Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Breaker »

Voor de CPU5B op spindle on/off en spindle out en direction. Voor de CPU5a hetzelfde, maar niet direction (die uitgang is er niet), en de uitgang op PWM (niet 0-10v).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb voor de eerste draaibank een CPU4, 'k zal dus minimaal een CPU5B moeten nemen.

gezien het feit dat ik ze alle 3 wil ombouwen (ik zoek ook nog een ATC voor de derde), moet dat dan maar.. :)

Aansluiten lijkt dus niet echt lastig te zijn.. Mooi!.. (ik ben afgelopen weekend bij iemand geweest om zijn machine in te regelen, maar het aansluiten van de VFD, daar kwamen we niet uit.
er staat niets over in de Manual, de Jumpersettings van de 720 zijn niet duidelijk in de manual, dus daar is nog wat werk voor Bert.
een aansluit voorbeeld zou heel veel gezoek en gevloek schelen.

Als ik wil puzzelen, dan koop ik wel een boekje met Sudoku's... :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Dat verbaasd me de nieuwe manual vd 720 is vrij duidelijk welke pagina had je vragen over?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2019 23:47 'k zal dus minimaal een CPU5B moeten nemen
Vier assen (X,Z,toolchanger en eventueel later B) en verder geen non-standaard I/O (naast mist/coolant), dan is de CNC720 sneller en goedkoper dan de CPU5B en heeft al standaard Ethernet onboard.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
kgerrits
Berichten: 27
Lid geworden op: 04 mar 2014 16:33
Locatie: Waalre

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door kgerrits »

Breaker schreef: 05 dec 2019 08:25
Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2019 23:47 'k zal dus minimaal een CPU5B moeten nemen
Vier assen (X,Z,toolchanger en eventueel later B) en verder geen non-standaard I/O (naast mist/coolant), dan is de CNC720 sneller en goedkoper dan de CPU5B en heeft al standaard Ethernet onboard.
De 720 heeft alleen geen spindle direction output, wat wel een gemis is voor deze kaart bij gebruik op een draaibank. Je kan de mist output configureren als spindle direction, maar dan mis je uiteraard deze output weer. Aansturen van een spindel motor met Modbus is met deze kaart wel weer een optie maar iets lastiger op te zetten.

Het gemist van de spindle direction output zou voor Arie geen probleem moeten zijn omdat hij aangeeft de servo motor voor de spindel met step-dir aan te sturen.

Overigens kan je de meeste servo's configuren om in speed control met 0-10V input te werken. Dit lijkt mij voor gebruik als spindel motor een stuk gemakkelijker. Met Delta servo's weet ik zeker dat het kan, met de chinese servo's heb ik geen ervaring.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door ruudpg »

Het "leuke" van step/dir is dat je beperkt wordt door de frequentie, CPU5B 125.000 Hz door 200 steppen per omwenteling is maximaal 625 toeren, da's een beetje langzaam om te draaien volgens mij op zo een klein draaibankje....
Of zit ik hier nu helemaal fout mee? Heeft een servo minder dan 200 steps er omwenteling?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Servodrives hebben vaak een 'gearbox' welke bestaat uit een multiplier en divider.

De exacte implementatie verschilt nog ooit wat onderling, maar veelal is het zoiets: als de encoder op de motor dan een resolutie heeft van 10000 pulsen per omwenteling en ik zet de multiplier op 100 en de divider op 2, dan zorgt elke binnenkomende step-puls voor een beweging van 100/2=50 encoder-pulsen. In dat geval heb ik dus 10000/50=200 step-pulsen nodig om een hele omwenteling te maken. In bovenstaand voorbeeld had je ook een multiplier van 50 en divider van 1 kunnen kiezen, of multiplier van 400 en divider van 8.

125kHz stapfrequentie met 200 pulsen per omwenteling is trouwens 625 rondjes per seconde, oftewel 37500rpm
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Breaker »

kgerrits schreef: 05 dec 2019 09:45
Het gemist van de spindle direction output zou voor Arie geen probleem moeten zijn omdat hij aangeeft de servo motor voor de spindel met step-dir aan te sturen.
Dat DIR signaal in step-dir komt in dat geval wel van diezelfde uitgang.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

De 720 heeft alleen geen spindle direction output, wat wel een gemis is voor deze kaart bij gebruik op een draaibank. Je kan de mist output configureren als spindle direction, maar dan mis je uiteraard deze output weer. Aansturen van een spindel motor met Modbus is met deze kaart wel weer een optie maar iets lastiger op te zetten.

Het gemist van de spindle direction output zou voor Arie geen probleem moeten zijn omdat hij aangeeft de servo motor voor de spindel met step-dir aan te sturen.

Overigens kan je de meeste servo's configuren om in speed control met 0-10V input te werken. Dit lijkt mij voor gebruik als spindel motor een stuk gemakkelijker. Met Delta servo's weet ik zeker dat het kan, met de chinese servo's heb ik geen ervaring.
Ik heb met Servo's nog geen enkele ervaring.
Wat ik tot dusver begrepen heb is dat je een servo als Spilmotor kan gebruiken, hoe dat aan te sluiten en in te regelen, da's me vooralsnog een raadsel.
Ik heb in elk geval hier al de nodige handvatten, dus dat moet wel gaan lukken.

MistCooling ga ik op de draaibank niet gebruiken.
Ik wil sowieso voor de Emco Compact 5 Wisselaar een nieuwe Turretplate maken, met alleen maar gaten, ik doe alleen kort werk, dus kan ik met linkse en rechtse "Baartjes" binnen en buiten draaien, ook zit ik dan niet vast aan een bepaalde volgorde in de Turretplaat.

Ik kan dan de baartjes doorboren, en op de ATC behuizing een blokje monteren met een holle zuiger met een O-ring in de kop en een gaatje erin.
Zodra ik de koeling dan inschakel, zal dat zuigertje tegen de achterkant van de Turretplaat aangedrukt worden, en zodoende mijn koelmiddel door het baartje pompen.. 't zal mogelijk wel iets lekken, maar dat kukelt er ook niet tegenaan, zolang er maar voldoende koelmiddel door het baartje stroomt

een Conisch "neusje" op de zuiger zou ook nog kunnen (vergelijkbaar met een compressiemeter voor een motor), 't zuigertje moet dan alleen middels een slap veertje teruggetrokken worden als de pomp uitschakelt.. allemaal op te lossen
(in plaats van door de baar, kan ik de koelvloeistof ook door een kanaaltje in de turretplaat laten lopen, een nozzle om de koeling te richten is ook geen rocket science..

Momenteel zit ik vooral in Alibre Design te "pielen" hoe ik het Emcootje 5 't mooist in de kast van de EmcoTurn 120 kan krijgen.

19598

dit is vooralsnog mijn voorkeur, Ik geef toe het heeft zo wel wat weg van een Hembrug Mikroturn.. Ja.. ik vind dat gewoon mooie machines om te zien..
de poten wil ik maken van 100x100x3 kokers, en daar gewoon plaat opzetten.. tussen de poten kan ik dan legplanken maken, met een paar deurtjes ervoor.
Tevens kan ik daar dan bovenop een montagepunt maken voor de console, iets waar ik veel aandacht aan besteedt als ik een machine opbouw. (Zie ook het Heidenhain paneel op mijn freesbank.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door spinningwheels »

Je hebt nu de Turrent voor de as zitten, Lijkt mij bij wisselen van werkstuk wel in de weg te zitten, Kan het ding er niet achter ? Heb je denk ik ook minder last van spanen die er tussen kunnen komen en zooi.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie nu toch direct een buisvormige behuizing voor me, en de halfronde deur dan naar achter er omheen weg laten draaien. :mrgreen:

Dat je nog een turret gaat gebruiken, alle beiteltjes naast elkaar op een blok moet met dat werk van jouw toch ook goed kunnen. Lekker compact.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Spinningwheels,

Turret achter de as.. lijkt me wel wat.. maar daar is het bed wat te kort voor, of ik zou de hele bank achterstevoren moeten zetten, maar dan zit de vaste kop aan de verkeerde kant..en.. de aandrijving van de slede ook.. Nu kan ik een plaat aan de achterkant tegen het bed aan monteren, die nagenoeg even hoog ligt als het bed zelf.. daar veeg je de spaantjes wel af..
de Turret zit bij het wisselen van de onderdelen niet heel erg in de weg, zeker niet als ik de draaibank 30° Kantel, en aan het eind van elke cyclus die de machine maakt, of wat ik programmeer, staat M101, da's een M Code die ik heb aangemaakt voor mijn machine, die de slede terugstuurt naar een bepaalde positie die ik met M100 vast leg (in machinecoordinaten)
Als ik veel bij het werk moet zijn, bijvoorbeeld als ik aan het meten ben, dan Activeer ik M100 met de slede een heel eind van het werk.
Wanneer het meet en programmeerwerk gedaan zijn, en er seriewerk gedraaid gaat worden, dan zet ik de slede dichterbij, zodat ie nog botsingsvrij kan wisselen (ik wil daar nog eens een routine voor schrijven zodat de machine nagaat wat het langste tool in de Turret is, en dan 10 mm extra neemt en daar zijn "wisselpositie (M101) vastlegt.
M101 is programma onafhankelijk, ik kan em altijd verschuiven door de slede te verplaatsen en M100 in MDI in te geven..

@ Hugo.. Ja.. zo'n "Brabantia design Draaibank".. zou natuurlijk ook een meer dan mooi eerbetoon zijn aan één van onze leden die ooit STYLE heeft opgericht.
dan zou ik in plaats van een EMCOTURN 120 kast een Oliedrum moeten nemen om een omkasting van te maken :lol: , voordeel is wel.. die zijn zeker al vloeistofdicht...

Afbeelding

Het heeft wel wat.. maar...

Afbeelding

DIt vind ik toch ook wel gaaf.. en makkelijker te maken, de rendering in mijn vorige post is op basis van de EmcoTurn 120 Controlekast.
Onderstelletje van Kokers 100x100 kost niet duur, beetje plaatwerk, en dan lijkt het al heel snel heel wat..

Gang Tooling zou wel kunnen voor het draaien van tubes en wijzernaafjes:

Afbeelding

Maar voor het bewerken van een Horlogekast.. dan heb je wel een heel lang bed nodig..
een "Blank" Voor een Horloge kast is een Titanium Ring van ø65 met een ø25 mm gat erin, 15 mm dik.
Dan kom je zelfs met een HAAS MiniLathe al in de knoei.. en ik wil geen HAAS, Hazen horen in het groen, groen knollenland, of op mijn bord... :lol: en niet in mijn werkplaats..

Hazen, Muizen.. 'k heb een fijnmechanische werkplaats.. geen dierenwinkel! :P
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 07 dec 2019 23:35 @ Hugo.. Ja.. zo'n "Brabantia design Draaibank".. zou natuurlijk ook een meer dan mooi eerbetoon zijn aan één van onze leden die ooit STYLE heeft opgericht.
dan zou ik in plaats van een EMCOTURN 120 kast een Oliedrum moeten nemen om een omkasting van te maken , voordeel is wel.. die zijn zeker al vloeistofdicht...
Alleen jammer dat die dan weer een schuifdeur heeft, en juist die ronde vorm inspireert om de deur naar achteren / omhoog / om de behuizing weg te draaien.
Arie Kabaalstra schreef: 07 dec 2019 23:35 Hazen, Muizen.. 'k heb een fijnmechanische werkplaats.. geen dierenwinkel!
Bij ons zitten geen hazen, wel kikkers en larven. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Alleen jammer dat die dan weer een schuifdeur heeft, en juist die ronde vorm inspireert om de deur naar achteren / omhoog / om de behuizing weg te draaien.
Afbeelding

Brabantia-design dus..
op zich geen heel gek idee. alleen moet ik dan ook een gebogen ruitje in de deur hebben.. en de diameter wordt dan ook fors..
Als ik nou een makkelijke oplossing zou weten voor de ruit, en plaatwerk niet zo duur zou zijn.. dan zou ik het serieus overwegen.. :lol:
Gewoon omdat het kan..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 09 dec 2019 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie