Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Op de CNC meeting Brabant heeft Andre uitgelegd hoe het automatisch nullen van zijn machine werkt. Ik denk dat ik dit snap. Hij heeft op zijn machine een vaste meetsensor waarmee hij de tool-lengte meet. Vervolgens meet hij 1x het werkstuk en klaar is kees. Telkens als hij een andere tool pakt gaat deze naar de vaste meet sensor en frezen maar. Duidelijk verhaal toch?

Op deze manier zou ik het ook in willen richten, maar.... hier zijn waarschijnlijk wat macro's voor nodig om de meetgegevens op de juiste plaats op te slaan in Eding. Daar wringt dus nog de schoen bij mij. Waar wordt e.e.a. weggeschreven en hoe ziet zo'n macro er uit??

Wie kan mij in deze fase hiermee helpen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door carlo »

goeiemorgen
je heb in de bediening een knop met user _2 (f11 / f3) deze roep de routine m_tool op en deze doet het werk voor je
alles staat uitgelegd in de handleiding 2.14 tool measurement macro
lees dit even door en doe dan een calibratie zoals uitgelegd

ik heb in de post van fusion een paar regel ingevoegd en deze roepen nu de m-tool sub op als er een nieuwe tool nodig is
als de sub wordt uitgevoerd krijg je een scherm en daarin geef je het toolnummer de diameter en de lengte op (de lengte moet niet tot op een tiende juist zijn)
en drukt ok en dan werkt hij de routine verder af
schrijft onder het opgegeven nummer de diameter en de gemeten lengte in de tooltabel
verder moet je er niets aan doen
na de meting zijn de gegevens ingevuld in de tabel onder de knop gereedschappen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 01 apr 2019 16:10 Op de CNC meeting Brabant heeft Andre uitgelegd hoe het automatisch nullen van zijn machine werkt. Ik denk dat ik dit snap.Telkens als hij een andere tool pakt gaat deze naar de vaste meet sensor en frezen maar. Duidelijk verhaal toch?
Je hebt nog helemaal goed opgelet Johan, de volgende keer kan je in de hoek gaan staan ;-)
Wat ik doe (en zoals Carlo het uitstekend uitlegt, werkt dit in EdingCNC ook zo), als ik een NIEUWE tool in de houder stop doe ik deze middels een macro automatisch nullen. Deze macro slaat de tool op onder het nummer die jij voor het meten opgeeft aan de macro op in de tooldatabase van Eding. Dit doe ik dus alleen wanneer een tool wijzigt/vervangen wordt. De rest van het verhaal ken je. Je kan ook wanneer je geen colonne aan toolhouders hebt iedere keer meten voor het frezen. Ligt eraan hoe je de pp inricht.
Maar ik meet ze 1 keer in, vervolgens nullen op je werkstuk en gaan....

Ik heb zelfs de Z0 op mijn spoilboard staan, dus Z0 is dan onderkant werkstuk. Hoef ik helemaal niet de Z te nullen zolang je spoiboard niet veranderd!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Carlo, bedankt voor je toelichting. Ik ga dat hoofdstuk eens even goed doornemen.

Heb ik ook goed begrepen dat de hoogte (positie) van de toolsensor niet uitmaakt ? Of is dit juist wel belangrijk?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

De tool wordt 1-maal ingemeten, niet voor iedere freesopdracht; de tool wordt weggeschreven in een tabel en deze lengte wordt onthouden, iedere keer als in de gcode g43 hx (waarbij x het toolnummer is) rekent hij deze lengte in. Je kan de tools ook zelf inmeten met een vlakbed en de tooltabel zelf invullen. Dat maakt niet uit. Mooiste is om ze te meten met een tool-setter. Houd echter wel rekening dat je de tools meet, wanneer de spindel warm is. (als het nauwkeurig komt althans) Hoogteverschil heb je zo te pakken met een koude/warme spindel

De bovenkant van het bed is z0 (dus daar geef je in G54 je z0 op binnen edingcnc) (en als Andre nou eens een keer niet eigenwijs is, gebruikt hij dat ondertussen ook) :)

Och kijk nou;
Ik heb zelfs de Z0 op mijn spoilboard staan, dus Z0 is dan onderkant werkstuk. Hoef ik helemaal niet de Z te nullen zolang je spoiboard niet veranderd!
Nooit te oud om te leren..

Op mijn eding-machine gebruik ik een iets andere macro; (geen atc) bij iedere toolswissel gaat hij naar een vaste plek, zodat ik de tool makkelijk kan wisselen. Dan schiet hij naar de toolsetter en meet hij de tool in.

Ik kan diezelfde toolsetter ook weer gebruiken om de Z van het werkstuk te nullen (je zet hem dan op het werktuk), soms ook handig.

Voor x/y gebruik ik een microscoopcameraatje, deze schiet met een pneumatisch cilindertje naar een vaste plek en als deze via M97 geactiveerd wordt gaat hij vanzelf naar x10 pendant, zodat ik de x/y kan nullen. USB microscoopcameraatje is verrassend nauwkeurig. 0,01mm naast de x/y 0 is al goed zichtbaar.

Als je geen ATC gebruikt en geen herhalingsnauwkeurige Z offset hebt in je tool-opspanning, heeft het eigenlijk geen zin je tools op te slaan in een tabel, je kan ze dan gewoon aftrekken van bv je Z0 in de G54.
Heb ik ook goed begrepen dat de hoogte (positie) van de toolsensor niet uitmaakt ? Of is dit juist wel belangrijk?
Afhankelijk wat je wilt; je moet de hoogte weten van het activatiepunt van je meetsensor tav van je machine 0-punten. De pot kan dan wel een halve meter door je bed steken, maar wil je deze pot ook gebruiken om je Z af te stellen, is het een vereiste om te weten hoe hoog die pot is wanneer de sensor is geactiveerd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Afhankelijk wat je wilt; je moet de hoogte weten van het activatiepunt van je meetsensor tav van je machine 0-punten. De pot kan dan wel een halve meter door je bed steken, maar wil je deze pot ook gebruiken om je Z af te stellen, is het een vereiste om te weten hoe hoog die pot is wanneer de sensor is geactiveerd.
Ik wil om mijn tools te meten een vaste meetsensor op de machine bouwen.
Om het 0 punt van mijn werkstuk te bepalen wil ik dan een andere toolsetter gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 01 apr 2019 19:58 Om het 0 punt van mijn werkstuk te bepalen wil ik dan een andere toolsetter gebruiken.
Waarom? Een referentietool in je tooldatabase en daar nul je de Z dan mee...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Dat kan, dan kan je die 2e sensor gewoon opgeven qua hoogte. (Diegene waar je de z-hoogte van je werkstuk mee wilt bepalen). De 1e sensor voor het inmeten van je tools hoeft alleen maar gekalibreerd te worden tav je machinenulpunten en je 2e sensor kan je instellen in de macro zoals in dit filmpje;

Je kan deze sensoren vervolgens gewoon in serie zetten op dezelfde poort in eding (als ze NC zijn) en als ze NO zijn, parallel.

Je kan ook eenvoudig 1 sensor gebruiken die je op één punt op de machine kunt zetten en vervolgens kunt pakken om op je werkstuk te zetten. Scheelt de aanschaf van een extra potje.
Er bestaan ook draadloze varianten, ogen wat plastic-achtig, maar schijnen qua nauwkeurigheid ruim binnen de 0,01mm te zitten.


Waarom? Een referentietool in je tooldatabase en daar nul je de Z dan mee..
alleen handig wanneer die referentietool een 3d taster o.i.d. is, als je een referentietool gebruikt blijf je altijd knooien door met een freesje onder je z door te rollen of met een velletje papier om je nulpunt te bepalen. met een potje zet je deze op je werkstuk, tool erin (en die lengte weet hij al uit de tool-tabel) potje op het werkstuk, tool qua x/y boven je potje en go, en z is 0. (kan ook met onze machine Andre)!
Laatst gewijzigd door serum op 01 apr 2019 21:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 01 apr 2019 20:00
Ballegooijen schreef: 01 apr 2019 19:58 Om het 0 punt van mijn werkstuk te bepalen wil ik dan een andere toolsetter gebruiken.
Waarom? Een referentietool in je tooldatabase en daar nul je de Z dan mee...
Ja, dat kan ook natuurlijk. Zoals jij zaterdag liet zien?
Je hebt nog helemaal goed opgelet Johan
Soms let ik nog wel op hoor :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Z-as nullen

Bericht door chimaerion »

@Ballegooijen, even offtopic misschien, maar moest het kwijt:
Om jouw signature in praktijk toe te passen wil ik je het volgende meedelen: het woordje "vermenigvuldigd" zoals in jouw signature staat moet "vermenigvuldigt" geschreven worden. Hierbij beschouw ik mijn kennis nu vermenigvuldigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Hij is heel kwetsbaar en gevoelig. We hebben het er bewust nooit over gehad.

En offtopic is Ballegooijen al helemaal allergisch voor. :mrgreen: :mrgreen: En sommige gebruikers ook weer voor smileys, dus graag te pas en te onpas gebruiken.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Z-as nullen

Bericht door chimaerion »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

chimaerion schreef: 01 apr 2019 21:36 @Ballegooijen, even offtopic misschien, maar moest het kwijt:
Om jouw signature in praktijk toe te passen wil ik je het volgende meedelen: het woordje "vermenigvuldigd" zoals in jouw signature staat moet "vermenigvuldigt" geschreven worden. Hierbij beschouw ik mijn kennis nu vermenigvuldigd.
Tja, je kan nu eenmaal niet overal goed in zijn :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Zo beter ? :shock: :roll: :?: :idea: :P :oops: :cry: :evil: :mrgreen: ;-) ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie