Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens.. een Via kan ik ook zonder gedoe midden in een spoor poten toch?
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door henkzelf »

Ja dat kan. Advies voor via's: Plaats ze bij voorkeur niet onder een component. Dit is later handig als je moet meten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's een goeie tip, Ik heb één pootje van de Box Header voor de kolommen, via de bovenkant laten lopen, om daarna met een enkele via buiten de boxheader naar onder te gaan..
't "rats nest" wordt aanzienlijk kleiner, en het mooie van een Boxheader die alle pins in doorgemetalliseerde gaten heeft, is dat je er boven of onder uit kan, ik heb ook mijn Pads zo aangemaakt dat ik er met een spoor tussendoor kan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

net even de manual van EdingCNC bekeken.. en eigenlijk wordt ik daar wel vrolijk van.. Niet bij stil gestaan, maar!..

er zitten 20 UserSubs in EdingCNC, en.. er zitten 2 "eilandjes" van elk 10 toetsen op een Heidi Paneel!..
Als je die 20 Usersubs met een Pokeys toewijst aan die 20 knoppen.. dan heb je al je UserSubs onder de knop!.. How'cool's that!?

Op mijn Beagle gebruik ik die toetsen nog voor het programmeren aan de machine, middels handgeklopte G-Code, maar op de draaibank doe ik dat eigenlijk zelden., 99% van het programmeerwerk op de Emco is Dialoogje kiezen, nummertjes inheien, ok klikken, groene knop drukken.
er blijven nog wel wat "blanco"toetsen over, die kan ik altijd nog gebruiken voor "een stevig robbertje programmeren"
Gosub gebruik ik op de Beagle veelvuldig, 'k ken het standaardalgootje voor naar een bepaalde waarde toewerken uit mijn hoofd.. While [} ... Endwhile zit ook onder een knop., maar op de draaibank is dat niet direct nodig.. is alles wel redelijk rechttoe-rechtaan, recht zo die gaat, full speed and a half enzo.

Dus met een beetje puzzelwerk moet er toch wel een leuke (universele) console te verzinnen zijn voor EdingCNC gestuurde (productie) machines.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ik denk dat ik het begin te snappen...
In de bibliotheek een "footprint" gevonden van een schakelaar die qua schema, maten en pins overeen kwam met de schakelaars die ik wil gebruiken (12x12 tact switch)
dus.. schema gekliederd (ik ben gewoon helemaal overnieuw begonnen), die schakelaar eeraan geknoopt en toen het PCB ontwerpen..
DXF met de contour en bevestigingsgaten van de PCB kon ik zo als DXF importeren, even op de goede plek geschoven, raster op 9x9 mm gezet, knopjes op hun plek geschoven en sporen gaan trekken aan de hand van de vanuit het schema gegenereerde Netlist.

Ratsnest was om draaierig van te worden, maar zodra ik de horizontale sporen had getrokken werd het al snel minder.. de verticale sporen volgden, en ik heb 't volgende bedacht.. zo veel mogelijk vast houden aan: Horizontale sporen op de voorkant, Verticale sporen op de achterkant, elke doorgemetalliseerde "Pad" is tevens een Via.. waarom zou ik Via's gebruiken als ik 't ook met de Pads kan?..
Er zitten er nog wel een paar in, maar niet heel veel..
't Heidi klavier als leidraad, heb ik nu een versie specifiek voor draaibanken bedacht, de Y, IV en V as gebruik je niet, de P en I ook niet op EdingCNC.
Zodoende kon ik 2 rijen van 4 toetsen "wegwerken" van het NumPad,
Hierdoor kon ik 2 toetsen plaatsen bij het eerste blok onder het Qwerty deel, kon ik alle 14 toetsen bovenaan (waaronder de 12 F toetsen ) meenemen in de Matrix, en hield ik nog 2 toetsen over, die heb ik onder het Numpad geplaatst.. Hangt er eenmaal een Pokeys aan.. kan ik altijd nog verzinnen wat ik daarmee ga doen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Precies, zo lastig is het allemaal niet.
Vergeet ook zeker de 'design rule check' niet te draaien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lijkt wel het metro-plan van Bakhuuz'n. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 28 dec 2019 08:30 Precies, zo lastig is het allemaal niet.
Vergeet ook zeker de 'design rule check' niet te draaien.
Die heb ik zeker gedraaid.. ook heb ik met de 3D viewer zonder twijfel vast kunnen stellen dat de Footprint van de door mij gekozen schakelaar de Pads op weerszijden van de Print heeft, en Doorgemetalliseerd is.. Dus dat ik de Pads als Via kan gebruiken staat nu als een paal boven water..

bij het runnen van de DRC kwam 1 foutje aan het licht.. één spoor was nog niet verbonden met de BoxHeader.. maargoed.. dat was een kwestie van een lijntje trekken..

@Hugo: Metro van Bakhuuz'n?.. mei ik jo wat freegje?.. ha jo beppe ek bern hawn?, Rotterdam , Churcillplein/Beurs komt eerder in de buurt :lol: Daar kruisen 2 metrolijnen elkaar daadwerkelijk op 2 niveaus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2019 12:48 @Hugo: Metro van Bakhuuz'n?.. mei ik jo wat freegje?.. ha jo beppe ek bern hawn?, Rotterdam , Churcillplein/Beurs komt eerder in de buurt :lol: Daar kruisen 2 metrolijnen elkaar daadwerkelijk op 2 niveaus
Beetje toekomst visie. ;-) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2019 12:48 Dus dat ik de Pads als Via kan gebruiken staat nu als een paal boven water..
Er is fysiek gezien ook geen verschil tussen een through-hole pad en een via, tenminste niet bij 'hobbyprinten'. Beiden zijn een boorgat in de print waar electrochemisch een laagje koper in aangebracht word.

(word de print complexer, dan heb je kwa via's meer smaakjes. Die kunnen ook van laag N naar laag M in plaats van helemaal door de print, ze kunnen in een SMD-pad en afgedekt met koper, ze kunnen conisch zijn ipv rond als ze met een CO2 laser geboord worden, enzovoorts)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hfjbuis »

het mooie van een Boxheader die alle pins in doorgemetalliseerde gaten heeft, is dat je er boven of onder uit kan
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, maar je kunt een header of andere component achter af niet op de andere kant van de print monteren want dan zijn de aansluitingen gespiegeld.

Ook kun je een male header/component niet vervangen door een female header/component zonder de footprint te wijzigen, omdat dat ook daarvan de aansluiten gespiegeld zijn zodat pin 1 van de male header/component ook echt op pin 1 van de female header/component komt.

Aan connectoren wordt wel eens getrokken om ze los te krijgen en soms kost het veel kracht om ze er op te krijgen. Nu kun je op zo'n pad best hard drukken maar als je er aan moet trekken, dan ruk je de pinnen er samen met de printbanen aan af. Dit kun je voorkomen door doormetalliseren. Als het kan, altijd doen!

Ik doe deze shit al 40 jaar en vind het knap dat je in zo'n korte tijd zover gekomen bent.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat ik in korte tijd zover gekomen ben heeft een aantal oorzaken, niet in het minst de hulp van mede forummers.

Allereerst het advies omtrent de software : KiCad vind ik een geweldig programma, en met tips trucs en handigheidjes die ik zelf uitgevlooid heb en die anderen aangedragen hebben, was ik vrij snel aan de gang.

Leren vind ik leuk, anders was ik wel dom gebleven :lol:

Dat je een componentijdje niet zomaar aan de andere kant kan monteren heb ik in een grijs verleden al eens ondervonden, ik was heel trots op mijn eerste zelf ontworpen en gefreesde printplaatje tot ik merkte dat ik vergeten was de boel te spiegelen :oops:

Daar heb ik nu dus wel rekening mee gehouden.

Ik heb de breedte van de sporen zo gekozen dat ik tussen de pinnen door kan, hetgeen me meer vrijheid geeft.

Omdat het een matrix toetsenbord betreft, heb ik er voor gekozen de verticale sporen aan de ene kant te doen, en de horizontale aan de andere kant dat scheelt namelijk nogal in het gebruik van via''s, en een doorgemetalliserde pad kun je ook als via gebruiken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Oude koe uit de sloot: ik heb dat KiCAD ook maar eens aan de tand gevoeld met een relatief simpel printje. Ik kan ook gewoon de programmatuur van de baas gebruiken, maar dan is het lastig open-source te maken want dan kan iemand anders er nog niet makkelijk een afgeleide van maken tenzij-ie eerst 8000 euro spendeert.

Afbeelding

Afbeelding

(niet alle 3D modellen kloppen helemaal, maar dat zal me voor zo'n testprintje een worst wezen zolang de volumeclaim maar klopt)

Al met al was ik ook zeer positief verrast. Librarymanagement is een draak; op de een of andere manier hebben al die onderkant-markt CAD-pakketten nooit in de gaten dat een boutje, een weerstandje, een paspennetje, een condensator, etc. ook een fabrikant, fabrikantnummer, materiaalsoort, bestelgegevens, etc. heeft en dat je daar wat makkelijk mee om moet kunnen gaan. In Fusion kun je ook al geen fatsoenlijke bill of materials uitspugen.

Regels opgeven voor wat waar mag komen is ook heel basaal in KiCAD, en het opzij drukken van in de weg liggende items bij het routen is-ie wat enthousiast mee. Anders dan dat is het top!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik blijf dat schema tekenen en pcb ontwerpen toch altijd een behoorlijk drama vinden, voordat je eindelijk een beetje de juiste componenten gevonden hebt. En als je het dan ook nog te weinig doet, dan is het een behoorlijke uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie