Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Hoi Kees,

Ik ben begonnen met home switches installeren op mijn machine, heb nog geen eding kaart maar wil vast leren hoe het allemaal werkt voor ik straks weken zonder zit omdat ik er niet uit kom.

Heb een enkele as dus aan 3 switches heb ik genoeg denk ik. Wellicht 4 om een min en max op ze Z te hebben?

En misschien bevallen die simpele micro limit switches met zo'n hefboompje erop.
Moet wel betrouwbaar zijn en niet steeds ietsje afwijken.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Firehunter »

audiomanics schreef: 28 aug 2019 18:29 MITS je acceleratie en snelheid zo zijn dat ze die kortste afstand niet overschrijden.. Er moet namelijk ook nog afgeremd worden.. Bijv. als je met een snelheid van 3m/min aan komt kachelen en je acceleratie staat op een hele lage waarde dan heb je misschien meer ruimte nodig dan je hebt..
Ja, dat is iets waar ik ook per ongeluk achter ben gekomen. Hogere acceleratie betekent ook sneller remmen. Na het verhogen van de acceleratie viel het me ineens op dat hij minder ver de eindschakelaars voorbij schoot.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Jasper schreef: 28 aug 2019 18:51 Wellicht 4 om een min en max op ze Z te hebben?
En misschien bevallen die simpele micro limit switches met zo'n hefboompje erop.
In principe heb je aan drie sensoren voldoende, de andere afstanden zet je in de software.
Zelf gebruik ik eigenlijk altijd van die proximity sensoren (of BERO of CETO ;-) ) van 8mm met een detectieafstand van 1mm.. Die hebben een herhalingsnauwkeurigheid van ca 1% van de detectieafstand.
Als ik er 20 bestel kan het wel eens voorkomen dat er een niet goed of helemaal niet werkt.. Maar voor 20 van die dingen betaal je maar ca 40 euro...
Geen mechanische delen, dus ook geen verbogen hefboompjes, geen schakeldender etc.. Voor de prijs hoef je het niet te laten.. een beetje knappe microswitch is duurder..
Wat wel belangrijk is, is dat ze op zo'n afstand van het eind staan dat je nog goed kan remmen en wat ook belangrijk is, is dat de trigger (een vaantje of een stuk metaal van het moerblok ofzo) langer is dan die afstand.
Als je er namelijk voorbij kan sturen, dan zal de machine gaan homen tot hij die trigger ziet en omdat hij daar al voorbij is zal hij 'm nooit vinden..
Zelf trigger ik meestal op het moerblok. Die heeft een lengte van ca 45mm en ik zet de sensor op 30mm van de kant..
Vanaf het triggerpunt kan ik dan ca 30mm door sturen en de rest van het bereik de andere kant op.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 28 aug 2019 14:21 Er staan twee bestanden in de Eding folder, eentje is cnc.ini
Kun je gewoon naar een texteditor zoals notepad slepen of openen.
Kijk daar eens in daar staan heel veel instellingen die je kunt veranderen, wel programma afsluiten en daarna weer opstarten.
er staan wel meer dan 2 bestanden in de folder.. maar alles wat je moet in stellen.. kun je ook gewoon in EdingCNC instellen.. en dan kun je geen fouten maken.. een Corrupte Ini is niet fijn.. want dan kun je de hele zooi opnieuw gaan instellen..

Bedformaat?.. boeie.. je stelt het verplaatsingsbereik in.. hoe groot je bed is is niet belangrijk.. Ik kan links en rechts buiten mijn opspantafel komen met mijn frees, en voor en achter is het bereik zo ingesteld dat het hart over de rand van de tafel loopt.. en ik dus tot freesradius buiten de tafel kan bewerken.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 03 sep 2019 11:36er staan wel meer dan 2 bestanden in de folder..
Zeker, even sorteren op datum dan zie je het zo.
Arie Kabaalstra schreef: 03 sep 2019 11:36maar alles wat je moet in stellen.. kun je ook gewoon in EdingCNC instellen.
Er zijn instellingen die alleen via het aanpassen van de ini te doen zijn.
Arie Kabaalstra schreef: 03 sep 2019 11:36en dan kun je geen fouten maken.. een Corrupte Ini is niet fijn.. want dan kun je de hele zooi opnieuw gaan instellen
Eerst een kopietje maken dus (dat hoef ik toch niemand meer uit te leggen ?) En het programma maakt (tegenwoordig) kopieën in een mapje van van alles en nog wat.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Toolsensor zag ik nergens in de instellingen, de handleiding verwijst naar de macro
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door DirkSchipper »

Onderstaande antwoord van Kjelt klopt.

EdingCNC gaat uit van je home-positie. Daar waar de machine tot stilstand is gekomen na homen is X=0 / Y=0 / Z=0 (machine coördinaten!)
Vervolgens geef je in de eerste setup-pagina op hoe ver de machine naar links-rechts / voor-achter / boven-beneden mag gaan (die positive- en nagative limits).

Bij mijn machine zit de home-positie uiterst rechts, vooraan, boven.
Daarom zijn mijn (machine ;-) ) limits:
X (=li-re) : -980 / +0
Y (=voor-achter) : -0 / +490
Z (=ho-la) : -250 / +0
Limits zijn mm's of inches.

N.B.
Iets waar ik me toentertijd suf naar heb gezocht zijn die "Steps/AppUnit".
Dat zijn het aantal steps per unit (inch of mm) waarin je apparaat werk krijgt aangeboden.
Dat heb je re-boven in hetzelfde setup-window aangevinkt.
Kjelt schreef: 28 aug 2019 16:07 Volgens mij moet je het bij motor setup zoeken en wel bij Positive Limit, Home Position en Negative Limit (zie plaatje)

Hoe het werkt als je een bereik van X hebt van 0 tot bv 700mm en je home sensor zit gemonteerd op bv 100mm dan zet je wat je wilt namelijk of:
1) Negative Limit op 0 , Home Position op 100 en Positive Limit op 700
of
2) Negative Limit op -100 , Home Position op 0 en Positive Limit op 600

De tweede optie is in mijn ogen het meest logische omdat dan de home position op machine coordinate 0 uitkomt maar dat mag je zelf weten.

19033
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 03 sep 2019 13:13 Bij mijn machine zit de home-positie uiterst rechts, vooraan, boven.
Daarom zijn mijn (machine ;-) ) limits:
X (=li-re) : -980 / +0
Y (=voor-achter) : -0 / +490
Z (=ho-la) : -250 / +0
Vind ik wel strak die nullen.... Na het triggeren van de sensoren loopt de machine nog even door... (Decelleratie versus snelheid). Daarom staan homesensoren eigenlijk altijd een stukje van de kant af.. (30mm zo ongeveer)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Jasper »

Bij mijn huidige controller (CPU5B komt deze week pas) had ik micro switches, deze had ik in de software ingesteld dat ze na trigger de as 5mm terug stuurde en dan geloof ik nog 10mm terug en dat punt als 0 aan te houden voor machine coördinaat.

Neem aan dat ik straks met een prox ook na trigger terug moet sturen totdat hij weer open is en daarvandaan naar de gewenste 0 moet gaan toch?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Ja.. doet hij vanzelf..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door keesfrees »

Interessant, het is al weer even geleden dat ik daar mee bezig was, wat ik er nog van weet is dat de as na het eerste schakelmoment stokstijf blijft staan en dan kans op net wel of net niet schakelen had, daarom heb ik G53 G0 X20 (ed) toegevoegd.

Ingestelde waarden X-as :
Pos. limit : veel :-)
Neg. limit : 10
Home Vel/Dir: -15
Home Position : 0
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door audiomanics »

Dat ziet er al veel bekender uit.. Bij een tandem-as kan je bij een van de twee, bij de homepositie het verschil ingeven waar de sensoren triggeren. Je kan de sensoren nu eenmaal nauwelijks op 1/100 nauwkeurig plaatsen en dan hebben ze ook nog een heel klein verschil in het moment waarop ze triggeren. De afstand en gevoeligheid spelen hier ook een rol.. Kan dus zomaar zijn dat je een waarde van bijv. 1,45mm moet invoeren om de zaak perfect haaks te stellen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef: 03 sep 2019 13:20
DirkSchipper schreef: 03 sep 2019 13:13 Bij mijn machine zit de home-positie uiterst rechts, vooraan, boven.
Daarom zijn mijn (machine ;-) ) limits:
X (=li-re) : -980 / +0
Y (=voor-achter) : -0 / +490
Z (=ho-la) : -250 / +0
Vind ik wel strak die nullen.... Na het triggeren van de sensoren loopt de machine nog even door... (Decelleratie versus snelheid). Daarom staan homesensoren eigenlijk altijd een stukje van de kant af.. (30mm zo ongeveer)
Kees
Mijn home positie staat zo'n 3-4 mm van het mechanische eind.
Bij het genereren van g-code wordt bij mij automatisch aan het eind G30 ingevoegd, en G30 heb ik gedefinieerd op de machine-home-positie.
Ik home langzaam (1mm/s), hij moet hooguit 10-20 steps terug (1/16e - 1/8ste mm).

Ik heb met opzet die kant niet meegenomen in het werkbereik (een beetje overshoot-ruimte), het andere uiterste heeft ook een paar mm ruimte.
De genoemde waarden waren uit het hoofd.
De echte zijn X=982, Y=492, Z=186
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Werkstuk inladen en bed formaat instellen

Bericht door Zee&Zee »

Daar heb ik ooit in het begin ook ooit mee liggen klooien tijdens het instellen van de homing velocity ( die wilde ik omhoog grote machine en geen geduld ) - maar dat ging niet omdat hij dan te ver doorschoot. Pas toen ik ging pielen met acceleratie instellingen viel dat kwartje...dat acceleratie ook de-acceleratie betekent....(heel logisch .....maar niet voor een leek in den beginne)

Tering wat homen jullie langzaam (!).. Ik heb geen geduld als mijn machine aan de andere kant stond toen hij werd uitgeschakeld wil ik niet minuten moeten wachten voor het homen...

Als ik zelf een programma draai laat ik hem zelf als ik klaar ben altijd ff naar P1 lopen ( linksvoor ), dat scheelt, maar anderen personen vaak niet. Want in de PP heb ik een P2 toegevoegd ( andere uiterste van de tafel ) zodat de tafel vrij is na het freeswerk. Dus als daarna de machine wordt uitgezet staat hij 3200*2200 mm weg van de home positie. ( Ik weet dat je kan aanvinken ( uit eigenlijk ) dat je kan joggen voor je homed, maar ivm andere gebruikers wil ik dat liever niet )

In de tandem home heb ik zelf trouwens ook een move naar 0,0 gezet aan het einde.
Firehunter schreef: 28 aug 2019 21:52
audiomanics schreef: 28 aug 2019 18:29 MITS je acceleratie en snelheid zo zijn dat ze die kortste afstand niet overschrijden.. Er moet namelijk ook nog afgeremd worden.. Bijv. als je met een snelheid van 3m/min aan komt kachelen en je acceleratie staat op een hele lage waarde dan heb je misschien meer ruimte nodig dan je hebt..
Ja, dat is iets waar ik ook per ongeluk achter ben gekomen. Hogere acceleratie betekent ook sneller remmen. Na het verhogen van de acceleratie viel het me ineens op dat hij minder ver de eindschakelaars voorbij schoot.
CNC you later
Plaats reactie