Z-as nullen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Z-as nullen

Bericht door Zee&Zee »

Zie onder, glitch op telefoon, poste hem dubbel
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 13 sep 2019 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Z-as nullen

Bericht door Zee&Zee »

Ik heb evt nog een pwm module van Damen voor je liggen ( nieuw maar voor minder dan ie nieuw kost :mrgreen: ). Pm me maar bij interesse, kan je ook aansluiten uitleggen. (Voor de duidelijkheid ik gebruik deze ook met Eding)

Kheb al een paar jaar een hoop spul nieuw op de plank liggen van mijn bouwproces waar ik niks mee doe, ook nog bak sensoren, printjes kabels geledingen etc..maar eens een te koop topic aanmaken. :roll:
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Ik weet niet precies hoe Eding dat doet maar is dat niet gewoon in je makro te programmeren dat je de lokatie opgeeft ? Dan krijg je dus twee makros.
Zitten al standaard in eding; bij de ene gaat hij naar een vooraf afgesproken plaats en zoekt hij de toolsetter op (om de lengte van het gereedschap te bepalen voor G43 Hx compensatie)
en de andere is ervoor om op de x/y plek waar je hem hebt staan naar beneden te zakken om je G54 Z op 0 te zetten.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ahh, dat is dus die offset die er naast staat. Ik begreep niet helemaal wat die betekent.
Zal daar dus de coördinaten van moeten opgeven alsmede de hoogte.

Dankje
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

https://www.edingcnc.com/wiki/index.php ... ment-macro

Of je pakt de sorotec macro; die schrijft alleen niet weg in de tool tabel.

https://webseite.sorotec.de › ...PDF
Webresultaten
Anleitung Sorotec-Makro V2.0b - Sorotec GmbH - Sorotec.de
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Dat maakt voor mij niet zoveel uit, ik wissel alles zelf. Dus dat scheelt rustig enkele mm per keer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Ja.. en juist dát meet je.. Je meet je tool, nult je z en vervolgens meet hij automatisch bij iedere wissel (M6) je tool in, zodat je de z niet opnieuw hoeft in te stellen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Dat begrijp ik, ik dacht dat je bedoelt dat hij de offset niet opslaat wat bij een ATC natuurlijk wel zou kunnen, al is het maar om het meetpunt snel te kunnen naderen tot zeg 5mm en dan pas langzaam in te meten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Z-as nullen

Bericht door serum »

Aaah.. juist! Je kan bij de sorotec macro kiezen welke wissel je wilt gebruiken. In de eding macro slaat hij het sowieso op in de tabel.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Z-as nullen

Bericht door Zee&Zee »

Zee&Zee schreef: 13 sep 2019 18:35 Ik heb evt nog een pwm module van Damen voor je liggen ( nieuw maar voor minder dan ie nieuw kost :mrgreen: ). Pm me maar bij interesse, kan je ook aansluiten uitleggen. (Voor de duidelijkheid ik gebruik deze ook met Eding)

Kheb al een paar jaar een hoop spul nieuw op de plank liggen van mijn bouwproces waar ik niks mee doe, ook nog bak sensoren, printjes kabels geledingen etc..maar eens een te koop topic aanmaken. :roll:
PB gestuurd met item en prijsje.
CNC you later
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ik ben met de Eding Tool setter bezig maar ik doe iets fout denk ik.
Ik heb m'n tool setter een vaste plek OP het bed gegeven. Deze is dus 20mm hoger dan het bed is.

Bij tool 99 heb ik 20,0020 ingevuld staan zodat Eding denkt dat het iets hoger is dan in werkelijkheid is zodat ik net aan door het materiaal kan frezen.

Doe gosub calibrate_tool_setter. Check tool 99 ctrl-g, safe height is helemaal omhoog ctrl-g, tool is er uit, naar z'n plek net boven de setter en wederom ctrl-g. Zakt langzaam slaat z'n locatie op en klaar.

Doe er een oude tool in, 6mm lengte schat ik op 45mm en F11, F3.
Hij raast naar beneden en drukt de tool gewoon de collet in.

Draadjes zitten allemaal vast en een trigger wordt ook weergegeven bij het Probe lampje in Eding.

Wat doe ik verkeerd?

Als ik op dezelfde plek F11 F2 doe werkt het wel.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat je niet de juist PP gebruikt in Fusion. Daardoor weet Eding niet dat de tool 45 mm onder de 0 zit.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Jasper »

Ik gebruik juist niet eens een bestand.
Ik probeer enkel in eding zelf hem de tool te laten meten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Z-as nullen

Bericht door Ballegooijen »

Bij tool 99 heb ik 20,0020 ingevuld staan zodat Eding denkt dat het iets hoger is dan in werkelijkheid is zodat ik net aan door het materiaal kan frezen.
Dit klopt volgens mij ook niet. Bij de calibratie geef je de toollengte op van tool 99. Ik gebruik hiervoor de onderkant van de collet zonder dat er een tool inzit. De lengte zet ik in de tooltabel dan op 0

Na het calibreren weet Eding dus dat de onderkant van de spindel 0 is. Als ik er dan een frees inzet, en die steekt (ongeveer) 20 mm onder de collet uit en dat vul ik in op het scherm wat ik krijg. Vervolgens gaat hij naar de toolsetter en meet de exacte hoogte.

Het heeft dus niet te maken op welke hoogte de toolsetter staat want dat weet Eding ook door de calibratie
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie