Afwijkingen product met tekening

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hillcnc schreef: 01 jun 2019 19:50 Ik heb ondertussen aardig wat geprobeerd. Tot aan herinstallatie van EdingCNC.

Met het meelopend frezen (CCW) heb ik het beste resultaat gehaald, en kloppen de waardes het beste. Ik meet dan een verschil van 0.1 de andere kant op. Een vierkant van 20x20 wordt dan 19.9x19.9

Blijf het allemaal zeer vreemd vinden, en kan er nog niet bij wat die 0.3mm verschil geeft. Maakt niet uit wat ik vrees die 0.3 blijft staan.

Mechanisch alles nagekeken, en ook daar geen speling gemeten.
Dat noemen ze vering.
Dat freesje van jouw van 1mm , misschien een 1 snijder? , wordt tijdens meelopend frezen van het werk weggedrukt, tijdens tegenlopend frezen trekt het juist naar het werk toe.
Wat je met CCW bedoelt bij meelopend frezen is niet helemaal duidelijk, ook een rechte lijn kun je mee of tegenlopend frezen, wat doet die CCW er dan nog toe?

Je zegt er ook niet bij of die 0.1 'de andere kant op' nu betekend dat je vierkantje 19.9 meet of 20.1 en ook die 0.3 afwijking of dat 19.7 of 20.3 is.

Het merkwaardige is dat je zegt er nooit last van gehad te hebben. Gebruikte je toen dezelfde freesjes, of gebruikte je toen b.v. een dikkere frees?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

500mm/min, 1000 rpm voor cambam
400mm/min, 10000 rpm voor Eding

waarom 9000 rpm verschil?

Verschil lijkt mij te komen doordat het freesje verbuigt. Kan het zijn dat je eerst een carbide freesje gebruikte en nu HSS oid? (of een andere diameter)?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik begin nu ook benieuwd te worden naar een fotootje van de machine
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Ballegooijen »

Verschil lijkt mij te komen doordat het freesje verbuigt
Dat is een kwestie van even proberen met een 8 mm frees ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jun 2019 11:07 Ik begin nu ook benieuwd te worden naar een fotootje van de machine
Het is een standaard machine gekocht bij Fraxeon.
18638
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

500mm/min, 1000 rpm voor cambam
400mm/min, 10000 rpm voor Eding

waarom 9000 rpm verschil?

Verschil lijkt mij te komen doordat het freesje verbuigt. Kan het zijn dat je eerst een carbide freesje gebruikte en nu HSS oid? (of een andere diameter)?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Grafjan »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jun 2019 08:17
Hillcnc schreef: 01 jun 2019 19:50 Ik heb ondertussen aardig wat geprobeerd. Tot aan herinstallatie van EdingCNC.

Met het meelopend frezen (CCW) heb ik het beste resultaat gehaald, en kloppen de waardes het beste. Ik meet dan een verschil van 0.1 de andere kant op. Een vierkant van 20x20 wordt dan 19.9x19.9

Blijf het allemaal zeer vreemd vinden, en kan er nog niet bij wat die 0.3mm verschil geeft. Maakt niet uit wat ik vrees die 0.3 blijft staan.

Mechanisch alles nagekeken, en ook daar geen speling gemeten.
Dat noemen ze vering.
Dat freesje van jouw van 1mm , misschien een 1 snijder? , wordt tijdens meelopend frezen van het werk weggedrukt, tijdens tegenlopend frezen trekt het juist naar het werk toe.
Wat je met CCW bedoelt bij meelopend frezen is niet helemaal duidelijk, ook een rechte lijn kun je mee of tegenlopend frezen, wat doet die CCW er dan nog toe?

Je zegt er ook niet bij of die 0.1 'de andere kant op' nu betekend dat je vierkantje 19.9 meet of 20.1 en ook die 0.3 afwijking of dat 19.7 of 20.3 is.

Het merkwaardige is dat je zegt er nooit last van gehad te hebben. Gebruikte je toen dezelfde freesjes, of gebruikte je toen b.v. een dikkere frees?
Dan is dat idee van mij zo gek nog niet, vierkantje frezen en een kruis in het midden,dan KUN je precies alles meten.ik denk ook dat het aan vering ligt. Of van de frees of van het werkstuk .
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Grafjan »

Oh ja, als je ccw een vierkant aan de buitenkant freest, dan ben je tegen lopend aan het frezen.dan is het vrij logisch dat de boel wat kleiner word.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Vandaag weer eens bezig geweest of de afwijking te achterhalen.

Heb wat zitten spelen met de acceleratie van de machine en andere freesjes. Nu had ik in eerste instantie het idee dat het wel de goede kant op ging. Maar schijn bedriegt me.

Opeens viel me iets op, op het beeldscherm wat mijn aandacht gaf. Blijkbaar verliest hij stappen en pulsen. Heb er een foto van gemaakt en hier toegevoegd.
18655
Wat betekent dit?

Het is wel de waarde die bij de x- en y-as terug komt, en gelijk is aan de waarde waar ik naar op zoek ben van de afwijking. Kan iemand me dit uitleggen, en kan ik hier iets aan doen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

Hoe hoog staat je acceleratie?
Heb je recent met de look-ahead-feed (LAF) instellingen gespeeld?

Lijkt op ordinair stappenverlies van je machine. Weet niet of het op alle assen is of 1?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Ballegooijen »

Loopt de machine bij het homen niet ergens tegenaan alvorens de home sensor wordt geactiveerd?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Ballegooijen schreef: 04 jun 2019 22:49 Loopt de machine bij het homen niet ergens tegenaan alvorens de home sensor wordt geactiveerd?
Hij loopt tegen de stop aan, en loopt een klein beetje terug.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Ballegooijen »

tegen de stop aan
Bedoel je daarmee een schakelaar of een mechanische stop?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Een eindschakelaar.

Deze drukt hij in totdat je klik hoort, en dan loopt hij uit totdat je weer klik hoort.
Plaats reactie