Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door fluppie »

Ik heb de topic niet helemaal doorgelezen, maar Eagle zit nu in Fusion 360 verweven. Daar al eens mee gestoeid?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2020 21:44 Ik blijf dat schema tekenen en pcb ontwerpen toch altijd een behoorlijk drama vinden, voordat je eindelijk een beetje de juiste componenten gevonden hebt. En als je het dan ook nog te weinig doet, dan is het een behoorlijke uitdaging.
Geldt ook voor cad tekenen als je het niet regelmatig doet of nog moet leren :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 02 mei 2020 23:18
hugo stoutjesdijk schreef: 02 mei 2020 21:44 Ik blijf dat schema tekenen en pcb ontwerpen toch altijd een behoorlijk drama vinden, voordat je eindelijk een beetje de juiste componenten gevonden hebt. En als je het dan ook nog te weinig doet, dan is het een behoorlijke uitdaging.
Geldt ook voor cad tekenen als je het niet regelmatig doet of nog moet leren :oops:
Ja, dat klopt, als ik zoiets ver buiten m'n comfort zone zit te doen, realiseer ik me meestal ook wel dat er andere weer ontzettend zitten te puzzelen met CAD of G-code. :lol: en kan me daar ook best in verplaatsen.
Nu maken die componenten het wel heel lastig vind ik. In een ver verleden was ik aardig op weg met eagle, en na de eerste pcb kun je natuurlijk alle gebruikte componenten weer gebruiken, scheelt toch zoekwerk.
Misschien moet ik dat ook weer eens met KiCad gaan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

@DaBit, Geen idee wat het is.. maar het ziet er mooi uit..

'k ben als Electronica-Noob zeer zeker in mijn nopjes met KiCad, en gaandeweg leer ik meer en meer over electronica..
Een vriend van me vertelde me gisteren dat ik maar eens op Marktplaats moest kijken voor een Oscilloscoopje.. gewoon een oude met een "Deeltjesversneller" is goed genoeg.. Ok..blijkbaar..

Elk stuk software heeft zo zijn nukken en beperkingen. daar moeten we mee leren leven.. de beperkingen van Kicad liggen momenteel nog ver buiten mijn kennis en kunde.. niets aan de hand dus..voorlopig.. en tegen de tijd dat ik daar tegenaan ga lopen, verzin ik daar wel iets op..

Eigenlijk is de oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord.. Hoe sluit ik een Servo motor aan op EdingCNC als Spilmotor?
Dit ook voor de Freesbank eigenlijk.. want ik zit met het volgende..
Spindels met een kleine gereedschap opname (ISO 10, ISO 15, ISO 20, HSK 25 en HSK 32) zijn vooral erg hoogtoerig.. leuk als je alleen hout, plastiek en aluminium verspaant, maar.. Ik doe hoofdzakelijk Titanium.. en ik wil eigenlijk ook RVS kunnen gaan bewerken..

een "Dikke Servomotor" met een Tandriem aangedreven spil zou dan wel "fijn" zijn.., en als ik eenmaal de juiste specificaties heb gevonden, dan bouw ik zo'n ATC Spil desnoods zelf wel..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mei 2020 14:19 Eigenlijk is de oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord.. Hoe sluit ik een Servo motor aan op EdingCNC als Spilmotor?
Je hebt je Emco toch al op Eding omgebouwd ?

Zover als ik denk dat het werkt (garantie tot aan de deur):
Dit hangt van je servodriver af.
Of je gaat hem via een standaard as als step/dir aansturen net als een stepper (als je driver het ondersteund)
of je moet met een analoge of pwm signaal uit de servodriver aansturen en dan niet op position control maar op speed control (andere mode van de driver).

Alternatief is een externe omzetter van pwm of 0-10V naar -10V/ 10V.

De index puls van de encoder moet dan weer terug naar het Eding board, als er geen index puls uit je servoencoder of driver komt dan zul je een extra encoder 1:1 via een
tandriem mee moeten laten draaien op de hoofdas.
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door VDFman »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mei 2020 14:19
Een vriend van me vertelde me gisteren dat ik maar eens op Marktplaats moest kijken voor een Oscilloscoopje.. gewoon een oude met een "Deeltjesversneller" is goed genoeg.. Ok..blijkbaar..
Tegenwoordig zijn nieuwe digitale scoopen ook niet meer zo heel duur denk ik. En anders heb ik nog wel een bejaard exemplaar, mag je zo hebben. Ligt wel in Brabant...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 06 mei 2020 14:19 een "Dikke Servomotor" met een Tandriem aangedreven spil zou dan wel "fijn" zijn.., en als ik eenmaal de juiste specificaties heb gevonden, dan bouw ik zo'n ATC Spil desnoods zelf wel..
Kijk, zoiets zou ik ook willen op mijn nog te bouwen frees... En dan liefst met twee tandriem standen zodat je redelijke toeren kunt draaien maar ook met een behoorlijk koppel. Als je hier daadwerkelijk wat mee gaat doen ben ik zeer geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 06 mei 2020 17:34
Arie Kabaalstra schreef: 06 mei 2020 14:19 Eigenlijk is de oorspronkelijke vraag nog niet beantwoord.. Hoe sluit ik een Servo motor aan op EdingCNC als Spilmotor?
Je hebt je Emco toch al op Eding omgebouwd ?

Zover als ik denk dat het werkt (garantie tot aan de deur):
Dit hangt van je servodriver af.
Of je gaat hem via een standaard as als step/dir aansturen net als een stepper (als je driver het ondersteund)
of je moet met een analoge of pwm signaal uit de servodriver aansturen en dan niet op position control maar op speed control (andere mode van de driver).

Alternatief is een externe omzetter van pwm of 0-10V naar -10V/ 10V.

De index puls van de encoder moet dan weer terug naar het Eding board, als er geen index puls uit je servoencoder of driver komt dan zul je een extra encoder 1:1 via een
tandriem mee moeten laten draaien op de hoofdas.
Ja... Ik heb mijn Emco al op Eding Draaien.. al 6 jaar..
momenteel draait ie met de originele 300 Watt DC motor, die niet , of in elk geval niet zonder aanvullende electronica aan te sturen is via de CPU, sterker nog.. ik heb er nog niet eens een SSR tussen zitten.. ik schakel de spil nog met de hand in..

Waarom ik een servo wil, lijkt me duidelijk.. veel kleiner dan andere motoren, en zo kan ik em achter het (nieuwe) plaatwerk verstoppen zonder al te veel aanpassingen aan de machine.
tevens , kan ik, als ik het goed begrepen heb, het Encoder signaal ook gebruiken zodat ik schroefdraad kan snijden.. zo niet, dan is een 1:1 overbrenging, en een simpel lichtsluisje voldoende om dat te regelen..

Het snijden van schroefdraad is eigenlijk de grootste "vooruitgang" die ik wil maken met de machine(s), omdat het frezen van de schroefdraad in mijn horlogekasten weliswaar goed gaat, het wel elke keer een hele klus is..
Als ik het op de draaibank kan doen, dan kan dat in één opspanning.. ik begin toch altijd met de onderkant van een horlogekast, omdat dat de belangrijkste kant is, 't uurwerk waar alles (letterlijk) om draait gaat er tenslotte vanaf de onderkant in.. doorgaans
Maar zelfs als ik een "Frontloader" heb een horloge waarbij het uurwerk vanaf de voorzijde in de kast gemonteerd wordt, de boring die het uurwerk positioneert, wordt toch vanaf de achterzijde bewerkt.

"Fronloaders" zijn vrij zeldzaam.. van de ± 160 kasten die ik totnogtoe gemaakt heb, is er maar één een frontloader
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 07 mei 2020 17:37 tevens , kan ik, als ik het goed begrepen heb, het Encoder signaal ook gebruiken zodat ik schroefdraad kan snijden..
Ja sommige servos hebben een AB-I encoder waarbij de I dus de index puls is die steeds exact op dezelfde positie pulst.
OF de driver van de servo heeft een AB-I uitgang waar hetzelfde voor geld. Dit wil je wel vooraf goed checken, want er zijn dus ook servos die absolute encoders hebben of digitale 17-24 bit encoders en als de driver dan geen AB-I uitgang heeft dan heb je geen index puls en dien je alsnog een externe encoder aan de as te hangen, die zijn afhankelijk wat je zoekt voor een aantal tientjes wel te krijgen.
zo niet, dan is een 1:1 overbrenging, en een simpel lichtsluisje voldoende om dat te regelen..
Nou dat wordt een duur lichtsluisje dan tenzij het niet precies hoeft te komen daar heb ik weer geen idee van.
Je kunt beter een encoder hiervoor gebruiken zie boven. Je wilt namelijk op exact dezelfde as positie een puls hebben en 1 stap verder niet meer.

