Set velocity VS actual velocity

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 15:44

Misschien een hele domme vraag, maar ik kom er even niet uit: ik heb in Fusion 1000mm/minuut ingegeven voor de feed en 5000rpm voor de speed. Als ik het programma draai in EdingCNC klopt de werkelijke speed met hetgeen ik ingegeven heb, maar de "set feed" gaat niet hoger dan 500, terwijl de "actual feed wel 1000 aangeeft (en de machine dit zo te zien ook haalt). Klopt dit, of heb ik iets verkeerd staan in de settings?

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2495
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door andrefc101 » 08 mar 2020 16:41

Dat kan liggen aan de soort beweging die de frees moet maken.
Probeer eens een lange afstand met b.v. G1XxxF1000 af te leggen en kijk of de feed dan wel klopt......

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 17:04

Bedoel je dat de frees niet op zijn maximum snelheid kan komen? Volgens mij doet hij dat wel (zie bijgevoegd filmpje)
Het materiaal is 80x55mm. Even grof geschat doet hij over de lange kant ca. 5 seconden. Dit komt aardig overeen met een snelheid van 1000mm/minuut (=80mm in 4,8 seconden)
Alleen bij "set feed" geeft EdingCNC dus 500 aan, in plaats van 1000 (een foto uploaden lukt helaas niet, dan krijg ik een foutmelding)


Link

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3284
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door serum » 08 mar 2020 19:06

Je video is prive en niet zichtbaar.

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 19:29

Oeps, foutje. Zou nu zichtbaar moeten zijn?

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3284
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door serum » 08 mar 2020 19:34

In eding kan je mbv van het handwiel een feed override geven. Staat deze toevallig op 50 procent? Op hoeveel khz staat je controller en hoeveel stappen/mm staat ingesteld in eding? Welke feed in Fusion staat op 1000? Er zijn vele feeds, voor ramping, plunging, feed tussen de g1 bewegingen.

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 20:18

Nee, dat is het niet (vervelend dat ik geen foto kan uploaden, dan was het misschien wat duidelijker)
Ik ben nog maar net begonnen met cnc frezen, dus meestal zet ik de feed na een gereedschapswissel op 10% o.i.d. totdat ik zeker weet dat de startpositie klopt. Daarna voer ik de snelheid langzaam op tot 100%. Op het moment dat het filmpje genomen werd, stond deze zeker goed.
Het is ook niet zo dat de machine niet de snelheid haalt die ik heb ingegeven in Fusion, maar dat de "set feed" niet goed wordt weergegeven in EdingCNC (tenminste, als ik goed begrijp wat men hiermee bedoelt.
Het vreemde is, dat de "set speed" en "actual speed" (het spindeltoerental dus), wel gewoon kloppen. Maar de "set feed" komt dus niet boven de 500mm/min uit, terwijl de "actual feed" dat wel doet. En dan heb ik het uiteraard over de "cutting feedrate" in Fusion.
De "Max step frequency" in EdingCNC staat op 400000.
Steps/AppUnit staat op 320.
Laatst gewijzigd door Micropuller op 08 mar 2020 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 20:41

Ah, gevonden. Misschien dat het zo duidelijker is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Micropuller op 08 mar 2020 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Kjelt
Donateur
Berichten: 2646
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Kjelt » 08 mar 2020 21:08

Dan zou je toch even in de G code willen kijken.
Als ik het simuleer dan gaat Eding bij een G0 naar de maximale snelheid toe (dus ver boven een evt setpoint)
Maar bij een G1 volgt hij exact het setpunt.

Dus wat andrefc101 hieronder al aangeeft, misschien wil je even luchtfrezen, dus Z op veilige hoogte en met F6 MDI Manual Data Input een G1 F1000 X.. Y.. (coordinaat zelf invullen) en kijken wat ie dan doet.
Als hij het dan wel volgt is het puur de bewerking die hij op dat moment wil doen.

20103
20104

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3284
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door serum » 08 mar 2020 21:22

Hmm. Speel eens met de ramping en lead in/out feed? (die staan op 500mm/min) Het is te toevallig dat alle andere feeds op 500 staan en dat dat de snelheid van je machine is. Dus stel de ene in op 550, andere op 600 en de andere op 650, dan zie je snel genoeg waar je machine eigenlijk mee bezig is. Vermoed dat het zoiets is.

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 21:41

Ik denk dat dat het is. Zo te zien is die 500 niet de "set feedrate", zoals ik verwachtte, maar de "lead out" feedrate (tenminste, als ik alle feedrates een andere waarde geef, is dat de waarde die tussen de "actual feedrate" en de "feed override" wordt weergegeven). Enig idee wat hier het nut van is?
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2495
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door andrefc101 » 08 mar 2020 21:45

Er zijn plenty YouTube filmpjes te vinden over instellingen in Fusion, lead in en lead out hebben totaal niets te maken met de feed in g1, g2 en of g3. Die eerst eens een test of je machine de snelheid haalt.
En kijk eens in je Gcode bestand of daar wel F1000 staat aan feed. Dat weet je wat!

Micropuller
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 dec 2010 23:57

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Micropuller » 08 mar 2020 22:02

(3d adaptive)
N30 T2 M6
(O6mm endmill)
N35 S5000 M3
N40 G54
N45 M7
N50 G0 X6.88 Y1.424
N55 G43 Z9
N60 Z4
N65 Z1.5
N70 G3 X11.818 Y-1.424 Z0.874 I2.469 J-1.424 F500
N75 X6.88 Y1.424 Z0.248 I-2.469 J1.424
N80 X11.818 Y-1.424 Z-0.378 I2.469 J-1.424
N85 X6.88 Y1.424 Z-1.004 I-2.469 J1.424
N90 X11.818 Y-1.424 Z-1.63 I2.469 J-1.424
N95 X6.88 Y1.424 Z-2.257 I-2.469 J1.424
N100 X11.818 Y-1.424 Z-2.883 I2.469 J-1.424
N105 X6.88 Y1.424 Z-3.509 I-2.469 J1.424
N110 X11.818 Y-1.424 Z-4.135 I2.469 J-1.424
N115 X6.88 Y1.424 Z-4.761 I-2.469 J1.424
N120 X11.818 Y-1.424 Z-5.387 I2.469 J-1.424
N125 X6.88 Y1.424 Z-6.013 I-2.469 J1.424
N130 X11.818 Y-1.424 Z-6.639 I2.469 J-1.424
N135 X6.88 Y1.424 Z-7.265 I-2.469 J1.424
N140 X11.818 Y-1.424 Z-7.891 I2.469 J-1.424
N145 X6.88 Y1.424 Z-8.517 I-2.469 J1.424
N150 X11.818 Y-1.424 Z-9.144 I2.469 J-1.424
N155 X6.88 Y1.424 Z-9.77 I-2.469 J1.424
N160 X11.818 Y-1.424 Z-10.396 I2.469 J-1.424
N165 X12.199 Y0 Z-10.5 I-2.469 J1.424
N170 X6.499 I-2.85
N175 X12.199 I2.85
N180 G1 X12.21 Y0.781 F1000
N185 X12.208 Y0.931
N190 X12.188 Y1.08
N195 X12.156 Y1.226
N200 X12.111 Y1.37
N205 X12.057 Y1.509
N210 X11.993 Y1.645
N215 X11.921 Y1.776
N220 X11.841 Y1.903
N225 X11.753 Y2.025
N230 X11.659 Y2.142
N235 X11.559 Y2.254
N240 X11.453 Y2.36

Etc...
In de Gcode wordt de cutting feedrate op 1000 gezet (toch?). Volgens mij haalt de machine dat ook gewoon (zie filmpje) Ik dacht alleen dat het getal tussen de "actual feed" en de "feed override" de "set feed" moest zijn (tenminste, zo dacht ik het in de EdingCNC manual te hebben gelezen). Dat blijkt dus niet zo te zijn.

Afbeelding

Kjelt
Donateur
Berichten: 2646
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Set velocity VS actual velocity

Bericht door Kjelt » 08 mar 2020 22:26

Op regel N70 staat anders voor de G3 een Feed van 500

Plaats reactie