Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 14:28 Een goede vriend van mij zei me ooit:"Voor elk electronisch component is er een pneumatisch of hydraulisch equivalent", en da's waar.. waar een electronicus zegt "condensator, weerstand, potmeter Transistor", zeg ik "Accumulator, Vernauwing, smoorklep,3/2 ventiel"
Complete ventielblokken zijn dan als IC's
't prettige aan Hydrauliek en Pneumatiek is dan wel weer.. dat als je een leiding met hoge druk vlak naast een leiding legt die drukloos is.. dan zal die leiding ook drukloos blijven, en da's met electriek niet bepaald het geval... :lol:
Klopt en ook met mechanische componenten zoals veren en gewichten etc.

Maar ik wil de dag nog meemaken dat ze 39 miljard 3/2ventielen op een paar mm2 onderbrengen :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't dreigt weer gierend uit de klauw te escaleren, maar goed.. :lol:

De Vraag is.. "hoeveel mensen zouden zeg €300,- uit willen geven aan een console voor hun machine?.. met Pokeys kan de boel geprogrammeerd worden voor elke denkbare machinebesturing die met keyboard shortcuts te bedienen is.
Een Mepscherm is mooi, maar kost ook een bak munten., bovendien heb je met een console directe toegang tot bepaalde functies als je'm goed programmeert.

'k heb hier 3 EMCO's Compact 5 CNC staan, en die wil ik gewoon opknappen.. dus.. Nieuwe omkasting, in een EmcoTurn120 Controllerbehuizing, Flood Coolant , Servomotor voor de spil, Eindschakelaars, en een mooie bedieningsconsole.

de machine die ik nu omgebouwd heb staan met EdingCNC erop, is de "Backbone" van mijn bedrijf, de andere 2 moeten de armen en benen worden.
Mijn Freesbank heeft tenslotte al een Heidi Paneel,

Wat het vergelijk met een Haas toetsenbord betreft: Haas heeft geen Softkeys, en het toetsenbord heeft al 10 toetsen meer dan een Heidenhain; 129 tegenover 119, waarbij aangetekend moet worden dat het "alfabetische" deel bij Haas slechts 30 toetsen kent, tegenover 52 bij een Heidenhain.
Dat zijn bij de Haas dus 99 "Machine toetsen" tegenover 67 bij de "Heidi" (inclusief Numpads op beide besturingen, omdat daar ook machinespecifieke toetsen op zitten.. Heidi heeft dan wel een "numpad met 27 toetsen, tegenover 15 op de Haas.

op de Freesbank heb ik er wel een extra Richtingstoetsen paneeltje op gemaakt, en 2 knoppen voor spil en vacuum, dat zijn er in totaal 11, op de draaibank heb ik die niet nodig, de pijltoetsen voldoen voor een 2 assige machine.

nu moet ik om alles even te checken eigenlijk even kijken of ik alles wat tot 1 spoor behoort ook kan highlighten..'k weet alleen niet of dat in KiCad kan..
Eigenlijk zou ik wat hulp moeten hebben om van de PCB die ik nu heb, een werkbare NC File te maken, en een proto te frezen.
Als die dan klopt... dan zou het een optie zijn om eens te gaan kijken wat een dergelijk paneel zou gaan kosten bij seriefabricage ( ik moet dan ook een "Steunraster" laten frezen dat tussen de PCB en het frontpaneel komt, een raamwerkje van Kunststof als het ware dat de PCB op een bepaalde afstand van het metalen masker houdt,
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 13:31 Wat mij zo verbaasd is dat een "Printenboer" persé een Gerberfile moet hebben..
Niet perse hoor. ODB++ kan vaak ook en als je een DFM/DFA analyse (Design for Manufacturing/Design for Assembly) uit wil laten voeren of een complexe PCB hebt is dat zelfs verplicht vaak. En dan zijn er zelfs nog veel die direct de PCB bestanden van KiCAD/Eagle/Altium/etc. accepteren.

Probleem is dat er niet veel bestandsformaten zijn die de gegevens voor een PCB fatsoenlijk door kunnen geven. Welke laag waar in de stackup zit en wat de relatie is ten opzichte van andere lagen, bijvoorbeeld.

Tegen de tijd dat je een stap omhoog gaat in complexiteit worden namelijk ook zaken als vertraging en impedantie van de sporen belangrijk. De PCB-fabrikant kent de eigenschappen van z'n persproces, prepregs, soldeermasker, enzovoorts, en die veranderen per batch want dat is de enige manier om de boel relatief goedkoop te houden. Verder weet-ie hoe trapeziumvormig de sporen worden na het etsen, hoe conisch de met een laser geboorde gaten, enzovoorts. Hij past desnoods de sporen en afstanden aan zodat de gewenste waarden gehaald worden, maar dan moet-ie wel kunnen achterhalen welke spoortjes een 90-ohm differentieel lijntje zijn voor USB 3.0, een 40-ohm single ended spoortje dat onderdeel is van een DDR3 bytelane, eventueel zelfs welke sporen er allemaal nog meer deel uitmaken van die bytelane, enzovoorts.

Voorbeeldje:
Afbeelding

Al die rare vormpjes en verschillende spoorbreedtes van de traces zijn niet uit de lucht komen vallen. Dit bord heeft vele duizenden lijntjes waarvan 98% aan meer regels moet voldoen dan enkel 'moet pin A met pin B verbinden'.

Daarom dus geen DXF of PDF. Heb je niks aan. Gerber is ook niet alles want daar staat veel van die extra informatie niet direct in maar is het enkel relatief makkelijk te destilleren. Maar het is wel een van de weinige formaten die gewoon vrij te gebruiken is. Er zijn complexere en betere formaten (zoals het eerder genoemde ODB++), maar die zijn eigendom van bedrijven en daar brand niemand zijn vingers aan, zeker niet als het Siemens oid is.
Kjelt schreef: 21 dec 2019 14:14 Als je naar hf ontwerpen gaat daar moet je echt jaren voor leren dan zijn de lengtes van de printsporen en bepaalde zigzag patronen met blinde darmpjes er aan (capaciteitjes) nodig om de boel te laten werken. Ver boven mijn pet en daar zijn speciale hele dure pcbcad programmas zoals Altium voor nodig.
Nou, ik heb KiCAD eens gedownload en er 10 minuten mee gespeeld voor de familie weer aandacht nodig had, ik was toch even benieuwd. Maar ik schat dat ik daar voor 100% van mijn prive-PCB-ontwerpen en 90% van mijn werk-PCB-ontwerpen best mee uit de voeten zou kunnen, inclusief de highspeed en RF designs; het kan toch stiekum best veel. De problemen zitten dan meer in de hele rommel er rondomheen; librarymanagement, versiebeheer, beheer van obsoletes, enzovoorts.
Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 14:28 Was er onlangs ook niet een lid hier (daBit?) die een Antenne middels een spoortje op zijn printje wilde frituren?.
Ik frituur wel vaker antennes op PCB's; de consistentie van antennes op PCB is geweldig. De efficiency echter niet, helaas.
Dat topic laatst ging over draadjes buigen, toen had ik een 3D-vorm nodig.
Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 14:28 Een goede vriend van mij zei me ooit:"Voor elk electronisch component is er een pneumatisch of hydraulisch equivalent", en da's waar.. waar een electronicus zegt "condensator, weerstand, potmeter Transistor", zeg ik "Accumulator, Vernauwing, smoorklep,3/2 ventiel" Complete ventielblokken zijn dan als IC's
Geld voor de hele natuurkunde zo'n beetje. In plaats van massa-veer systeem of Helmholtz-resonator zeg ik 'LC-kring'. Ik heb vroeger zelfs ooit een luidspreker+box gemodelleerd met spoeltjes/condensatoren/weerstanden/transmissielijnen en gesimuleerd in SPICE.
nu moet ik om alles even te checken eigenlijk even kijken of ik alles wat tot 1 spoor behoort ook kan highlighten..'k weet alleen niet of dat in KiCad kan..
Afbeelding

Moeten de verschillende connecties wel een naampje hebben.
( ik moet dan ook een "Steunraster" laten frezen dat tussen de PCB en het frontpaneel komt, een raamwerkje van Kunststof als het ware dat de PCB op een bepaalde afstand van het metalen masker houdt,
Ik zou gewoon een dikkere PCB pakken of een paar studs extra op het metalen masker lassen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Of een PCB maken die die afmetingen en dikte heeft, er kunnen sporen op zitten, maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Maar een ding wat de afmetingen heeft die gelijk zijn aan je print kost maximaal iets van 80 Euro voor 5 stuks bij de firma die ik al gegeven heb, dat het uiteindelijk alleen maar een randje is maakt hun niets uit.
Je zou ook nog in die niet gebruikte (afval) ruimte een andere print kunnen designen die voor datzelfde geld ook wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

@DaBit.. Ja.. lekker.. voel ik me net een hele meneer dat ik dit:

19648

ontworpen heb.. kom jij met de layout van een complete PC op 10 x10 cm... lekker.

de printsporen op de achterkant wil ik niet doorgemetalliseerd naar de voorkant.. heeft geen enkel nut.
Komende tijd eerst maar eens een Pokeys bestellen, en een doos knoppies.. ik kan met experimenteerprint nog wel een paar testjes doen.
er is in EdingCNC nog wat veranderd sinds ik mijn Heidiklavier daar aangehangen heb.. dus die moet ik sowieso opnieuw proggen als ik ga updaten.
't idee om andere printjes in de plaat te nesten is wel een goeie.. moet dan alleen wat verzinnen voor het "Creditcardje" wat eruit valt.. Linksonder zit een lege hoek, want daar komen de Potmeters voor Feed en Speed override te zitten.
(heb ik even mazzel dat ik een Tampondrukmachine heb, kan ik de aanduidingen er zelf op drukken.. Of.. ik laat ze laserfrituren

Dat higligten van het net, heeft hetzelfde effect als alle andere layers uitschakelen.. ik zou graag de afzonderlijke sporen higlighten.. moet ik ze dan op aparte layers zetten?.. dan moet ik er nog "even 24 bij maken, en uitvlooien hoe ik elk spoor afzonderlijk op die layer krijg...
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Gezien de relatief lage kosten voor een volledige PCB zou ik altijd kiezen voor doorgemetaliseerd. Ik zou ook kiezen voor een soldeermasker en textopdruk, dat levert je zo veel gemak op later en het ziet er ook meteen veel beter uit. En zoals al gezegd, voor ongeveer 80 Euro heb je 5 printen van deze maat, dat is al dat ge-emmer met kleine printjes en lasso draadjes echt niet waard. Het enige nadeel is dat een entuele fout ergens meteen in 5 printen zit. Als je geluk hebt dan is er met wat krassen en extra daadje(s) iets op te lossen, maar ik heb bij voorbeeld een collega gehad die de niet gebruikte lagen niet had gedefinieerd, het PCB pakket had ze daarom maar allemaal aan aarde gelegd (stond ergens diep in de general rules als aangevinkte optie) op een binnenlayer. Het resultaat daar van was enkele reis prullenbak voor die hel stapel printen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb bij voorbeeld een collega gehad die de niet gebruikte lagen niet had gedefinieerd, het PCB pakket had ze daarom maar allemaal aan aarde gelegd (stond ergens diep in de general rules als aangevinkte optie) op een binnenlayer. Het resultaat daar van was enkele reis prullenbak voor die hel stapel printen.
en om dat te voorkomen, wil ik zodra er Prints gemaakt worden het ontwerp tegen het licht laten houden door iemand die er echt verstand van heeft.
Electronica is niet mijn vakgebied, ik weet al meer dan wat ik ooit voor mogelijk had gehouden zonder opleiding in dat vakgebied.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 18:30
ik heb bij voorbeeld een collega gehad die de niet gebruikte lagen niet had gedefinieerd, het PCB pakket had ze daarom maar allemaal aan aarde gelegd (stond ergens diep in de general rules als aangevinkte optie) op een binnenlayer. Het resultaat daar van was enkele reis prullenbak voor die hel stapel printen.
en om dat te voorkomen, wil ik zodra er Prints gemaakt worden het ontwerp tegen het licht laten houden door iemand die er echt verstand van heeft.
Electronica is niet mijn vakgebied, ik weet al meer dan wat ik ooit voor mogelijk had gehouden zonder opleiding in dat vakgebied.
Dat door iemand anders laten controleren laat de echte instinkers ook niet te voorschijn komen, een van mijn laatste projecten bevatte een PCB die door een collega was ontworpen, ik heb die print echt wel 5 tot 10 keer bekeken omdat ik er eigenlijk 100% van overtuigd was dat er het een en ander niet klopte, nooit iets gevonden totdat de printen klaar waren, toen was het al redelijk snel duidelijk dat er toch wat dingen verkeerd zaten, die zijn toen wel opgelost met onderbrekingen en draadbruggen. Een goed schema en een printontwerp via een zgn. netlist is eigenlijk de enige modelijkheid om een foutloos ontwerp te maken. En zelfs dan kunnen er nog fouten in zitten die niet gedtecteerd worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. zie je .. daar ga ik al.. Netlist.. "What the hell is a Netlist".. Ik heb werkelijk geen idee..
't is in dit geval een "simpel printje", niet meer dan een 16 x 8 Matrix, en een reeks van 14 knoppies die elk op een pin zitten en een common ground hebben.. (de bovenste rij met functietoetsen)..
Ik heb echter totaal geen idee hoe zo'n tekening vertaald moet worden naar een print, sterker nog.. ik ben er niet eens zeker van dat de Pads van de Boxheaders aan weerszijden van de print zitten.
Lijntjes trekken gaat me wel aardig af... maar de rest?..
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Een netlist is een vertaling van een schema naar alle componenten die op een print zitten inclusief alle verbindingen daar tussen.
Dat betekent dat je eigenlijk al in het schema (of echt vlak daar na bij sommige pakketten) moet aangeven in wat voor behuizing een component zit, en aan welk pinnummer van een component een draadje naar waar komt.
Als je daarna een component vastpakt en sleept dan versleep je dat component inclusief de verbindingen die er aan zitten of moeten komen.
Op die manier kun je het eigenlijk niet fout doen, mits je nog een aantal regeltjes volgt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan had ik dus eerst een schema moeten tekenen... ga ik morgen wel naar kijken.. dat schema is niet heel ingewikkeld immers.

119 koppies, en 24 sporen.. meer is het echt niet
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hilberth »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 13:31 Wat mij zo verbaasd is dat een "Printenboer" persé een Gerberfile moet hebben..
Wat mij zo verbaast is RS-274, en de kennelijke onbekendheid daarvan op dit forum.
Gerberfiles en g-code hebben meer met elkaar van doen dan je denkt.

Lees https://en.wikipedia.org/wiki/G-code en https://en.wikipedia.org/wiki/Gerber_format#History maar eens.

Tis ook wat met dat numeric control...
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je deze https://en.wikipedia.org/wiki/Photoplotter ook even mee pikken.

Die Gerber plotter liep natuurlijk ook 'contourtjes' met een 'gereedschap' (belichtings masker) en maakte zo de film.
En dan zit er als 'tool' definitie file een 'masker' definitie file aan het begin van het bestand.
Het lastige is als wij die route met een frees volgen is het koper weg waar we het willen hebben. Beetje moeilijk. :lol:
En om nu een kunststof plaat te pakken, vervolgens daar de print-sporen in te frezen, die dan vol te smeren met geleidend materiaal, vind ik wel een erg omslachtige methode om een print te maken.

Maar ik maakte in het verleden wel de boorfile voor de pcb direct uit de Gerber file, moet je wel wat met schaling doen, die gerber zal wel in 1/100 inch eenheden zijn of zoiets.
Maar X Y coördinaatjes blijven coördinaatjes.

Cruijff zou zeggen : als je de verschillen ziet, zie je dat het hetzelfde is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 21 dec 2019 17:38 @DaBit.. Ja.. lekker.. voel ik me net een hele meneer dat ik dit:
19648
ontworpen heb.. kom jij met de layout van een complete PC op 10 x10 cm... lekker.
Nee, dit is meer; een hele PC kan op creditcardformaat :mrgreen:
Maarja, dat heb ik nou ook. Draai ik een kabouterbuttplug, kom jij aan met horlogeonderdeeltjes waarvan er 20 in het volume van een luciferskop passen...
de printsporen op de achterkant wil ik niet doorgemetalliseerd naar de voorkant.. heeft geen enkel nut.
Als je 'm laat maken dan is dat geen meerprijs. Doe je het zelf dan is een pootje aan beide zijden solderen waar nodig net zo handig.
Dat higligten van het net, heeft hetzelfde effect als alle andere layers uitschakelen.. ik zou graag de afzonderlijke sporen higlighten.. moet ik ze dan op aparte layers zetten?.. dan moet ik er nog "even 24 bij maken, en uitvlooien hoe ik elk spoor afzonderlijk op die layer krijg...
Nee, bij PCB's heeft elke elektrische laag een gedefinieerde functie zoals 'koper bovenkant'. Het zal er waarschijnlijk wel mee te maken hebben dat de diverse sporen geen naampje gekregen hebben. Dat doen 'wij vonkenboeren' namelijk wel: we geven elke aparte verbinding een naampje. Dus onze 5V word '5V', onze GND word 'GND', en in geval van een keyboardmatrix hebben we dan nog rij1, rij2, rij3, kolom1, kolom2, kolom3, etc. Dan kun je wel 'rij1' highlighten.

Afbeelding

Afbeelding

Is ook de reden dat we meestal eerst een schema tekenen, want dan kun je naderhand de kabouter laten controleren of alle verbindingen op je PCB kloppen met je schema.

De lijst met verbindingen is de 'netlist'. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Code: Selecteer alles

(
IMU_INT
U1-8
U2-6
)
(
IMU_MISO
U1-13
U2-4
)
(
IMU_MOSI
U1-12
U2-3
)
(
IMU_SCK
U1-11
U2-2
)
Dus het 'net' met naampje IMU_MISO gaat van component U1 pin 13 naar U2 pin 4.
hilberth schreef: 22 dec 2019 00:05 Gerberfiles en g-code hebben meer met elkaar van doen dan je denkt.
Ja, alleen Gerber heeft nog enige vooruitgang gezien (al is het bij lange na niet genoeg imho). De G-code die we onze machines voeren is nog steeds wat je 50 jaar geleden op een ponskaart mepte, en na al die jaren kun je er nog steeds geen circel op een schuin vlak mee beschrijven of een spiraal definieren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie