Tool uitgang blijft aan

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Ronnynulens
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:12

Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ronnynulens »

Heb ontdekt dat mijn frees motor (Kress 800) niet meer wordt uitgeschakeld als deze gedaan heeft met frezen

Hoe de kan ik de tool uitgang op mijn CPU5A4E nog testen
heb deze volledig terug gedemonteerd
Als ik deze test blijft deze 5v door geven op de run pin (1ste pin op de 9pin connector)

Ronny
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door John Sellis »

Staat er wel m5 in de G code?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Floppy »

De run pin is een input. Ik denk dat je de tool pin moet hebben, dat is pin 1 van de 25p connector.
Heeft hij het wel gedaan op pin 1 van 9p connector?
Ronnynulens
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:12

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ronnynulens »

M5 gebruik ik
in het IO venster zie je wel dat het vinkje aan en uitgaat

Kan ook zijn van de pin heb gemeten op het CPU5A Breakout

heeft een tijd gewerkt tot gisteren
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ballegooijen »

Kan een (solidstate) relais blijven hangen ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 05 jan 2019 18:31 Kan een (solidstate) relais blijven hangen ?
Dan kan zeker! Maar dan blijft het lampje ook branden, en kan je zo meten door het verbonden staat...
Yagwelder
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2016 23:17

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Yagwelder »

Ik heb zelf een CPU5B, maar had laatst ook wat verwarring over het controleren of een output nog correct werkt. Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn spindel in te schakelen. Na wat research ben ik erachter gekomen dat de output naar 0 schakelt wat betekent dat de 5V is aangesloten op de + van het Solidstaterelais en de - op de uitgang. Daarom zul je tussen Gnd en de tooluitgang als het goed is (en als de CPU5A op dezelfde manier werkt) geen spanning kunnen meten.
Een manier om te controleren of de uitgang nog goed werkt is door in plaats van het solidstaterelais een weerstand tussen de 5V en de uitgang te zetten. In de specificatie staat vast aangegeven hoeveel miliampere er maximaal door deze uitgang mag, met behulp van de wet van ohm (R = U/I) kan dan bepaald worden welke weerstand je minimaal nodig hebt om de maximale stroom niet te overschrijden. Bij het inschakelen zou je dan een spanning over de weerstand moeten kunnen meten en zodra je uitschakelt niet meer.

Ik kon op die manier testen dat mijn output gelukkig nog goed werkt. Hopelijk heb je er wat aan. Succes!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door andrefc101 »

Yagwelder schreef: 05 jan 2019 22:12Na wat research ben ik erachter gekomen dat de output naar 0 schakelt wat betekent dat de 5V is aangesloten op de + van het Solidstaterelais en de - op de uitgang. Daarom zul je tussen Gnd en de tooluitgang als het goed is (en als de CPU5A op dezelfde manier werkt) geen spanning kunnen meten.
Je kan toch met een SSR testen? Zet 5Volt vanuit de kaart op de + kant van het SSR, en de - op de kaart uitgang. Dan schakelt dec SSR aan/uit wanneer je de uitgang triggert. Zo niet, uitgang kaduk.... wat ik zelf nog nooit meegemaakt hebt moet ik zeggen....
Ronnynulens
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:12

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ronnynulens »

SSR getest werkt nog ook met een andere SSR geprobeerd juist het zelfde bleef altijd opstaan

begonnen met volledige nieuwe bekabeling en tussen door testen maar nu wil hij niet meer aan gaan
de mist en flood werken wel gewoon aan of uit
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door andrefc101 »

Ronnynulens schreef: 06 jan 2019 11:18 SSR getest werkt nog ook met een andere SSR geprobeerd juist het zelfde bleef altijd opstaan
Staan de uitgang in de software wel goed? Niet op invert ofzo? Werkt hij in de software wel? Led aan en uit?
Ronnynulens
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:12

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ronnynulens »

De uitgangen staan gewoon in de software (daar is niets aan veranderd)

En in de software laat hij de led wel aan en uit gaan maar in de hardware niet
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door audiomanics »

Zoals Floppy al schreef Run is een ingang. Dat je daar 5 volt blijft meten is omdat er niets aan die ingang hangt die 'm naar nul toe trekt.
De uitgang om een solidstate te schakelen is de Tool uitgang. Deze is met jumpers te configureren (het kan dus zomaar zijn dat een van de jumpers er af gehaald is of ineens slecht contact maakt, al is dat hoogst zeldzaam), maar voor het aansturen van een SSR zet je op de + van de SSR gewoonlijk 5V en de - laat je door de tooluitgang naar nul toe schakelen.
SSR's kunnen bij bepaalde vreemde belastingen nog wel eens blijven hangen: In eerste instantie zijn ze uit, schakel je ze dan aan, dan blijven ze aan staan (al is de led uit). Met name bepaalde luchtpompen hebben dat. Dan zet ik een weerstandje van 10K/5W over de belasting heen en dan is het probleem opgelost. Maar een Kress heeft dat probleem niet.
Als de Led op de SSR wel aan en uitgaat, dan bestaat er een goede kans dat de Triac in de SSR het leven gelaten heeft. Dat kan je eenvoudig meten:
Maak de kast spanningsloos (steker er uit) trek de steker van de Kress en meet Ohms over de twee 230V-aansluitingen van de SSR. Dit mag geen nul (of hele kleine waarde) zijn..
In het geval van een defecte SSR zal de Kress direct gaan lopen als je de machine aanzet.. Is dat zo?

Dit schema uit het OSPF-topic geeft misschien wat duidelijkheid.. Al wordt hier een VFD gebruikt. Je ziet dat de Tool uitgang naar de FOR ingang van de VFD gaat, maar als je die aansluit op een SSR, net als de SSR's die ook in dat scheme getekend zijn, dan moet het gewoon werken.

7602

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ronnynulens
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jan 2009 22:12

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door Ronnynulens »

Heb de jumpers allemaal vervangen

zet ik de relay op de Mist of Flood dan gaat het lampje branden op de Relay als ik deze aanzet
zelfde relay op de Run dan gaat het lampje niet

kan je de vrij AUX1 ook gebruiken om de motor op en af te zetten
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tool uitgang blijft aan

Bericht door benkr »

Ik ben helemaal geen Eding man, maar moet je niet pin 1 hebben van de 25 polige connector ipv van de 9 polige connector?
Dat haal ik uit het schema van Audiomanics.
Plaats reactie