Eding CNC760 Home inputs

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Eding CNC760 Home inputs

Bericht door chimaerion »

Ik heb dus 4 proxy's voor homing van mijn OSPF. Drie ervan zijn NPN en 1 ervan PNP. Geen probleem, want ik zet een optocoupler tussen de PNP proxy en de CNC760 input.
Nu vraag ik me af of iemand van jullie weet of er interne pull up (en pull down) weerstanden zitten in de CNC760 of is het nodig dat ik er zelf tussen zet?

Schema is als volgt:

https://imgur.com/SPe8ePV
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door mjeuring »

Lijkt me dat er inwendige pull-ups en -downs zijn volgens de manual: https://www.edingcnc.com/upload/files/C ... Manual.pdf pagina 24&25
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door keesfrees »

Als je weet wat je aan het doen bent, en daar lijkt het op, dan : meten is weten.
Aansluiten zonder trekweerstand en dan kijken wat er gebeurd met een voltmeter.
Tenminte zo doe ik dat, ik denk dat er veel problemen worden veroorzaakt door signalen die net op de grens van het verboden gebied zit, op de grens van de drempelwaarde dus waardoor je gejutter krijgt / kan krijgen.
Met als gevolg af-en-toe foutjes, grrrrr.
Op te lossen met een (andere waarde) trekweerstandje, experimenteel vast te stellen.

Aanvulling :
https://verstraten-elektronica.blogspot ... ester.html
gevonden met "drempelwaarden digitaal logica"
Laatst gewijzigd door keesfrees op 13 okt 2019 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp het niet, je koopt een board met 24v ingangen, selectable PNP NPN Home inputs, en je gaat er optocouplers tussen zetten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door chimaerion »

mjeuring schreef: 13 okt 2019 17:22 Lijkt me dat er inwendige pull-ups en -downs zijn volgens de manual: https://www.edingcnc.com/upload/files/C ... Manual.pdf pagina 24&25
Ah nu zie ik het, het heeft een interne weerstand van 2k7, was een half jaar geleden dat ik de manual gelezen had en ik was vergeten dat dat erin stond.

@Keesfrees: thx, maar ik ben redelijk goed op de hoogte van TTL en HTL en hoe I/O werken. Reden dat ik zelf niet uitgemeten heb is omdat ik alles nog aan het bekabelen ben en misschien beetje lui geweest.

@Hugo: Op de board moet je ofwel alles volgens NPN aansluiten ofwel alles PNP, mixen kan niet. Vandaar de optocoupler en ik had hem liggen. En anders moest ik een transistor en wat weerstandjes gebruiken. Dus optocoupler is nog wat gemakkelijker.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 okt 2019 18:24 Ik begrijp het niet, je koopt een board met 24v ingangen, selectable PNP NPN Home inputs, en je gaat er optocouplers tussen zetten ?

Je kunt bij de 760 kiezen òf allemaal PNP òf allemaal NPN Mix is niet mogelijk, vandaar die ene optocoupler om van een PNP een NPN te maken (als ik @chimaerion goed begrepen heb).
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door chimaerion »

Klopt inderdaad.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ook zonde van zo'n ontwerp, elke ingang heeft een jumper om te kiezen, maar de software kan dat blijkbaar niet indvidueel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door sbos »

Volgens mij is het handiger om die ene proximity schakelaar te vervangen.
Je hoeft niets dan niets ertussen te creëren wat tot fouten kan leiden.
en iedere schakeling die je er extra tussen zet is in essentie een bron van storing
Ik kan niet in jouw portemonee kijk, maar het voor de kosten hoef je het niet te laten.
Een proximity schakelaar is al voor 12 euro te krijgen.

succes met de installatie

Sjaak
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door mjeuring »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 okt 2019 21:01 Ook zonde van zo'n ontwerp, elke ingang heeft een jumper om te kiezen, maar de software kan dat blijkbaar niet indvidueel.
Dit is wat er letterlijk in de manual staat:"Please note, that ALL home inputs are EITHER NPN or PNP. Currently it is not possible to mix the inputs types"

Uit het woordje "currently" zou je kunnen afleiden dat het mogelijk gaat worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. mogelijk ooit eens..

Persoonlijk denk ik niet dat dat ooit gaat gebeuren, immers.. waarom zou je als je materialen in koopt voor je machine verschillende typen sensoren kopen?..

Dat je in kan stellen Alles PNP , of alles NPN.. da's al mooi
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door keesfrees »

Ach ja, het kan altijd handig zijn, bij gebruik van verschillende soorten assen en mechanica.
En bij ombouw van een oude machine bv.
Maar een tussen schakelingetje is ook geen probleem, nou ja, de elektronica dan, om het ergens netjes kwijt te raken kan wel eens lastig zijn.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als er b.v 1 gekochte component bijgeplaatst wordt, zoiets als een 4e as, zou die best wel eens met een ander signaal kunnen zijn.
En dan is het handig dat je die met een paar parameter aanpassingen even aansluit.
En ik vermoed dat Eding z'n verdienmodel niet hoofdzakelijk op hobby-eigenbouw machines baseert.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding CNC760 Home inputs

Bericht door Kjelt »

Ik snap niet dat die chinezen niet een kleine jumper of schakelaartje op hun sensoren hebben zitten waarmee je PNP of NPN kunt kiezen, dat scheelt weer de helft van de toch al enorme keuze aan die dingen.
Plaats reactie