2mm afwijking op lange as

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door benkr »

Het lijkt me een heel goed idee om iemand die bij je in de buurt woont te vragen langs te komen, enerzijds om je problemen op te lossen, anderzijds om je een beetje op weg te helpen met begrippen en manier van aanpakken van een freesklusje.
Ik denk dat er best wel een medeforumlid bij je in de buurt woont die bereid is je te gaan helpen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 13 apr 2019 18:27 op het gevaar af als een klootzak over te komen.. maar snap je eigenlijk wel hoe een freesbank werkt?.
Arie/Jan, Op het gevaar af als klootzak over te komen, snap jij nou niet dat mensen die met iets nieuws beginnen dat soms niet begrijpen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door vdH »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 apr 2019 18:22 Dus de as met tandeheugel is ergens in het traject altijd 2mm kwijt wanneer van richting veranderd is.
Dat zou dus een loszittend tandwiel kunnen zijn, of speling op de tandheugel, of de hele motorsteun zit los, misschien kan zelfs de tandheugel wel loszitten.
Zit die motor-tandwiel vast tegen de tandheugel, of wordt ie er met een veer naar toe getrokken?

De rest snaaraandrijving, ook potentieel een zorgenkindje wanneer er b.v. teveel rek in de snaar komt.

Zelfbouw, of zo gekocht / laten bouwen ?
Thnx! Ik heb een zelfbouw-CNC voor weinig overgenomen met de kennis dat er ontregelmatigheden in zitten. Ik zie dit als een goede technische uitdaging en ik wil mij hier in verdiepen 8)
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door vdH »

benkr schreef: 13 apr 2019 18:34 Het lijkt me een heel goed idee om iemand die bij je in de buurt woont te vragen langs te komen, enerzijds om je problemen op te lossen, anderzijds om je een beetje op weg te helpen met begrippen en manier van aanpakken van een freesklusje.
Ik denk dat er best wel een medeforumlid bij je in de buurt woont die bereid is je te gaan helpen.
Graag! Ik had in een eerdere post al een oproep gedaan, maar was niet opgereageerd. Dus bij deze wie-o-wie in de regio Amsterdam-Amersfoort-Utrecht zit op dit forum en is in te huren om langs te komen en een plan de campagne te maken om deze machine te verbeteren!
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door vdH »

Arie Kabaalstra schreef: 13 apr 2019 18:27
vdH schreef: 13 apr 2019 17:58
Arie Kabaalstra schreef: 12 apr 2019 19:17 heb je die afwijking naar 2 kanten?.. oftewel.. als je iets freest op +100 mm, en -100 mm, wordt het dan +98 en -98?..of is het 99 mm aan weerszijden?..
De hoek van het feesbed is 0 voor zowel de X als de Y-as. Dan ik toch niet in het negatieve domein frezen? Want -0 betekend buiten het freesbed...
op het gevaar af als een klootzak over te komen.. maar snap je eigenlijk wel hoe een freesbank werkt?.
Hoek van het freesbed is 0?. welke hoek?..

Vraagje!.. als je een cirkel freest.. waar ligt X0, Y0?.., wat als je tekeningnulpunt nou niet linksonder in je tekening ligt?.. weet je überhaupt hoe werkstuk coordinaten in te stellen, en ken je het verschil tussen werkstuk-, en Machine coordinaten?

Frees eens een cirkel, en meet die op.. , leg x0 y0 midden in de cirkel, en kom dan terug
Nog niet ;-) maar ik zal een cirkel frezen en er op terug komen. Waar heb jij alle kennis vandaan gehaald?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn kennis? Ik heb een "introductiecursus" van een halve dagenda gehad..ik stond toen ook niet fulltime achter de machine.
Ik was meer een "reserve" tot mijn collega plotseling ergens anders ging werken... en mijn chef me vroeg "jij weet ook hoe die machine werkt toch?"... Ja. .. een beetje dus...
Die middag heb ik de manual mee naar huis genomen, en ik ben gaan lezen...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 13 apr 2019 19:54
Arie Kabaalstra schreef: 13 apr 2019 18:27 op het gevaar af als een klootzak over te komen.. maar snap je eigenlijk wel hoe een freesbank werkt?.
Arie/Jan, Op het gevaar af als klootzak over te komen, snap jij nou niet dat mensen die met iets nieuws beginnen dat soms niet begrijpen?
Ja, dat snap ik, maar wat ik niet snap is dat veel mensen niet in staat blijken te zijn om Manuals te lezen, of op andere manieren kennis tot zich te nemen..
de Topicstarter in deze, da's geen nieuweling hier.. dan ga ik er vanuit dat ie inmiddels door het meelezen hier toch wel het nodige opgepikt heeft.. maar dat beeld bleek niet te kloppen..

Ja.. ik weet het.. ik ben soms bot.. :lol:
vdH
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 mei 2018 10:51
Locatie: Hilversum

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door vdH »

Arie Kabaalstra schreef: 14 apr 2019 21:06
Sven schreef: 13 apr 2019 19:54
Arie Kabaalstra schreef: 13 apr 2019 18:27 op het gevaar af als een klootzak over te komen.. maar snap je eigenlijk wel hoe een freesbank werkt?.
Arie/Jan, Op het gevaar af als klootzak over te komen, snap jij nou niet dat mensen die met iets nieuws beginnen dat soms niet begrijpen?
Ja, dat snap ik, maar wat ik niet snap is dat veel mensen niet in staat blijken te zijn om Manuals te lezen, of op andere manieren kennis tot zich te nemen..
de Topicstarter in deze, da's geen nieuweling hier.. dan ga ik er vanuit dat ie inmiddels door het meelezen hier toch wel het nodige opgepikt heeft.. maar dat beeld bleek niet te kloppen..

Ja.. ik weet het.. ik ben soms bot.. :lol:
nou... de topicstarter heeft zn account al wel een tijd geleden aangemaakt, maar is nog maar een paar weken actief.... De afwijking is constant en ik heb nog niet kunnen herleiden waar de oorzaak zit. Dit moet toch ook (als tijdelijke oplossing) te corrigeren zijn in eding? zo ja, waar zit dat dan?

ik zal donderdag een cirkel frezen. Als de cirkel wordt gefreesd dat moet je toch ook het middelpunt van de cirkel weten? Daar dan even een stip laten maken door de frees?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Ballegooijen »

Je kan ook denken dat er ergens een verkeerde diameter van de frees staat ingevuld, of een diam. compensatie?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Arie Kabaalstra »

nou... de topicstarter heeft zn account al wel een tijd geleden aangemaakt, maar is nog maar een paar weken actief.... De afwijking is constant en ik heb nog niet kunnen herleiden waar de oorzaak zit. Dit moet toch ook (als tijdelijke oplossing) te corrigeren zijn in eding? zo ja, waar zit dat dan?

ik zal donderdag een cirkel frezen. Als de cirkel wordt gefreesd dat moet je toch ook het middelpunt van de cirkel weten? Daar dan even een stip laten maken door de frees?
kijk.. nou komen we ergens..

je hebt hoogstwaarschijnlijk ergens of 2 mm backlashcompensatie aanstaan, of er zit gewoonweg iets los, meer smaken kan ik zo niet verzinnen..
of het in te stellen is?.. mogelijk.. moet je dat doen?.. zeker niet.. eerst uitsluiten wat de oorzaak is..

'k weet even het bereik van je machine niet, maar daar heb ik ook wel weer een oplossing voor:
gemakshalve ga ik er even vanuit dat je machine zeker wel een cirkel van 200 mm kan frezen:

Dan gooi je gewoon je X0 Y0 minimaal een 22 Cm uit de linker en voorkant van je bed, stuk hout erop, Gaatje prikken op X0, Y0, en dan een cirkeltje frezen van 200 mm, dus met een radius van 100+ Toolradius.

Markeer ook even waar X+ en Y+ liggen zodat je kan zien hoe de schijf in de machine heeft gelegen. dan kun je tenminste wat afleiden van je metingen naderhand
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet het niet hoor, maar als er twijfel is of de backlash de boel niet verziekt, lijkt het me toch erg simpel om even te vragen wat er in de instellingen staat.
18443
Ik neem aan dat dat het kolommetje 'speling' is in het tabblad instellingen.
Als er een waarde staat zou ik die noteren en op 0 zetten, dan proeffrezen.
Verder moet je er ook zeker van zijn dat de maatvoering van die as wel klopt, dus het aantal stappen per mm. Maar dan heb je op een kleinere afstand ook minder afwijking.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Eens kijken of ik die omkeerspeling uitgelegd kan krijgen, ik heb hier op het forum al vaker een poging gewaagd, maar volgens mij komt het niet helemaal door. Dat zal dan toch ergens aan liggen, laat ik met maar van m'n eigen beperking uitgaan.
Wanneer je de frees het onderstaande figuur laat frezen, moet de Y as bij A een trekkende kracht uitoefenen, bij B een drukkende kracht. Wanneer er ergens in het mechaniek ruimte zit zal deze dus uit elkaar getrokken worden, respectievelijk in elkaar gedrukt.
Door bij C en D hetzelfde te herhalen, maar tegengesteld, is de combinatie AD te smal gefreesd en te combinatie BC te breed.
In het schema is het rode blokje de verbinding met de frees en de groene lijntjes de mechanische opsluiting van het geheel.
In het ideale geval freest de frees de gestippelde lijn, maar het resultaat is de paarse lijn.

18444

Code: Selecteer alles

G0 X0 Y50 (F en S M3 zelf verzinnen )
G1 Z-5 (of een andere diepte)
G1 X100 Y30 (ongeveer 11 graden aflopend)
G1 X200 Y50
G1 Y70
G1 X100 Y50
G1 X0 Y70
G1 Y50
G0 Z10
Met een frees van 6 mm zou de rib nu 13.61 mm moeten zijn in het ideale geval.

Een eventuele omkeerfout van de 2e as beïnvloed het resultaat wel, maar door een relatief kleine hoek te gebruiken is de invloed van de 2e as veel minder.
Ook de krachten van de frees spelen een rol, daarom moet je dit soort testjes eerst voor frezen en met minimale verspaning na frezen.

Ik misbruik deze methode als ik heel mooi resultaat wil behalen door m'n werkstuk 1 graden verdraaid op de machine te frezen (de meeste bewerkingen lopen evenwijdig aan een as) het fenomeen dat de servo regeling staat te schommelen om 1 µ omdat mijn machine ook de jongste niet meer is ben je dan volledig kwijt doordat de 'stilstaande' as wel constant 1 richting op aan het bewegen is.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 16 mei 2020 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13459
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik misbruik deze methode als ik heel mooi resultaat wil behalen door m'n werkstuk 1 graden verdraaid op de machine te frezen
in de Gereedschapmakerij deed ik de meest preciese bewerkingen ook vaak geroteerd. maar dat was ook omdat ik te lui was om bijvoorbeeld een Stempelplaat van 600 x 400x 50 helemaal uit te lijnen.. er zat wel een referentievlak aan gefreesd, maar 't was sneller gedaan door gewoon 2 zuilgaten te meten, en de rotatie uit te laten rekenen door een Macrootje.. vervolgens die waarde toekennen aan de Asrotatie van de machine.. en klaar..
Nauwkeuriger dan "met't klokkie"uitlijnen, en veel sneller.. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 2mm afwijking op lange as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 17 apr 2019 12:37
Ik misbruik deze methode als ik heel mooi resultaat wil behalen door m'n werkstuk 1 graden verdraaid op de machine te frezen
in de Gereedschapmakerij deed ik de meest preciese bewerkingen ook vaak geroteerd. maar dat was ook omdat ik te lui was om bijvoorbeeld een Stempelplaat van 600 x 400x 50 helemaal uit te lijnen.. er zat wel een referentievlak aan gefreesd, maar 't was sneller gedaan door gewoon 2 zuilgaten te meten, en de rotatie uit te laten rekenen door een Macrootje.. vervolgens die waarde toekennen aan de Asrotatie van de machine.. en klaar..
Nauwkeuriger dan "met't klokkie"uitlijnen, en veel sneller.. :)
En wat voegt deze wetenschap toe aan het oplossen van het probleem ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie