Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Hoi kees,

heb hem meteen even open geschroefd. Het lijkt er op dat beide functies short circuited zijn?
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door audiomanics »

Geen idee hoe het zou moeten zitten bij deze inverter, maar speel er eens mee zou ik zeggen.. lijkt me dat je het hierin toch ergens moet zoeken.. Bij de "gewone" HY-inverters zit er een jumper rechts naast het aansluitblok.. en die staat vanaf de fabriek op potmeter en moet je dus omsteken om de Vi van 0-10V te kunnen gebruiken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Helaas. Het mag niet baten.

Hoe kan ik meten of de eding controller een signaal naar de Whitesocks engineering PWm adapter stuurt?

Als ik meet over de Aout en GND meet ik max 0.09v. Ook als ik het minimum toerental op 4000 zet zodra ik de spindel activeer.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door audiomanics »

Je kan in eerste instantie eens een potmeter nemen, de ene kant aan de massa hangen, de andere kant aan de +10V ( eventueel een 9V batterijtje) en de middenaftakking, ofwel de loper, aan de Vi hangen. Dan kan je in ieder geval van alles uitproberen tot je de instellingen zo hebt dat die externe potmeter het toerental bepaalt.. En dan verder..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kees,

Ik ben direct de schuur in gegaan en heb een Potmeter aan de AI2 gehangen, net zoals op de video van de chinees, een paar berichten hierboven.
Het werkt perfect. Als ik S1 met COM doorlus en de potmeter geheel naar links draai staat de spindel stil. Begin ik te draaien dan draait de spindel ook.
So far so good.

Nu de potmeter verwijdert en hier het printje aan gehangen. De motor begint direct al te draaien, erg langzaam, ik vermoed 5 omwentelingen per seconde.

Als ik het pwm naar analoog printje meet, dan meet ik 0.9V over de COM en A-out.

Trek ik de Aout uit de VFD dan stopt het geheel weer.

Het is alsof de eding controller constant gas staat te geven (vandaar de 0.9v) maar verder niet communiceert?

Vreemd ook dat de chinees AI2 gebruikt i.p.v. AI1. Dit in tegenstelling tot wat de manual doet vermoeden, zoals Kjelt eerder al aan gaf.
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Korte update. Heb de PWM naar voltage converter terug gestuurd om te laten testen.

Het viel op dat alleen het ledje van de 10v ingang werkt. Er lijkt wel PWM binnen te komen alleen doet de controller er niets mee.
Alles geprobeerd. Spindel handmatig aanzetten in de software etc.
Ik wacht dus even hun reactie af.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door benkr »

Hier is ooit, ik denk wel 2 jaar geleden, al meer over geschreven, ik dacht nog te weten dat het met de voeding te maken had, dat zat een beetje vreemd in elkaar dacht ik, maar ik weet het ook niet meer, en terugzoeken is een crime.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door keesfrees »

Ik snap precies wat je bedoelt Ben, ik doe een poging om deze mooie grabbelton te ontsluiten.

Met een externe zoekmachine :

"alarm" "keesfrees" site:cnczone.nl
als voorbeeld, deze regel hier boven geheel invoeren als zoekterm.

bv. zo :
https://duckduckgo.com/?q=%22alarm%22+% ... cal&ia=web

zo kom ik op oa :
stappenmotor - fouten detecteren
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=10732

Drive kaputt
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=12426

Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=10064&start=42
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Inmiddels weer een tijdje geleden maar niet stil gezeten. De spindel draait perfect nu via Eding!
Het probleem zat hem in het volgende:

Uit het Pokeys PWm kaartje kreeg ik geen fatsoenlijk voltage. Het liep niet op of af als ik de spindel aan of uit zette. Er gebeurde wel iets maar geen voltage van ongeveer 0 naar ongeveer 10v.
Ook spelen in de MDi hielp niet.
Het kaartje terug gestuurd en naar enige weken kreeg ik een reactie waarbij het nog steeds niet helemaal duidelijk was. Besloten was om een Eding kaart te sturen.
Deze geinstalleerd en en het werkt perfect nu. Het voltage loopt mooi op en af van 0 naar 10v. Ik moet hierbij wel PWM 1 inversen in de software en de jumper J1 loshalen zodat het potentiometertje op de VFD niet meer mee deed maar dat doet niets aan het voltage bereik dat nu pas mooi op en af loopt.
Het starten van de spindel kun je doen door de Acom met S1 te verbinden (zoals bij de potmeter test) maar de spindel begint dan heel zeurderig te draaien. Door het relais te gebruiken op het eding boardje wordt de spindel nu ook echt uit of aan geschakeld, waarbij ik ook de motor kan reversen met het 2de relais.

Fijne service van hardwarecnc. Iets vertraging maar er is een keurige oplossing geboden. Bedankt aan Boudewijn, wederom Serum, en natuurlijk allen hier op het forum:)!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door serum »

maar de spindel begint dan heel zeurderig te draaien
Heb je de ondergrens van de frequentie juist ingesteld op je vfd?
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Yes. heb deze ook verlaagd/verhoogd. De spindel staat dan stil. Heb er toen verder geen aandacht meer aan besteed want er klopte meer niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Je weet dat je de PWM -> rpm in Eding volledig kunt beschrijven in een tabel?

Zie bv : https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 77#p208277
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Hoi Kjelt,

Bedankt! Ik heb eerder al je post gezien, echter zie ik nu dat ik nog niet gereageerd heb.
Heel erg tof, daar heb ik wat aan. Voorlopig draait het geheel. Er rest mij alleen nog het bed vast te schroeven en de machine 0 te stellen. Iets met tijd...

Groet, Remy
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Hi Remy,
geen probleem , alles op zijn tijd ik ben ook alweer vrij lang bezig met mijn frees, stapje voor stapje , het is een hobbie tenslotte.
Overigens ben ik er bij mezelf onlangs achter gekomen dat er nog wat fout stond in mijn vfd, althans het display stond verkeerd.
Nu klopt het rpm van 0-24000 vrij aardig lineair met de ingaande 0-10V dus zeg maar grofweg 0 = 0 50% pwm = 5V = 12000 rpm en 100%pwm = 10V = 24000 rpm.
Maar met de tabel kun je de puntes op de i zetten. Succes.
Plaats reactie