Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Ballegooijen schreef: 27 feb 2020 09:22 Er is een verschil tussen Machine homen en werkstuk nullen. De machine home je aan het begin, dus als je de machine start. Dit is eenmalig zolang de machine aan staat. Daarna nul je het werkstuk, b.v. neem je de linker benedenhoek van het werkstuk of het stock materiaal. Dit nulpunt heb je overigens in Fusion al aangeduid bij het instellen van de Setup. Als het goed is weet de machine nu hoe groot het werkstuk is en waar de frees moet beginnen met frezen.
Klopt, de machine homed zich zelfstandig. Waarna ik groen licht krijg om te beginnen met de frees. In fusion heb ik de xyz as op de hoek van mijn materiaal gezet, in dit geval een plaatje van 20x20cm, met het werkstuk van 10x10cm in het midden. Wanner ik bij de coordinaten het kopje machine/work heb, kan ik de coordinaten van Work op 0 zetten. Dat 0 punt moet dan dat hoekje van het materiaal 20x20cm zijn, in dit geval. Naar mijn idee heb ik dan het nieuwe nulpunt ingegeven. Wanneer ik de machine start, gaat hij terug naar zijn home point en vanuit daar begint de machine de opdracht.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

Ik zie dat je Gecko G202 drivers hebt... Die hebben een vaste microstep van 10, dus is het aantal pulsen per omwenteling 2000...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

Kijk ook even of het goed gaat in Fusion. Het lijkt er op dat het nulpunt toch niet goed ligt. Hier een plaatje van mijn instelling om te vergelijken.

20054
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 27 feb 2020 09:46
RLCNC schreef: 27 feb 2020 09:04 Het probleem is alleen dat ik niet weet hoeveel stappen mijn steppermotor maakt per omwenteling, dit staat er namelijk niet op.
Staat er, misschien, wel een typenummer op? Dan kan je dat googlen.. Anders, hoe zien die stappenmotoren er uit? zijn dat van die rechthoekige blokken? dan kan je er redelijk vanuit gaan dat die 200 stappen per omwenteling zijn. In een uitzonderlijk geval tref je ook wel stappenmotoren van 400 stappen/omw. aan.. Dan heb je nog een aantal exoten met wat andere waardes, maar die zijn redelijk zeldzaam.. Je stepperdrivers kunnen al een hoop verklappen van wat voor soort motoren het zijn.. Meestal, bij gewone stappenmotoren, zitten er vier aan naar de stappenmotoren (of 8, die als 4 draden geconfigureerd zijn). Heb je 5 draden, dan heb je misschien wel zo'n exoot (Berger&Lahr bijvoorbeeld). Zitten er 3 aan, dan stinkt t naar een servo, maar dan zit er ook meestal een encoder op.. Het hoeft ook geen echte servo te zijn: Leadshine heeft bijv de zgn Hybrid Servo's. Die drivers zijn blauw, er zit een encoder ingang op en van de motoren komen twee aparte kabels (en die dingen staan standaard op 4000 pulsen/omw)
Genoeg keuze dus.
Stappenplan: bepaal eerst hoeveel stappen je moet maken om 1mm af te leggen.. Als je er geen vertragingen tussen hebt zitten in de vorm van poelies en tandriemen kan je dezelfde formule hanteren die ik je al eerder schreef. Als je die waarde gevonden hebt, dan moet je vierkantje van 100x100 ook 100x100 worden.
2) bepaal het werkbereik van je machine: Je hebt voor iedere as maar 1 sensor nodig, en wel in de buurt van waar jij je homepunt wil hebben. LETWEL!!: je homepunt is NIET de mechanische limiet van je machine.. Er MOET nog ruimte zijn om na het triggeren van die sensor af te remmen ne tot stilstand te komen.. Doorgaans is ca 20mm wel voldoende.
Als je die homeposite vast gelegd hebt is het zaak om in twee richtingen per as te bepalen waar je mechanische limieten liggen. Het kan dus zijn dat je tov dat homepunt (laat ik als voorbeeld de X-as nemen) nog 24 mm verder kan dan het homepunt en wel 1472mm da andere kant op kan bewegen.. In de settings vul je dan voor die as bij de negative limiet 24 in en bij de positieve limit die 1472mm. Dan is, NA HOMEN, het fysieke formaat van je machine bekend.. Hij zal dan nooit verder bewegen.. Het is daarom zaak dat als je die limieten wil bepalen, dat je in eerste instantie die waardes, tijdelijk, wat te groot invult, anders kom je er niet. In dit voorbeeld zou je bijvoorbeeld 40 en 1600 kunnen invullen.

Over het nullen: rechtsboven zie je de coördinaten staan, maar als je goed kijkt zie je dat daar twee tabbladen zijn: Machine en Work.. Het nullen op je werkstuk moet je dus doen in het tabblad Work. Nullen kan daar op twee manieren: 1) klik met de linker knop van je muis op het getal.. Er opent zich een venstertje waar je de waarde in kan vullen. In dit geval staat er al nul en kun je gewoon op enter drukken.. 2) links van die getallen zie je een rondje met een kruis erdoor en een X, Y of Z.. Als je daar op klikt wordt de waarde ook nul.. Die waarden worden opgeslagen, dus zelfs na het uitzetten van de machine is die positie, NA HET HOMEN, hetzelfde..
Belangrijk is ook dat als je, bijvoorbeeld, links onder van je werkstuk 0,0 noemt dat het ook in je tekening en de gegenereerde G-code zo is dat daar 0,0 ligt.. Anders gaat de machine ergens anders frezen of je freesbanen komen buiten het bereik van je machine te liggen..

Kees

PS.. zo'n lang verhaal getikt dat er ondertussen wat posts tussen kwamen die gedeeltelijk hetzelfde zeggen..... :lol:
Super, ik denk dat ik redelijk opweg ben. Het nullen van het werkstuk begrijp ik, alleen begint de machine bij home bij de start van het werkstuk. Ook na het nullen midden op de tafel.
Laat ik eerst een beginnen met de kalibratie van de machine en het werkbereik, dat is de basis. Daarna verder.

Ik heb een mapje met afbeeldingen geüpload om jullie een beeld te geven van de machine. Als ik straks weer aan paar uurtjes over heb ga ik de theorie weer in de praktijk brengen, kijken of ik weer een stapje dichterbij kom. Mooi om te zien dat er zoveel forumgebruikers graag willen helpen, ik heb verder weinig ervaring met forums. Maar dacht bij dit probleem, laat ik het eens op een forum proberen. En zie daar, stap voor stap zal de machine straks werken. Mijn dank is al groot!
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Ballegooijen schreef: 27 feb 2020 09:56 Kijk ook even of het goed gaat in Fusion. Het lijkt er op dat het nulpunt toch niet goed ligt. Hier een plaatje van mijn instelling om te vergelijken.

20054
Aha, mijn instelling stond op model orientation. Flip Z en X is niet noodzakelijk toch?
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 27 feb 2020 09:54 Ik zie dat je Gecko G202 drivers hebt... Die hebben een vaste microstep van 10, dus is het aantal pulsen per omwenteling 2000...

Kees
Is dit ongeacht de Stepper Motor. Al heeft deze 200 of 400. Het blijft ten alle tijden 2000?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

Aha, mijn instelling stond op model orientation. Flip Z en X is niet noodzakelijk toch?
Flip is alleen noodzakelijk als de pijl de verkeerde kant op wijst. Normaliter gaat de machine van links naar rechts en van voor naar achter.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

RLCNC schreef: 27 feb 2020 10:07 Is dit ongeacht de Stepper Motor. Al heeft deze 200 of 400. Het blijft ten alle tijden 2000?
Nee, maar als ik jouw stappenmotoren zo zie (heb de typenummers nog niet gegoogled… jij al wel????) zijn dit gewone 200 stappen/omw, al ben ik van die ronde wat minder zeker. Maar ook hier staat een typenummer op, dus moet je de gegevens daarvan kunnen vinden op Google, lijkt me..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door benkr »

audiomanics schreef: 27 feb 2020 11:42
RLCNC schreef: 27 feb 2020 10:07 Is dit ongeacht de Stepper Motor. Al heeft deze 200 of 400. Het blijft ten alle tijden 2000?
Nee, maar als ik jouw stappenmotoren zo zie (heb de typenummers nog niet gegoogled… jij al wel????) zijn dit gewone 200 stappen/omw, al ben ik van die ronde wat minder zeker. Maar ook hier staat een typenummer op, dus moet je de gegevens daarvan kunnen vinden op Google, lijkt me..

Kees
Op de foto van het typeplaatje kun je lezen dat die 1,8 graad/stap zijn, dus 200 puls/omw.
Nu zie ik er een of twee die direct gekoppeld zijn, maar de andere heeft denk ik een riem, dat zou eventueel dus af kunnen wijken.
Gewoon proberen, 10cm verplaatsing opgeven en met de schuifmaat meten wat het echt is, daarna is het simpel rekenwerk.
Ik zelf heb die verplaatsing al een paar keer gemeten door de schuifmaat ergens in vast te klemmen en dan de verplaatsing op te geven, werkt perfect.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door serum »

Het nullen van het werkstuk is NIET het homen. Volgens mij mis je die stap

Je moet de machine eerst vertellen van de X/Y/Z nulpunten van je werkstuk liggen. (en dat doe je niet door er naartoe te joggen en dan op start drukken) Dan begint hij pas op de voorspelbare plaats te frezen.

-Eerst homen
-naar de goede coordinaten joggen vanaf waar de nulpunten van je werkstuk zich bevinden in de CAM
-DAN de machine nullen (door op de knoppen naast de coordinaten (DRO) te drukken kan je dan de werkstuk coordinaten op 0 zetten. (de DRO kan je instellen op machine coordinaten en werkstukcoordinaten)
-dan pas op start drukken
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 27 feb 2020 11:42
RLCNC schreef: 27 feb 2020 10:07 Is dit ongeacht de Stepper Motor. Al heeft deze 200 of 400. Het blijft ten alle tijden 2000?
Nee, maar als ik jouw stappenmotoren zo zie (heb de typenummers nog niet gegoogled… jij al wel????) zijn dit gewone 200 stappen/omw, al ben ik van die ronde wat minder zeker. Maar ook hier staat een typenummer op, dus moet je de gegevens daarvan kunnen vinden op Google, lijkt me..

Kees
Kees,

Ik ben wat aan het googelen geweest en heb het volgende gevonden

De stepper motoren van de x en y as hebben een motor lengte van 125.9 mm, hoeveel stappen per rotatie kan ik er niet echt uithalen. Zie link.

https://products.sanyodenki.com/en/sanm ... 8223-6340/

De motor op de z-as heeft een lengte van 100mm

https://actionarielectrice.ro/m1233070s ... -a/145.htm

Kan ik deze getallen gebruiken om in de formules te zetten? Of is dit gewoon de afmeting van de motor?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Leeuwinga »

Het staat daar toch, staphoek 1.8 grd. Dus....200 stappen voor een as omdraaiing.
Via de Gecko driver x10 dus... 2000 stappen per omwenteling
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Leeuwinga schreef: 27 feb 2020 15:59 Het staat daar toch, staphoek 1.8 grd. Dus....200 stappen voor een as omdraaiing.
Via de Gecko driver x10 dus... 2000 stappen per omwenteling
Beste heer, wat voor u heel vanzelfsprekend is, wil niet zeggen dat dit voor mij ook zo is. Ik heb geen ervaring dat ik 1.8gr moet linken aan 200. Zo heeft ieder zijn specialiteiten.

Nu ik er over nadenk 360/1.8 is 200, klinkt dat logisch. Het kwartje moet alleen nog even vallen.

Als dit voor mij heel vanzelfsprekend is, had ik de vraag ook niet gesteld op het forum.

Bedankt voor uw reactie.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Grafjan »

1.8*200=360 en dat is dus 1 omwenteling 😉
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie