toch?) en een CPU5A in een extern kastje.

Wanneer de watchdog uitgeschakeld wordt op de Benezan, dan wordt dit een gevaarlijke situatie.
Als de kast aangezet wordt, start de spindel, als de noodstop in zijn rust positie terug gezet wordt zonder een software reset (F1) dan start de spindel.
Veel situaties dus die niet gewenst zijn en gevaarlijk.

Ik verwacht uiteraard niet dat de ontwikkelaars voor mij speciaal een versie maken, ik was enkel benieuwd dat er misschien al een versie beschikbaar was met deze functie.
Ik vrees dat er niets anders zal opzitten een nieuw breakout bord te voorzien.

Alvast bedankt voor de support.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DavyEHB schreef: 14 dec 2018 10:44 Dit bordje verwacht een 10kHz blokgolf als 'Safe' signaal, maar de CPU5A heeft enkel continu aan/uit signaal (nagemeten met een scope).
Hierdoor start de motor met draaien wanneer de verbinding met de CPU5A of de PC wegvalt, of wanneer de software vastloopt.
Dus als er geen signaal is er geen safe signaal en start de spil :cry:

lijkt me gewoon een (bedradings?) fout. Misschien ooit iets geinverteerd, en verkeerd opgelost.
Maar je kunt vreemde dingen verwachten met 2 kapiteins op een schip.

Loshalen de boel en gewoon 'normaal' EdingCNC bedraden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door Kjelt »

Dit lijkt me inderdaad de omgekeerde wereld.
Normalitair kick (reset) je de watchdog met bv die 10kHz en dan is het safe dus mag de spindel evt gaan draaien bij een extern tool_run signaal.
Het mag nooit zo zijn dat als de watchdog afgaat de spindel nog mag draaien laat staan dat deze zelf start met draaien, dan is er iets echt fout bedraad of geconfigureerd.
Is er documentatie online te vinden? , dan wil ik dat wel eens lezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door Kjelt »

Als ik de link hierboven onder watchdog lees dan is een 10kHz puls nodig om de relais en steps te kunnen uitvoeren dat is dus gewoon goed.
Ik vermoed dat je de relais uitgangen voor de spindel verkeerd om gebruikt of iets anders is er mis maar je spindel mag niet gaan draaien zonder die 10kHz.
3.7 Watchdog (Charge Pump)
When the LPT port cable is not connected, when the PC is booting or whenever the PC CNC software is not
running properly, port signals appear as undefined. Some software protection key (“dongle”) drivers even
generate frequent pulses. This could lead to unwanted and probably dangerous movements of the machine. The
watchdog circuit can be used to avoid this.
The CNC software has to generate a so called charge pump signal that toggles with a frequency of at least
10 kHz (Mach3 uses 12 kHz, for example). Whenever this signal stops toggling (when the software is not
running or has problems), all relay and step pulse outputs are disabled. Short interruptions (up to two missing
pulses or 200μs) do not disable the outputs. The state of the watchdog is displayed with a green LED labeled
“Charge pump”.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door Kjelt »

Als ik dan in de Eding 5A flyer kijk op edingcnc.com dan zie ik dat pin 16 een watchdog out is, er staat ook dat het een chargepump signaal van 10Hz is.
Dat is 1000 keer te laag voor jouw toepassing maar die kun je evt wel gebruiken om zelf iets te knutselen.
De responsetijd is dan wel 100ms minimaal dus niet supersnel maar met een kleine microcontroller of wat analoge elektronica zou je dat wel kunnen omzetten.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: CPU5A Watchdog/Charge pump 10kHz blokgolf

Bericht door Breaker »

Tja, lastig, zeker als het al in een mooi passend kastje zit, maar goed, je moet ook over de veiligheid denken.

EdingCNC (wat inderdaad eerder USBCNC werd genoemd) heeft wel een breakout wat het aansluiten makkelijk maakt, met een langere kabel zal dat ook wel werken, het zijn natuurlijk nog steeds een hoop draadjes die omgezet moeten worden...:
http://edingcnc.com/products.php?productid=119
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie