Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Grafjan »

Ooh sorry , je was er zelf al achtergekomen! Ik moet beter lezen volgende keer
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door serum »

Over het nullen van je werkstuk;

Het nullen van het werkstuk is NIET het homen. Volgens mij mis je die stap

Je moet de machine eerst vertellen van de X/Y/Z nulpunten van je werkstuk liggen. (en dat doe je niet door er naartoe te joggen en dan op start drukken) Dan begint hij pas op de voorspelbare plaats te frezen.

-Eerst homen
-naar de goede coordinaten joggen vanaf waar de nulpunten van je werkstuk zich bevinden in de CAM
-DAN de machine nullen (door op de knoppen naast de coordinaten (DRO) te drukken kan je dan de werkstuk coordinaten op 0 zetten. (de DRO kan je instellen op machine coordinaten en werkstukcoordinaten)
-dan pas op start drukken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ach, en eigenlijk is die stappen per omwenteling alleen handig als je ook de spoed van de kogelomloop spindel weet. Ik heb het idee dat jouw machine met tandwiel werkt, dan moet je dus uit vogelen wat de verplaatsing is bij 1 omwenteling van de motor. Dat is soms niet simpel, als het niet ergens op een type plaatje staat. Dan moet je dus een tekstje doen, en de factor dat je fout zit met de steps/rev verrekenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Kjelt »

Is het niet makkelijker om :
- een potloodje of puntig voorwerp in de spindel te zetten
- een groot stuk papier of karton vastgeplakt op het machine bed
- move tot bijna rand papier, z naar beneden tot je een puntje of gaatje hebt
- x move van 100mm te doen , z naar beneden tot je een puntje of gaatje hebt

Met een digitale schuifmaat de afstand tussen de twee puntjes/gaatjes meten in mm,
delen door 100 en je weet door hoeveel je de ingestelde waarde voor x mort delen om alvast aardig in de buurt te zitten? Dan kun je later nog finetunen op de 0,1 of 0,01 mm door grotere afstanden af te leggen.

Herhalen voor de y as.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door serum »

Waarom denk je dat het aantal stappen per mm niet klopt? (heb het je al eerder gevraagd, maar ik krijg er domweg geen antwoord op.

Is het mogelijk dat de machine voor jou 'onvoorspelbaar' gedrag vertoond en dat je daarom de aanname doet dat er in de instellingen iets mis is? (terwijl je eigen 'instelling' onjuist is. Je geeft aan de werkstuk coordinaten op 0 te hebben gezet).

Dat je machine dan weer teruggaat naar zijn home positie als je hem hebt genuld en het programma start heeft ermee te maken dat in de postprocessor van Fusion360 standaard een G28 (MOVE TO HOME/ORIGIN) opgenomen zit (aan het begin en aan het einde). Ik heb wel een postprocessor voor je voor Eding die dat niet doet, mocht je die willen. Zoek op internet maar eens op wat G28 doet, dan weet je dat hij precies doet wat je hem opgeeft. Vanaf daar gaat de machine naar de opgegeven X/Y/Z coordinaten voor je G54 en begint je freesopdracht.

Heb je hem toevallig overgenomen van iemand uit Enschede? er is mij een jaar of 15 geleden een dergelijke machine (zo niet deze) aangeboden door iemand uit Enschede.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

serum schreef: 27 feb 2020 18:49 heb het je al eerder gevraagd, maar ik krijg er domweg geen antwoord op.
Nou, dit is wat ik ook lees:
RLCNC schreef: 27 feb 2020 09:04 Wanneer ik de opdracht begin gaat beweegt de frees op tekening +- 5 a 7 cm, de afstand die de frees aflegt is zeker 50cm. Hier is dus iets uit verhouding.
De logische conclusie is dan dat de frees meer beweegt dan gewenst, dus er bijna zeker iets niet goed staat bij het aantal stappen per mm.. toch?

(of zou hij bedoelen dat hij het op het beeldscherm 5cm ziet bewegen maar dat de machine dan 50cm aflegt :shock: :lol: :roll: Ja dat kan natuurlijk.. Als ik een werkstuk inlaad van 10 meter, dan zie ik op het scherm ook maar een paar centimer…. en een foutmelding omdat mijn machine te klein is voor dergelijke werkstukken ;-) )

Goed we weten nu dat de motoren 2000 pulsen nodig hebben om 1 keer rond te draaien. De volgende stap is uit te vinden hoeveel de as beweegt bij 1 zo'n omwenteling. Beter is het om het te berekenen. (tandwiel verhoudingen, spoed van de spindel etc)
Om het te meten is het alleen maar een benadering, zeker ook omdat er dingen als Backlash, onnauwkeurigheden in de spindel en dergelijke. Die afwijkingen moet je ergens anders corrigeren.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

serum schreef: 27 feb 2020 18:49 Waarom denk je dat het aantal stappen per mm niet klopt? (heb het je al eerder gevraagd, maar ik krijg er domweg geen antwoord op.

Is het mogelijk dat de machine voor jou 'onvoorspelbaar' gedrag vertoond en dat je daarom de aanname doet dat er in de instellingen iets mis is? (terwijl je eigen 'instelling' onjuist is. Je geeft aan de werkstuk coordinaten op 0 te hebben gezet).

Dat je machine dan weer teruggaat naar zijn home positie als je hem hebt genuld en het programma start heeft ermee te maken dat in de postprocessor van Fusion360 standaard een G28 (MOVE TO HOME/ORIGIN) opgenomen zit (aan het begin en aan het einde). Ik heb wel een postprocessor voor je voor Eding die dat niet doet, mocht je die willen. Zoek op internet maar eens op wat G28 doet, dan weet je dat hij precies doet wat je hem opgeeft. Vanaf daar gaat de machine naar de opgegeven X/Y/Z coordinaten voor je G54 en begint je freesopdracht.

Heb je hem toevallig overgenomen van iemand uit Enschede? er is mij een jaar of 15 geleden een dergelijke machine (zo niet deze) aangeboden door iemand uit Enschede.
Dit heb ik als eerste antwoord gegeven op je vraag:

Ik ben begonnen met een simpele contour frezing van 100x100mm met een aantal tabs. In het midden een pocketfrezing van 5mm diep in 18mm mdf. Dit bestand heb ik geëxporteerd in een CNC bestand, dit komt uit fusion360 wanneer je je besturingsprogramma kiest.

Wanneer ik mijn bestand inlaad klopt alles op het scherm. Wanneer ik de opdracht begin beweegt de frees op tekening +- 5 a 7 cm, de afstand die de frees aflegt is zeker 50cm. Hier is dus iets uit verhouding. Dit is logisch aangezien ik mijn aansturing nog niet heb gekalibreerd.

.....

Ik ben er wel achter dat ik in de setup van fusion een verkeerde instelling heb gedaan. Verder moet ik nog veel leren betreft G codes (G28 etc) en welke code wat doet.
De machine draaide eerst op Mach3. Ik ben in contact gekomen met Boudewijn van hardware-CNC.nl , hij heeft mij toen aangeraden om ipv een mach3 licentie te kopen, eding aan te schaffen. Machine omgebouwd, en alle assen en knoppen werken naar behoren. Verder ben ik nog niet gekomen, omdat ik niet echt een idee had waar ik moest beginnen. De machine heb ik nu 1,5 jaar, en heb er nog nooit iets op gemaakt. Dat begon nu toch wel te irriteren, zodoende ben ik op dit forum wat hulp gaan zoeken.

Fijn om te zien dat iedereen zo hulpverlenend is. Ik begin stap voor stap meer van de machine en de tech te begrijpen.
Ik heb binnen Eding nog niets veranderd aan de cijfers qua setup, bang om alles zo door elkaar te gooien dat er niets meer klopt. De basis moet ik nu zo krijgen dat de hardware en software 1/1 werken.

Ik heb de machine overgenomen van iemand uit de Goorn, noord Holland. Deze man zweerde bij mach3, en had geen verstand van Eding. Toch heb ik de aansturing veranderd om advies van Boudewijn, maar kom er toch achter dat ik net iets te weinig kaas heb gegeten van het hele fenomeen CNC.
Laatst gewijzigd door RLCNC op 27 feb 2020 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Kjelt »

Tuurlijk is het een benadering maar als je er een factor tien of meer langs zit is het mijn inziens als eerste stap beter dit beter in de buurt van de werkelijkheid te krijgen.
Dan heb je een getal dat in de buurt ligt en kun je gaan rekenen en weet je ongeveer wat te verwachten.
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

Kjelt schreef: 27 feb 2020 20:16 Tuurlijk is het een benadering maar als je er een factor tien of meer langs zit is het mijn inziens als eerste stap beter dit beter in de buurt van de werkelijkheid te krijgen.
Dan heb je een getal dat in de buurt ligt en kun je gaan rekenen en weet je ongeveer wat te verwachten.
Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens, beter een verschil van 2a3 cm dan het 10 voudige. Vandaag geen tijd gehad om hea te veranderen aan de instellingen, om te zien of het beter werd. Morgen ga ik even een paar uur achter de frees zitten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Kjelt »

Kopieer het bestand cnc.ini uit de Eding folder even ergens anders dan kun je verder niets vernaggelen. Als het erger is zet je hem gewoon terug.
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 27 feb 2020 20:03
serum schreef: 27 feb 2020 18:49 heb het je al eerder gevraagd, maar ik krijg er domweg geen antwoord op.
Nou, dit is wat ik ook lees:
RLCNC schreef: 27 feb 2020 09:04 Wanneer ik de opdracht begin gaat beweegt de frees op tekening +- 5 a 7 cm, de afstand die de frees aflegt is zeker 50cm. Hier is dus iets uit verhouding.
De logische conclusie is dan dat de frees meer beweegt dan gewenst, dus er bijna zeker iets niet goed staat bij het aantal stappen per mm.. toch?

(of zou hij bedoelen dat hij het op het beeldscherm 5cm ziet bewegen maar dat de machine dan 50cm aflegt :shock: :lol: :roll: Ja dat kan natuurlijk.. Als ik een werkstuk inlaad van 10 meter, dan zie ik op het scherm ook maar een paar centimer…. en een foutmelding omdat mijn machine te klein is voor dergelijke werkstukken ;-) )

Goed we weten nu dat de motoren 2000 pulsen nodig hebben om 1 keer rond te draaien. De volgende stap is uit te vinden hoeveel de as beweegt bij 1 zo'n omwenteling. Beter is het om het te berekenen. (tandwiel verhoudingen, spoed van de spindel etc)
Om het te meten is het alleen maar een benadering, zeker ook omdat er dingen als Backlash, onnauwkeurigheden in de spindel en dergelijke. Die afwijkingen moet je ergens anders corrigeren.

Kees
Dag Kees,

Ik weet dat mijn tekening een afmeting heeft van 10x10cm. Als ik op het scherm mijn as zie bewegen met een gele lijn, en de lijn verplaatst van de hoek naar het midden zal dit 1:1 +- 5cm moeten zijn. De frees beweegt echter een cm of 50. Naar mijn idee staat de instelling van de omwentelingen/steps per omwenteling het 10 voudige wat het zou moeten zijn.

Ik ben heel blij met alle hulp die geboden wordt, alleen zoveel mensen zoveel meningen. Een aantal feiten beginnen duidelijk te worden. Ik ben ook voor het berekenen dan meten met een potlood lijn oid. Het probleem is dat ik de machine zelf niet heb gebouwd, en zal er dus achter moeten komen welke onderdelen er gebruikt zijn.

Vandaag ben ik niet toegekomen om een paar uur vrij te maken, morgen zal ik er even voor gaan zitten. En vanavond nog maar een paar uurtjes stof tot mij nemen 😅.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

Maak eens een foto van het tabblad met de instellingen in Fusion. Dan gaat er misschien een lampje branden :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door serum »

Ballegooijen bedoelt Eding, geen Fusion.. :)

We komen er wel, je moet gewoon achterhalen, aan de hand van Kjelts hint hoever de machine daadwerkelijk beweegt tav de opgegeven maat. Wat daarbij kan helpen op de x dan bv. even op 0 te zetten en dan via de jog mode (met de pijltjestoetsen) de machine 50mm te bewegen. Je leest dan meteen in de DRO (digitale uitlezing van de positie) hoeveel de machine volgens hem heeft bewogen.

Gewoon pragmatisch aanpakken, en doorzetten. Dat hij correct homed mag je al blij mee zijn. Je hebt ansich prima advies gekregen om Eding ipv MACH3 te gebruiken hoor.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door assink »

Ik gok dat de verplaatsing per opwenteling van de stappermotor zomaar eens meer dan 100mm kon zijn.
Heb zelf ook van dit soort actuators liggen, die hebben een verplaatsing van 130mm/omw. Dus probeer eens de verplaatsing te meten als je de motor 1 omwenteling laat maken.
Kort gezegd, laat je motor 2000 steps afleggen, en meet de afstand wat je af hebt gelegd.
Plaats reactie