Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Allereerst wil ik jullie allen heel hartelijk danken voor de geboden hulp.

Ik mis ergens iets, maar ik weet niet wat. Moet ik ergens de coordinaten "nullen" als de assen in een bepaalde positie staan en dan pas de limieten in gaan vullen?
Wat ik ook probeer, ik beland steeds als ik de 2x keer home met een Y-as motor in alarm.

Een ieder die bereid is bij mij thuis een keer uit te leggen hoe dit zit, ben ik best bereid de onkosten te betalen. Geen probleem, het liefst los ik het natuurlijk zelf op en hoop er iets van te leren.
Laatst gewijzigd door Nederbelg op 04 jan 2020 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Breaker »

Wordt de as wel weer terug naar het midden gejogged voordat je de tweede keer homed? Er is maar één home punt per as (voor deze op -1259,96) en de brug moet daar altijd rechts van staan voordat met homen begonnen wordt, of anders toch in het gebied tussen -1259,96 en -1267,65 links van het home punt (en dat principe geldt natuurlijk voor alle assen).
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Ja ik wil best kostenloos een keer langs komen zit alleen krap in de tijd met familie werk etc.
Je zou ook een keer bij mij kunnen komen kijken dan kan ik het uitleggen aan de hand van mijn machine.
Even kijken of ik komend weekend wat tijd kan vrijmaken.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door benkr »

Heel waarschijnlijk is nu je home sensor zo uitgevoerd dat deze even een pulsje geeft als de as passeert, daarna komt de sensor weer in zijn uitgangspositie.
De controller weet bij de tweede keer homen niet dat de as al voorbij de sensor is en gaat gewoon in de zelfde richting verder terwijl dat niet meer kan, het is einde van die as, dus de motor loopt vast en geeft een errorsignaal, dat is wat jij nu ziet.
Daarom is hier nu al diverse keren geroepen dat je de sensor niet een vaantje of zoiets moet laten detecteren, maar een strip die helemaal tot het einde van de as in die richting doorloopt, dan kan het niet meer voorkomen dat de brug voorbij de sensor loopt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Ballegooijen »

Ja, bij mij mag je ook gerust langskomen voor de nodige informatie en uitleg. Ik heb een machine staan met Eding.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

benkr schreef: 04 jan 2020 22:38 Heel waarschijnlijk is nu je home sensor zo uitgevoerd dat deze even een pulsje geeft als de as passeert, daarna komt de sensor weer in zijn uitgangspositie.
...
Daarom is hier nu al diverse keren geroepen dat je de sensor niet een vaantje of zoiets moet laten detecteren, maar een strip die helemaal tot het einde van de as in die richting doorloopt, dan kan het niet meer voorkomen dat de brug voorbij de sensor loopt.
Dat klinkt logisch, echter was bij mij volstrekt onbekend. De machine is zo ontworpen en gezien de opbouw kan ik dat ook niet zomaar wijzigen.
Wat is dan aan te raden? De home positie verder weg van de home switches?
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Zojuist alle reacties weer aandachtig doorgelezen en de tips gevolgd, maar Z blijft in error lopen als ik een tweede keer home (direct na 1 x succesvol gehomed te hebben).

Mijn vorige machine (een kleine EAS Easy 300) kon ik gewoon altijd op home drukken en voerde hij altijd de home sequence opnieuw uit.

Ik begrijp werkelijk niet wat ik nog kan proberen en zal er aan toe moeten geven dat ik on-site hulp nodig heb.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door benkr »

Kijk eens op blz. 40 van de Eding user manual, daar staat precies uitgelegd waarom het bij jou fout gaat.
Volgens mij heb jij het derde voorbeeldje, daar staat bij: home sensor behavour WRONG, en dat is precies wat er bij jou mis gaat, je machine staat op het moment van de 2e keer homen voorbij de sensor terwijl dit niet voor mag komen.
Remedie: de sensor verschuiven of een strip die tot het einde doorloopt en daar de sensor op laten reageren.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

Getver, was er al bang voor. Dat gaat bij mij helaas niet zo eenvoudig. Zeker niet op de problematische Y-as, want om bij de sensor te kunnen moet de hele Z-As weer uit elkaar.
Afbeelding

Bij de X-As zou ik de beschermkappen er af kunnen halen en op een of andere manier de gleuf tot de zijkant kunnen doorfrezen, of er eventueel een ijzeren plaatje overheen kunnen plakken en de sensor iets verder terug draaien. Bij deY-as kan ik helaas alleen van achter de Z-As bij de sensor, dus moet de hele boel uit elkaar.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Ballegooijen »

Kun je niet een metalen stripje op de KO moer plakken?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door benkr »

Je snapt het bijna.
De sensor detecteert nu denk ik de zijkant van een aluminium plaat van de wagen constructie, klopt dat?
Zorg dat de plaat als het ware voor de sensor breder wordt, m.a.w. plak er een stukje metaal tegenaan zodat het voor de sensor lijkt alsof die plaat veel dikker is.
Het lijkt dan voor de sensor alsof de wagen er nog steeds voor staat, terwijl dat het metalen vaantje is wat je er tegen hebt geplakt of geschroefd, maar plakken is in ieder geval om het uit te proberen al voldoende.

Heb je geen tekeningen of 3D beelden van de echte situatie, dat maakt het voor ons ook makkelijker om mee te denken, maar ik denk dat we langzaam de juiste richting in gaan.
Laatst gewijzigd door benkr op 05 jan 2020 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Breaker »

Je zou ook kunnen proberen om het te laten rusten en om te gaan met de eigenaardigheden van een zelfbouw machine, daar is niets mis mee.

Mijn freesmachine heeft de homesensor op het riemwiel van de kogelomloopspindel, dus krijgt iedere rotatie een puls, dus heel veel pulsen over het bereik waar jij er maar twee hebt.

13924

Ik moet daarom voor het homen de assen in een specifiek gebied van 5 mm joggen (de spoed) om succesvol te homen. Hiervoor zijn (rode) indicatoren op de machine aangebracht:
17441

Voor het uitzetten worden de assen hier geparkeerd, dan na het aanzetten de homeknop en klaar. Alleen wanneer er een foutje wordt gemaakt duurt het iets langer dan moet ik handmatig naar de posities joggen. Ik heb er ook over gedacht om mijn homesensoren ergens anders te zetten, maar waarom? Het is ontzettend veel werk en zo functioneert het perfect met de juiste werkwijze. Kan er wat dan ook in de EdingCNC handleiding staan :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Kjelt »

Nou ben zojuist even langs geweest en wat je wellicht niet goed op de fotos kunt zien is dat de X en Y as proximity sensoren geinverteerd werken.
Oftewel de sensor is continu aktief door de aluminium plaat waarlangs deze beweegt behalve op twee plaatsen aan beide bijna uiterste posities, daar is door de ontwerper een rechthoekige uitsparing weggehaald waardoor de proximity sensor niets detecteerd en dat zijn dus de homing posities. Even dus alles omdraaien en ja er zal best veel over te zeggen zijn maar dit is hoe de ontwerper het bedacht heeft en het werkt als je de max en min limieten iets conservatiever instelt.
Het is toch wel een erg mooie machine hoor, ben jaloers op de massieve toolingplate basis, dat zou voor de OSPF ook wel een mooie toevoeging kunnen zijn.

Oftewel het werkt nu en hij kan verder met uitlijnen en positioneren :)
En ik kon aan de belgische pomp voor €1,41 per liter mijn tank weer vullen, dat kwartje van Kok is nog steeds niet terug blijkt wel weer.
Nederbelg
Berichten: 168
Lid geworden op: 22 mei 2013 17:17
Locatie: Hamont-BE (vlakbij Budel)

Re: Hulp gevraagd bij initiële configuratie van EdingCNC

Bericht door Nederbelg »

@Kjelt,

Nogmaals enorm bedankt voor de genomen tijd en moeite! Je hebt me weer op het juiste spoor gezet.

Uiteindelijk bleek de combinatie van een korte marge tussen sensor en mechanisch eindpunt en de iets te hoge home-velocity de oorzaak van het probleem. Nu kan er ook 10 x achter elkaar gehomed worden zonder enig probleem en is het resultaat ook steeds hetzelfde. :P
Plaats reactie