De uitdaging wordt dus de variabele toerental regeling via Eding, dus ook hier weer eerst vooraf goed kijken naar wat er op de servodriver voor interfaces aanwezig zijn (0-10V of PWM of step/dir) en dan puzzelen hoe je dit via Eding gaat aansluiten (of spindel uitgang of as uitgang).
Voor dat laatste (as uitgang) ben ik ook wel benieuwd of Eding dat wel ondersteund.
Een as wordt namelijk meestal met positie uitgestuurd en niet met continue snelheid.
Dat zou je eens aan Alfred of Bert willen vragen hoe dat precies gaat.
Zelf een pulsgever maken kan natuurlijk altijd maar dan zit je weer met handbediening van het toerental.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

VDFman schreef: 06 mei 2020 17:56
Arie Kabaalstra schreef: 06 mei 2020 14:19
Een vriend van me vertelde me gisteren dat ik maar eens op Marktplaats moest kijken voor een Oscilloscoopje.. gewoon een oude met een "Deeltjesversneller" is goed genoeg.. Ok..blijkbaar..
Tegenwoordig zijn nieuwe digitale scoopen ook niet meer zo heel duur denk ik. En anders heb ik nog wel een bejaard exemplaar, mag je zo hebben. Ligt wel in Brabant...
Check je Inbox even.. 'k heb je een PB gestuurd!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb de afgelopen tijd wat research gedaan..

Hoe zit dat nou met EdingCNC en steppers/servo's als Spindelmotor?
In de instellingen kun je bij de spindelmotor "IsStepperMotor" aanvinken.. hoe werkt zoiets?.. Nou... je stelt het aantal pulsen per omwenteling in bij "CountsPerRev"..Dus.. als je een servo hebt met een driver die je met Pulse-Dir aan kan sturen, dan knoop je die eraan.. heb je die op 200 stappen per omwenteling ingesteld dan heb je dus 200 Counts per rev.. de frequentie (het aantal stappen/seconde) volgt dan uit de Minimale en Maximale toerentallen die je in stelt..

is je toerental bijvoorbeeld 3000 toeren.. dan zit je aan 50 omw/sec.. Ja?.. ok.. dus.. 50x 200 = 10000pulsen, ofwel 10 KHz.. da's wat je "PWM" die dan geen "PWM" meer is er dan uitgooit.. 1KHz geeft dan 300 toeren.. en met 500 Hz zit je op 150 Toeren..

Interessante materie.. Servo's worden stukje bij beetje minder duur, en ze zijn lekker compact zodat je ze makkelijk achter het bed kan verstoppen.
Dit vanwege mijn voornemen om de EMCO Compact 5 toch eens in een behuizing van een EMCOTurn 120 te stoppen.. en alles netjes met plaatwerk af te schermen.. zodat 't niet meer zo'n zooi in de machine wordt..

Tevens.. 'k ben bezig met de aanschaf van een EMCOTurn 120.. 'k heb contact met een paar duitsers, één ervan heeft 'm op LinuxCNC draaien.. MET de ORIGINELE spindelmotor en aansturing.. die blijkt namelijk ook middels frequentie aangestuurd te worden.. DUS, en hij heeft dat uitgevlooit, kun je als je die motor als "Stepper" beschouwt em met LinuxCNC, en Mach 3 gewoon vanuit de besturing regelen.. en dat moet met EdingCNC op deze manier ook wel gaan lukken..

hetgeen betekent.. dat je de spindelmotor gewoon kan laten zitten, er moet wat verbouwd worden aan de regelaar (niets electronisch), en er moet een aansluitprintje gefabriekt worden.. 'k geloof dat het enige "Electronische" Daarop een weerstandje is, voor de Encoder.. nou.. zoiets durf ik met mijn gebrekkige kennis van Electronica wel aan.. een weerstandje kun je niet verkeerd om aansluiten.. een diode weer wel.. (bij een Led merk je dat meteen.. want dan doet ie het niet.. zoveel weet ik dan ook wel weer )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Servodrives die step/dir snappen en een DC-motor aansturen zijn er wel een aantal te koop voor niet al te gek veel geld, dat zou wat kunnen zijn voor je originele Emco-motor. Moet je alleen even kijken op welke spanning die Emco motor zijn werk doet en of een drive daarvoor betaalbaar is. En je zult een encodertje op de motoras moeten plaatsen, want dat verwachten die dingen nou eenmaal.

Als je ergens losse DC hebt om naar die motor te voeren is een handjevol elektronicacomponenten ook genoeg om dat ding via PWM uit Eding te regelen. Als Eding de indexpuls terugkrijgt (en dus toerentalinformatie heeft) kan Eding de regellus wel sluiten en het toerental actief sturen, neem ik aan?

Indexpuls zou ik altijd van je hoofdas af halen, of de koppeling tussen motor en hoofdas moet star zijn. Op mijn Emco gebruik het encodersignaal van de spindelservo wel voor de snelheids- en hoekinformatie, maar de indexpuls komt van een lichtsluisje en een stukje blik met een zaagsnede erin op de hoofdas. Vandaag r=0,5mm geinterpoleerd met een r=0,4mm wisselplaatje door 3 banen met 0,05mm onderlinge afstand te trekken, dat gaat prima. En zo bijzonder goed presteert mijn Emco nou ook weer niet; dat was een CNC-ombouw van 200 euro.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 30 jan 2021 23:09 Servodrives die step/dir snappen en een DC-motor aansturen zijn er wel een aantal te koop voor niet al te gek veel geld, dat zou wat kunnen zijn voor je originele Emco-motor. Moet je alleen even kijken op welke spanning die Emco motor zijn werk doet en of een drive daarvoor betaalbaar is. En je zult een encodertje op de motoras moeten plaatsen, want dat verwachten die dingen nou eenmaal.

Als je ergens losse DC hebt om naar die motor te voeren is een handjevol elektronicacomponenten ook genoeg om dat ding via PWM uit Eding te regelen. Als Eding de indexpuls terugkrijgt (en dus toerentalinformatie heeft) kan Eding de regellus wel sluiten en het toerental actief sturen, neem ik aan?

Indexpuls zou ik altijd van je hoofdas af halen, of de koppeling tussen motor en hoofdas moet star zijn. Op mijn Emco gebruik het encodersignaal van de spindelservo wel voor de snelheids- en hoekinformatie, maar de indexpuls komt van een lichtsluisje en een stukje blik met een zaagsnede erin op de hoofdas. Vandaag r=0,5mm geinterpoleerd met een r=0,4mm wisselplaatje door 3 banen met 0,05mm onderlinge afstand te trekken, dat gaat prima. En zo bijzonder goed presteert mijn Emco nou ook weer niet; dat was een CNC-ombouw van 200 euro.

Ja.. voor de Compact 5 moet dat de truuk wel doen.. 'k ben er alleen nog niet uit hoeveel vermogen ik er op moet/kan zetten.. bedenkende dat de originele DC motor 300 Watt is, lijkt mij dat een 400 Watt servo wel genoeg zou moeten zijn om vergelijkbare resultaten te halen, rekening houdend met het gegegven dat het motorvermogen van een "vijfje" niet de beperkende factor is..
Eding heeft genoeg aan een schijfje met een hapje eruit.. met een "Gewone Prox" gaat dat al, daar heb je nog niet eens een Lichtsluisje voor nodig als ik het goed heb..
met één puls per omwenteling kan Eding de boel goed genoeg regelen om draad te snijden.. dat doe ik toch wel rustigjes aan.. om zo min mogelijk bramen te hebben.. bramen en Titanium schroefdraad zijn geen vrienden..

Wat de EMCOTurn 120 betreft.. die heeft standaard iets van 7 keer zoveel (2.2 Kw ) op de Spindel staan.. is wel een heel veel meer volwassen CNC machine, met een zwaar Gietijzeren frame, Goede afscherming van alles wat niet vuil mag worden, en centrale smering...

Dat wordt op zo'n machine wel een stevig robbertje dropveters knopen, maar daar kom ik wel uit tegen die tijd..
Die Originele motor van de "5" daar wil ik vanaf.. 't ding heeft koolborstels.. en die zijn op een bepaald moment gewoon op.. en door de constructie van die motor.. blijft het stof van de koolborstels IN de motor.. hetgeen ééns in de zoveel tijd voor kortsluiting zorgt.. en da's binnen een half uur wel op te lossen, 10 minuutjes om het motordeksel eraf te halen, schoon te maken en terug te plaatsen, en 20 minuten om je takken te wassen..
Daar wil ik vanaf.. Servootje erop.. problem solved..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Compact 8 heeft standaard een 375W motor. Ik heb er een 1kW servo op zitten, en dat is wat mij betreft niks te weinig. Had best nog een tikje meer mogen wezen zelfs.

Kan ook prima; normaal als ik die Emco op 350rpm zou zetten dan heb ik 375W bij die 350rpm. Die 1kW servo levert die 1kW pas bij 2700rpm op de spindel bij de normale overbrenging waar ik 99,99% van de dingen mee doe (ik kan de riem omleggen op een 2e set riemschijven, maar ik ben daar bijna altijd te lui voor), dus bij 350rpm heb ik dan maar 150W ofzo. Ergo, teveel koppel dat de machine sloopt is het probleem niet. Pas vanaf ~1000rpm heb ik meer koppel op de spindel dan de originele motor zou kunnen leveren, en ik kan 2700rpm ipv 1700rpm maximaal. Maar die 1000rpm zit ik eigenlijk altijd wel boven aangezien het meeste werk 30mm of kleiner is, voornamelijk aluminium en kunststof, en voornamelijk VHM als snijgereedschap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie