Eding CNC: Jumps & parameters extern scripten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Simon1990
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2018 11:38

Eding CNC: Jumps & parameters extern scripten

Bericht door Simon1990 »

Hi All,

Ik ben met Eding CNC aan het werk en dit programma is nieuw voor mij.

De hele handleiding heb ik ondertussen doorzocht, maar ik kan 2 dingen niet voor elkaar krijgen.

Jumps:
Deze werken allemaal niet en resulteren in L96: Command not existing.
GO
GOTO
JUMP
M99 (HAAS gewend)

Extern waardes inlezen.
Ik ben gewend om via een extern script een parameter in te kunnen stellen.
In dit voorbeeld heb ik het even versimpeld. De waarde 28 zou normaal gesproken vanuit een DB gehaald worden a.d.h.v. het gestarte profiel.

Bijvoorbeeld in de CNC code:
Exec "cmd /k " "C:\CNC4.03\profile-loader.cmd"

Profile-loader.cmd:
Set #101 to 28

Ik zou met het script ook de waardes rechtstreek in het .ini bestand kunnen aanpassen, maar #27 t/m #3999 worden niet in de .ini opgeslagen. Waarschijnlijk ergens in een temp file.


Iemand enig idee of deze dingen wel mogelijk zijn? Ik begin eraan te twijfelen
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding CNC: Jumps & parameters extern scripten

Bericht door Breaker »

Simon1990 schreef: 28 dec 2018 15:31 Deze werken allemaal niet en resulteren in L96: Command not existing.
GO
GOTO
JUMP
M99 (HAAS gewend)
Dit kan door een sub-routines de maken en aan te roepen. In 4.2.3 van de handleiding is er een voorbeeld van te vinden.
Het GOTO en M99 is nogal ouderwets, leuk om er heen te jumpen maar je moet ook weer correct terug jumpen. Een subroutine wordt alleen uitgevoerd als deze op naam aangeroepen wordt en springt daarna automatisch terug naar de volgende regel van het hoofdprogramma.

Hoe variabelen eenvoudig extern ingelezen kunnen worden weet ik niet.
De variabelen 4000-4999 zijn grotendeels vrij en worden opgeslagen, zijn die niet te gebruiken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CNC: Jumps & parameters extern scripten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 28 dec 2018 20:52
Dit kan door een sub-routines de maken en aan te roepen. In 4.2.3 van de handleiding is er een voorbeeld van te vinden.


Hoe variabelen eenvoudig extern ingelezen kunnen worden weet ik niet.
De variabelen 4000-4999 zijn grotendeels vrij en worden opgeslagen, zijn die niet te gebruiken?
Als die variabelen in een bestandje staan, welke je als een sub aanroept ben je ze toch extern aan het inlezen ? Of zie ik iets over het hoofd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding CNC: Jumps & parameters extern scripten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben met Eding CNC aan het werk en dit programma is nieuw voor mij.
Hé.. we moeten allemaal eens ergens mee beginnen toch?.. :lol:
De hele handleiding heb ik ondertussen doorzocht, maar ik kan 2 dingen niet voor elkaar krijgen.

Jumps:
Deze werken allemaal niet en resulteren in L96: Command not existing.
GO
GOTO
JUMP
M99 (HAAS gewend)
Nogal wiedes.. je bent ze in de Manual dus ook niet tegengekomen.. GO?.. GOTO? Jump?, M99?..

GO kent ISO RS 274D ook niet.. G0 echter wel, echter uitsluitend in combinatie met X, Y, Z, A, B, C en eventuele MCodes

GOTO?.. Doen we niet aan.. en wel hierom :
https://www.cs.utexas.edu/users/EWD/tra ... WD215.html

Edsger W Dijkstra is zo'n beetje de "Vader van de Informatica", Kort en goed.. met een GOTO ga je ergens heen, maar je weet niet of je ooit nog terug komt..
Met een Gosub kom je altijd terug.. GOTO's heb ik niet meer gebruikt sinds ik ontdekte hoe GOSUB werkte (in 1985, op mijn Commodore C16 Computertje)
The go to statement as it stands is just too primitive, it is too much an invitation to make a mess of one's program.
Aldus Edsger W. Dijkstra.

M99 tenslotte.. ik weet niet wat het op een Haas doet.. , velen hier weten waarom ik dat niet weet.. en omdat je hier nieuw bent, zal ik het je uitleggen.. : "IK HAAT HAAS CNC Besturingen".. daarom.. gewoon een kwestie van voorkeur, en "Verpest" door Heidenhain en Fagor.. Hell.. zelfs een Fadal CNC controller is nog te verkiezen boven een Haas in mijn beleving

Afbeelding

Ja... ik heb echt met zo'n ding geprogrammeerd.. en wel bij DamenCNC.

Maargoed.. op een Heidenhain CNC is M99 "cyclus oproep".. welke??.. de laatst geprogrammeerde.. wel zo lollig.. je maakt een Subje met coordinaten en M99 achter elke coordinaat.. en dan prog je daarboven een paar bewerkingen.. en je roept de sub op.. eerst centerboren, dan voorboren, opboren en schroefdraad tappen.. alles met M99.. gewoon de laatst geprogde cyclus wordt opgeroepen..

op mijn Machines, allen met EdingCNC, werkt het net zo.. omdat ik dat zo geprogrammeerd heb..

Als je daadwerkelijk de Manuals gelezen hebt.. heb je dat ook ergens moeten lezen.. dat je in EdingCNC zelf M-Codes kan maken..
en dat doe je in de Macro File.

Meer daarover lees je hier:

viewtopic.php?f=39&t=2968

en Hier..

viewtopic.php?f=39&t=2974

Ja... die laatste heb ik ook neergepend.. geen zin om het hele verhaal elke keer opnieuw uit te leggen.. :roll: :lol:

Dus... zo zit dat met "Jumps"..

Wat het Extern inlezen van waardes.. leg even uit.. hoe moeten we dat zien, en waarom zou je dat willen?.. je kunt zoals Hugo schrijft de parameters in een apart bestandje zetten.. ,Maar die kun je niet zomaar als een Sub aanroepen.. je kunt ze wel als NC File schrijven:

Code: Selecteer alles

(Program ParameterSetting)
#100=20
#101=40
#102=55
M2
Laden, en F4 (machine start) heien.. en je parameters zijn geladen.. Als je nou elke keer dezelfde files gebruikt.. flikker ze als Sub in je Macro, maak er als het ware een Object van en ga Objectgeorienteerd CNC proggen.. ik doe al jaren niet anders.. werkt geweldig..
op mijn Draaibank werk ik met een Teach-in systeem dat geheel en al in de Macro huist.. compleet met in feite een IDE, een Compiler en een Interpreter in de Bibliotheek.. mijn Code namelijk is eigenlijk een nieuwe taal, op andere machines met Eding CNC loopt het niet.. niet zonder mijn Macro in elk geval.. de Code wordt gegenereerd in mijn Macro, en weggeschreven naar een NC bestand dat automatisch herladen wordt als het gewijzigd wordt.. in Runtime wordt de Code door mijn Macro geintepreteerd en uitgevoerd..

Da's allemaal niet zo heel bijzonder.. da's gewoon wat EdingCNC kan..

Wat ook nog een optie is.. en dat pas ik zelf ook toe in mijn Teach-In besturing .. Dialogen.. dan kun je allerhande Parameters zo in kloppen..
Plaats reactie