Eding api in VB.net

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Eding api in VB.net

Bericht door afc »

L.s.
Bezig met het ontwikkelen van een aantal bij mij veel voorkomende bewerkingen. Hierbij gebruik ik de
Visual Studio IDE en de programmeertaal VB.Net.
Het resultaat is redelijk maar de communicatie met EdingCnc blijft wringen.
Geinspireerd door de Qt ontwikkelmogelijkheid zoals in het Eding manual vermeld vraag ik mij af of iemand al eens een poging heeft gedaan
om de cncapi.dll in combinatie met Visual Studio express te benaderen.
Als dit zo is gaarne nader contact.
Vriendelijke groeten,
Anton
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Eding api in VB.net

Bericht door lordprimoz »

Je zou de dll en alle functies gewoon kunnen importeren in (Dllimport). Daarmee kan je gewoon alle functies aanroepen zoals dat ook gedaan is met qt. Houdt er wel rekening mee dat je bepaalde parameters types even anders moet interpreteren.

Heb overigens geen ervaring met edingcnc.
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: Eding api in VB.net

Bericht door afc »

Goede morgen,
Dit lukt wel maar ik ben op zoek naar de snacks die ik tegen kom als ik een VB.Net app maak met de api dll.
Dus als iemand al een dergelijke app heeft gemaakt of gezien graag een reactie.
Groeten Anton
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Breaker »

afc schreef: 10 dec 2019 12:26 ... op zoek naar de snacks ...
snacks of snags ? ;-)

Met Qt for Eding doe ik wel eens iets hoewel ik verre van expert ben, 't is meer een winterproject als het in de schuur te koud is, en met VB ben ik dan weer niet bekend. 't Is wel jammer dat er niet meer mee gedaan wordt of dat het niet gedeeld wordt, mogelijk helpt jouw oproep.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: Eding api in VB.net

Bericht door afc »

Hallo,
Ik bedoelde inderdaad snags(valkuil). Maar handigheidjes(snacks) zijn ook welkom.
Groeten Anton
afc
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 nov 2013 15:19

Re: Eding api in VB.net

Bericht door afc »

Inmiddels goede middag,
Meer belangstelling dan gedacht.
Tijd voor meer info.
In het onderhanden project wordt NESTING gedaan door de Gcodes te herhalen voor iedere ref(nesting positie).
Voor enkele honderden stappen per positie nog wel te doen. Als er spiralen worden gebruikt tijdens vlakken al snel enkele duizenden Gcodes.
Het werkt wel maar is niet zo elegant.
In EdingCNC is er een mogelijkheid voor interactief gebruik om in een matrix vorm nesting posities op te geven. Dit is voor mij te beperkt.
Vaak gaat het bij mij om cirkel/ellips vormige regelmatige verdelingen van simpele boringen of soms gebruik van een tabel met willekeurige referentie posities.
(voorbeeld:een wijzerplaat 12 posities in een cirkel. Een schaal model van een traanplaat , een polygon met honderden punten op veel posities etc.)
Een app maken die via de cncapi een nesting kan voorbereiden en uitvoeren is het plan.
Overigens ook mijn werkplaats is in de winter koud en met een afnemende gezondheid verschuiven de activiteiten steeds meer naar het programmeren.
Groeten Anton
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Arie Kabaalstra »

In het verleden was er een DOTNETAPI.DLL, maar deze wordt helaas niet meer ondersteund.

Je zou Bert Eding kunnen mailen, en vragen om een EdingCNC Release met de nog werkende DOTNETAPI.

Ik heb in het verleden een paar kleine applicaties gemaakt die naast EdingCNC draaiden, en via die API werkten, dat was niet meer dan en uurtje werk.
Daarna heb ik 2 speciale GUI's gemaakt op deze API, één voor een graveermachine die alleen maar standaard machine plaatjes moest genereren, dat zag er uit als een DYMO Labelprinter programma, maar dan voor een Graveermachine.. (omdat ik toen bij DAMEN CNC werkte, hebben we de Applicatie "DAMO" gedoopt"

Later heb ik een X-Y Positioneer Applicatie gemaakt voor het insnijden van inkepingen in rubber strips voor Medische instrumentensets, programmeren was eenvoudig.. de gegevens voor elke set stonden in een Excell bestandje in tabellen met X en Y posities, en het bijbehorende stansmesje, die tabel kopiëerde je, en met een klik op een button plakte je de gegevens in de Applicatie, je kon met Functietoetsen vooruit en achteruit door de coordinaten.

Je zult inmiddels zelf wel weten hoe een API werkt, je koppelt em aan je Applicatie, en dan is het een "toolbox" vol met functies die je eruit kan tillen en in je applicatie kan gebruiken..
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding api in VB.net

Bericht door san45 »

Op Nuget staat een codewrapper geschreven voor de cncapi van edingcnc die te gebruiken is in .net (64 bit & 32 bit). Zie:
https://www.nuget.org/packages/CncApi_Net/
https://www.nuget.org/packages/CncApi_Net64/

Of via VisualStudio: Solution->(rectermuis)References->Manage NugetPackages...->Browse:CncApi.

Denk er ook om dat het bestand: C:\CNC4.03\cncapi\cncapi.dll, cncapi64.dll naast je eigen exe bestand aanwezig is, en als er niet gebruik gemaakt wordt van de CncUI van eding dan ook
cncserver.exe.
Verder moet je platform target niet op AnyCpu staan, maar op x86 of x64, maar dit is volgens mij ook het geval met DllImport.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Jantje2k »

Hoi,

Ik overweeg om EdingCnc te gaan gebruiken, maar hierover heb ik eigenlijk twee vragen. Is er documentatie van de API beschikbaar? Dus welke functies kun je aanroepen, met welke parameters, enzovoort?

En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Kjelt »

Jantje2k schreef: 14 okt 2020 19:20 Hoi,

Ik overweeg om EdingCnc te gaan gebruiken, maar hierover heb ik eigenlijk twee vragen. Is er documentatie van de API beschikbaar? Dus welke functies kun je aanroepen, met welke parameters, enzovoort?

En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Bij de ethernet kaarten tegelijk niet want de Eding kaarten gebruiken hetzelfde fixed ip adres.
Maar als je ze niet tegelijk gebruikt en ze aan een netwerkswitch hangt zou het wel moeten werken. Je kunt Eding dan in twee verschillende mappen installeren , eentje per apparaat.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Jantje2k »

Kjelt schreef: 14 okt 2020 19:33
Jantje2k schreef: 14 okt 2020 19:20 Hoi,

Ik overweeg om EdingCnc te gaan gebruiken, maar hierover heb ik eigenlijk twee vragen. Is er documentatie van de API beschikbaar? Dus welke functies kun je aanroepen, met welke parameters, enzovoort?

En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Bij de ethernet kaarten tegelijk niet want de Eding kaarten gebruiken hetzelfde fixed ip adres.
Maar als je ze niet tegelijk gebruikt en ze aan een netwerkswitch hangt zou het wel moeten werken. Je kunt Eding dan in twee verschillende mappen installeren , eentje per apparaat.
Ah oké. En dat fixed ip address zou niet gewijzigd kunnen worden?

Is de api alleen beschikbaar in c++? En is er ergens documentatie te vinden?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jantje2k schreef: 14 okt 2020 19:20 Hoi,

Ik overweeg om EdingCnc te gaan gebruiken, maar hierover heb ik eigenlijk twee vragen. Is er documentatie van de API beschikbaar? Dus welke functies kun je aanroepen, met welke parameters, enzovoort?

En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Waarom zou je dat willen?.. een PC is momenteel zo'n beetje het goedkoopste onderdeel van een CNC machine.

denk ook aan de Failure modes.. 2 machines vanaf 1 PC besturen?.. als je PC het begeeft.. staan er in 1 klap 2 machines stil..

Stel jezelf ook de vraag.. hoe vaak ga ik 2 machines tegelijk laten draaien?.. of frezen?..

Even ter aanvulling.. de DotNetApi.dll wordt niet meer ondersteund.. dus een GUI bouwen in VB.NET kan alleen als je zelf een API bouwt... sterkte.. om kort te gaan.. VB.NET.. dat giet net sizze wy hjir in Fryslân..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Ballegooijen »

En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Ja, dit kan, maar niet tegelijkertijd denk ik (nooit geprobeerd eigenlijk) Je kunt verschillende accounts maken met elk een eigen snelkoppeling en eigen instellingen. Staat uitgelegd in de handleiding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Eding api in VB.net

Bericht door Jantje2k »

Ballegooijen schreef: 14 okt 2020 20:04
En is het mogelijk om meerdere EdingCnc controllers naast elkaar vanaf 1 computer aan te sturen?
Ja, dit kan, maar niet tegelijkertijd denk ik (nooit geprobeerd eigenlijk) Je kunt verschillende accounts maken met elk een eigen snelkoppeling en eigen instellingen. Staat uitgelegd in de handleiding
Ah oke. Is die handleiding ook ergens los te downloaden toevallig? Want op de website kon ik die niet vinden. (Of ik kijk niet goed)
Plaats reactie