Automatisch volgend bestand laden

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Blijkbaar kun je geen zelfstandige bestanden vanuit 1 hoofdprogramma aanroepen in EdingCNC.
In Linux kan dat volgens mij prima, dus Bart had je dat gewoon even zo moeten doen. ;-)
Met zo'n bakjes klus heb je dan weer de uitdaging 'welke stap zit ik nu ook al weer?'

Gemiste kans als dat in EcingCNC niet kan, maar M98 M99 is wel de gebruikelijke methode om dit te doen. Zo bijzonder is de vraag helemaal niet.
Een machine met pallet wisselaar, een opspanzuil heeft vaak al op elke zijde van de zuil verschillende producten, en op een volgende pallet weer andere, daar doe je niets anders als een hoofdprogramma waar je al de bewerkingsprogramma's om beurten oproept.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe je het in Eding moet doen? Geen idee. De programma's gewoon onder elkaar in 1 bestand zetten, minus de M30 of M2 aan het eind, gescheiden door een M0 (of M1 als je het pauzeren tussen de programma's optioneel wil doen) is natuurlijk de allersimpelste oplossing.
Maar, op die manier leg je de volgorde van de programma's vast, en in dat geval moet je er ook voor zorgen dat de volgorde van het aangeleverde materiaal ook 1:1 overeenkomt met de uit te voeren programma's.

Daar komt bij dat je daar best wel een hoop moeite in moet stoppen om je programma te maken, want je zal eerst alle programma's moeten genereren, controleren, en dan samenvoegen.

Alles in één bestand zetten, en dan met Zoeken en vervangen alle M2's vervangen voor: G28 M0.
(ik gebruik G28 om mijn freestafel naar voren te bewegen, en de kop omhoog, zodat dat niet in de weg zit met wisselen van de werkstukken, G30 is mijn machine referentiepunt)

Dat maakt wel dat je niet halverwege de dag een bestandje er tussen kan gooien.
Labels, al dan niet met een Barcode scanner maakt dat je flexibel bent.

Werkvoorbereiding kan gewoon de programma's maken, en als de machine een Netwerkverbinding heeft op de machine zetten.
Ik weet even niet of de bestanden die je middels een scanner wilt laden in een bepaalde map moeten staan, maar da's met het netwerkje wel te doen, die map voeg je op de werkvoorbereiding gewoon toe in je verkenner als netwerkstation.. klikken en mikken.. klaar..

Dat geeft de ruimte om er ook even "een klus tussendoor" in te smijten.. stel.. een klant heeft een bepaald product met spoed nodig, geen nood.. bestanden op de machine zetten, barcodes of labels uitdraaien, die op het materiaal plakken, en klaar..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2019 15:45 Blijkbaar kun je geen zelfstandige bestanden vanuit 1 hoofdprogramma aanroepen in EdingCNC.
In Linux kan dat volgens mij prima, dus Bart had je dat gewoon even zo moeten doen. ;-)
Jahaa, maar dan heb ik er nog eentje die jullie vast wel kennen:

'kun je 5 van die dingen doen? We hebben haast, we weten dat jij zo'n machine hebt staan dus als het kan graag. Misschien komen er meer maar dat zal wel even duren en veel word het nooit'
'Oh, we hebben er toch nog 20 nodig, kan dat? Nee, het verbaast al dat er zoveel nodig zijn, meer komen er niet'
'Al die servicemonteurs vinden het wel handig om er een paar in de auto te leggen dus de magazijnvoorraad is op. Kun je er nog 20? Nee, meer komen er dit jaar echt niet meer'
'Ja, hoe het kan weten we niet, maar we hebben er nog 60 nodig. De kans op nog meer is klein, misschien eind jaar 2059 weer een keer'

Enzovoorts.

Probleem is dan wanneer je gaat beslissen om eens paar uur te investeren in een efficientere en duurzamere opspanning en efficientere freesprogramma's.

Niks voor mij dat geproduceer, lijkt veel te veel op werken. Maar ach, ik heb er een vader&zoon projectje van gemaakt. Kereltje doosjes uitpakken, aangeven en na het frezen de spanen eraf zuigen, eventuele braampjes weghalen, weer inpakken en markeren. Euro per doosje, leren ze tenminste hoeveel moeite je moet doen om een paar euro te verdienen, want die koters van tegenwoordig zijn erg snel met 'Waarom halen we geen pizza vanavond? Dat kost maar 25 euro, dat is toch bijna niks? En neem dan ook gelijk een playstation 4 mee, die kost ook maar 250 euro'.

Inmiddels is oudste zo snel met z'n werk dat ik de machinetijd heb moeten verkorten om 'm niet met lege handen te laten staan; dan is de aandacht alweer gauw elders. De opspanning kan met de accutol los/vast, de lucht is uit het freesprogramma gewerkt zodat de frees vrijwel de hele programmaduur materiaal aan het hakken is in plaats van rustig veilig door de lucht van ver boven het werkstuk in een helix aanlopen, met voeding op standje 'frees breekt net niet'.
En de verschillende zijden staan inderdaad onder elkaar in 1 bestand met een M0 ertussen en nog een paar regels extra G-code om de frees uit de weg te bewegen zodat ik ruimte heb om om te spannen. Als jongste meewerkt (die was het er ernstig mee oneens dat broer wel centjes mocht verdienen en hij niet) heb ik tijd zat, dan haal ik zelf stiekum het incidentele braampje en deel van de spanen even weg :lol:

Nadeel van deze opvoedkundige actie is dat die twee apen opeens overal geld voor willen hebben. 't zal ook eens geen bijeffect hebben :roll:

Maar weer ontopic: ondanks dat ik heel goed weet hoe ik subroutines moet gebruiken in LinuxCNC vond ik CTRL-C+CTRL-V in een texteditor nog makkelijker dan er verschillende subroutines van maken met een bovenliggend hoofdprogramma. Dat was in 2 minuten gepiept. Als ik echter zou verwachten dat de programma's nog een paar revisies door moesten dan had ik de subroutine-aanpak genomen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, achteraf..... heel herkenbaar. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Automatisch volgend bestand laden

Bericht door Zee&Zee »

Mijn opa zei altijd op die opmerking;

jajaja....
achteraf..
is het mooi wonen.

:mrgreen:
CNC you later
Plaats reactie