Eding op chinese CNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Eding op chinese CNC

Bericht door thomasgalenkamp »

Medefrezers,

Ik zit met moeilijkheden met de besturing van mijn CNC.
Ik heb een 1325 frees uit china gekocht, direct omgebouwd met een CNC720 kaart van Eding.
Nou loopt en beweegt alles, maar:

Ik heb alles zo ingesteld dat hij de goede maat uitleest op de uitlezing op het scherm, maar dan klinkt het niet van harte en met joggen haalt hij geen snelheidsrecords, wat ik ook met de snelheden doe (control en/of shift veranderen niets aan de snelheid).
Nou heb ik de waardes veranderd zodat hij op de uitlezing in centimeters uit zou lezen en dan klinkt hij goed, loopt hij goed en joggen gaat naar behoeve, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, daar hij in 'centimeters staat'.

De waardes staat op (bij het eerste scenario, juiste maatgeving, werkt matig):
Max Step Freq: 125000
steps/appunit: 83.7000
Vel. : 30
Acc.: 250

Bij het tweede scenario pas ik 'simpelweg' de Steps/appunit aan naar 837.0000.

Hebben jullie advies wat ik hier mee kan doen/waar ik naar kan kijken?
Ik ben inmiddels met mijn derde lezing van de handleiding bezig, maar ik kom er niet uit.


Alvast hartelijk dank!

Thomas Galenkamp
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk gaat Benkr je straks van alles vertellen, maar 1 heel nuttig ding daarbij: je locatie. (waarschijnlijk woont jouw machine bij hem om de hoek) :lol:

Ik heb de indruk dat je geen idee hebt hoe je met een CNC machine werkt, niets mis mee hoor.
Maar je instellingen besturing / machine hebben niets te maken met de bediening.
Ik bedoel: de steps/rev moeten kloppen, dit is deels afhankelijk van de mechanische opbouw van je machine (spoed, overbrenging enz) instelling van de stepperdriver, aantal stappen per omwenteling.
Deze waarden kun je niet kiezen, daar is maar 1 juiste instelling voor.
Als de machine dan beweegt, en met X0 naar X100 ook 100 mm aflegt is dat dus juist.
Daarnaast kun je maximale versnelling en maximale snelheid instellen, dat veranderd niets aan de maatvoering, wel aan het comfort. (maar te snel is verkeerd)

Je begrijpt hopelijk dat er hier op het forum waarschijnlijk niemand is die iets kan met de getallen die je noemt, elke machine is anders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door thomasgalenkamp »

Ik sta aardig aan het begin van mijn CNC avontuur inderdaad, goede observatie ;)

De afgelegde afstand klopt in het eerste scenario, dus X0-X1000 is ook werkelijk 1000 mm.
Het probleem is dan dat hij dus dan vreemd klinkt, alleen maar langzaam kan joggen en in het algemeen niet van harte loopt.
In deze cijfers duurt het ongeveer pak hem beet 2 minuten om van 0 naar 1300 mm te verhuizen.
De cijfers had ik er even bijgezet in het geval en van jullie genieen er misschien direct al wat vreemds aan kon zien.

De machine staat in Dalfsen, nabij Zwolle.

Wederom, alvast bedankt, en bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door Breaker »

Is dat na het homen? En zijn de limieten al goed ingesteld?
Heb je ook al geprobeerd om de machine het werk te laten doen door de verplaatsing via commando's in de MDI, of een voorbeeld uit de cnc-jobs te laden. De handwielen/knoppen kennen een beperking in snelheid.

Als 83.7 stappen de goede waarde is voor een mm verplaatsing moet je daar mee blijven werken. Theoretisch omzetten naar cm brengt alleen meer verwarrring bij jezelf en anderen en geeft de kans dat de machine ongemerkt buiten zijn limieten loopt, met alle gevolgen van dien.

Als dat allemaal goed is proberen de velocity te verdubbelen (nu 1,8m/min) en de acceleratie omlaag te zetten naar die waarde, de brug doet er dan precies een seconde over om naar topsnelheid te komen, maar het zou soepeler moeten voelen.

Als dat werkt dan de microsteps omhoog zetten op de driver met een factor vier en de steps per appunit ook. Vervolgens de acceleratie opvoeren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door Kjelt »

Wat Breaker hierboven zegt maar post ook even een foto van je machine.
Op ali zie ik type 1325 van $600 tot $80000 staan en het type geleidingen icm de stappenmotoren en drivers maakt nogal een groot verschil wat je kunt bereiken.
Ook of je machine goed is vastgemonteerd of "los zodat deze kan "dansen".
2a3 m/min moet meestal wel kunnen maar daarboven gaat alles tellen.
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door thomasgalenkamp »

Dames, heren, jullie zijn jullie gewicht in goud waard.
De CNC werkt niet alleen, ik ben er ook een stuk meer van gaan begrijpen.
Hartelijk DANK!
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door benkr »

Okay, dan wordt je bij deze tot vaste vraagbaak getorpedeerd.
We rekenen op je.
Ook zien we graag wat foto's van je machine en werkstukjes.
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door thomasgalenkamp »

Haha, dat kan altijd, er staan in ieder geval al mooie adviezen in deze topic!
Als mensen in omgeving Dalfsen benieuwd zijn naar een chinese 1325 zijn ze altijd welkom!
Wat van mijn eerdere cnc werk staat wel op mijn website, Moderneambacht.nl :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

De CNC werkt niet alleen
.

Dan is er toch iets grondig mis.. CNC's zijn er om alleen te werken.. Ik heb nog wel eens van die klussen, smorgens de machine aan, Homen, onderdeel d'rop, Nullen, deurtjes dicht, grote groene knop drukken.. Pand verlaten..
ontbijtje maken, koffie zetten.. en dan.. mwah.. soms ben ik elders in huis bezig, soms trek ik de jas aan en de deur achter me dicht.. boodschappen doen, bij mijn ouders een bakkie doen.. machine gaat wel..als ik maar zorg dat ik voor 4 uur smiddags terug ben, dan kan het volgende onderdeel erop.. :lol:

Maar.. ik begrijp dat de machine nu functioneerd zoals bedoeld?
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door mlrs »

Volgens mij moet het zijn: www.moderneambacht.com
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Eding op chinese CNC

Bericht door thomasgalenkamp »

Werkt dat zo ja?
Ik zit nog telkens met de toetsen heel voorzichtig de lijntjes op de pc te volgen met het paarse stipje.. ;)

Nee klopt hij werkt nu mooi inderdaad, de eerste snedes zijn net gemaakt en mooi op maat.

Klopt inderdaad, dat is hem, bedankt!
Plaats reactie