Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 28 feb 2020 11:38 Ik gok dat de verplaatsing per opwenteling van de stappermotor zomaar eens meer dan 100mm kon zijn.
Heb zelf ook van dit soort actuators liggen, die hebben een verplaatsing van 130mm/omw. Dus probeer eens de verplaatsing te meten als je de motor 1 omwenteling laat maken.
Kort gezegd, laat je motor 2000 steps afleggen, en meet de afstand wat je af hebt gelegd.
Dat is volgens mij nu net lastig, om de motor 2000 stappen te laten maken. Of zit daar een tooltje voor in Eding?
de 'pitch' is dan de afstand die je slede beweegt na 1 omwenteling van de motor.
https://www.edingcnc.com/upload/files/edingcnc_manual_v4.03.pdf blz.32 schreef: Fill in number of steps per millimeter for millimeter mode or number
of steps per inch for inch mode. For rotary axes, the unit is always
steps per degree. Fill in a negative number to reverse the motor
direction.
Example: Suppose your driver is set to 1600 steps/revolution (1/8
micro step) and you have coupled the motor directly to a spindle with
5mm pitch. The number to be filled in here = 1600 / 5 = 320.
If the movement direction is wrong, change it to -320.
Dat wordt dan dus 2000 / 130 = 15.384 (wanneer die 130mm per omwenteling klopt)
Maar als je nu de machine 130mm laat bewegen legt doet de motor wel 1 omwenteling, en kun je alsnog de juiste meet bepalen.
Het lijkt me dat als je het type nummer van die slede's hebt, daar de afstand per omwenteling wel uit te halen is.

Zolang je geen vierkantje kunt lopen met de juiste maat, moet je niets met Fusion gaan doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door audiomanics »

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt "hoe laat ik een stappenmotor 2000 stapjes maken???" Nou dat kan redelijk eenvoudig: Bij je instellingen zet je dan bij Steps/AppUnit het getal 400 neer. Dat impliceert dat Eding dan "denkt" dat je voor ieder mm 400 pulsen nodig hebt.
Dan zet je de coördinaten van je werkstuk op nul, op de positie waar hij nu staat. (na homen natuurlijk). Vervolgens ga je met F6 naar je MDI (wat Manual Data Input zou kunnen betekenen) en tikt daar in "G0 X5" en dan <ENTER>. Je machine krijgt dan 2000 pulsen van Eding en zal zich, volgens Eding, dan 5mm verplaatsen.. Wat het in werkelijkheid is kun je dan meten. Mocht dat dan bijvoorbeeld wel 20mm zijn, dan is het aantal pulsen per mm 4 keer te hoog (20/5). Dan pas je de waarde bij Steps/AppUnit in verhouding aan. In dit voorbeeld wordt die 400 dus 100... Dan weer homen en opnieuw meten.. Ga er maar van uit dat die steps/appunit altijd een rond getal of een logische breuk is, bijvoorbeeld 2000/15 ofzo.. Daarom is berekenen beter dan alleen meten (met meetfouten).. een getal als bijv 329,883742 is geen breuk en slechts een grove benadering van de juiste instelling. Dat zal dan waarschijnlijk eerder 333,33333 moeten zijn.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen bedoelt Eding, geen Fusion.. :)
Ja, klopt! (Foutje ;-) )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

serum schreef: 28 feb 2020 11:07 Ballegooijen bedoelt Eding, geen Fusion.. :)

We komen er wel, je moet gewoon achterhalen, aan de hand van Kjelts hint hoever de machine daadwerkelijk beweegt tav de opgegeven maat. Wat daarbij kan helpen op de x dan bv. even op 0 te zetten en dan via de jog mode (met de pijltjestoetsen) de machine 50mm te bewegen. Je leest dan meteen in de DRO (digitale uitlezing van de positie) hoeveel de machine volgens hem heeft bewogen.

Gewoon pragmatisch aanpakken, en doorzetten. Dat hij correct homed mag je al blij mee zijn. Je hebt ansich prima advies gekregen om Eding ipv MACH3 te gebruiken hoor.
Bedankt voor het meedenken, ik begin er nu langzamerhand ook wel in te geloven dat de machine straks gaat werken!😅 Met alle tips ga ik in de eerste stappen een heel eind komen.

Ik had vandaag graag wat tijd over willen hebben om de speeltuin weer in te gaan. Helaas is het er door drukte met werk nog niet van gekomen. Hoop dat ik van het weekend nog een paar uurtjes vrij kan maken.

Groet Roman
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

assink schreef: 28 feb 2020 11:38 Ik gok dat de verplaatsing per opwenteling van de stappermotor zomaar eens meer dan 100mm kon zijn.
Heb zelf ook van dit soort actuators liggen, die hebben een verplaatsing van 130mm/omw. Dus probeer eens de verplaatsing te meten als je de motor 1 omwenteling laat maken.
Kort gezegd, laat je motor 2000 steps afleggen, en meet de afstand wat je af hebt gelegd.
Klinkt idd logisch! Ga het proberen, dank!
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 feb 2020 13:02
assink schreef: 28 feb 2020 11:38 Ik gok dat de verplaatsing per opwenteling van de stappermotor zomaar eens meer dan 100mm kon zijn.
Heb zelf ook van dit soort actuators liggen, die hebben een verplaatsing van 130mm/omw. Dus probeer eens de verplaatsing te meten als je de motor 1 omwenteling laat maken.
Kort gezegd, laat je motor 2000 steps afleggen, en meet de afstand wat je af hebt gelegd.
Dat is volgens mij nu net lastig, om de motor 2000 stappen te laten maken. Of zit daar een tooltje voor in Eding?
de 'pitch' is dan de afstand die je slede beweegt na 1 omwenteling van de motor.
https://www.edingcnc.com/upload/files/edingcnc_manual_v4.03.pdf blz.32 schreef: Fill in number of steps per millimeter for millimeter mode or number
of steps per inch for inch mode. For rotary axes, the unit is always
steps per degree. Fill in a negative number to reverse the motor
direction.
Example: Suppose your driver is set to 1600 steps/revolution (1/8
micro step) and you have coupled the motor directly to a spindle with
5mm pitch. The number to be filled in here = 1600 / 5 = 320.
If the movement direction is wrong, change it to -320.
Dat wordt dan dus 2000 / 130 = 15.384 (wanneer die 130mm per omwenteling klopt)
Maar als je nu de machine 130mm laat bewegen legt doet de motor wel 1 omwenteling, en kun je alsnog de juiste meet bepalen.
Het lijkt me dat als je het type nummer van die slede's hebt, daar de afstand per omwenteling wel uit te halen is.

Zolang je geen vierkantje kunt lopen met de juiste maat, moet je niets met Fusion gaan doen.
Hugo, dank voor het meedenken. Ik denk dat ik met deze en de tips van Kees wel een heel eind ga komen. 👍🏼👍🏼
RLCNC
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2018 12:54
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hulp bij Eding CNC omg. Alkmaar

Bericht door RLCNC »

audiomanics schreef: 28 feb 2020 13:17 Nu kan ik me voorstellen dat je denkt "hoe laat ik een stappenmotor 2000 stapjes maken???" Nou dat kan redelijk eenvoudig: Bij je instellingen zet je dan bij Steps/AppUnit het getal 400 neer. Dat impliceert dat Eding dan "denkt" dat je voor ieder mm 400 pulsen nodig hebt.
Dan zet je de coördinaten van je werkstuk op nul, op de positie waar hij nu staat. (na homen natuurlijk). Vervolgens ga je met F6 naar je MDI (wat Manual Data Input zou kunnen betekenen) en tikt daar in "G0 X5" en dan <ENTER>. Je machine krijgt dan 2000 pulsen van Eding en zal zich, volgens Eding, dan 5mm verplaatsen.. Wat het in werkelijkheid is kun je dan meten. Mocht dat dan bijvoorbeeld wel 20mm zijn, dan is het aantal pulsen per mm 4 keer te hoog (20/5). Dan pas je de waarde bij Steps/AppUnit in verhouding aan. In dit voorbeeld wordt die 400 dus 100... Dan weer homen en opnieuw meten.. Ga er maar van uit dat die steps/appunit altijd een rond getal of een logische breuk is, bijvoorbeeld 2000/15 ofzo.. Daarom is berekenen beter dan alleen meten (met meetfouten).. een getal als bijv 329,883742 is geen breuk en slechts een grove benadering van de juiste instelling. Dat zal dan waarschijnlijk eerder 333,33333 moeten zijn.

Kees
Haha dat was ook precies wat in mij omging, maar gelukkig las ik daarna jouw bericht die het hele zaakje weer ophelderde.

Ik denk dat ik een heel eind ga komen, en begin meer te begrijpen van de formules en factoren waar wat mee te maken kan hebben. Ontzettend bedankt voor het geduld en de heldere uitleg, ben er enorm blij mee.

Had misschien ook al veel eerder hulp moeten zoeken op een forum, maar is er nooit van gekomen. Alleen de ergernis van een niet werkende frees in mijn werkplaats.

Ik ga er mee aan de slag, ik geef een update wanneer ik resultaat heb. Fijn weekend!
Plaats reactie