Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Mijn boven limiet is 74mm en onder is 0mm

Als ik er een 6mm frees is doe kan ik door mijn waste board 15mm heen tot een mm of 4 mijn alu bed in en een mm of 30 boven het werkstuk.

In fusion heb ik de eerste stap 5mm boven het werkstuk staan en de hoogste staat daar 5mm boven.

Dus ruim voldoende bereik naar mijn idee.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

A: home jij je Z-as? Die settings in Eding zijn machine en home gerelateerd... Ik denk dat je het over de werkstuk-coördinaten hebt?? (anders zie ik die machine niet werken)
B: normaal is frezen in de negative richting, je freest namelijk in het materiaal. De bovenkant van je werkstuk is normaal gesproken de 0.. Mits je de zaak niet opzettelijk anders ingesteld hebt in je CAM zal deze voor freeswerk in het materiaal een negatieve waarde genereren (bijv: G1 Z-2).. Als je de onderkant van het materiaal nul maakt (met G92) zal die code onder je materiaal terecht komen en omdat je de limieten zo ingesteld hebt dat de Z-as daar niet bij kan, krijg je dan sowieso een waarschuwing .. (PS- in de G-code van een paar posts terug zie ik ook negatieve waarden voor de Z !!)

Wat heb jij staan bij de positive limit en Negative limit voor de Z-as op de Setup pagina?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Ik home alles
Y naar voren op 0
X naar links op 0
Z omhoog op 74 (omdat hij een bereik van 74mm heeft en bovenin dus voor mij Max hoogte is.

Ik nul mijn werkstuk in dit geval op de linker voorkant en zeg dan bij blauw X0 Y0 en Z deed ik met de tool sensor OP het werkstuk en Z0 is dan als ik G0Z0 doe precies bovenkant werkstuk. En zoals gezegd heb ik ruim voldoende ruimte boven en onder met het Z bereik.

Ik probeer immers een stuk hout van 32mm te frezen met een bovenmarge van 10mm in fusion en onder het werkstuk heb ik dus bijna 20mm over in het bereik. Dus zou ik boven nog 12mm over hebben.

Waarschijnlijk zit er ergens iets dwars met die Tool lengte die niet lekker wilde. Ik heb dat opnieuw gedaan zoals de handleiding zegt maar toch.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Goed, even stap voor stap dingen uitsluiten...
Je homed. Hoe home je precies? wat voor home sensoren heb je en waar zitten die (met name de Z-as dus) Foto als het kan..
Welke instellingen heb je staan op je setup pagina voor negatieve limiet en positieve limiet.
Kan je nadat je de frees op de bovenzijde van je werkstuk genuld hebt de frees ook tot op het bed sturen?
Staat je tooltable op nullen voor de ZOffset.
Waarom gebruik je niet alleen tool 1? Je hebt immers geen toolchanger, dus die hele tooltable heb je niet nodig als je de frees in je Cam-programma ingeeft..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Oké,

Ik home door op de home knop aan de rechterkant te drukken in Eding.

19118
19119
19120

De proximity van de Z as zit bovenaan. Was de enige plek die ik kon bedenken waar hij niet in de weg zit.

Z as pos limit is 74.000 be limit is 0.000
X 0-400
Y 0-585

Ik home dus naar Z74 X0 Y0

Ja ik kan na nullen van de Z van het werkstuk helemaal door naar beneden joggen tot ver in mijn alu bed. (met deze 6mm frees. Ik zou de spindel dus hoger vast kunnen zetten maar dan ben ik mijn 25mm boven het werkstuk kwijt en daar heb ik er minimaal 10 nodig en liefst iets extra's.)

Tool table stond op 1 na allemaal op 0.000, die ene is van het inmeten en heb ik dus weer terug gezet naar 0.000 om te kijken of dat het probleem was.

Ik hoef inderdaad de tool nummers niet te gebruiken maar die kwam dus standaard mee uit Fusion 360. Kan ik waarschijnlijk wel uit de Post Processing halen denk ik. Op zich vind ik het wel handig want ik heb een plankje met daarin de tools en wil daar een nieuwe voor maken met de nummers erbij zodat ik eenvoudig kan zien welke tool ik nodig heb voor een volgende stap.

Als ik de tools namen geef zit ik gelijk aan een nummer vast want anders moet ik meer details op het plankje gaan zetten zoals 6*22 2 cut of 6*5*17 up down 2 cut ipv 8 en 22. Das mijn afwijking en als het nodig is om er vanaf te stappen dan komt dat ook wel weer goed denk ik.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Als je proximity sensor voor de Z-as bovenaan zit kan je kennelijk niet verder omhoog..
Zo te zien heb je de sensor op de uiterste grens van het mechanische bereik gezet.. Dat is niet goed: zal het even uitleggen..
Bij het homen gaat de as omhoog en zal na het triggeren van de sensor gaan afremmen.. Afhankelijk van je snelheid en acceleratie (deceleratie in dit geval ) zal de as nog een stukje doorlopen voor hij tot stilstand komt.
als je bijvoorbeeld met 50mm/sec homed en ca 1000mm/sec^2 acceleratie ingesteld hebt kan die as wel 10-15mm doorlopen.. Hij zal dan de sensor gewoon kapot drukken.
Proxy's en eigenlijk alle homesensoren moeten aan de zijkant getriggerd worden zodat de as er gewoon langs kan lopen.
Na dat doorlopen en stilstaan zal de as weer terug gestuurd worden met een lage snelheid tot de sensor niet meer getriggerd is. Die stand is de machine-nul-positie ofwel homepositie..
Je begrijpt uit dit stukje dat je normaal gesproken boven de homepositie nog een aantal mm moet hebben waar je nog wel kan sturen voor je de mechanische limiet bereikt hebt..
Maar stel dat jij absoluut niet verder omhoog kan, dan heb je een positive limit van NUL.. Maar je kan nog wel 74mm naar beneden.. Je negatieve limiet is dan min 74mm en niet nul..

Over toolpaths:
Ieder heeft zijn eigen manier, maar de naamgeving die ik gebruik wordt door veel mensen toch gebruikt en is ook duidelijk vinden ze...:
Stel, ik maak een wiebelding en heb daar drie toolpaths voor aangemaakt met, in volgorde, een 1/8" , een 1/16" en een 90 graden V-frees. Dan heten mijn toolpaths:
- wiebelding1_1-8.nc
- wiebelding2_1-16,nc
- wiebelding3_V90.nc

dus [naam} [volgordenummer] _ [frees].nc
Je ziet dus aan de naam waar het voor is, welke volgorde en welke frees daarbij hoort.. Maar ik hou je niet tegen om het anders te doen natuurlijk..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Kennelijk home ik dan te langzaam want hij schier niet door, sensor triggered ca 3mm voor de aanslag maar dan is hij allang gestopt.

Ik zal anders morgen even het honen van de Z filmen.

Naam geven aan toolpath is natuurlijk ook een optie. Dit deed ik voorheen ook. Echter dacht ik het nu in een keer te kunnen posten en dan de tool change function te gebruiken dat hij dus stopt en vraagt om een volgende tool, die inmeten en verder.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

is het verhaal van de positive en negatieve limiet duidelijk? Normaal kan je echt niet voorbij die limieten sturen, dus snap ik nog niet helemaal hoe het bij jou staat.. ja kan immers toch naar beneden sturen..
Ik zou, als ik jou was, toch even een betere plaats voor die sensors zoeken.. Dit gaat je een keer een sensor kosten..
Spiek anders even in de OSPF topics over de plaatsing van die sensoren.
EN: Home hoeft helemaal niet bij de mechanische limiet te liggen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Ja limieten snap ik wel, hij gaat hier langs de sensor en niet naar de sensor toe. Bij de Z. Y is anders die moet ik nog vervangen.

Het zijn toch gewoon homing sensoren, ik heb zie niet als home=E-Stop staan dus kan je er wel helemaal naar toe.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Ballegooijen »

Plaats eens de Eding pagina van je instellingen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

HIer mijn settings

19162

De ruimte tussen de sensor en het lagerblok van de Z as ca 0.8mm
19164

Hier wat foto's van het bereik van de Z as.
19165
19166
19167


En hier de Z tijdens de home procedure
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door andrefc101 »

Heb je wel boven in je gcode bestand G54 staan?
En staat dat ook bij de actieve gcodes in Eding staat wanneer je aan het frezen bent? Anders gaat het niet goed.....
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Nog voor ik iets kan doen geeft hij al een fout. Tijdens de eerste rendering stopt hij al. Dus voor ik zelfs een start positie kan ingeven.

Vanmorgen iets in Vectric gemaakt en dat werkt gewoon.

Toen ik met dat doosje op het bed nulde en dan veranderen naar -
33.000 werkt het ook gewoon. Ga er morgen als ik wakker ben opnieuw naar kijken. Straks eerst even werken.

Kan natuurlijk goed uit de Fusion PP komen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Staat er Andre,
En heb in Eding de linker hoek voor boven als 0.0.0 ingevoerd.

Code: Selecteer alles

TXT weghalen omdat NC en CNC niet is toegestaan op het forum
(164.25 KiB) 3 keer gedownload
CODE: SELECTEER ALLES

%
(Doosje 120x80x32)
(T22 D=6 CR=0 - ZMIN=-33 - flat end mill)
;N10 G90 G94
;N15 G17
;N20 G21
;N25 M9
;N30 G28

(2D Pocket1)
N35 T22 M6
N40 S12500 M3
N45 G54
N50 G0 X41.572 Y137.824
N55 G43 Z8
N60 Z5
Plaats reactie