Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Beste forumgebruikers,

Ik heb inmiddels 1,5 jaar een CNC machine staan 1500x1500mm. Op aanraden heb ik Mach3 vervangen voor Eding CNC.

Machine werkt vanuit de software van Eding CNC. Homing werkt redelijk. Alleen de eerste stappen van gcode inladen tot frezen wil maar niet lukken. Ik gebruik fusion 360 om te tekenen, hier kom ik wel uit.

Mocht er iemand in de regio van Alkmaar wonen die mij een middag/avond opweg wilt helpen, graag! Ik heb het idee dat het mij zelf niet gaat lukken. Mocht je zelf gebruik willen maken van mijn machine, prima. Al krijg ik hem maar aan de praat. Verder hebben we diverse houtbewerkingsmachines waarbij ik u ook graag mee help.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

Wat zie je wel en wat niet?
Hebben de bestanden die je maakt de extensie .NC? (ofwel heb je de goede postprocessor geïnstalleerd?)
Heb je al eens geprobeerd om één van de demobestanden van Eding te laten draaien?
In principe ga je met F4 eerst naar het "AUTO" menu, daar kies je met F2 "LOAD" en laadt het gewenste bestand in. Als je nulpunten goed staan tekent hij dat keurig voor je uit zonder foutmeldingen ( Collision met name).
Homing werkt redelijk zeg je.. hoezo redelijk? en niet gewoon goed?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Beste Kees,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een bestand genaamd .CNC ingeladen. Homing werkt naar behoren, in zoverre dat ik de machine op een homestand krijg met behulp van de limit switches. Ik heb niet het idee dat de machine goed staat ingesteld, steps/mm.

Ik heb al redelijk door de handleiding gelezen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Een stappenplan om de machine met de software te communiceren heb ik eigenlijk nodig. Waar stel ik wat in etc.

Groet Roman
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door serum »

Waarom heb je die indruk dat de stappen/mm niet kloppen? je weet b.v. wel dat je een werkstuk moet nullen voordat je kan gaan frezen?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

bestand genaamd .CNC ingeladen
Dit is dus niet goed.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

stappen per mm kan je uitrekenen: je weet hoeveel stappen je stappenmotor maakt per omwenteling.. Bijv als je driver staat ingesteld op 1/8 microstep en je motor is een standaard 200 stappen per omwenteling, dan is het aantal tappen voor een complete omwenteling dus 200 x 8 = 1600 pulsen per omwenteling.
Als deze motor een Kogelomloop spindel met een spoed van 5mm per omwenteling aandrijft, dan heb je dus per mm 1600/5 = 320 pulsen nodig..
Moeilijker wordt het niet..

De code die je aanbiedt moet een G-code zijn. Als je dat bestand in een willekeurige teksteditor (bijv wordpad) inlaadt, moet je dingen zien als G0 X123.456 Y98.765 etc.. (getallen zijn natuurlijk anders).

Na het homen beweeg je de machine met de pijltjestoetsen naar het punt waar je je werkstuk-nulpunt wil hebben. Met CTRL gaat dat snellen en met SHIFT op zijn snelst.
met F9 (jog) kan je met het handwiel fijn stellen.
Door met de muis in het getallenvenster, van de as waar je mee bezig bent, kan je dan de waarde invullen.. voor een nulpunt is dat meestal wel 0.. Je kan ook op dat rondje/kruisje links daarvan drukken. Dan wordt het altijd nul..

Maar heb je al een van de demofiles geladen? Zie je dan een tekening in het scherm? Als je dan op F4 drukt, gaat de machine dan bewegen? ( zet je Z op een redelijke hoogte op nul en liefst zonder een freesje, de eerste keer... ander mol je de tafel als het nog niet helemaal goed staat)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 26 feb 2020 17:59
bestand genaamd .CNC ingeladen
Dit is dus niet goed.
Zo.... daar kunnen we wat mee....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 26 feb 2020 20:06
Ballegooijen schreef: 26 feb 2020 17:59
bestand genaamd .CNC ingeladen
Dit is dus niet goed.
Zo.... daar kunnen we wat mee....
Ja, en dan moet ik nu ook nog zeggen dat het WEL goed is. Eding gebruikt de extensie .CNC
Dat heb je als je snel reageert en niet eerst nadenkt :oops: :oops: :shock: :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

serum schreef: 26 feb 2020 17:22 Waarom heb je die indruk dat de stappen/mm niet kloppen? je weet b.v. wel dat je een werkstuk moet nullen voordat je kan gaan frezen?
Ik ben begonnen met een simpele contour frezing van 100x100mm met een aantal tabs. In het midden een pocketfrezing van 5mm diep in 18mm mdf. Dit bestand heb ik geëxporteerd in een CNC bestand, dit komt uit fusion360 wanneer je je besturingsprogramma kiest.

Wanneer ik mijn bestand inlaad klopt alles op het scherm. Wanneer ik de opdracht begin gaat beweegt de frees op tekening +- 5 a 7 cm, de afstand die de frees aflegt is zeker 50cm. Hier is dus iets uit verhouding. Dit is logisch aangezien ik mijn aansturing nog niet heb gekalibreerd. Ik zie dat Kees al een goede voorzet heeft gegeven hoe ik dit kan bewerkstelligen. Het probleem is alleen dat ik niet weet hoeveel stappen mijn steppermotor maakt per omwenteling, dit staat er namelijk niet op. Ik heb de frees van iemand overgekocht, wellicht kan hij me vertellen hoeveel stappen de motoren per omwenteling doen.

Betreft nullen, weet ik waar ik de coordinaten op 0,0,0 moet zetten. Echter begint mijn frees bij het starten van de opdracht weer bij home, dus ik denk dat ik hier het nullen niet goed uitvoer.

Verder moet ik ergens het bereik van mijn werktafel aangeven. Op iedere as zitten 2 limit switches, hieruit zou de machine kunnen opmaken hoe groot het werkbereik is. Maar wanneer ik de opdracht start probeert mijn frees buiten zijn werkbereik het blokje van 100x100 te frezen.
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Ballegooijen schreef: 26 feb 2020 21:57
andrefc101 schreef: 26 feb 2020 20:06
Ballegooijen schreef: 26 feb 2020 17:59
Dit is dus niet goed.
Zo.... daar kunnen we wat mee....
Ja, en dan moet ik nu ook nog zeggen dat het WEL goed is. Eding gebruikt de extensie .CNC
Dat heb je als je snel reageert en niet eerst nadenkt :oops: :oops: :shock: :roll:
haha dat klopt, geen probleem
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 26 feb 2020 18:24 stappen per mm kan je uitrekenen: je weet hoeveel stappen je stappenmotor maakt per omwenteling.. Bijv als je driver staat ingesteld op 1/8 microstep en je motor is een standaard 200 stappen per omwenteling, dan is het aantal tappen voor een complete omwenteling dus 200 x 8 = 1600 pulsen per omwenteling.
Als deze motor een Kogelomloop spindel met een spoed van 5mm per omwenteling aandrijft, dan heb je dus per mm 1600/5 = 320 pulsen nodig..
Moeilijker wordt het niet..

De code die je aanbiedt moet een G-code zijn. Als je dat bestand in een willekeurige teksteditor (bijv wordpad) inlaadt, moet je dingen zien als G0 X123.456 Y98.765 etc.. (getallen zijn natuurlijk anders).

Na het homen beweeg je de machine met de pijltjestoetsen naar het punt waar je je werkstuk-nulpunt wil hebben. Met CTRL gaat dat snellen en met SHIFT op zijn snelst.
met F9 (jog) kan je met het handwiel fijn stellen.
Door met de muis in het getallenvenster, van de as waar je mee bezig bent, kan je dan de waarde invullen.. voor een nulpunt is dat meestal wel 0.. Je kan ook op dat rondje/kruisje links daarvan drukken. Dan wordt het altijd nul..

Maar heb je al een van de demofiles geladen? Zie je dan een tekening in het scherm? Als je dan op F4 drukt, gaat de machine dan bewegen? ( zet je Z op een redelijke hoogte op nul en liefst zonder een freesje, de eerste keer... ander mol je de tafel als het nog niet helemaal goed staat)

Kees
Dag Kees,

Bedankt weer voor je heldere uitleg. Ik ga even uitzoeken hoeveel stappen mijn motoren maken per omwenteling. Ik heb de machine van iemand overgekocht, dus ik ben niet helemaal op de hoogte van alles. Ik denk dat dit een goed begin is, om mijn frees werkend te krijgen.

Wanneer ik een werkstuk inlaad gaat mijn frees keurig in beweging, echter de afstand op tekening is +-5 a 7 cm. Mijn frees doet hier 50cm over, de verhoudingen liggen hier niet goed. Ook moet ik het werkbereik van mijn frees ergens invoeren, aangezien mijn fees het ingeladen werkstuk buiten het werkbereik wilt gaan frezen.

Betreft het nullen kun je er voor kiezen het werk en de machine te nullen. Het werk kan ik nullen, de machine doet dit niet. Wanneer ik het werk nul, en de opdracht start begint mijn machine weer bij home om vanuit daar het werkstuk uit te voeren. Ik ben uiteraard eerst alles aan het testen zonder frees, het enige probleem is dat de machine het werkveld nog niet helemaal voor ogen heeft.

Roman
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

Er is een verschil tussen Machine homen en werkstuk nullen. De machine home je aan het begin, dus als je de machine start. Dit is eenmalig zolang de machine aan staat. Daarna nul je het werkstuk, b.v. neem je de linker benedenhoek van het werkstuk of het stock materiaal. Dit nulpunt heb je overigens in Fusion al aangeduid bij het instellen van de Setup. Als het goed is weet de machine nu hoe groot het werkstuk is en waar de frees moet beginnen met frezen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Dit is een linkje naar mijn album CNC frees, om een beeld te krijgen van de machine

https://www.cnczone.nl/app.php/gallery/album/1412
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

RLCNC schreef: 27 feb 2020 09:04 Het probleem is alleen dat ik niet weet hoeveel stappen mijn steppermotor maakt per omwenteling, dit staat er namelijk niet op.
Staat er, misschien, wel een typenummer op? Dan kan je dat googlen.. Anders, hoe zien die stappenmotoren er uit? zijn dat van die rechthoekige blokken? dan kan je er redelijk vanuit gaan dat die 200 stappen per omwenteling zijn. In een uitzonderlijk geval tref je ook wel stappenmotoren van 400 stappen/omw. aan.. Dan heb je nog een aantal exoten met wat andere waardes, maar die zijn redelijk zeldzaam.. Je stepperdrivers kunnen al een hoop verklappen van wat voor soort motoren het zijn.. Meestal, bij gewone stappenmotoren, zitten er vier aan naar de stappenmotoren (of 8, die als 4 draden geconfigureerd zijn). Heb je 5 draden, dan heb je misschien wel zo'n exoot (Berger&Lahr bijvoorbeeld). Zitten er 3 aan, dan stinkt t naar een servo, maar dan zit er ook meestal een encoder op.. Het hoeft ook geen echte servo te zijn: Leadshine heeft bijv de zgn Hybrid Servo's. Die drivers zijn blauw, er zit een encoder ingang op en van de motoren komen twee aparte kabels (en die dingen staan standaard op 4000 pulsen/omw)
Genoeg keuze dus.
Stappenplan: bepaal eerst hoeveel stappen je moet maken om 1mm af te leggen.. Als je er geen vertragingen tussen hebt zitten in de vorm van poelies en tandriemen kan je dezelfde formule hanteren die ik je al eerder schreef. Als je die waarde gevonden hebt, dan moet je vierkantje van 100x100 ook 100x100 worden.
2) bepaal het werkbereik van je machine: Je hebt voor iedere as maar 1 sensor nodig, en wel in de buurt van waar jij je homepunt wil hebben. LETWEL!!: je homepunt is NIET de mechanische limiet van je machine.. Er MOET nog ruimte zijn om na het triggeren van die sensor af te remmen ne tot stilstand te komen.. Doorgaans is ca 20mm wel voldoende.
Als je die homeposite vast gelegd hebt is het zaak om in twee richtingen per as te bepalen waar je mechanische limieten liggen. Het kan dus zijn dat je tov dat homepunt (laat ik als voorbeeld de X-as nemen) nog 24 mm verder kan dan het homepunt en wel 1472mm da andere kant op kan bewegen.. In de settings vul je dan voor die as bij de negative limiet 24 in en bij de positieve limit die 1472mm. Dan is, NA HOMEN, het fysieke formaat van je machine bekend.. Hij zal dan nooit verder bewegen.. Het is daarom zaak dat als je die limieten wil bepalen, dat je in eerste instantie die waardes, tijdelijk, wat te groot invult, anders kom je er niet. In dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld 40 en 1600 kunnen invullen.

Over het nullen: rechtsboven zie je de coördinaten staan, maar als je goed kijkt zie je dat daar twee tabbladen zijn: Machine en Work.. Het nullen op je werkstuk moet je dus doen in het tabblad Work. Nullen kan daar op twee manieren: 1) klik met de linker knop van je muis op het getal.. Er opent zich een venstertje waar je de waarde in kan vullen. In dit geval staat er al nul en kun je gewoon op enter drukken.. 2) links van die getallen zie je een rondje met een kruis erdoor en een X, Y of Z.. Als je daar op klikt wordt de waarde ook nul.. Die waarden worden opgeslagen, dus zelfs na het uitzetten van de machine is die positie, NA HET HOMEN, hetzelfde..
Belangrijk is ook dat als je, bijvoorbeeld, links onder van je werkstuk 0,0 noemt dat het ook in je tekening en de gegenereerde G-code zo is dat daar 0,0 ligt.. Anders gaat de machine ergens anders frezen of je freesbanen komen buiten het bereik van je machine te liggen..

Kees

PS.. zo'n lang verhaal getikt dat er ondertussen wat posts tussen kwamen die gedeeltelijk hetzelfde zeggen..... :lol:
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie