Automatisch volgend bestand laden

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Jacala »

Hallo!
Vraagje over Eding, is het mogelijk om (bijvoorbeeld via een macro?) automatisch het volgende bestand te laden?
Oftewel:
Maps instellen/selecteren.
1e bestand wordt geladen.
Frezen.
Eding vraagt of je het volgende bestand wilt laden.

Waarom wil ik dit? Soms moeten we voor een klant 20 platen frezen die allemaal anders zijn. Er zijn meerdere mensen die de machine bedienen en dit zou best handig zijn om het tempo wat te verhogen en eens in de zoveel tijd een foutje te voorkomen.

Wellicht is het heel eenvoudig, wellicht niet mogelijk.

Zelf dingen uitzoeken is geen probleem maar je moet natuurlijk ergens beginnen ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nope, dit is niet mogelijk, maar!.. mogelijk is er is een oplossing!..

Ik meen dat EdingCNC programma's kan laden aan de hand van een Barcode scanner, voor elk programma moet dan een barcode sticker gemaakt worden, die plak je op het desbetreffende stuk materiaal, de medewerker legt het materiaal op de machine, scant de code, en gaan..
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Jacala »

Hallo Arie,

Na je tip ben ik even gaan zoeken en inderdaad: op pagina 62 geven ze hier meer info over.
https://www.edingcnc.com/upload/files/e ... _v4.03.pdf

Helaas wel enorm beknopt. Ze leggen niet echt uit hoe het werkt.

Op internet is er ook weinig over te vinden, is dit wellicht een toevoeging die ze voor een van Edings vaste afnemers hebben gemaakt?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt de 'hoofdprogramma's' toch als subprogam behandelen ?
En een hooofdprogramma met een opsomming van de supprograms. tussendoor M0 als programma halt.
Waarschijnlijk kan het met een dialogmsg allemaal nog mooier maar het lijkt me niet echt een grote uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door audiomanics »

Met een watervaste stift (niet alcoholvast) een nummer op het materiaal zetten en de bestanden 1 tot 20 (of meer noemen) ???
werkt volgens mij net zo snel als een barcode.. Bovendien kan je gerust beginnen met plaat 16 bijvoorbeeld en daarna 5 ofzo...

Maar ik kan me herinneren dat ik in een ver en grijs verleden al eens een bestand uit een bestand aangeroepen had... zou ik even op moeten studeren hoe ik dat gedaan had dan....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door keesfrees »

Bij automatisch het volgende bestand kiezen ga je er wel vanuit dat :
- er niets mis gaat
- van elke plaat er maar 1 nodig is
- er geen beschadiging of minder mooie tekening in de plaat zit, ik kies dan in voorkomende gevallen niet het eerstvolgende programma maar 1 die beter uitkomt om de fouten in de plaat te ontwijken.

Ik ken het "probleem", dat is (een van) de reden waarom ik niet voluit met Edingcnc werk.
Hier mijn verhaal er over van al weer enige tijd terug :

pendant - bestand selecteren
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=11844
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door assink »

Kan dit niet gewoon in 1 nesting? En deze nesting als 1 programma/bestand?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 03 dec 2019 09:29 Kan dit niet gewoon in 1 nesting? En deze nesting als 1 programma/bestand?
precies, daar doelde ik op.
M30 in de programma's vervangen door M99
Volgens mij mogen die werkstuk programma's gewoon als losse bestanden op de HD staan. (laat ik het hopen anno 2019 :lol: )

Code: Selecteer alles

O1 //basis programma
M98 P101 // eerste werkstuk
M0 // wachten op start leg 2e werkstuk er op
M98 P102
M0 // wachten op start leg 3e werkstuk er op
M98 P103
..
..
M30

O 101  // eerste werkstuk
G90 G40 G21
G0 Z100
M6 T1
..
G0 X50 Y50
Z2
M99

O 102 // 2e werkstuk
G90 G40 G21
G0 Z100
M6 T1
..
G0 X50 Y50
Z2
M99 

Barcode scannen kan altijd, de huidige (USB) barcode scannners geven gewoon input naast het keyboard, dus of je nu 123 intikt of scant maakt helemaal niets uit, is geen setup in Eding voor nodig, die weet niets van een HID (muis,toetsenbord e.d.) input lijkt me. (in tegenstelling van een scanner die een com-poort emuleert, dan moet je natuurlijk baudrate e.d. instellen en weten dat je daar naar moet kijken)
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 03 dec 2019 09:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Sven »

Wat is nou echt het probleem dat om deze oplossing vraagt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 03 dec 2019 09:48 Wat is nou echt het probleem dat om deze oplossing vraagt?
Dat zegt TS volgens mij toch in de openingspost. Zoals ik het lees:
Kennelijk komt het voor dat meerdere mensen door elkaar de machine bedienen en dat ze bij 20 unieke werkstukken van een klant ze per ongeluk er enkele dubbel draaien.
Dan heb je een hele plaat voor niets verspilt.
Dus ipv plaat verwijderen, nieuwe plaat plaatsen en weer op start drukken zoals gebruikelijk bij serieproductie moet er eerst een ander bestand ingeladen worden.

Wat ook zou kunnen helpen is als je een restart niet meer toestaat aan het einde van het programma, dus dat of er geblokkeerd wordt of de uitgevoerde code verwijderd.
Geen idee hoe je dat zou kunnen doen overigens. Dan nog zul je moeten bijhouden welk bestand als laatste heeft gedraaid en de volgende kiezen. Kwestie van protocol en notitieblaadje (if digitale versie) bij het console waar je eerst alle jobs op uitprint? Kun je meteen de verbruikte freesduur laten noteren om de klant in rekening te kunnen brengen.

Maar aangezien ik niet in dat soort werk werkzaam ben zal het wel praktisch niet haalbaar zijn en zoekt TS dus een manier om dit te automatiseren om fouten uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Sven »

Ah, dat had ik er nog niet uit kunnen halen.

Is dat niet een probleem van slimme systemen, domme mensen versus domme systemen, slimme mensen?

Of een probleem dat juist in de voorbereiding opgelost moet worden?

Ik ben zelf bezig met series te maken van een product dat steeds iets kleiner wordt.
Dat kan met drie keer een enkel exemplaar en met een serie van drie in een while/endwhile loopje.

Beiden methodes hebben voors en tegens een definitieve keuze lijkt tot nu toe onmogelijk.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ze leggen niet echt uit hoe het werkt.
't lijkt mij niet al te ingewikkeld..
EdingCNC schreef:For loading a G-Code file in a production environment a QR Scanner can be used that
scans the file name.
Ik denk dat als je ze een mailtje stuurt, en vraagt hoe het nou precies werkt, dat je wel een duidelijk antwoord krijgt.
Maar, volgens mij is het zo dat je een code scant, en dat EdingCNC dan dat specifieke programma laadt, meer zou het niet moeten zijn.
Je kunt de 'hoofdprogramma's' toch als subprogam behandelen ?
Ja.. Tuurlijk kan dat.. maar dan zit je wel even te programmeren.. want je moet dan ook alle programma's voor een productiedag in één keer in één programma zetten.
Als je (op welke manier dan ook) je programma laadt als je een nieuw product op de machine legt, dan hoeft dat programma niet eerder op de machine te staan dan 1-2 seconden voor je "F12-F4-F2" indrukt.
Met andere woorden.. werkvoorbereiding heeft de tekeningen, maakt de programma's en zet die op de machine, onderwijl kan het materiaal geraapt en gebracht worden.
Een grote uitdaging is het niet.. veel typewerk is het wel.. dan ben je in feite "productie aan het draaien op de werkvoorbereiding, en da's de omgekeerde wereld..
Met een watervaste stift (niet alcoholvast) een nummer op het materiaal zetten en de bestanden 1 tot 20 (of meer noemen) ???
Je kunt ook labels erop plakken, dat heb ik zelf wel toegepast, 'k moest een stapeltje Plexiglas platen verwerken, allemaal anders, maar de zelfde afmeting platen.'t labeltje plakte ik op de beschermfilm, dan hoef je em niet van het produkt te pulken.
Die methode maakt wel dat je nog steeds "handmatig" je programma's moet laden, dus na produkt 1, 2de plaat op de machine, F12-F4-F2, programma kiezen, Enter Heien...Dan lijkt me een Barcode sticker en een scannertje makkelijker en sneller
Bij automatisch het volgende bestand kiezen ga je er wel vanuit dat :
- er niets mis gaat
- van elke plaat er maar 1 nodig is
- er geen beschadiging of minder mooie tekening in de plaat zit, ik kies dan in voorkomende gevallen niet het eerstvolgende programma maar 1 die beter uitkomt om de fouten in de plaat te ontwijken.
Wanneer je probeert om iets "Hufterbestendig" te maken, zul je er uiteindelijk mee geconfronteerd worden dat er grotere hufters bestaan dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
Kan dit niet gewoon in 1 nesting? En deze nesting als 1 programma/bestand?
Kan, maar dat lost het probleem niet op, en het was geen vraag op het antwoord :lol:
Is dat niet een probleem van slimme systemen, domme mensen versus domme systemen, slimme mensen?
"Try to make it idiot proof, and someone will prove himself to be a better idiot"

Zoals ik eerder al stelde, 'k heb zelf al eens een reeks produkten moeten maken uit identieke platen, Labeltje erop, maakte dat ik me niet vergiste, zodra een plaat klaar was aan 1 kant, ging er wederom een label op, omdat de achterkant ook nog bewerkt moest worden.
Waarom niet bij voorbaat dan 2 labels erop?.. omdat ze op een Vacuumplaat opgespannen werden, en dan heb je een bult waar je label zit, en dat valt dan buiten de te behalen toleranties, en is je product in één klap afkeur... Daarom.

als je aan het eind van een programma GEEN M2 of M30 programmeert, kun je em sowieso niet meteen weer starten.. dan krijg je een mededeling dat je eerst moet "rewinden" (ofwel op F1 dukken).
Dat kan al een "beveiliging" zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door DaBit »

Ik snap de vraag wel. Ik heb de afgelopen weken een honderdnogwat ABS kastjes gefreesd met verschillende programma's voor de verschillende zijden. Dan moet je voor elk kastje een paar keer een ander programma selecteren dus.
De eerste 10 gaan natuurlijk vlekkeloos, dan heb je de aandacht er nog bij. Maar na nummer zoveel maak je toch een keer een oepsje. Eentje heb ik verknald door niet goed genoeg op enter te duwen bij selecteren van het volgende programma, bij een paar anderen had ik het net op tijd in de gaten.

Hoe je het in Eding moet doen? Geen idee. De programma's gewoon onder elkaar in 1 bestand zetten, minus de M30 of M2 aan het eind, gescheiden door een M0 (of M1 als je het pauzeren tussen de programma's optioneel wil doen) is natuurlijk de allersimpelste oplossing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door keesfrees »

Ook dat (@Dabit) verschijnsel komt me bekend voor :-/
In zo'n geval heb ik daar 2 truken voor:
Ik zet aan het begin vh programma een loze beweging er bij, de richting of afstand of vorm (of verzin het maar) geeft aan welk programma je nu eigenlijk opgestart hebt, dit doe ik voornamelijk bij dubbelzijdig werk met 2 nulpunten.
en/of
Ik laat de meest markante vorm (of wat dan ook) aan het begin vh programma luchtfrezen.

Samen gevat, laat de frees iets doen buiten het materiaal wat uniek is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie