home/end sensoren

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
devilmaster
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:31
Locatie: Boom
Contacteer:

home/end sensoren

Bericht door devilmaster »

Hallo,

Enkele jaren geleden bouwde ik een machine aangestuurd op de paralelle poort. Ondertussen heeft de pc waar deze op draaide het begeven. Nu ben ik aan het twijfelen om over te stappen op de Eding cpu5b met ethernet module of de cnc7600.

er valt hier veel over te lezen lezen, maar ik heb toch nog enkele vragen.

Is het mogelijk om de proximity-sensoren (die telkens op het bewegende gedeelte staan) bij Eding te gebruiken als home en end sensoren?
wat ik begrepen had was dat er op de plaats van home de ene zijde actief moet zijn tot mechanische einde en de andere zijde niet-actief tot het mechanische einde van de machine.
-Mag ik het signaal dan aan het mechanische einde van de niet-actieve kant terug actief maken? en aan de actieve kant terug niet-actief?
-Kan de software hier met werken?
devilmaster
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:31
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door devilmaster »

Tevens heb ik nog een tweede vraag,
Onlangs kreeg ik ergens NPN-NO sensoren waarvan de kabels afgeschermd zijn,
is het een probleem als ik die in de besturingskast aan het centrale aardpunt hang?
Kan er geen aardlus ontstaan door deze te monteren op de aluminium machine?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: home/end sensoren

Bericht door hfjbuis »

Kan er geen aardlus ontstaan door deze te monteren op de aluminium machine?
Ja dat kan zeker en dat kan tot problemen leiden. De afscherming hoeft (mag) maar aan één kant aan aarde liggen. Als het huis van de sensor verbonden is met de afscherming, dan het huis gebruiken als afscherming of de sensor geïsoleerd monteren en de afscherming aan aarde leggen.
In de regel aard je de afscherming aan de meest gevoelige kant, daar waar de signalen verwerkt worden. Maar als het huis aan de afscherming ligt, zou ik, om te beginnen, alleen het huis aarden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is het mogelijk om de proximity-sensoren (die telkens op het bewegende gedeelte staan) bij Eding te gebruiken als home en end sensoren?
zitten ze daar bij jou?.. dat mag, maar moet niet.. 'k heb machines gebouwd waar ze op het bewegende deel zaten, en machines waar ze op het vaste deel zaten..

Voordeel van op het bewegende deel monteren is, dat je 2 schakelpunten hebt met slechts 1 sensor.. Ik deed dat bij HBM Machines door gaatjes te boren in het gietijzer, ik boorde de sensor voor de X en Y as in het zadel van de machine, en dan 2 gaatjes in de machinevoet voor de Yas, en 2 gaatjes onder in de tafel voor de X-as, plastic doppie erin tegen het vuil en Arie is tevree.. op de Z-as boorde ik de Sensor in in het gietstuk, en eveneens een gaatje in de kolom..

Voordeel hiervan is, dat je ze meteen als "eindschakelaars" kan gebruiken..
devilmaster
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:31
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door devilmaster »

Ok, bedankt,

De behuizing van de sensor zit idd aan de afscherming.
Ik zal zien of het mogelijk is om deze geïsoleerd te bevestigen. Als dit niet gemakkelijk gaat zal ik de afscherming in de besturingskast loskoppelen.

@Arie, ik heb de sensoren idd bevestigd op het bewegende gedeelte, daar ik dacht dat dit praktischer was en ik maar 4 sensoren heb gekregen tevens waren de kabels toch lang genoeg.
Ik vroeg me dus alleen af of eding daar mee kon werken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik wil niet direct de beroemde discussie op rakelen :lol: : je kunt ook kiezen voor alleen home-sensoren. En de soft-limits te gebruiken. Dan ben je eigenlijk wel verplicht om altijd te refereren.
Dan heb je aan 4 sensoren voldoende.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je moet eigenlijk sowieso altijd refereren..
Dat ik dat nou niet doe.. is geen reden om het ook niet te doen..Ik heb nog altijd geen homeswitches op mijn machine..ik "parkeer" em aan het eind van de dag gewoon op z'n nulpunt, en de volgende dag "home" ik de machine daar weer.. dat wil zeggen dat ik softwarematig de nulpunten in stel..

Als ik echt nauwkeurig werk heb, laat ik de machine gewoon aan staan..
Zodra je een systeem met terugkoppeling hebt.. kun je dat in wezen ook doen.. zolang er geen verschuiving van de sleden optreedt..

Voor de rest.. gebruik ik inderdaad soft-limits
devilmaster
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:31
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door devilmaster »

Wat bedoelen jullie eigenlijk met refereren?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: home/end sensoren

Bericht door serum »

Met refereren wordt homen bedoeld. De machine zijn homing-sensoren op laten zoeken om zo te bepalen waar hij zich in zijn werkbereik bevind. De machine weet vanaf zijn referentiepunten (de homing-sensoren) hoeveel hij x,y en z + en - mag voordat hij tegen zijn mechanische limieten aanloopt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: home/end sensoren

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 22 mei 2019 19:54 Met refereren wordt homen bedoeld. De machine zijn homing-sensoren op laten zoeken om zo te bepalen waar hij zich in zijn werkbereik bevind. De machine weet vanaf zijn referentiepunten (de homing-sensoren) hoeveel hij x,y en z + en - mag voordat hij tegen zijn mechanische limieten aanloopt.
En... hij weet ook weer waar de nulpunten van de werkcoordinaten systemen liggen, zodat je meteen verder kan met waar je gebleven was...

Als ik een frees- of draaiklus niet op een dag afkrijg, dan zet ik de machine gewoon uit (in mijn geval op het machine nulpunt omdat ik geen home switches heb), en de volgende morgen ga ik gewoon weer verder

Ook is het van belang voor zaken die een vaste positie hebben, dus coördinaten in het machine coördinaten systeem, zoals een gereedschapwisselaar of een toolsetter of een vaste aanslag voor bepaalde producten.
Plaats reactie