Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Iemand hier ervaring mee?

Vandaag een testje gedaan voor een 4e as op de machine.
Alles werkt, na wat aanpassingen in de postprocessor, naar behoren. Alleen de snelheid is tergend traag. graden/min ipv mm/min.

Dus bij een asje van 20rond is 1000mm/min radiaal ineens slechts 188mm/min.

Ik zag dat Mach3 een feature heeft die dit compenseert, aanvankelijk van de diameter van het werkstuk; 0punt van de Z is dan het centrum van je as, op die manier kan hij de snelheid omzetten naar mm/min, maar ik zit vast aan Eding.

Eding ondertussen een emailtje gestuurd, maar mocht iemand hier met dit bijltje gehakt hebben? Kwam ook iets tegen van G93/G94, maar dat lijkt mij meer aan de kant van de postprocessor te zitten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat is het probleem met cilindermantel. Dan moet je ook cilindermantel interpolatie hebben, en dat is meestal toch wel een dingetje in besturings land.
Maar los daarvan, kan jouw 4e as dan ook snel genoeg draaien.
Wat je eigenlijk moet doen is een schaalfactor op de 4e as toepassen zodat de aangestuurde pulsafstand ook weer overeenkomt met de omtrek op die diameter.
Of alleen maar cilinders van 114.591 mm diameter bewerken, dan heb je er geen last van.
(114.591 / Diameter zou de schaalfactor moeten zijn )
Even uit m'n hoofd is G68 niet schaalfactor bij eding ?
Heb alleen geen idee wat er dan met de voeding gebeurt.
Machine parameter steps/mm kun je natuurlijk ook aanpassen aan de werkstuk diameter, er is helemaal niemand die beweert dat jij in graden moet programmeren.

Op de haalbare snelheid na (bij kleine diameters) is het eigenlijk een heel simpel te omzeilen probleem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Kjelt »

Geen idee geen ervaring maar is dit niet zoiets als in 2.1.29.2 "MAPPING X/Y G CODE TO CYLINDER ON A A XIS" in de manual van Eding beschreven staat of is dat weer wat anders ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Dat is bij mijn weten het 'misbruik' van de x of y as voor een a as?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 sep 2019 15:44 Dat is bij mijn weten het 'misbruik' van de x of y as voor een a as?
Nu ik het nog eens lees is dit als je iets (bv afbeelding of tekst) 2D op een cilinder wilt graveren met een 2,5D cnc machine. Het 2D XY vlak wordt dan als het ware krom om de te frezen cilinder geprojecteerd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Dat zou je ook gewoon voor elkaar krijgen door de as definitie aan te passen van de x of de y door de de steps/mm aan te passen aan de diameter van de cilinder
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 15 sep 2019 15:52
serum schreef: 15 sep 2019 15:44 Dat is bij mijn weten het 'misbruik' van de x of y as voor een a as?
Nu ik het nog eens lees is dit als je iets (bv afbeelding of tekst) 2D op een cilinder wilt graveren met een 2,5D cnc machine. Het 2D XY vlak wordt dan als het ware krom om de te frezen cilinder geprojecteerd.
Maar als die XY projecteert op een cilinder heb je geen A-as nodig, alleen een cilinder op de juiste plek. ( zo frees ik gaten in een buis)
En dan is "MAPPING X/Y G CODE TO CYLINDER ON A A XIS" een beetje verwarrend.

In het andere geval:
Maar dat is ook wat je wilt als je op de cilindermantel iets met contourtjes wilt doen.
Eigenlijk doe je 99% van het werk in 2.5 D. ook een 3D product of zelfs een torpedo schroef :mrgreen: is meestal gewoon 2D bewegen en steeds met de 3e as opschuiven.
En zoals ik al vaker geroepen heb, die besturing begrijpt echt niets van millimeters, graden of stoeptegels. Hij telt gewoon incrementen.
(o jee nu ga ik het over me heen krijgen)
Het toewijzen van assen aan adressen is anders ontzettend handig, heb ooit iets met een Siemens7 besturing moeten doen (ja dat is heel antiek), waarbij op de cilindermantel gefreest werd. Als je het truucje doorhebt, heb je in no time alle cycli aangepast voor de 4e as. Dat geld dan natuurlijk voor kamerfrezen en dat soort, voor boren maakt het niet veel uit, dat deed de Z. (je moet wel van een beetje goochelen houden) 8)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Ik zoek vooral een inpluggen/werken oplossing Hugo... :mrgreen:

Dat de besturing het niet interesseert of het steps/mm is of graden is de reden van mijn post.

Eigenlijk zou de pp aangepast kunnen worden door de z uit te lezen en de feed voor de beweging van de a te veranderen. (O.i.d.)

Fusion heeft een flow functie, daarmee kan je volgens mij simultaan de 4 assen gebruiken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Ballegooijen »

Maar als die XY projecteert op een cilinder heb je geen A-as nodig, alleen een cilinder op de juiste plek. ( zo frees ik gaten in een buis)
En dan is "MAPPING X/Y G CODE TO CYLINDER ON A A XIS" een beetje verwarrend.
Dit is bedoeld om een "platte" tekening op een cilinder te graveren. Je hebt dus wel een 4e as nodig maar je kan een gewone X-Y tekening gebruiken. Deze wordt dan rond de cilinder "gevouwen"
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 15 sep 2019 17:00 Ik zoek vooral een inpluggen/werken oplossing Hugo... :mrgreen:
Ja, dat zoekt iedereen :lol:

Op een of andere manier heb ik altijd het idee gehad dat voor CAM 4 assen veel moeilijker is dan 5 assen.
En 2D bewerkingen op een cilinder zijn helemaal iets wat commercieel niet interessant lijkt, dus waar ook geen moeite voor gedaan wordt in een CAM oplossing.

Er is toch ook nog zoiets als een kinematics model in Eding, geen idee of dat iets is waar je dit mee aan kunt pakken.

Maar ik denk dat m'n veel eerder gedane opmerking om de 4e as te schalen (G51) zodat je mm op die omtrek hebt een hele goede oplossing is.
faktor 114.59/diameter of zo iets. Ja dan moet je wel in millimeters gaan werken op die omtrek
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Ja, dat zoekt iedereen :lol:
In mach3 zit die functie gewoon.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door audiomanics »

Het ligt er helemaal aan wat je er mee gaat doen maar graveringen of uitsnedes teken ik gewoon in de verhouding die het moet zijn, in 2D dus, en als het klaar is schaal ik de Y naar 360mm.. In de postprocessor voor de roterende as wordt dat dan vertaald naar A met 360graden per omwenteling..

De roterende as kan wel een omwenteling per seconde maken denk ik.. dan moet je dus alleen even uitrekenen welke snelheid je in de Y richting wil hebben als je persé met 1000mm/min over de oppervlakte van je rondstaf 20mm wil gaan.
1 omwenteling is pi x D bij een staafje van 20 rond is dat dus 62,83mm voor 1000mm/min moet je dus 1000/62,83 = 15.92 omwentelingen per minuut maken ofwel 5730 graden per minuut of 95,5 graden per seconde..
Het is ook maar net waar je die snelheid wil ingeven.. Bij de tool zal meestal niet gaan, immers de freessnelheid is zowel voor de A als X as.. en die 95,5 per seconde is toch bijna 6meter per minuut..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door serum »

Ja, en precies dat is het probleem Kees. In mach zit een functie dat bij 1000mm/m de feed voor de a as wordt aangepast op de A as aan de hand van de diameter van je staf. Dus xy bewegingen zijn 1000mm/min en de a as houdt ook 1000mm/min aan voor de diameter van het werkstuk (dit leest hij uit adhv de z waarde die gebruikt wordt).

De functie in mach3 heet 'use radius for feedrate'

In de inchlanden is het een nog wat groter probleem.. 40ipm is gelijk aan 40 graden per minuut voor de a as. Tamelijk traag.
Ben Pas
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2007 11:31

Re: Snelheid 4e as Edingcnc; graden/min ipv mm/min.

Bericht door Ben Pas »

Is dit mogelijk een uitleg en oplossing ?

https://www.youtube.com/watch?v=d0ffiCekhpE
Plaats reactie