Nullen op vaste plek

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Arie Kabaalstra »

maar ik ga mij binnen kort eens verdiepen in dit G10 verhaal
Moet je je niet in verdiepen, gewoon inschakelen, want dat is wat je nodig hebt om een nulpunt in een bepaald coordinatensysteem vast te leggen, in plaats van alle coordinatensystemen een offset te geven.. want dat is wat G92 doet..

Macro's zijn, als je een beetje kan programmeren bijzonder krachtig.. op mijn EdingCNC Gestuurde Draaibank heb ik middels macro's een Teach-in besturing gemaakt.
Ik heb macrootjes voor de standaard draaibewerkingen, en die kan ik vanuit de User-Menu's gewoon met een dialoogje programmeren, en dan kan ik elke bewerking ook nog wegschrijven naar een apart bestandje, zodat je na het stap-voor-stap programmeren van een onderdeel de volgende automatisch kan aflopen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit iets verteld over nulpunten en assenkruizen, misschien kun je er wat mee.
(hopelijk komt ie mee in de bijlage, anders moet je me je email adres even sturen)
ik was er al bang voor, .... te groot :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Grafjan »

Waarom zou je je machine nulpunt in een G55 zetten? Als je vaste nulpunten tov je machine nulpunt wilt hebben daar is G54 t/m G59 toch voor? Als bv het midden van je bed een vast nulpunt is wat je vaak gebruikt kan je het ook gewoon opschrijven en bij G54 invoeren.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Grafjan »

G10 gebruikte wij vroeger om bv iets in stappen. conisch te frezen met een subprogramma kon je dan per pass de diameter en de lengte van de frees aanpassen met G10,L11enL12.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grafjan schreef: 02 jan 2020 16:35 Waarom zou je je machine nulpunt in een G55 zetten? Als je vaste nulpunten tov je machine nulpunt wilt hebben daar is G54 t/m G59 toch voor? Als bv het midden van je bed een vast nulpunt is wat je vaak gebruikt kan je het ook gewoon opschrijven en bij G54 invoeren.
't machine nulpunt zit in geen enkel werkstuk coordinatensysteem, die zijn namelijk variabel.
En waarom zou je G55 niet gebruiken?..
de meesten gebruiken G54 voor "allerhande klussen" zonder vaste opstelling, alle andere Coordinatensystemen zijn dan voorbehouden aan klemmen, of mallen die op een vaste positie gemonteerd zijn of kunnen worden.
Grafjan schreef: 02 jan 2020 16:40 G10 gebruikte wij vroeger om bv iets in stappen. conisch te frezen met een subprogramma kon je dan per pass de diameter en de lengte van de frees aanpassen met G10,L11enL12.
dat moet je me maar eens uitleggen, in elk geval is het iets waar de TS precies helemaal niets aan heeft..
Conusje frezen doe je met:

Parametertje voor de beginradius, parametertje voor de diametervergroting per mm diepte en dan een subje dat tot een bepaalde diepte gaat, en de radius dienovereenkomstig aanpast.
Daar komt geen regel G10 aan te pas..
Wat je in feite doet met zo'n progje is een Eerstegraads functie op een cirkel projecteren als omwentelingslichaam.
Pak je een 2de graads functie, dan krijg je een parabool..
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Grafjan »

Machine nulpunt is toch gewoon 3 keer 0 en vanuit daar leg je een werkstuk nulpunt neer tov je machine nulpunt , werkstuk nulpunt is dan toch gewoon G54 t m G59?? En ik snap best dat je iets makkelijker iets conisch freest met parameters. Maar als je baas 30 jaar geleden die optie er niet heeft bijgekocht , moet je toch iets?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Sven »

Geïnspireerd door dit draadje heb ik mijn eigen oplossing gevonden voor dit probleem:

19704

Ik begin dit jaar goed opgeruimd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door DirkSchipper »

Als je nou je machine hebt gehomed, dan staan je machine-coördinaten op 0.
Je kunt dan uitrekenen hoeveel je in X, Y, Z moet verplaatsen om op jouw gewenste werk nulpunt uit te komen.
Dat kun je als een offset weergeven (G92?) en dus aan de home-macro toevoegen.
Of zie ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Ballegooijen »

Ik begin dit jaar goed opgeruimd.
Jij doet nullen op het raam Sven? :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee, dat zie je niet verkeerd.
Je moet het zo zien: als je bij Google maps een route planning doet krijg je 3 keuzes. En afhankelijk van de stand van de maan kies je 1 van die routes. En uiteindelijk kom je allemaal op dezelfde locatie. :lol:

Die G10 voor komisch frezen vind ik eigenlijk wel leuk. (Ik gebruik gewoon een variabele radius toeslag)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Arie Kabaalstra »

DirkSchipper schreef: 02 jan 2020 19:57 Als je nou je machine hebt gehomed, dan staan je machine-coördinaten op 0.
Je kunt dan uitrekenen hoeveel je in X, Y, Z moet verplaatsen om op jouw gewenste werk nulpunt uit te komen.
Dat kun je als een offset weergeven (G92?) en dus aan de home-macro toevoegen.
Of zie ik dat verkeerd?
Ja en nee.. het machine referentiepunt hoeft niet perse X0, Y0, Z0, A0, B0, C0 te zijn.. sterker nog.. je kunt er zelf elke coordinaat aan geven die je maar wilt.
Of dat handig is, da's een tweede, zolang alles maar goed ingesteld is in de besturing, dan gaat alles goed.

in de praktijk ga je echt niet rekenen, om zeker te zijn van de goede coordinaten moet je heel goed weten waar het machinenulpunt ligt, en dan ook nog eens heel nauwkeurig kunnen meten waar je klem, of je werkstuk zich bevinden.

't kan wel handig zijn om te weten waar je machine nulpunt ligt, en dan globaal voorpositioneren.
Als ik horlogekasten op de spantang frees, dan zet ik die spantang midden op de tafel, da's ongeveer G00G53 X140 Y70 op mijn machine, in MDI stuur ik de machine daar naartoe, zet de klok op de spil, en meet de spantang in, meer dan 3 mm zit ik er nooit naast.. en zo heb je binnen een paar minuutjes de positie van de spantang nauwkeurig gevonden.
Zou ik een vaste positie hebben voor dat ding, met een kamertje in de opspantafel bijvoorbeeld, dan zou het voor mij zin hebben om de positie van dat ding vast te leggen in G55, de 4de as kan dan op G56, de Vacuumtafel is net zo groot als mijn opspantafel (280 x 140), dus na het nullen weet ik waar X0 Y0 van dat ding ligt, als ik in het actuele coordinatensysteem geen Offsets heb..Homen, en dan X0 Y0 ingeven.. Z hangt af van de werkstukdikte, al zou ik ook de bovenkant van de Vacuumplaat als Z0 vast kunnen leggen, en de top van mijn werkstukken op Z+ Materiaaldikte.. veel mensen met een spoilboard houden deze methode aan, niets mis mee, zolang je maar geen fouten maakt in je setup, maar da's inherent aan CNC verspanen.. fouten is Boem.. Boem is Ho, en brokken is dokken.

@Hugo: ik kan, zoals wellicht bekend, een aardig robbertje proggen, maar ik kan me echt nog geen voorstelling maken hoe je met gebruikmaking van G10 een Conus freest, en het verhaal dat er niet parametrisch geprogd kon worden, dat wil er bij mij ook niet in.. je moet toch waarden automagisch aanpassen om tot een eerstegraadsfunctie te komen, en hoe doe je dat?.. of met een reeks getallen die je in je programma strooit, of toch met een lus en parameters..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 02 jan 2020 21:25 @Hugo: ik kan, zoals wellicht bekend, een aardig robbertje proggen, maar ik kan me echt nog geen voorstelling maken hoe je met gebruikmaking van G10 een Conus freest, en het verhaal dat er niet parametrisch geprogd kon worden, dat wil er bij mij ook niet in.. je moet toch waarden automagisch aanpassen om tot een eerstegraadsfunctie te komen, en hoe doe je dat?.. of met een reeks getallen die je in je programma strooit, of toch met een lus en parameters..
Naast je nulpunten tabel kun je ook je tool tabel aanpassen met G10. (ik weet niet of dat voor alle besturingen geld, maar er zijn er die dat kunnen)
Wannneer je een cirkel freest met gebruikmaking van radiuscompensatie, en je incrementeel de diepte aanpast, kun je binnen je herhalingslus dus de waarde van de tool radius ophogen.
Als de stapjes in diepte 1mm zijn en je 20 graden conisch wilt wordt de toolradius dus elke keer met de tangens van 20 graden opgehoogd.

En ja, als je daarnaast de beschikking hebt over parameters, kun je die aanpassing ook nog een funktie vorm geven.
Bolletjes en kegels frezen deed ik al op besturingen zonder parameters of G10 mogelijkheden, maar wel met de beschikking over poolcoördinaten, en dan kun je die truucjes ook op lossen.

(is gewoon een van de 3 voorgestelde routes, en als de weg opgebroken is op de 2 simpele routes, doe je het op de 3e route. :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Nullen op vaste plek

Bericht door Jasper »

Ik nul ook op een vaste plaats.
Zie hier ergens voor mijn macro https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... &start=126
Plaats reactie