Usb kabel uittrekken en weer insteken

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door serum »

Met de windows versie heeft het niets te maken, mijn PC's draaien allemaal met windows 10, verschillende eding controllers gehad en ik heb het probleem niet. (wel eens het nodige gezeik met USB, maar niets dat de eerder omschreven methodiek niet oplost, (uninstall, herstart, herinstallatie) maar die problemen waren voor mij met XP nog groter en meer frequent). Bij mij is ook alles spanningsloos als het uit staat. Ik heb tegenwoordig zelfs de arrogantie om de updates op windows 10 gewoon uit te voeren op de PC waarop het draait. Tot nu toe gaat het goed. En als het crashed, heb ik een 2e gelijke PC waarop een image staat van een werkende situatie. (dat was mijn oplossing voor het beroerd draaiende XP).. Ik heb geen zin om ellende op bitniveau uit te zoeken als een paar tientjes en een image mij weer binnen 10 minuten op weg helpen..

Kennelijk kan je wel eea regelen in de bios aangaande de 5V;
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1830439

Bert adviseert om USB kabels te gebruiken die aan beide kanten voorzien zijn van ferriet-kernen. (afscherming/kortsluiting van HF rotzooi).

Maar goed, USB is k u t. Om het plat te slaan.. Ik koop nooit weer een controller met USB.
Ja, heb ik. Ik ben ruim bekend met storende factoren.
Geen idee wie je bent en wat voor kunstjes je allemaal kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door Ballegooijen »

Ja, de voeding komt uit de usb.
Wellicht is de voeding niet sterk genoeg. Je zou een aparte 5v voeding kunnen proberen. Zeker bij laptops is de stroom van de USB vaak heel erg laag!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door benkr »

Ik ben geen Eding gebruiker dus ik doe ook maar een gokje.
Kan het niet zo zijn dat door je nieuwe PC de PC veel eerder opgestart is dan de Edingkaart?
Ik bedoel het volgende: PC start op en checkt de USB poort, geen respons dus geen gebruiker aangesloten.
Wat later (enkele milliseconden of zo) is Eding opgestart wacht op communicatie vanuit de USB poort maar die had al besloten dat er niets was aangesloten dus de communicatie komt niet op gang. Als je nu de USB verbinding verbreekt en weer opnieuw maakt dan checkt de PC weer de USB poort en ziet nu wel een levende gebruiker. Gevolg dat het allemaal goed werkt.
Wat je dus moet doen is eerst de Eding kaart opstarten en dan pas de PC denk ik. Als mijn conclusie klopt

Maar inderdaad, USB is nou niet de meest betrouwbare manier van gegevensoverdracht voor onze soort machines, Bjornski1976 en ik hebben bij Grafjan gezien dat ook daar de USB poort problemen gaf, na te zijn overgeschakeld op Ethernet (Pokeys heeft beide namelijk) waren de problemen definitief weg.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 09 jun 2019 21:25 Ik ben geen Eding gebruiker dus ik doe ook maar een gokje.
Kan het niet zo zijn dat door je nieuwe PC de PC veel eerder opgestart is dan de Edingkaart?
Ik bedoel het volgende: PC start op en checkt de USB poort, geen respons dus geen gebruiker aangesloten.
Wat later (enkele milliseconden of zo) is Eding opgestart wacht op communicatie vanuit de USB poort maar die had al besloten dat er niets was aangesloten dus de communicatie komt niet op gang. Als je nu de USB verbinding verbreekt en weer opnieuw maakt dan checkt de PC weer de USB poort en ziet nu wel een levende gebruiker. Gevolg dat het allemaal goed werkt.
Wat je dus moet doen is eerst de Eding kaart opstarten en dan pas de PC denk ik. Als mijn conclusie klopt
Dit vind ik een zeer plausibele verklaring. Daar kan Eding mogelijk iets aan doen door de initialisatie van de USB poort prioriteit te geven.

Voor wat betreft de eerder genoemde opmerking over de USB afscherming aan twee kanten: De kabel moet aan twee kanten de afscherming aan aarde hebben. De PC heeft dit ook altijd en de controller bijna zeker ook (beide niet rechtstreeks, maar via dioden en ander elektronica spul). Dat heeft (soms) aardlussen tot gevolg. De oplossing kan het aansluiten van een USB1 kabel zijn omdat die geen afscherming heeft. De meeste Chinese USB2 kabels trouwens ook niet. Even alle kabels checken en die zonder afscherming markeren en zuinig op zijn.
Dit is geen oplossing van het boven genoemde probleem, meer een oplossing in het algemeen.

Het frequent losmaken van de USB kabel geeft uiteindelijk problemen omdat de kabel stekkers hiervoor niet gemaakt zijn tenzij de kabel van een uitzonderlijk goede kwaliteit is!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k weet niet welke kaart je gebruikt, maar in een ver verleden heb ik 't zelfde probleem gehad.. Bert heeft toen iets veranderd, waarna het wel gewoon goed werkte.

dat was met de CPU4, Ik heb inmiddels een CPU5 met Ethernet, maar de CPU 4 draait nu zonder problemen in de draaibank
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door basje34 »

Het betreft inderdaad een CPU 4 kaartje.
De kaart krijgt in principe eerst spanning en daarna de pc.
Ik heb gezien dat tijdens het opstarten, het noodzakelijk groene knipperende ledje ca 1 seconde knippert.
Om daarna weer te doven. Als ik niets doe en alleen edingcnc opstart,krijg ik een foutmelding te zien CPU not found.
Dan sluit ik edingcnc, trek USB uit en erin. En het werkt.

5 Volt instellingen zijn in het Acer bios niet te vinden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door serum »

Acer dus. geen asus.

Dat is andere koek. Als je eerst de pc aanzet en dan de machine, wat gebeurt er dan? Stuur voor de aardigheid Bert eens een mailtje?

Kom dit nog tegen over usb icm Acer:

9. Go to Device Manager>Universal Serial Bus controllers.
Right click on USB Root Hub>Properties>Power Management tab

10. Uncheck the option Allow the computer to turn off this device to save power. Apply the same for every USB Root Hub listed under Universal Serial Bus controllers.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door basje34 »

Goed bezig Serum, ik zal het straks als ik er ben proberen.
Bedankt je geeft mij hoop.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door basje34 »

Helaas beide opties geprobeerd,zonder resultaat.
Het is mij voor nu te kostbaar om over te stappen op een ethernetprint.

Iedereen bedankt voor het meedenken !
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door Kjelt »

Tja als niets werkt kun je voor je zelf het leven misschien makkelijker maken door een remote usb switch te gebruiken, ik gebruik die om twee computers met hetzelfde toetsenbord en muis te kunnen bedienen. Zit een knopje met lange draad aan om om te schakelen. Zou moeten werken en je connectoren gaan niet stuk.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door keesk »

Heb je al eens geprobeerd de Edingkaart een eigen 5V voeding te geven?

Kees
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Usb kabel uittrekken en weer insteken

Bericht door keesfrees »

Dat is wel de eerste actie in deze.
De vraagsteller geeft daarin 2 verschillende antwoorden.
Plaats reactie