Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Z-as nullen

Bericht door chimaerion »

Ja. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13493
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

"in de notedop".. Toolsetter: vast apparaatje op je tafel, Zero-setter: Vergelijkbaar apparaatje, maar dan "los"
met een "slim"systeempje kun je je toolsetter ook als Zerosetter gebruiken..

of je nou een ATC hebt of niet.. je moet de Toollengte ALTIJD naar de Tabel schrijven.. na de meting roept EdingCNC die lengte namelijk op (dat zit zo in de Macro.. ik kan het weten.. ik heb em geschreven tenslotte)

Zoals ik er mee werk(te) (heb em momenteel niet op de machine vanwege een te grote spoilplate):
bij een Toolchange gaat de kop omhoog zodat je je tool kan wisselen, dan krijg je een dialoog waar je de lengte en de diameter invult (die Diameter is ook belangrijk voor bijvoorbeeld het nullen van X en Y, of wanneer je met Radiuscompensatie (G41/G42) werkt...
Tool beweegt tot boven de toolsetter, meet de lengte en slaat deze op in de tabel.

met dit gemeten tool, waarvan de lengte dus bekend is, kun je nu je werkstuk oppervlak nullen (met een "eindmaatje, Freesje of een vloeitje), of Meten met je Zero Setter..
die zet je dan op je werk, (de machine moet weten hoe hoog ie is, en dat kun je in de tooltabel zetten.. zodat ie daar de waarde uit haalt.. of je verstopt em in een andere (non Volatile) parameter.. dat mag ook.. in de tooltabel is wel handig.. dan kun je em zo wijzigen indien dat nodig is.

Tooltje naar beneden bewegen tot ie triggert, en dan moet EdingCNC de lengte van het Tool en de hoogte van de ZeroSetter verrekenen met het machinecoordinaten stelsel

Meer is het niet..

Even nog voor de duidelijkheid. een Tool meet je. een werkstuk nul je..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 04 apr 2019 23:26 dat zit zo in de Macro.. ik kan het weten.. ik heb em geschreven tenslotte
Zo knap hè 😉
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 apr 2019 23:26 je moet de Toollengte ALTIJD naar de Tabel schrijven.
Eens en oneens, dat er een toollengte in de taberl moet staan lijkt me duidelijk.
Arie Kabaalstra schreef: 04 apr 2019 23:26 Tool beweegt tot boven de toolsetter, meet de lengte en slaat deze op in de tabel.
Dus de makro doet dat al, hoef ik dus niet te doen. :roll:
Arie Kabaalstra schreef: 04 apr 2019 23:26 met dit gemeten tool, waarvan de lengte dus bekend is, kun je nu je werkstuk oppervlak nullen (met een "eindmaatje, Freesje of een vloeitje), of Meten met je Zero Setter..
die zet je dan op je werk, (de machine moet weten hoe hoog ie is, en dat kun je in de tooltabel zetten.. zodat ie daar de waarde uit haalt.. of je verstopt em in een andere (non Volatile) parameter.. dat mag ook.. in de tooltabel is wel handig.. dan kun je em zo wijzigen indien dat nodig is.
Oke, nullen, lijkt me ook duidelijk.
Dat je nu weer een andere maat in je tooltabel moet zetten, hier gaat het mij duizelen ? onder welk tool nummer ? Die had ik toch net gemeten ?
Ooo je bedoeld de hoogte van de nulzetter. Heeft die dan ook een toolnummer ?
Dan ben je dus met 2 tools tegelijk bezig, eentje in de spil en eentje op tafel.

Ik heb duidelijker uitleg van je gezien, maar waarschijnlijk heb je nog geen koffie gehad.
(ik moet toegeven, dit is wel typisch een dingetje wat je zelf moet ervaren, live op de machine)

Gelukkig heb ik het niet nodig. :oops:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z-as nullen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 apr 2019 09:31 Eens en oneens, dat er een toollengte in de taberl moet staan lijkt me duidelijk.
Moeten is dwang.
Op de BF20 verrekende ik alleen relatieve lengteverschillen. Tool A in de spindel, de boel instellen, frezen, en bij een wissel werd tool A een keer aangetikt en na de wissel tool B. Als die 20mm langer was dan werd die 20mm verrekend.

Nadeel is dat het hele gereedschapswisselgebeuren geen flauw idee had van de eigenlijke lengte, en dus altijd uit moest gaan van de langst mogelijke. Bij een 1mm freesje moet de wisselroutine dan een heel lang stuk langzaam door de lucht voordat-ie eindelijk eens bij de schakelaar is. Dan zou je zeggen dat je best met een rotgang naar beneden kunt gaan tot je contact hebt en dan een echte meetcyclus starten, maar met kleine freesjes is dat niet altijd even handig.

Komen we bij puntje 2:
Dus de makro doet dat al, hoef ik dus niet te doen. :roll:
Het is niet onhandig als de wisselroutine enig idee heeft van de lengte zodat-ie een stuk in de Z in ijlgang af kan leggen. Voor de rest is die lengte niet zo belangrijk.

Hoe ik het doe (en ik zeg niet dat dat de beste of enige methode is, het is gewoon een methode):

- Ik heb een schakelaar op de tafel gemonteerd. Ik heb een luxe, maar gewoon een simpele microswitch van een paar cent doet het best lang heel prima.
- Ik heb ooit gezegd dat met een lege spantang in de spil de onderkant spantang lengte 0 is, als de spil van de schakelaar weg beweegt. Zoals altijd moet je ergens een keer kiezen wat 0 is, maar waar 0 nou precies ligt is niet zo spannend. Zelfde als een werkstuk: of je nu de linkerkant als X=0 neemt of de rechterkant als X=0 maakt niet uit, de rest is relatief ten opzichte van het nulpunt.
- Ik begin met het eerste gereedschapje even handmatig activeren. Ik gebruik dus geen referentietool. Na monteren kies ik dus bijvoorbeeld tool 6 door even handmatig T6M6 en G43 in te rammelen in MDI of het in de GUI te doen. Op dat moment gaat de wisselroutine z'n truukje doen, haalt de ongeveer-lengte uit de tabel (voor de ijlgang...), en gaat proberen de schakelaar in te drukken. Als de frees dan 23mm onder de spantang uit steekt schakelt de schakelaar 23mm eerder dan met enkel een lege spantang, en tadaa, we weten hoe lang de frees is. LinuxCNC compenseert op dat moment 23mm.
- Vervolgens kan ik mijn werkstuk nullen en andere administratieve dingen doen. Wat je ook doet als je geen inmeting van je frees hebt, dus.
- Ik start het programma. Dat begint met diezelfde T6, LinuxCNC weet dat die al in de spil zit en gaat gewoon z'n ding doen.
- Dan is er een ander gereedschap nodig, bijvoorbeeld T10. De wisselroutine doet z'n dingetje weer, en de lengte komt uit op 45mm. LinuxCNC compenseert 46mm, oftewel voor dezelfde Z staat de freeskolom 45-23=22mm hoger. Maarja, de frees is ook 22mm langer, dus het puntje blijft op dezelfde plek.

Had ik nou mijn 'dit-is-lengte-nul' gekozen dat die 5mm onder de spantang zou liggen, dan had LinuxCNC de freeslengtes als 18mm en 40mm gemeten. Wat niet belangrijk is, het eindresultaat is hetzelfde.

Het grote nadeel van mijn methode is dat je niet moet vergeten om je eerste gereedschapje met de hand te activeren voor je een freesprogramma start dat automatische wissels gebruikt. Vergeet je dat, dan nul je je eerste frees op je werkstuk maar weet LinuxCNC niet beter dan dat de lengte 0 is. Start je dan je programma, dan kom je 23mm te laag uit wat geheid gebroken frezen en een gedeukt werkstuk en ego oplevert. Een simpele oplossing is een nep-tool aanmaken met lengte 150mm, en die activeren bij opstarten van je machine.

Kwa toolsetter-schakelaar: gebruik er eentje met een schakelaar-oppervlak dat minstens zo groot is als de diameter van de grootste frees die je gebruikt, anders kun je ooit voor vervelende verassingen komen te staan als je iets met wisselplaten oid gebruikt.
Als je die niet kunt vinden haal je bij de motorfietsenboer een klepstelplaatje met de goede diameter en plak je die op je schakelaar. Die dingen zijn knetterhard, evenwijdig geslepen, en vlak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Als je die niet kunt vinden haal je bij de motorfietsenboer een klepstelplaatje met de goede diameter en plak je die op je schakelaar. Die dingen zijn knetterhard, evenwijdig geslepen, en vlak.
Die hebben ze helaas niet in 80mm plus ;) voor het vlakken van mijn bed gebruik ik een grote frees met inserts, altijd opletten als je die in wilt meten met de toolsetter.

In mijn optiek is er geen 'het moet niet zo' maar meer een 'meerdere wegen die naar rome leiden'.

Ik gebruik de Sorotec macro met wat aanpassinkjes. Die schrijft niets weg naar de tooltabel, Maar je afstand tussen de spindelneus en je tool-probe is wel bekend/opgeslagen/gemeten. Daarom kan je daarmee wel de geschatte lengte van je tool opgeven, zodat de Z met een bepaalde (instelbare) snelheid naar je toolprobe snelt. De gemeten waarde wordt gewoon geinterpreteerd als een offset. (G92 oid, niet in verdiept) Ook niet van belang dat hij opgeslagen wordt in een tooltabel als je geen ATC hebt of geen repeteerbare tools dmv een kraag of een TTS systeem. Wel een eis om voor je freesklus even je frees in te meten. Eerst tool inmeten, dan werkstuk qua Z nullen en dan je freesprogramma starten. Misschien ga ik het nog weer eens met de eding-macro doen. Maar er was een reden, die mij even ontschoten is, waarom ik die niet gebruik.

Diameter van de tool voor het nullen is voor mij niet van belang, ik nul de x/y met een USB microscoopje. (hypocriet trouwens, die functie is een jaar of ~14? geleden aan Eding (toen nog usbcnc) toegevoegd op mijn verzoek toen ik erover aan het mailen was met Bert en aangaf dat dit mij praktisch leek, nullen met je tool, waarbij de radi geinterpreteerd wordt in je nulling). Ondertussen gebruik ik het niet meer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13493
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 05 apr 2019 01:40
Arie Kabaalstra schreef: 04 apr 2019 23:26 dat zit zo in de Macro.. ik kan het weten.. ik heb em geschreven tenslotte
Zo knap hè 😉

Nee.. niet knap.. nodig.. ik was de eerste die met toollengtes ging werken.. ik ontdekte toen (2008) dat G43 niet naar behoren werkte, Bert heeft dat voor mijn ogen aangepast, ik heb dus zelf ooit de broncode van EdingCNC gezien..
Die hebben ze helaas niet in 80mm plus ;) voor het vlakken van mijn bed gebruik ik een grote frees met inserts, altijd opletten als je die in wilt meten met de toolsetter.
Als je in je dialoog de Radius invoert, dan kun je voor het meten ( kleine aanpassing in de macro) gewoon de radius opschuiven, op de "Bridgeport van de zaak" met spilorientatie werden alle tanden afzonderlijk gemeten, en de langste werd als tool lengte in de tabel gezet.
klepstelplaatje is geen gek idee.. die dingen zijn kneiterhard.
Je kunt ook een "Paddestoeltje" draaien van Zilverstaal en dan harden.. doet de truc ook wel.
Ooo je bedoeld de hoogte van de nulzetter. Heeft die dan ook een toolnummer ?
Dan ben je dus met 2 tools tegelijk bezig, eentje in de spil en eentje op tafel.
Als je een losse "Zero-Setter" gebruikt, dan meet je 1 keer de hoogte van dat ding, zet em op een vlak gefreesd deel met Z=0, tast op de setter, en dan weet je de hoogte van dat losse ding.. die setter kun je op toolnummer 99 zetten ofzo.. dan kun je in de macro voor het nullen de toollengte van tool 99 uit de tabel vissen...

je kunt de lengte ook naar een parameter met een nummer boven 4000 wegschrijven.. als ik het me goed herinner staan de x, y positie en de Z-hoogte in de parameters #4997, #4998 en #4999 in EdingCNC.. omdat ik ook een macrootje geschreven heb om de taster te kalibreren..

Zodra ik mijn taster weer op de machine heb, dan ga ik verder met het schrijven van een nieuwe macro, omdat ik mijn hele macro opnieuw ga schrijven, omdat ik zelf ok een goede "shopfloor" programmer wil gaan schrijven, vergelijkbaar met die van de draaibank..

Kort en goed.. waar je de "constanten" ofwel de hoogten en posities van je Setters wegschrijft is niet belangrijk, als je maar weet waar je ze laat..
omdat de "Zerosetter" een "los gereedschap is, zou ik zeggen. .gooi em in de tabel.. 't is toch een ding met een constante waarde..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Die radius opgeven gaat niet werken in mijn geval. Geen index op de spindel en er zitten 3 of 4 inserts op die frees. (Is op een andere machine, werkt niet met eding)

Ik laat het allemaal eens op mij inwerken wat je zegt, ik zie je punt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ik zit nog met een aanvullende vraag:
Als je de toollengte sensor hebt ingesteld op je refentietool is dan de lengte die je in Eding in moet vullen relatief aan de refentietool? m.a.w. als je freesje dus 15 mm korter is dan de refentietool moet je dan -15 invoeren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13493
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 17 apr 2019 22:00 Ik zit nog met een aanvullende vraag:
Als je de toollengte sensor hebt ingesteld op je refentietool is dan de lengte die je in Eding in moet vullen relatief aan de refentietool? m.a.w. als je freesje dus 15 mm korter is dan de refentietool moet je dan -15 invoeren?
als je een toollengte sensor hebt, dan moet je de globale lengte invullen.. de Sensor meet em wel op en zet die waarde in de tabel.

Daarvandaan roept EdingCNC de nieuwe gemeten lengte op, zodat jij er geen omkijken meer naar hebt.

Op mijn machine: mijn Spilmoer is lengte 0, ik heb een paspen die "precies" 50 mm uitsteekt de lengte is dusdanig dat ie achterin de spil tegen de bodem stoot, zodat de lengte constant is.
als ik een nieuw gereedschap in moet meten, dan zet ik em in de spil, meet met een rolmaatje de lengte op, vul deze in in de dialoog, druk op Ok.. en de machine gaat em meten.. lengte zet ie in de tabel, leest em in bij een Toolcall, zodat ik meteen verder kan met verspanen..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag een toolsetter op de bank gemonteerd.

18449

Nu dacht ik echt dat ik het snapte maar niets is minder waar.
Na monteren en aansluiten van de toolsetter heb ik de toolsetter gekalibreerd volgens de handleiding van Eding. Hier kon ik in 1 keer doorheen lopen dus dat gaf de burger moed.
Na het kalibratie proces heb ik de refentietool (die zat er in voor het kalibreren) ge-nuld op het werkstuk.
Vervolgens heb ik een andere tool in de spindel gezet en vervolgens de lengte gemeten. Toen naar het werkstuk, waar ik verwacht dat 0 nog steeds van toepassing zou zijn. Maar niets is minder waar. Als ik de tool op het werkstuk zet staat de Z op 12.6 :roll: :roll: :roll:

Wat doe ik nog verkeerd ????

18448
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Zet je wel de toollengte compensatie aan met G43 Hxx?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 18 apr 2019 18:28 Zet je wel de toollengte compensatie aan met G43 Hxx?
?? Waar zit dat Andre ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Zit is je gcode bestand.

Zie Eding manual optie A: Alleen na M6Tx in de volgende regel G43 mee programmeren geeft toollengte compensatie van het toolnummer in de spindel! Met G49 gaat de compensatie weer uit.
Plaats reactie