Afwijkingen product met tekening

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Vandaag ben ik erachter gekomen dat de afmetingen niet kloppen met de gemaakte tekening. Onderdelen die eigenlijk altijd naadloos in elkaar vallen paste niet meer in elkaar. Na opmeten bleek er ongeveer 0.3mm verschil in te zitten waarvan ik behoorlijk schrok.

Waar kan deze afwijking zomaar vandaag komen?

Heb de machine gevoelt op speling die niet waarneembaar was. Heb tevens de laatste software van Edingcnc erop gezet.

Tevens een tekening gemaakt van 20mm in het vierkant, en uitgefreesd. Wederom met de 0.3mm afwijking. Bij Speling heb ik de waarde van 0.3mm ingegeven, maar gaf hetzelfde resultaat.

Opmerkelijk is wel dat de binnenmaten kleiner zijn geworden, en de buitenmaten groter. Indien er backlash aanwezig is had ik ook verwacht dat de binnenmaten groter zouden zijn.

Steps/appunit staan bij mij op 160.000 (1/8 micro step met een pitch van 10mm = 1600/10=160.000)

Wat kan het probleem zijn?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door lordprimoz »

Hillcnc schreef: 24 mei 2019 16:40 Opmerkelijk is wel dat de binnenmaten kleiner zijn geworden, en de buitenmaten groter.
weet je zeker dat je niet de verkeerde diameter frees gebruikt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

Dit kan van alles zijn.

Meerrrrr infooooooow!

Is het op 1mm 0,3 en op 1m ook 0,3 afwijking? Alleen op de X/Y? Of ook op de Z?

Geen runout op je spindel/frees? constant 0,3mm te klein, zou je het ook in de frees kunnen zoeken.

Trek eens een sleuf met de frees en meet die op, is die dan 8 of 8,15mm?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toevallig niet een freesje van 1/8 inch ipv 3mm, 3.17 - 3 = 0.17 x 2 = 0.34 komt ook in de buurt van je fout.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

serum schreef: 24 mei 2019 16:47 Dit kan van alles zijn.

Meerrrrr infooooooow!

Is het op 1mm 0,3 en op 1m ook 0,3 afwijking? Alleen op de X/Y? Of ook op de Z?

Geen runout op je spindel/frees? constant 0,3mm te klein, zou je het ook in de frees kunnen zoeken.

Trek eens een sleuf met de frees en meet die op, is die dan 8 of 8,15mm?
Ik heb een sleuf getrokken van 70mm. Gemeten met een schuifmaat kom ik uit op 69.9mm
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

Ik gebruik een 1mm frees voor het frezen van modelvliegtuigen.

In eerste instantie dacht ik dat het misschien aan het programma CamBam ligt waarin ik de gcode maak. In Edingcnc heb ik daarom de gcode geproduceerd van een vierkant 20x20mm. Deze kwam er qua maatvoering er precies uit. Later heb ik een rechthoek getekend en uitgefreesd met de afmetingen 23x58mm waar er gelijk weer een afwijking in kwam van 0,3mm op beide zijde.

Voor de zekerheid ook maar Edingcnc ge-update naar de laatste versie. Helaas met hetzelfde resultaat.

Als er meer info nodig is kan ik het wel geven, maar om welke info gaat het dan?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

Het gaat om de breedte van de sleuf. Niet de lengte.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

serum schreef: 24 mei 2019 22:14 Het gaat om de breedte van de sleuf. Niet de lengte.
Die is 1mm net zoals de freesdiameter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hillcnc schreef: 24 mei 2019 22:01 In eerste instantie dacht ik dat het misschien aan het programma CamBam ligt waarin ik de gcode maak. In Edingcnc heb ik daarom de gcode geproduceerd van een vierkant 20x20mm. Deze kwam er qua maatvoering er precies uit.
dus Eding en je machine zijn goed
Later heb ik een rechthoek getekend en uitgefreesd met de afmetingen 23x58mm waar er gelijk weer een afwijking in kwam van 0,3mm op beide zijde.

Voor de zekerheid ook maar Edingcnc ge-update naar de laatste versie. Helaas met hetzelfde resultaat.
met enig logisch nadenken had je dat kunnen verwachten

Dan heb je waarschijnlijk in CamBam iets gedaan waardoor er een verkeerde maat overblijft.
Iets van voorfreestoeslag, of verkeerde freesdiameter.
Die freesdiameter zul je wel goed hebben ingegeven, maar misschien roughing clearance ?
18592
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Hillcnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2019 22:27
Hillcnc schreef: 24 mei 2019 22:01 Dan heb je waarschijnlijk in CamBam iets gedaan waardoor er een verkeerde maat overblijft.
Iets van voorfreestoeslag, of verkeerde freesdiameter.
Die freesdiameter zul je wel goed hebben ingegeven, maar misschien roughing clearance ?
18592
Aan deze waardes doe ik nooit iets.
Ik gebruik CamBam al jaren zonder probleem, en met altijd dezelfde instellingen.

Kan het eventueel ook aan de computer liggen? Bijvoorbeeld te oud voor de nieuwe software of batterij die leeg raakt. Krijg je dan ook problemen met het frezen?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door serum »

Nee. Dat is het niet.

Wat zegt je gcode bij een 10x10mm vierkantje? Die zou met een 1mm frees op x/y -0,5 moeten starten als je startpunt linksonder ligt en je de xyz van de machine gebruikt zoals het bedoeld is. Misschien zit daar de afwijking al in, dan zit het in de cam. Maar meer dan eens is het achteraf toch een z as of een motor oid die los zit. Ik ken de constructie van je machine niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door audiomanics »

vergelijk de g-code van je toolpath dat je in eding gemaakt hebt (die kennelijk wel goed is...) eens met de g-code die je cam-programma maakt.. daar zouden de zelfde waarden in moeten staan… dan weet je in ieder geval waar het probleem zou moeten zitten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door Grafjan »

Staat er een G41 met een D nummer in je programma? En zo ja , zijn deze juist ingevuld in je tool tabel?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afwijkingen product met tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 24 mei 2019 16:47 Meerrrrr infooooooow!
Toch echt handig als mensen wat meer relevante info geven.
b.v programma's mee posten

Wanneer het gefreesde vierkantje in Eding gemaakt exact op maat is, kun je problemen vanaf Eding, inclusie de machine dus uitsluiten en zit het in het aangeleverde programma.
Of het verschil treed op bij mee of tegenlopend frezen.
Maar ik neem aan dat je appels met appels vergelijkt, en niet met peren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie