Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door spinningwheels »

Gebogen ruitje ??
Lexaan, Gasbrander erop en je kan het makkelijk buigen over een mal .
RVS plaat Een knaak de kilo
https://link.marktplaats.nl/m1486259216
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

RVS.. tja..

Dat maakt dat ik alles nog moet snijden en zetten.. zelf heb ik geen kantbank of zetbank, lassen heb ik ook niet echt de spullen voor, slechts een simpel MIG karretje, en zonder backing zit je snel met "bloemkolen"
liefst dus gewoon "Kale" Staalplaat.. verzinkt staal is ook een drama om te lassen.. stinkbende..
Als ik via Marktplaats dat staal moet kopen, dan moet ik ook het halve land door.. en mijn BMW loopt nou niet bepaald 1:30.

Ik denk dat ik bij een snijbedrijf, zoals die door Cees Leeuwinga genoemd werd in een ander topic, goedkoper uit ben.. of in elk geval sneller.
Zelf kan ik de delen wel ontwerpen, en dan laten snijden en zetten.. dan krijg ik mijn kastje "montageklaar" aan de deur.
Met een Workmate, een paar stukken Hoeklijn en een kunststof hamer kom ik ook al een heel eind, de kast voor de Beagle is ook op die manier gemaakt.
Kostte wat moeite, maar het is me toch gelukt, 1 mm plaat is makkelijk genoeg om te meppen
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

Dag of drie geleden bood iemand hier op het forum aan om RVS (en ik denk ook gewoon plaatstaal dus) te laser snijden, is dat geen optie?

Toch maar even opgezocht:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=20&t=17689

Vragen kan altijd denk ik dan, hij bood het toch zelf aan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou eens info in kunnen winnen, de vraag is, levert ie ook het plaatwerk?.. en kan ie ook zetten/ kanten?

Bij plaatwerk365.nl doen ze alles onder één dak.. alleen het schilderen en de boel in elkaar schroeven moet ik nog zelf doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

19616

'k heb de machine even virtueel doorgehakt, zodat te zien is hoe ik één en ander in gedachten had.
Het achterschort ligt op de achterkant van het bed, en het onderschort ligt onder de machine door, daar komen geen spanen, zolang je de machine maar niet met perslucht schoon gaat blazen.
Mogelijk buig ik de achterkant nog omhoog om ervoor te zorgen dat opspattende vloeistof niet verder komt.
Aan de slede zit een "u profieltje dat onder andere met de 2 bouten van de motorflens vast zit, en er komt ook nog wel een boutje aan de zijkant in de slede, tevens kan ik daar ook nog een Sensor voor de X-as op zetten, en een sensor voor de Z-as.

Onderaan las ik gewoon een kokertje van 30x15x1.25 waar de kabels doorheen gaan, die kan ik achterin de machine met een "lus" leggen, en ergens bovenaan aan het achterschort ophangen, kabelgootje, tie-rapje.. meer moet dat niet zijn.
Voorin wil ik aan de onderkant nog een afvoergootje maken voor de koelvloeistof, en met een simpel motortje (ruitenwissermotor ofzo) een Spanentransporteur ( oude veer van een motor voorvork ofzo moet het wel doen.. )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Net even contact gehad met een bedrijf dat printplaten maakt.
Jullie weten, ik ben geen electronicus, ik weet dat electronica op rook werkt, en als de rook eruit komt, dan is er een component lek... :lol:

Printplaten dus.. waarvoor?.. voor de bedieningsconsole!
Op mijn freesbank zit een Heidenhain paneel, da's een fijn ding, typt redelijk lekker, ik prog nog wel eens wat aan de machine, en dat is goed te doen op dat "heidi klavier"

Nou zou ik graag een soortgelijk klavier op de draaibank(en) hebben, maar een Heidi Freesklavier is wat anders dan een Heidi Draaiklavier.

Hoofdmoot van het klavier zou een "gewoon" qwerty Toetsenbord moeten zijn, met een Numpad ernaast.
de toetsen die er normaliter tussen zitten, mogen daar weg, meer dan 340mm breed hoeft het niet te zijn.
Daaronder kunnen dan toetsen worden geplaatst voor specifieke functies, zoals handwiel, programma afloop, grafische simulatie en dergelijke (zoals dat ook op mijn freesbank werkt.

Mijn gedachtengang in deze is dus als volgt, gezien het gegeven dat een printplaat niet heel veel kost, kan ik dus in plaats van zoeken naar een geschikt heidi-paneel (ik wil er 3 hebben) beter zelf een printplaat ontwerpen, 't is een matrix-toetsenbord, dus niet bepaald "Rocket science"
dan bestel ik bij Conrad gewoon een doos "knoppies" die ik op die printplaat soldeer, Stukkie bandkabel tussen de print en een arduinootje of een Pokeys, USB snoertje eran.. en gaan.

Wat ik van de "printenboer" begrepen heb is dat als ik ingangssporen van de matrix aan de voorzijde leg, en de uitgangssporen aan de achterkant, en de voorzijde laat doormetalliseren naar een soldeereilandje op de achterkant, dat ik zo de knopjes erin kan steken, 't hele ding op zijn buik leggen, en aan de achterkant even ferm de soldeerpook hanteren om de knopjes te verbinden met het board.
Paar gaatjes erin, om het board op afstandhoudertjes achter een frontplaat te monteren (2mm lasergesneden plaat moet het wel doen)

de enige "pokkeklus" die dan nog rest is het graveren van de toetsjes, mogelijk kan dat ook met een laser, moet ik nog uitzoeken.

Afbeelding

Dit is dus een Heidi Draaiklavier, er zitten onderaan heel veel toetsen die nog geen functie hebben.. zoveel toetsen heb je dus niet nodig.. ook mis ik op dit toetsenbord, in tegenstelling tot het freesklavier de toets voor Handwiel , en de astoetsen naast het numpad ontbreken ook.

ik kan zelf nog wel wat toetsen verzinnen, zoals een Toolchange toets, die bijvoorbeeld de turret 1 positie verschuift, of een dialoog toont waar je het gewenste tool kan ingeven, met 6-8 tools op de turret is dat mooi zat, hoef je dat niet meer in MDI te doen.
Chipconveyor is ook een leuke add-on

Ik ga me daar de komende tijd maar eens in verdiepen, ik heb het idee dat de nu in de handel verkrijgbare Consoles voor CNC machines vooral bedoeld zijn voor freesbanken, en dat ze vooral een aantal handige toetsen missen, toetsen die ik op mijn Heidi klavier wel heb.
't is misschien de moeite waard om een goed draaibank toetsenbord te verzinnen, en dan zo dat ie niet alleen voor mijn machine geschikt is, maar ook voor anderen.

Pokey's kun je met een paar standoffs, of slim geplaatste headers "piggyback" op het toetsenbord monteren, 2 Potmeters voor spindel en feed override, USBGat, start-stop en Noodstop erop en we're golden..

't enige hobbeltje wat dan nog genomen moet worden is de layout van de print.. begrijp me niet verkeerd, nu ik weet hoe ik het moet ontwerpen, is zoiets in een mum van tijd getekend in QCad, maar een DXF, daar kan de printenboer weer niets mee..

Is er een manier om DXF om te zetten naar Gerberfiles?
ik zou ook een PCB-design programma kunnen gebruiken, maar dan kost me dat weer munten, en ik zal het niet heel vaak gebruiken.. als een DXF om te zetten is.. dan is er altijd wel iemand die dat kan doen voor me lijkt me
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ook een leuke

https://www.transtecnoaandrijftechniek. ... ormwielen/

Losse wormwielen.. dan zou ik zelf een derde wisselaar kunnen maken als ik er niet een kan vinden.. ,en.. als die dingen van Emco volgens dezelfde normering vervaardigd zijn, kan ik in geval van schade door een aanvaring nieuwe wormwielen bestellen.. niet gek..
Als ik dan ook nog een nieuwe as maak, dan zou ik naar 8 tools kunnen gaan, zoals op de PCTurn van Emco
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://easyeda.com/ en je kunt aan de bak. (maar er zijn meer mogelijkheden)
Moet je eerst het elektrische schema maken, (met de juiste component keuze) vervolgens kun je de pcb gaan bestuccen. Best een klus.
Het curieuze is dat jij natuurlijk al die schakalaars precies op locatie wilt hebben, dat in dan weer niet het meest sterke punt van pcb programma's (vind ik als extreme leek)
Kun je in pokeys een toetsenbord matrix van meer dan 100 toetsen inlezen ? Want daar heb jij het wel over zo te zien.

PS, kijk je wel uit dat het niet op een Haas besturing gaat lijken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. da's een optie.. ik ga daar eens naar kijken..

't elektrische schema is kinderlijk eenvoudig, op de voorkant de ingangen, en op de achterkant de uitgangen..
met een beetje handigheid kan ik alle sporen wel op één plekkie op de print laten "verzamelen", en er dan een

Afbeelding

32 Pins BoxHeader opzetten.

Bandkabeltje eraan , of.. ik verdeel ze zo dat ze met headers rechtstreeks in een Pokeys vallen..
Steekmaat is 0.05" (1.27mm),

de knoppies zullen ook wel een inch-gebaseerde steek hebben voor hun pootjes, dus dat is ook geen drama, het masker over het klavier volgt dan dezelfde steekmaat.. maar da's geen rocketscience.. met één vierkantje getekend, kopieer je die gewoon door.. en mijn Cad programma kan prima met gekke maten overweg.. de maatvoering van de PCB is maatgevend in deze..

ik hoef de locatie van de schakelaars niet te weten.. dat wordt bepaald door de PCB Layout.

In een Pokeys kun je een matrix aanmaken va 16x8 toetsen, en mijn brein vertelt me dat dat 128 toetsen zijn (10x8=80, 6x8=48, 80+48=128).
't zal zeker niet op een Haas besturing gaan lijken, ten eerste omdat ik niet die siliconen toetskappen zal gebruiken, ten tweede omdat ik een QWERTY-toetsenbord maak, en geen ABCDE, en ten derde omdat ik er alleen toetsen opzet die ik nodig heb, en toetsen die op elkaar lijken zal vermijden als de vliegende vinketering :lol:

Als je kijkt naar mijn Heidi-klavier, daar zit alles beter gegroepeerd, er zijn wel nog een aantal toetsen die geen functie hebben, maar da's een kwestie van een keer een mooi macrootje proggen achter die toetsen.

de "L" toets op mijn heidi klavier op de freesbank geeft "G01" uit in Notepad, de twee toetsen voor cirkel(bogen) geven G02 en G03 uit, LBL CALL geeft "Gosub" en LBL SET geeft "SUB _ ENDSUB uit, waarbij de Cursor achter "SUB" komt te staan..
Zo heb ik ook toetsen die een "complete" WHILE of IF THEN routine uitspugen, en zo heb ik wel meer grappen.
ToolCall geeft M6 T... uit.. nummertje inkloppen.. en klaar..

Ik ga dat progje eens bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Als je toch een nieuw programma voor pcb wilt leren en het moet gratis zijn is er maar een echte kandidaat: kicad !

https://www.kicad-pcb.org/help/tutorials/

Overigens begrijp ik niet waarom je voor het ascii keyboard niet een goed pc keyboard neemt met echte cherry schakelaars (zelf even de goede kleur kiezen die bepaald het type aanslag, van spons tot harde KLIK. Dat is goedkoper dan losse schakelaars kopen en je kunt ook nog allerlei custom keycaps bestellen. Masr goed zal wel te dik zijn ofzo ?
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door benkr »

KiCad is een gratis én goed schema teken- en print ontwerp programma, ik kan het iedereen aanbevelen.

Je kunt het hier downloaden:

https://www.kicad-pcb.org/

Je vindt stikveel tutorials en manuals en ook YouTube geeft een boel hulp.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Overigens begrijp ik niet waarom je voor het ascii keyboard niet een goed pc keyboard neemt met echte cherry schakelaars
omdat een standaard toetsenbord of niet tegen spanen kan, of teringduur is, en in elk geval andere keycaps heeft dan de rest van het paneel.
Bovendien is een standaard ramplank te breed naar mijn zin, met die toetsen tussen het qwerty deel en het numpad in..
Daarnaast heeft een standaard numpad geen toetsen voor de assen, zoals een Heidi klavier dat wel heeft..

Als je even wat code wilt inkloppen, dan is dat wel zo lekker..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Ok fair enough, de Cherry schakelaars zijn wel super en ook makkelijk te desolderen.
Goedkoper om een kant en klaar tbord te kopen en die te slopen dan losse schakelaars te kopen ;-)
Hou je ook nog een pc compliant usb microcontroller over voor een evt ander project (soort Pokey dus).
Dus je zou ook die weg op kunnen gaan, heb ik ook gedaan voor een ander zelfbouw projectje. Wel even goed op tweakers kijken welke kleur cherry keys in welk merk/type tbord zitten en even testen.

Wat je pcb bestellen betreft: pcbshopper.com voor de voordeligste bedrijfjes met kosten schatting..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe dacht je die toetsen spaan en vuil bestand te maken ?
Mijn toetsenbord heeft 2 kleuren gespoten toetsen (dat slijt dus nooit meer er af) en een rubber vel waar de toetsen in geseald zitten (dat zie je niet, zit onder het paneel), eigenlijk dus gewoon waterdicht.
Ik denk dat er voor schakelaars van een bureau toetsenbord heel andere wensen zijn voor wat betreft de 'klik' dat een toetsenbord waar je aan staat. Aan je bureau rusten je handen onstspannen en is de response belangrijker, het lijkt me onwaarschijnlijk dat je staand met het toetsenbord vertikaal met 10 vingers kunt blind typen.
Er is heel veel op yuotube te vinden over keyboards bouwen, misschien komen daar nog nuttige ideeën voorbij. Zoals solderless keyboard e.d.
https://youtu.be/2VzlItVYht8
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie