Watersnijder functies in EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
scheepertje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 12:29

Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door scheepertje123 »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project om een waterstraalsnijder (1x1 m) te fabriceren. Voor de aansturing heb ik de Eding CNC720 kaart aangeschaft, mijn idee is ook om Eding software te draaien hiervoor.
Vraag me af: heeft iemand al ooit Eding software aangepast zodat deze is getuned voor waterstraalsnijden?
Een aantal functionaliteiten die ik mis zijn: aanpasbare tool correctie (tijdens snijden), aanpasbare feed X/Y (tijdens snijden), insteek functie met insteektijd.
Mijn dank is groot.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Markus »

Kan je helaas niet helpen met je vraag, maar ben wel benieuwd wat voor een pomp ga je gebruiken ?

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen verstand van waterstraal snijden.
Maar :
kun je Eding software aanpassen dan ? Het mooie van Eding is juist dat het is wat het is volgens mij. Dat maakt het laagdrempelig voor de meeste mensen.
Toolcorrectie aanpassen tijdens het snijden, bedoel je aktief met een schuifregelaar oid. of geprogrammeerd binnen de contour. Dus via de G-code (G41 D1 en even later G41 D2 of zo )
Aanpasbare feed is toch gewoon met de F% knop mogelijk.
Insteektijd, ik stel me voor: M3 (pomp aan) G4 F1 (wachttijd) en dan gaan.

Waarom schaf je een kaart aan en ga je daarna kijken wat z'n mogelijkheden zijn. Het is ondertussen toch algemeen bekend dat je met LinuxCNC een legodoos hebt met functionaliteit, als je maar genoeg creativiteit hebt kun je er van alles mee maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb wel enige kennis, gewoon niet! aan beginnen
Deze technieken zijn voor hobbyisten niet haalbaar en kunnen zelfs gevaarlijk zijn.
Je moet beschikken over inderdaad een hogedruk pomp, speciale koppelingen en leidingen
die die hoge drukken aan kunnen. kijk eens op de site van RESATO International in Assen.
https://www.resato.com/nl/?gclid=CjwKCA ... 3gQAvD_BwE .

vlgs mij kun je beter werk uitgesteden zie oa: CW Snijtechniek te Roden.
http://www.snijtechniek.com

Wil je wel een eigen machine hebben kun je hier eens kijken:
https://www.knuth-machinetools.com/com_ ... onf-166737
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
scheepertje123
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2019 12:29

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door scheepertje123 »

Dank voor de reacties.
Misschien goed om te benoemen: ik ben werkzaam bij een bedrijf dat twee industriele watersnijders in gebruik heeft (Bystronic, 3400 bar) en daar een hoop onderdelen van kan gebruiken: ben dus ook bekend met randzaken als pompen en leidingen. Nu ik onze eigen snijder aan het engineeren ben kom ik aan bij de software, en zijn in Eding gedoken (Bystronic levert eigen geintegreerde software die niet ideaal is).
Ik heb ooit gelezen dat er hier mensen zijn die ooit met Eding watersnijden voor elkaar gekregen hebben. Daar ben ik erg benieuwd naar.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door benkr »

Neem eens contact op met Eding zelf, je kunt nergens betere informatie krijgen, en zij weten heel goed wat er al met hun producten is gemaakt en wat er mogelijk is. En misschien willen ze hun software best voor jou (als betatester) aanpassen zodat ook watersnijden met hun producten kan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k vind het wat kort door de bocht om te zeggen "niet aan beginnen"..

Persoonlijk denk ik, als je de machinerie kent, en de onderdelen kan maken of aanpassen, "wat houdt je dan nog tegen?"

Tuurlijk... een watersnijder kan gevaarlijk zijn.. maar een "gewone "CNC Freesbank is ook niet vrij van risico's.. zolang je niet met je fikken in een draaiende machine grijpt is er niet veel aan de hand.
Offsets van snijcontouren kun je met de meeste CAM programma's eenvoudigweg ingeven, dus dat kan het probleem niet zijn..
Postprocessor zo instellen dat aan het begin van elke snijcontour een G04 P... wordt ingesteld zal ook niet een heel groot probleem zijn.
en dan ben je al een heel eind op weg..

Of je nu met een Laser, een straal water of een Freesje snijdt.. dat maakt ook niet heel veel uit..

Persoonlijk denk ik dat met name het CAM gedeelte de grootste hap uit de vraag is..
de machine hoeft alleen maar te bewegen..
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Leeuwinga »

is dit niet toepasbaar ?

https://www.sheetcam.com
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door skillalot »

Heb wel eens een waterjet met mach3 gemaakt. Daar ben je veel vrijer in om allerlei zaken te bouwen zoals je het wilt. Heb zelf automatisch roterende piercefunctie gemaakt, dus een Mcode om te starten met snijden. Machine ging dan plaatzoeken met een cilinder met lepeltje er op, daarna cilinder weer in, snijkop naar piercehoogte, water aan, zand aan, rondjes draaien tot ingestelde piercetijd voorbij was, en dan naar snijhoogte en gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat kan met EdingCNC net zo goed, zo niet beter..

je kunt Macro's maken voor van alles en nog wat.. als ik mijn draaibankje met EdingCNC kan omtoveren tot Teach-in draaibank met dialoog gestuurde bewerkingen en de mogelijkheid om alle bewerkingen samen te voegen tot een compleet programma, dan moet een watersnijder geen probleem zijn..

een Pierce-functie kun je parametrisch schrijven in een macro, en die als M Functie maken,
dan stel je de Post-processor van je CAM pakket zo in dat ie op elk pierce-punt die M functie invoegt.. en klaar..
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Leeuwinga »

Om in dit watersnijder item te blijven...:
@ Arie "kind kan de was doen"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stonewashed wel te verstaan natuurlijk :x
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Watersnijder functies in EdingCNC

Bericht door Breaker »

scheepertje123 schreef: 07 dec 2019 13:49 Een aantal functionaliteiten die ik mis zijn: aanpasbare tool correctie (tijdens snijden), aanpasbare feed X/Y (tijdens snijden), insteek functie met insteektijd.
  • insteek functie met insteektijd: Dat is dus opgelost. :lol:
  • aanpasbare feed X/Y: Hoe moet dan gezien worden? Handmatig of geautomatiseerd op basis van een loop meting? Handmatig kan met een potmeter tijdens bewerking. En wat bedoel je met X/Y, moeten die onafhankelijk zijn van elkaar? Dan gaan de schuine lijnen toch onder een andere hoek lopen?
  • aanpasbare tool correctie (tijdens snijden): Is dat dynamisch door een meting? Zoiets als toorsthoogte bij een plasma?
Denk ook dat benkr een goed advies geeft...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie